Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.832.2022.2.SJ

Obowiązki płatnika w związku z realizacją projektu grantowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych  jest nieprawidłowe w zakresie powstania przychodu dla Grantobiorców i prawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w związku z realizacją projektu.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełniliście go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 30 grudnia 2022 r. (data wpływu 30 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 10 stycznia 2023 r. (data wpływu 10 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina-miasto X realizuje projekt grantowy w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej V Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia REACT-EU; działanie 5.1 rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, realizacja projektu grantowego, Wsparcie dzieci z rodzin pegeerowskich w rozwoju cyfrowym „...”. W ramach tego projektu został zakupiony sprzęt informatyczny (laptopy), który zostanie przekazany dzieciom. Umowa darowizny i protokół przekazania został sporządzony z rodzicem (opiekunem) w przypadku niepełnoletnich dzieci lub z dzieckiem, które ukończyło 18 rok życia. Darowizna nie jest przekazywana na rzecz rodziców, ale na rzecz dziecka objętego wsparciem w ramach programu. Wartość przekazanego sprzętu na jedno dziecko wynosi 2496 zł 90 gr.

Uzupełnienie wniosku

Gmina-miasto X realizuje opisany we wniosku projekt grantowy. Projekt, o którym mowa we wniosku pt. „...” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej. W ramach projektu zakupiono ... komputerów przenośnych, które zostały przekazane uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zgodnie z założeniami powyższego projektu, Wnioskodawca powinien przekazać zakupione komputery w formie darowizny na rzecz wskazanych osób. Stronami umowy darowizny są gmina-miasto X reprezentowana przez Prezydenta oraz uczeń, którego reprezentują rodzice bądź opiekunowie prawni lub uczeń pełnoletni.

Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie przepisów podatku od spadków i darowizn, albowiem oczekuje wskazania czy powyższa ustawa znajdzie zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym.

Pytania

1.Czy przekazanie sprzętów określonych w stanie faktycznym spowoduje konieczność pobrania podatku od osób fizycznych przez Wnioskodawcę jako płatnika tego podatku oraz wpłatę tego podatku właściwemu organowi skarbowemu?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze będzie twierdząca - czy wówczas Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11 wykazującej jako przychód wartość sprzętu komputerowego przekazanego uczniom?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zdarzenie to nie będzie rodziło skutków podatkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca działający poprzez swoją jednostkę budżetową, tj. Urząd Miejski w X nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na rachunek właściwego organu podatkowego, a zatem nie będzie płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej.

Natomiast w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródło przychodów nie określono jakiejkolwiek darowizny. W ocenie Wnioskodawcy powyższe jest wystarczające do wskazania, że po Jego stronie nie zaistnieje obowiązek obliczenia, pobrania i zapłaty podatku. Z tego też powodu Wnioskodawca, tj. jego jednostka budżetowa nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11.

W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie uczniom sprzętu komputerowego nie spełnia definicji określonej w art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, albowiem Wnioskodawca nie spełnia świadczenia względem obdarowanych kosztem swojego majątku. Wnioskodawcy został powierzony grant w ramach konkursu grantowego na realizację ściśle określonego celu projektu. Z uzyskanego grantu Wnioskodawca musi się rozliczyć i ewentualnie zwrócić niewykorzystane lub nieprawidłowo wydatkowane środki. Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Ministra Finansów w wyjaśnieniu dotyczącym sprzętów przekazanych przez samorządy w ramach Grantu ....

Powyższe oznacza, że przekazanie sprzętów komputerowych dla uczniów szkół będzie neutralne podatkowo dla tych uczniów bądź ich rodziców lub opiekunów prawnych. 

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca podtrzymuje swój wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Z analizy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku otrzymania przez podatnika:

-nieodpłatnego świadczenia, świadczenia częściowo odpłatnego lub świadczenia rzeczowego (w naturze),

-świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

-świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.

Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie. Opisany we wniosku projekt spełnia te wymogi.

Krajowe i regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818 ze zm.) stanowiące wraz z Umową Partnerstwa (opracowywaną, zatwierdzaną oraz negocjowaną z Komisją Europejską na szczeblu rządowym) spójny system dokumentów strategicznych i programowych na perspektywę finansową 2014-2020, pośrednio mieszczą się w pojęciu „program rządowy” użytym w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Programy operacyjne, zgodnie z art. 14i ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, muszą realizować cele zgodne z Umową Partnerstwa z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub regionalnych.

Program Polska Cyfrowa jest jednym z 6 krajowych programów operacyjnych zarządzanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach perspektywy na lata 2014-2020 (www.funduszeeuropejskie.gov.pl.)

W ramach V osi tego programu „Rozwój cyfrowy JST – REACT EU”, działanie 5.1 „Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia” jest realizowany projekt: „...”.

Z informacji przedstawionych na rządowej stronie internetowej www.gov.pl wynika, że dofinansowanie będzie można otrzymać na:

-​​sprzęt komputerowy z urządzeniami peryferyjnymi i akcesoriami oraz niezbędnym oprogramowaniem, umożliwiających pracę zdalną, w tym niezbędne akcesoria i oprogramowanie dla osób z niepełnosprawnościami;

-ubezpieczenie zakupionego sprzętu komputerowego;

-usługę zapewniającą dostęp do Internetu na sprzęcie komputerowym zakupionym w ramach projektu, w przypadku gdy opiekun prawny w oświadczeniu wskaże na brak możliwości zapewnienia usługi dostępu do Internetu.

Alokacja na projekt „...” wynosi ponad ... zł. Maksymalne dofinansowanie grantu może wynosić do 100% kosztów kwalifikowalnych. Dofinansowanie w ramach grantów dla poszczególnych gmin zostanie określone jako iloczyn ilości dzieci i wnuków byłych pracowników PGR razy maksymalną stawkę za jednostkę komputera określoną w dokumentacji konkursowej, tj. 2 500 zł.​​​

Jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z podatku dane świadczenie, to znaczy, że jego otrzymanie stanowi w pierwszej kolejności przychód na gruncie tej ustawy.

W związku z tym należy uznać, że otrzymanie sprzętu w postaci laptopów rodzi przychód po stronie osoby, która go otrzymuje. Natomiast przychód ten jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedstawionej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Państwu nie będzie ciążył obowiązek płatnika poboru podatku dochodowego od osób przyjmujących nieodpłatnie zakupiony z bezzwrotnych środków zagranicznych sprzęt w postaci laptopów.

Z uwagi na powyższe Państwa stanowisko uznano w części dotyczącej powstania przychodu za nieprawidłowe, a w części dotyczącej obowiązków płatnika za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy Państwa obowiązków jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i nie odnosi się do sytuacji podatkowej otrzymujących sprzęt uczniów.

Niniejsza interpretacja dotyczy Państwa wątpliwości w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00