Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.43.2023.1.KK

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu polegającego na budowie PSZOK na terenie Gminy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu polegającego na budowie PSZOK na terenie Gminy (…) i (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podstawę działania Związku Gmin (…), dalej: „Związek”, stanowi Statut Związku, który na podstawie art. 67 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, uchwalony został przez rady zainteresowanych gmin. Związek jest czynnym podatnikiem VAT od (…) r. w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Związek utworzony został na czas nieoznaczony a do jego zadań należy m.in. planowanie i wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin – członków związku, w szczególności:

a)zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,

b)objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,

c)nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

d)ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

e)tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym wskazywanie miejsc, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych,

f)zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

g)prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

h)udostępnianie na stronie internetowej informacji dotyczących gospodarki odpadami przewidzianych przepisami prawa,

i)dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi.

Gminy członkowskie Związku, tj. (…) i (…) przekazały do Związku zadania z zakresu gospodarki odpadami. Scedowanie ww. zadań związane było z nowelizacją ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie 1 stycznia 2012 r. Znowelizowane przepisy ustawy wyznaczyły gminom nowe obowiązki w zakresie gospodarki odpadami, jednocześnie dopuszczając możliwość wykonywania tych zadań przez związek międzygminny.

Wobec powyższego, Związek stworzył system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie wszystkich gmin członkowskich, który sukcesywnie jest rozwijany i rozbudowywany.

W (…) r. Związek złożył wniosek o dofinansowanie do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu pn.: „…” w ramach programu priorytetowego nr 2.1.1 „…”. Wniosek uzyskał pozytywną ocenę formalną i merytoryczną, wobec czego NFOŚiGW przyznał Związkowi na realizację ww. przedsięwzięcia dotację.

Realizowany projekt obejmuje budowę dwóch PSZOK na terenie gmin członkowskich Związku, w których zbierane i magazynowane będą odpady komunalne powstające w gospodarstwach domowych, dostarczane przez mieszkańców wszystkich gmin członkowskich Związku (tj. odpady komunalne selektywnie zbierane, z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych, metali oraz odpadów zawierających azbest, tj.: papier, tworzywa sztuczne, szkło bezbarwne, szkło kolorowe, inne odpady opakowaniowe, w tym opakowania wielomateriałowe, metale o kodzie 20 01 40, bioodpady, przeterminowane leki, strzykawki, igły, termometry itp., przeterminowane chemikalia, opakowania po chemikaliach, zużytych olejach, rozpuszczalnikach, farbach, lakierach itp., świetlówki, lampy fluorescencyjne, żarówki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt EE, gruz betonowy, odpady budowlane i rozbiórkowe – bez odpadów niebezpiecznych w tym drzwi, okna, szyby, zużyte opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe).

W drodze przetargu nieograniczonego wybrany został wykonawca na prace budowlane związane z wybudowaniem punktów, zgodnie z dokumentacją i pozwoleniem na budowę uwzględniając planowany cel i funkcję przedsięwzięcia, wymaganiami powszechnie obowiązującego prawa (także prawa miejscowego), norm i wiedzy technicznej oraz sztuki budowlanej, a także wykonawca, który wyposaży PSZOKi w kontenery do zbiórki odpadów.

Wykonawca PSZOKów zobowiązany będzie do uzyskania pozwoleń na użytkowanie. PSZOKi zostaną wyposażone we wszystkie niezbędne kontenery, pojemniki, narzędzia, oznakowanie poziome i pionowe oraz obiekty budowlane, a także w zaplecze socjalne dla pracowników obsługujących teren PSZOKów, tj. w kontener socjalno-biurowy umożliwiający obsługę przez stały personel w godzinach otwarcia.

Wybudowane Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych będą ogólnodostępne i będą służyć nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom Związku w ramach comiesięcznie uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zgodnie z art. 6h ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519). Na terenie punktów prowadzone będą działania edukacyjne dla mieszkańców Związku. Biorąc pod uwagę zakres, cel i przeznaczenie Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, Związek nie będzie pozyskiwać dochodu z tytułu ich prowadzenia.

Wnioskodawca uznaje, że chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowany, ze względu na przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie i złożonym oświadczeniem, podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany przedsięwzięcia pn.: „…” i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, z powodu braku prawnej możliwości rozliczenia podatku naliczonego.

Oświadczenie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT, składane przez Zarząd Wnioskodawcy, nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku – zgodnie z wytycznymi do umowy o dofinansowanie należy dołączyć również indywidualną interpretację, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: „…” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych – jedynie do niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Pytanie

Czy Związek Gmin (…) ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu polegającego na budowie Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie gminy (…) i (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Związek Gmin (…) nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż przedsięwzięcie polegające na budowie dwóch Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie gmin członkowskich Związku, tj. gminy (…) i (…), nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2022 r. poz. 931), wobec czego podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. przedsięwzięcia. Związek podczas realizacji zadania i po jego zakończeniu nie uzyska żadnych dochodów.

Związek w (…) r. realizował inwestycję polegającą na budowie Centralnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w (…) oraz w roku (…) inwestycję polegającą na budowie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w (…) i (…), na które to inwestycje również uzyskał dotację z NFOŚiGW. W ramach realizacji ww. przedsięwzięć podatek VAT także stanowił koszt kwalifikowalny. Od czasu oddania ww. punktów do użytku (PSZOK w (…) - (…)r., PSZOK w (…) i (…)– (…) r.), Związek nie uzyskał z tytułu ich prowadzenia żadnych dochodów, jak również nie rozliczał podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte w ramach projektu pn.: „…” nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych – jedynie do niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Związek jest czynnym podatnikiem VAT i do jego zadań należy m.in. planowanie i wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin – członków Związku. Realizują Państwo projekt pn. „…”. Towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych – jedynie do niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Odnosząc się zatem do przedstawionych wątpliwości, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W opisanej przez Państwa sytuacji należy mieć na uwadze, że towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych a jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

A skoro efekty przedmiotowej inwestycji nie będą wykorzystywane przez Związek do czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00