Uwaga na uchwały o utworzeniu parkingu gminnego
Przy podejmowaniu decyzji o utworzeniu płatnego, niestrzeżonego parkingu gminnego należy pamiętać, że uchwała określająca zasady funkcjonowania takiego obiektu użyteczności publicznej jest aktem prawa miejscowego. Wymaga zatem prawidłowej promulgacji. Szczególną uwagę należy jednak zwrócić na zapisy zawarte w takim akcie. Błędne sformułowania i nieprawidłowe podstawy mogą w niektórych przypadkach wiązać się z orzeczeniem o ich nieważności. A w konsekwencji – o zwrocie pobranych opłat za parking w całym okresie jego użytkowania.
Jako jednostka samorządu terytorialnego gmina posiada mienie gminne, które jest wykorzystywane do realizacji zadań własnych. Jednocześnie mienie gminne w postaci nieruchomości gruntowych – w szczególności położonych w miejscach ogólnodostępnych, w których istnieje zapotrzebowanie na miejsca postojowe pojazdów samochodowych – może zostać przeznaczone na potrzeby utworzenia parkingu gminnego.
Podczas rozpatrywania podstawę prawną działania gminy chcącej utworzyć parking gminny niestrzeżony na terenach będących jej własnością, w pierwszej kolejności trzeba odnieść się do zapisów ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Obecnie nie budzi wątpliwości, że parking gminny stanowi gminny obiekt użyteczności publicznej.
Z ORZECZNICTWA Nie ulega wątpliwości, że parkingi, o których mowa, jako zaspakajające zbiorowe potrzeby społeczności lokalnej, stanowią urządzenia użyteczności publicznej. Specyfika tych urządzeń użyteczności publicznej, polegająca na udostępnianiu miejsc parkingowych i będąca przejawem zarządzania i gospodarowania mieniem m. (...) wymaga odpowiedniego do rodzaju świadczonych w tym zakresie usług uregulowania zasad i trybu korzystania z nich. |
