Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 września 2022 r., sygn. III OSK 1120/21

Wielkość pojemników na śmieci może być uzależniona od liczby zatrudnionych w biurze.

Gazeta Prawna nr 241/2022

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.P.H. [...] spółka jawna z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 września 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1429/18 w sprawie ze skargi P.P.H. [...] spółka jawna z siedzibą w W. na uchwałę Rady m.st. Warszawy z dnia 8 lutego 2018 r. nr LXI/1631/2018 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m. st. Warszawy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 28 września 2018 r. sygn. akt IV SA/Wa 1429/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę P.P.H. [...] spółka jawna z siedzibą w W. (dalej jako Skarżąca) na uchwałę Rady m.st. Warszawy z dnia 8 lutego 2018 r. nr LXI/1631/2018 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m. st. Warszawy.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że skarga kwestionująca prawidłowość § 5 ust. 2 uchwały oraz § 15 ust. 2 załącznika do uchwały tj. Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie m.st. Warszawy (dalej jako Regulamin), nie zasługuje na uwzględnienie.

Podkreślono, że delegacja określona w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1289) zwanej dalej w skrócie u.c.p.g., upoważnia Radę do określenia szczegółowych zasad dotyczących nie tylko rodzaju, ale i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, przy uwzględnieniu m.in wskazanych w tym przepisie parametrów. W § 10 Regulaminu wskazano rodzaje pojemników, jakie należy stosować poczynając od 120 litrów wobec pojemników dwukołowych i od 660 litrów wobec pojemników czterokołowych, aż do kontenerów w pojemności od 1100 litrów. Przy czym z Regulaminu nie wynika, że są to jedyne rodzaje pojemników jakie mogą być stosowane, określa on bowiem minimalne tj. "od" np. 120 litrów, wprowadzając tym samym katalog otwarty. Ta minimalna pojemność w niniejszej sprawie została określona alternatywnie. Nie może dla poszczególnych źródeł odpadów być mniejsza od ściśle określonej wielkości danego rodzaju (pojemnik lub worek) pojemnika lub wielkości wynikającej z iloczynu przewidywanej i przyjętej w kwestionowanej normie średniej ilości produkowanych w danym źródle odpadów oraz liczby zatrudnionych. Zdaniem Sądu brak jest dostatecznych podstaw do przyjęcia, że taki sposób określenia minimalnej wielkości pojemników, w które mają być wyposażone obiekty biurowe określone w § 15 ust. 2 pkt 1 Regulaminu wykracza poza unormowanie z art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.g.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00