Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.637.2022.1.AR

Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu nie jest zobowiązana do zatrudniania pracowników. Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 30 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w  zakresie ustalenia

- Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu nie jest zobowiązana do zatrudniania pracowników?

- Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania?

Treść  wniosku wspólnego jest  następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan A

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan B

Opis zdarzenia przyszłego

Pan A i Pan B (dalej: Wnioskodawcy) są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i podlegają w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wnioskodawcy są wspólnikami spółki X spółka jawna (dalej: spółka przekształcana).

Spółka przekształcana nigdy nie była, nie jest i na dzień przekształcenia również nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Planowane jest przekształcenie spółki przekształcanej w spółkę będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, tj. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: spółka przekształcona) w trybie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej: KSH). Jedynymi wspólnikami spółki przekształconej będą Wnioskodawcy. Przekształcenie nastąpi na początku 2023 roku, a spółka przekształcona jako rok podatkowy wybierze rok pokrywający się z rokiem kalendarzowym. Wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) spółki przekształcanej nie przekroczy 2.000.000 euro w roku podatkowym poprzedzający przekształcenie. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej spółki przekształcanej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, zgodnie z kodem PKD 68.20.Z. Przedmiot działalności spółki przekształconej będzie tożsamy z przedmiotem działalności spółki przekształcanej.

Wnioskodawcy rozważają wybór formy opodatkowania dla spółki przekształconej w postaci ryczałtu od dochodów spółek, który został określony w rozdziale 6b ustawy o CIT. Wybór tej formy opodatkowania miałby nastąpić w pierwszym roku podatkowym po przekształceniu spółki przekształcanej w spółkę przekształconą. Spółka przekształcona w momencie złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 i pkt 4-7 ustawy o CIT.

Pytania

1)Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu nie jest zobowiązana do zatrudniania pracowników?

2)Czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

(...)

Zdaniem Wnioskodawców spółka przekształcona, powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej, jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, w związku z  czym:

1)w pierwszym roku prowadzenia działalności nie jest zobowiązana do zatrudniania pracowników - na podstawie art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT;

2)właściwą stawką ryczałtu w pierwszym roku prowadzenia działalności będzie 10% podstawy opodatkowania - na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawcy planują opodatkowanie spółki przekształconej w formie ryczałtu od dochodów spółek. W tym celu spółka przekształcona przybierze formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie art. 551 § 1 KSH, to jest podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Sam termin „podatnik” został zdefiniowany w art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. W związku z treścią regulacji art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, który wytycza podmiotowy zakres obowiązywania tej ustawy, podatnikiem podatku CIT są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji. Z kolei zgodnie z art. 33 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną. Ta regulacja zawiera odesłanie do odrębnych przepisów regulujących status osobowy spółek kapitałowych. Przepisem szczególnym, który przyznaje osobowość prawną spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest art. 12 KSH. Oznacza to, że z uwagi na niestosowanie do niej żadnego wyłączenia zawartego w ustawie o CIT, spółka przekształcona będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie na tej samej podstawie, a contrario podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT nie jest i nigdy nie była spółka przekształcana. Wspólnikami spółki przekształcanej od momentu jej powstania są wyłącznie osoby fizyczne, w związku z czym do spółki tej nie znajdują zastosowania przepisy art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.

Pojęcie podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej nie posiada swojej definicji legalnej w ustawie o CIT, ani w żadnym innym akcie prawa stanowionego. Przepis art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162, ze zm., dalej: prawo przedsiębiorców) zasadniczo wiąże rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej z datą wpisu przedsiębiorcy do odpowiedniego rejestru. Tym samym Wnioskodawcy podnoszą, iż chwilę rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę przekształconą należy utożsamiać z chwilą jej wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Argumentem przemawiającym za uznaniem spółki przekształconej za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności na gruncie ustawy o CIT jest zastosowanie do przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zasady kontynuacji bytu prawnego. W materii normatywnej zasadę kontynuacji wyraża art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoba prawna, która powstała w wyniku przekształcenia spółki nieposiadającej osobowości prawnej, wstępuje we wszystkie prawa i  obowiązki przekształcanej osoby lub spółki, które przewidziano w przepisach prawa podatkowego. Zasadność stosowania zasady kontynuacji w przypadku przekształcenia spółek handlowych była wielokrotnie podkreślana przez Sąd Najwyższy i Naczelny Sąd Administracyjny (zob. wyrok SN z 3 dnia lutego 2006 r„ I CK 361/05, Legalis, postanowienie SN z dnia 3 lutego 2016 r., V CSK 336/15, Legalis, wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2014 r., II FSK 1121/12).

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu: W przypadku przekształcenia spółki osobowej w  spółkę kapitałową następuje odejście od podmiotowości prawnej na rzecz osobowości prawnej połączone ze skutkami wynikającymi z procesu przekształcenia oraz dochodzi do zmiany zasady odpowiedzialności (H. Litwińczuk [red.], Opodatkowanie spółek, Warszawa 2022, LEX).

W odniesieniu do podatków dochodowych, na spółkę przekształconą mogą przejść jedynie takie skutki podatkowe zdarzeń, które są dopuszczalne w świetle właściwych ustaw podatkowych. W szczególności spółka kapitałowa powstała w drodze przekształcenia spółki osobowej niebędącej podatnikiem podatku CIT, nie może przejąć statusu podatkowego spółki przekształcanej jako podatnika lub nie podatnika. Oznacza to, że spółce przekształconej nie przysługuje tożsamy status podmiotowy co spółce przekształcanej, a  zamiast tego zyskuje ona osobowość prawną. Osobowość ta stanowi novum względem spółki jawnej, która jej nie posiadała. W tej sferze zatem ma się do czynienia z nowym podmiotem.

Ze szczególną sytuacją ma się do czynienia w przypadku przekształcenia podmiotu, który dotychczas nie był podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w podatnika tego podatku - to jest sytuacją taką, jak przedstawiona we wniosku. Stanowisko, zgodnie z którym za podatnika rozpoczynającego swoją działalność należy rozumieć między innymi podmiot niebędący dotychczas podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT, który jednak staje się podatnikiem wskutek przekształcenia we właściwym trybie KSH, ma swoje silne oparcie ustawowe.

Zgodnie z art. 16k ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni: (...) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną.

Zbliżoną regulację zawiera art. 18da ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni: (...) w wyniku przekształcenia (...) spółki niebędącej osobą prawną. (...)

W rezultacie podmiot, który powstał w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu przywołanej ustawy, posiada przymiot podatnika rozpoczynającego działalność. Jednocześnie w przepisach, które regulują opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, brak jest podstaw do zawężenia zakresu definicyjnego pojęcia podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w porównaniu do znaczenia tego terminu w  art.  16k ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT lub w art. 18da ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko potwierdza również pogląd wyrażany w doktrynie prawa podatkowego: W przypadku podmiotów rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie działalności gospodarczej, czyli niebędących dotychczas podatnikami w rozumieniu przepisów PDOPrU (...) (W. Dmoch, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2022, Legalis).

Szczególnie należy nadmienić, że regulacje art. 28j ust. 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o  CIT nie zawężają w żaden sposób kręgu podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej do podmiotów rozpoczynających ją w konkretny sposób. W  kontekście przywołanych interpretacji, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż pojęcie rozpoczęcia działalności gospodarczej winno być rozumiane szeroko.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.138.2022.1.MBD:

Zatem, skoro jak wynika z opisu sprawy, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała z  przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa, to do tej Spółki, jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28j ust. 2 ustawy CIT.

Jak zostało wskazane we wniosku, Spółka planuje złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek i w momencie złożenia tego zawiadomienia będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 i pkt 4-7 ustawy CIT.

W konsekwencji, Wnioskodawca w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, w pierwszym roku po przekształceniu nie jest zobowiązany do zatrudniania pracowników oraz w pierwszym roku po przekształceniu, ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania w myśl art. 28o ust. 1 ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW:

Wskazać ponownie należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 i art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej. (...)

Należy zauważyć, że ww. przepisy odnoszą się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawierają negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób. (...)

Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, to do Wnioskodawcy jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28o ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji Wnioskodawca może skorzystać z  preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT i opodatkować dochody ryczałtem w wysokości 10% podstawy opodatkowania jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności.

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.179.2022.2.AND:

Należy zauważyć, że ww. przepisy odnoszą się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawiera negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób. Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, to do Wnioskodawcy jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28o ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji Wnioskodawca może skorzystać z  preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT i opodatkować dochody ryczałtem w wysokości 10% podstawy opodatkowania jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności.

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2015 r., Znak: ITPB3/4510-526/15/PS:

Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w wyniku przekształcenia spółki osobowej, powstałą spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością uznać należy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych rozpoczynającego działalność gospodarczą. (...)

Jakkolwiek spółka z o. o. powstała wyniku przekształcenia spółki osobowej wstępuje we wszystkie jej prawa i obowiązki, na gruncie przepisów innych ustaw, a ponadto art. 93a § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej zakłada, że spółka powstała z przekształcenia spółki nie mającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki, to niemniej na gruncie przepisów ustaw o podatku dochodowym, w świetle wyżej wskazanych przepisów, nie można mówić o kontynuacji praw i obowiązków nabytych przez wspólników spółki komandytowo - akcyjnej, przez spółkę kapitałową. Stąd też spółka z o.o. powstała po przekształceniu spółki osobowej jest nowym podmiotem praw i obowiązków na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. ”

Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie z dnia 6 kwietnia 2006 r., Znak: IS.I/2- 4230/1/06:

Stąd też spółka z o.o. powstała po przekształceniu spółki osobowej jest nowym podmiotem praw i obowiązków na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym organ odwoławczy stwierdza, że spółka z o. o. "R. "jako osoba prawna po raz pierwszy podjęła działalność (...).

Dwie przywołane interpretacje z 18 i 20 lipca 2022 r. zawierają takie same uzasadnienia dla wniosków, które zasadniczo dotyczyły ustalenia, czy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, którzy chcą wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, a  powstali z przekształcenia przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, mogą być uznani za podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą na gruncie ustawy o CIT. Niemniej zdaniem Wnioskodawcy, przytoczona w tych interpretacjach prawidłowość jest uniwersalna i odnosi się również do przekształcenia opisanego w  niniejszym wniosku.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawcy twierdzą, że spółka przekształcona będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w  rozumieniu ustawy o CIT, w związku z czym:

1)w pierwszym roku prowadzenia działalności nie jest zobowiązana do zatrudniania pracowników - na podstawie art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT;

2)właściwą stawką ryczałtu w pierwszym roku prowadzenia działalności będzie 10% podstawy opodatkowania - na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa CIT”):

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT,

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do   właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy CIT,

w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy CIT,

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część

  przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej

  łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu

  euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca

  poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu                        

  do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy

  art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników,

jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

    - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku

     podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24

    miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy CIT:

ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo wspólnikami spółki jawnej (spółka przekształcana). Planowane jest przekształcenie spółki jawnej w spółkę z  ograniczoną odpowiedzialnością (spółka przekształcona), w trybie art. 551 § 1 kodeksu spółek handlowych. Przekształcenie nastąpi na początku 2023 r. a spółka przekształcona jako rok podatkowy wybierze rok pokrywający się z rokiem kalendarzowym. Spółka przekształcana nigdy nie była, nie jest i na dzień przekształcenia również nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Rozważają Państwo wybór formy opodatkowania dla spółki przekształconej w postaci ryczałtu od dochodów spółek, który został określony w  rozdziale 6b ustawy o CIT. Wybór tej formy opodatkowania miałby nastąpić w pierwszym roku podatkowym po przekształceniu spółki przekształcanej w spółkę przekształconą. Spółka przekształcona w momencie złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek będzie spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 i pkt 4-7 ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy spółka przekształcona powstała w wyniku przekształcenia spółki przekształcanej będzie posiadała status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, w związku z czym:

·w myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu nie będzie zobowiązana do zatrudniania pracowników,

·w myśl art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w pierwszym roku po przekształceniu ryczałt będzie wynosił 10% podstawy opodatkowania.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy CIT. W  odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art.  28j ust. 2 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

Zgodnie bowiem z treścią powołanego wyżej art. 28j ust. 2 ustawy CIT, w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1)warunek dotyczący limitu przychodów oraz ich struktury określony w art. 28j ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy CIT, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2)warunek dotyczący zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Należy zauważyć, że powyższe przepisy określają preferencje odnosząc się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawierają negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie powyższych regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.

Takie wyłączenia, dla podatników rozpoczynających prowadzenie działalności znajdują się w  innych przepisach ustawy CIT.

Przykładowo, w art. 18da ust. 4 pkt 1 ustawy CIT ustawodawca ogranicza zastosowanie tzw. zwrotu gotówkowego związanego z ulgą B+R dla podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni m.in. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników.

Zgodnie bowiem z treścią ww. przepisu,

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników

Również w art. 16k ust. 11 ustawy CIT znajdują się przepisy wyłączające możliwość zastosowania jednorazowej amortyzacji do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni m.in. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników.

Jak stanowi bowiem ww. art. 16k ust. 11 ustawy CIT,

Przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

Powyższe przepisy wskazują zatem, że w świetle ustawy CIT, za podatnika rozpoczynającego działalność uznaje się m.in. podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia. Z takim przypadkiem mamy do czynienia w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, gdyż spółka jawna została przekształcona w spółkę z o.o.

Skoro zatem ustawodawca w ww. art. 18da ust. 4 pkt 1 i w art. 16k ust. 11 ustawy CIT, do grupy podmiotów rozpoczynających działalność zalicza podatnika powstałego w wyniku przekształcenia, to również dla potrzeb zastosowania art. 28j ust. 2 pkt 2 oraz art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT za takiego podatnika należy uznać spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia spółki jawnej.

Zatem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (spółki przekształconej) – jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, w pierwszym roku po przekształceniu będzie miał zastosowanie art. 28j ust. 2 ustawy CIT.

W konsekwencji, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w pierwszym roku po przekształceniu, który będzie jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy CIT nie będzie zobowiązana do zatrudniania pracowników. Ponadto spółka przekształcona, jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności będzie uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki ryczałtu, w wysokości 10%, o której mowa w art. 28o ust. 1 ustawy CIT.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym sformułowanymi przez Państwa we wniosku pytaniami.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00