Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.906.2022.2.AMA

Opodatkowanie podatkiem VAT wynagrodzenia za organizację doraźnego pobytu ludności uchodźczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy wynagrodzenie otrzymane przez Państwa od Powiatu „…” za realizację zadania określonego w umowach należy traktować jako zapłatę za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2023 r. (data wpływu 19 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Województwo „…”jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi, w tym z Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…” (zwany Zespołem Szkół).

Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego jest placówką publiczną, w skład której wchodzą:

1)Szkoła Podstawowa „…”,

2)Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego.

Zespół Szkół posiada budynki dydaktyczne oraz obiekty sportowe, w tym budynek pływalni krytej oraz budynek sali gimnastycznej.

Organem prowadzącym Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…” jest Województwo „…”.

Podstawowym przedmiotem działania placówki jest świadczenie zajęć dydaktycznych dla uczniów Zespołu. Zespół posiada własną kuchnię i stołówkę oferującą posiłki dla uczniów oraz internat świadczący usługi zakwaterowania i wyżywienia dla uczniów - wychowanków szkoły.

W marcu bieżącego roku na teren placówki zostały przyjęte osoby - uchodźcy z Ukrainy.

Pierwsi uchodźcy zostali przyjęci przez szkołę „…”2022 roku. W pierwszej kolejności przyjęte zostały dzieci oraz młodzież, którzy zostali przyjęci jako uczniowie Zespołu Szkół.

Następnie przyjęte zostały osoby dorosłe - matki z małymi dziećmi, które nie zostały uczniami szkoły. Przybyłym na teren Zespołu Szkół uchodźcom z Ukrainy szkoła zapewniła zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie oraz niezbędną pomoc w trakcie pobytu (tzw. kompleksową obsługę).

W trakcie pobytu uchodźców na terenie placówki szkoła wystąpiła do Powiatu „…” o wsparcie finansowe.

W następstwie została sporządzona umowa pomiędzy Powiatem „…” jako Zleceniodawcą, a Województwem „…” - Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…” jako Zleceniobiorcą. Pierwsza umowa została zawarta na okres od „…” r., na kolejne okresy zostały zawierane następne umowy. Uchodźcy z Ukrainy są zakwaterowani na terenie Zespołu Szkół od „…” do chwili obecnej.

Zgodnie z umowami, Zespół Szkół zobowiązał się do organizacji doraźnego miejsca zakwaterowania dla ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organizacji wyżywienia dla osób zakwaterowanych, zapewnienia opieki socjalnej i psychologicznej, transportu do miejsc zakwaterowania, finansowania przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu dla osób niepełnosprawnych, zapewnienia środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.

W zawartych z Powiatem „…”umowach została określona dzienna ryczałtowa stawka za pobyt jednej osoby, oraz sposób rozliczenia na podstawie informacji o wykorzystanych miejscach noclegowych i zestawienia osób objętych realizacją zadania. Początkowo stawka dzienna za jedną osobę wynosiła 120,00 zł, następnie została ustalona na poziomie 70,00 zł. Stawki te ustalone były przez Zleceniodawcę i stanowiły stawkę ryczałtowa uwzględniającą wszystkie koszty związane z realizacją zadania.

Opisane wyżej umowy zostały przygotowane w związku z Poleceniem Wojewody„…” z dnia „…” r. oraz art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz. U. z 2022, poz. 261) w związku z art. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2022 poz. 528). Po zakończeniu każdego określonego w umowach okresu realizacji zadania, Zespół Szkół obciąża Powiat „…” kosztami organizacji pomocy dla ludności uchodźczej wg stawek określonych przez Powiat w zawartych umowach.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji czynności określonych w umowie będzie płatne na rachunek Zleceniobiorcy po dostarczeniu do siedziby Zleceniodawcy:

-prawidłowo wystawionej faktury/noty księgowej/rachunku,

-informacji o wykorzystanych miejscach noclegowych w okresie objętym umową,

-zestawienia osób objętych realizacją zadania w danym miesiącu, z wyszczególnieniem okresu ich przebywania.

Wartość obciążenia oblicza się mnożąc liczbę zakwaterowanych w obiektach Zespołu Szkół przez ilość dni pobytu danej osoby oraz dzienną stawkę ryczałtową na jedną osobę. Zespół Szkół nie ma wpływu na wycenę i niejednokrotnie odbiega ona od rzeczywistych wydatków poniesionych na organizację obsługi pobytu ludności uchodźczej.

Obciążenie Powiatu „…” następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Województwo „…” Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…”. Wystawiona faktura obejmuje następujące pozycje:

-wyżywienie uchodźców będących jednocześnie uczniami Zespołu Szkół według ustalonej w Zespole stawki za całodzienne wyżywienie wychowanków internatu - nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT,

-organizację kompleksowej obsługi doraźnego pobytu ludności uchodźczej - opodatkowana jest podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%.

Z uwagi na wyżej opisany stan faktyczny pojawiła się wątpliwość czy przedstawione zdarzenie ma charakter usługi, ponieważ odpłatność za świadczenia w ramach realizacji organizacji obsługi pobytu uchodźców ustalana jest według wartości określonej przez Zleceniodawcę, tj. Powiat „…”na które Zleceniobiorca, tj. Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…” nie ma wpływu i które często różnią się od cen rzeczywistych.

W uzupełnieniu w piśmie z 17 stycznia 2023 r. (data wpływu 19 stycznia 2023 r.) wskazali Państwo, że:

Pytanie nr 1: Na jakiej podstawie Powiat „…”zawarł z Państwem umowy dotyczące organizacji pobytu ludności uchodźczej, proszę wyjaśnić czy umowy zostały zawarte w oparciu o art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.)?

Dwie pierwsze umowy zawarte pomiędzy Powiatem „…”a Województwem „…” - Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…”, tj. umowa nr „…” z dnia „…” oraz umowa nr „…” z dnia „…” zostały zawarte w związku z Poleceniem nr „…” Wojewody „…” z dnia „…” oraz art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz.U. z 2022, poz. 261) w związku z art. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. z 2022 poz. 528).

Zgodnie z ww. Poleceniem, Wojewoda „…”poleca Starostom/Prezydentom Miast na prawach powiatu z terenu województwa „…” (w tym Staroście „…”):

-organizację doraźnego miejsca zakwaterowania dla ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organizację wyżywienia dla osób zakwaterowanych,

-zapewnienie opieki socjalnej i psychologicznej dla osób zakwaterowanych.

Polecenie nr „…” z dnia „…” zostało wydane przez Wojewodę „…”na podstawie art. 25 ust. 1, w związku z art. 22 pkt. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 135.). W dacie wydania tego Polecenia ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie została jeszcze uchwalona.

Umowa nr „…” z dnia „…” oraz kolejne aneksy do tej umowy zostały zawarte w związku z Decyzją nr„…” Wojewody „…” z dnia „…”. Zapis ten został zmieniony aneksem nr„…” z dnia „…”: Decyzja nr „…” Wojewody „…” z dnia „…”, została zmieniona na Decyzję nr „…” Wojewody „…” z dnia „…”.

Decyzje Wojewody „…” nr „…” i nr „…” zostały wydane na podstawie art. 12 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 poz. 583) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 735 z późn. zm.)

Zgodnie z ww. Decyzjami, Wojewoda „…” poleca Zarządom Powiatów/Prezydentom Miast na prawach powiatu z terenu województwa „…” zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, polegającą na:

-zakwaterowaniu,

-zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego,

-zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt. 1, między innymi do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna,

-finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu dla osób z niepełnosprawnością,

-zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.

Umowa nr „…” z dnia „…” jest ostatnią obowiązującą umową do której są sporządzane kolejne aneksy wydłużające czas jej obowiązywania.

Pytanie nr 2: Czy przedmiotem świadczenia zgodnie z ww. umowami jest kompleksowa usługa, w ramach której wykonywane są różne czynności zmierzające do zapewnienia pomocy dla ludności uchodźczej?

Przedmiotem świadczenia jest usługa kompleksowa. Zgodnie z zawartymi umowami Zleceniobiorca jest zobowiązany do:

-organizacji doraźnego miejsca zakwaterowania dla ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

-organizacji wyżywienia dla osób zakwaterowanych,

-zapewnienia opieki socjalnej i psychologicznej dla osób zakwaterowanych,

-zapewnienia transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt. 1, między innymi do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, finansowania przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu dla osób z niepełnosprawnością, zapewnienia środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.

Pytanie nr 3: Czy usługi świadczone dla ludności uchodźczej są realizowane na cele związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą?

Usługi świadczone dla ludności uchodźczej nie są realizowane na cele związane z prowadzoną przez jednostkę działalnością gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej szkoła wynajmuje w celu organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych obiekty sportowe tj. salę gimnastyczną i basen, sprzedaje bilety wstępu na basen dla osób fizycznych, wynajmuje powierzchnię pod automaty vendingowe oraz oferuje wynajem autobusu wraz z kierowcą.

Pytanie nr 4: Czy złożyli Państwo wniosek o świadczenie pieniężne w oparciu o art. 13 ust. 1 w powiązaniu z art. 13 ust. 4 ww. ustawy?

Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…”nie składał wniosków o wypłatę świadczenia pieniężnego w oparciu o art. 13 ust. 1 w powiązaniu z art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 stycznia 2023 r.)

Czy wynagrodzenie otrzymane przez Województwo „…” od Powiatu „…”za realizację zadania określonego w umowach należy uznać za zapłatę za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT czy też za świadczenie nie podlegające VAT?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 17 stycznia 2023 r.)

Wynagrodzenie otrzymane przez Województwo „…” od Powiatu „…”za realizację zadania organizacji obsługi pobytu ludności uchodźczej należy uznać za świadczenie nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Opisane w niniejszym wniosku świadczenie na rzecz ludności uchodźczej z Ukrainy nie stanowi świadczenia mającego charakter usługi, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Za takim stanowiskiem Wnioskodawcy przemawiają argumenty szczegółowo opisane we wniosku o interpretację, a przede wszystkim to, że:

-pomiędzy Województwem „…” (Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego) a Powiatem „…”nie istniało świadczenie wzajemne, gdyż nie będzie istniał podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania,

-brak ekwiwalentności pomiędzy wartością świadczenia a otrzymanym od Powiatu wynagrodzeniem; wynagrodzenie ustalane było przez Zleceniobiorcę (Powiat „…”) i w trakcie trwania umowy zmieniało się (ze 120,00 zł/osobę na 70,00 zł/osobę) pomimo, że nie zmieniał się zakres tego świadczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT,

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT,

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT). Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym, przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

W ww. wyroku w sprawie C-102/86 TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.

Otrzymana zapłata powinna być więc konsekwencją wykonania świadczenia.

W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach stosunku zobowiązaniowego za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W wyroku TSUE z 16 września 2021 r. w sprawie C-21/20 wskazano, że zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy VAT, który określa zakres stosowania VAT, podatkowi temu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze. W rozumieniu tego przepisu świadczenie usług dokonywane jest „odpłatnie” tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości wyodrębnionej usługi świadczonej usługobiorcy. Tak jest w przypadku, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zob. podobnie wyroki: z dnia 8 marca 1988 r., Apple and Pear Development Council, 102/86, EU:C:1988:120, pkt 11, 12, 16; z dnia 22 czerwca 2016 r., Český rozhlas, C11/15, EU:C:2016:470, pkt 22; a także z dnia 22 listopada 2018 r., MEO – Serviços de Comunicações e Multimédia, C295/17, EU:C:2018:942, pkt 39).

O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

- istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;

- wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;

- związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT,

działalność gospodarcza – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094), zwanej dalej „ustawą o samorządzie województwa”:

1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Stosownie do art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa:

1.Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.

2.Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa,

w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., nr 78, poz. 483, ze zm.),

samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 163 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych.

Art. 22 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 135, ze zm.) stanowi, że

wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności:

1)dostosowuje do miejscowych warunków cele polityki Rady Ministrów oraz, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach, koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań;

2)zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach;

3)dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy;

4)wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz zarządzania kryzysowego, wynikające z odrębnych ustaw;

5)przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa;

6)wykonuje inne zadania określone w odrębnych ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie,

wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające w województwie, a w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 22 pkt 2, obowiązujące również organy samorządu terytorialnego. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra.

W myśl art. 25 ust. 1a ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie,

sytuacjami nadzwyczajnymi, o których mowa w ust. 1, są również sytuacje kryzysowe w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1856 oraz z 2021 r. poz. 159).

Stosownie do art. 25 ust. 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie,

polecenia, o których mowa w ust. 1, nie mogą dotyczyć rozstrzygnięć co do istoty sprawy załatwianej w drodze decyzji administracyjnej, a także nie mogą dotyczyć czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych oraz czynności z zakresu ścigania wykroczeń.

Według art. 25 ust. 3 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie,

właściwy minister może wstrzymać wykonanie poleceń, o których mowa w ust. 1, wydanych organom niezespolonej administracji rządowej i wystąpić z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o rozstrzygnięcie sporu, przedstawiając jednocześnie stanowisko w sprawie.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 261, ze zm.),

ilekroć w ustawie jest mowa o: sytuacji kryzysowej - należy przez to rozumieć sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zarządzaniu kryzysowym,

organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie województwa jest wojewoda.

Stosownie do art. 14 ust. 2 ustawy o zarządzaniu kryzysowym,

do zadań wojewody w sprawach zarządzania kryzysowego należy:

1) kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie województwa;

2) realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:

a) wydawanie starostom zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,

b) zatwierdzanie powiatowych planów zarządzania kryzysowego,

c) przygotowywanie i przedkładanie do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,

d) realizacja wytycznych do wojewódzkich planów zarządzania kryzysowego;

3) zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;

4) wnioskowanie o użycie pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25 ust. 3, oraz doraźnych zgrupowań zadaniowych do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25b ust. 1;

4a) wnioskowanie o użycie Policji, Straży Granicznej lub Państwowej Straży Pożarnej do wykonywania zadań, o których mowa w art. 25a;

5) wykonywanie przedsięwzięć wynikających z dokumentów planistycznych wykonywanych w ramach planowania operacyjnego realizowanego w województwie;

6) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

6a) współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;

7) organizacja wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.

W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.).

Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że

ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.

Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego

każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek, świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 60 dni. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:

1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;

2)PESEL lub NIP składającego wniosek;

3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;

4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania i PESEL, jeżeli posiada;

5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;

6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;

7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;

8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;

9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;

10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;

11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, wzór wniosku o świadczenie pieniężne, o którym mowa w ust. 1, w formie papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnej wypłaty świadczenia.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:

1)zakwaterowaniu;

2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;

3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;

4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;

5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;

6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;

7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 – w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;

8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.

Ponadto w myśl art. 12 ust. 1a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana przez wojewodę również osobom, które odniosły obrażenia w wyniku działań wojennych prowadzonych na terytorium Ukrainy, niespełniającym warunków, o których mowa w art. 2, i nieuprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie innych przepisów lub umów międzynarodowych, które zostały przetransportowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że

do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,

wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:

1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;

2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;

3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;

4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;

5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;

6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.

Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy.

Świadczenie, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa nie stanowi wynagrodzenia za zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców. Otrzymane świadczenie ma charakter wtórny do czynności realizowanych nieodpłatnie na rzecz obywateli Ukrainy. Nie występuje zatem zależność pomiędzy wykonanymi na rzecz uchodźców czynnościami a wysokością otrzymywanej kwoty świadczenia.

Natomiast w związku z zawarciem umów z jednostkami samorządu terytorialnego usługodawca będzie wykonywać określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzyma ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest przyznawane konkretnemu podmiotowi w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania obywatelom Ukrainy.

Zauważyć należy, że art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa upraszcza jedynie procedury określone ustawą Prawo zamówień publicznych, wyłączając stosowanie przepisów tej ustawy do zamówień niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom z Ukrainy. Zasady opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją umów zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego pozostają jednak niezmienne.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W „…” 2022 r. na teren Zespołu Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…”, którego są Państwo organem prowadzącym, zostały przyjęte osoby - uchodźcy z Ukrainy.

Pierwsi uchodźcy zostali przyjęci przez szkołę „…”2022 roku. W pierwszej kolejności przyjęte zostały dzieci oraz młodzież, którzy zostali przyjęci jako uczniowie Zespołu Szkół.

Następnie przyjęte zostały osoby dorosłe - matki z małymi dziećmi, które nie zostały uczniami szkoły. Przybyłym na teren Zespołu Szkół uchodźcom z Ukrainy szkoła zapewniła zakwaterowanie, całodzienne wyżywienie oraz niezbędną pomoc w trakcie pobytu, (tzw. kompleksową obsługę).

W trakcie pobytu uchodźców na terenie placówki szkoła wystąpiła do Powiatu „…”o wsparcie finansowe.

W następstwie zostały sporządzone umowy pomiędzy Powiatem „…”jako Zleceniodawcą, a Województwem „…”- Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…” jako Zleceniobiorcą.

Dwie pierwsze umowy zawarte pomiędzy Powiatem „…” a Województwem „…” - Zespołem Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego „…”, tj. umowa nr „…” z „…” r. oraz umowa nr „…” z „…” r. zostały zawarte w związku z Poleceniem nr „…” Wojewody „…” z dnia „…” r. oraz art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy o zarządzaniu kryzysowym w związku z art. 7 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z ww. Poleceniem, Wojewoda „…” poleca Starostom/Prezydentom Miast na prawach powiatu z terenu województwa „…” (w tym Staroście „…”):

-organizację doraźnego miejsca zakwaterowania dla ludności uchodźczej z terenu objętego konfliktem zbrojnym, która znalazła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, organizację wyżywienia dla osób zakwaterowanych,

-zapewnienie opieki socjalnej i psychologicznej dla osób zakwaterowanych.

Polecenie nr „…” z dnia „…” r. zostało wydane przez Wojewodę „…”na podstawie art. 25 ust. 1, w związku z art. 22 pkt. 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie.

Umowa nr „…”z dnia „…” r. oraz kolejne aneksy do tej umowy zostały zawarte w związku z Decyzją nr „…” Wojewody „…” z dnia „…” r. Zapis ten został zmieniony aneksem nr „…” z dnia „…” r. Decyzja nr „…” Wojewody „…” z dnia „…” r. została zmieniona na Decyzję nr „…” Wojewody „…” z dnia „…” r.

Decyzje Wojewody „…” nr „…” i nr „…”zostały wydane na podstawie art. 12 ust. 10 i 11 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz art. 104 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

Zgodnie z ww. Decyzjami, Wojewoda „…” poleca Zarządom Powiatów/Prezydentom Miast na prawach powiatu z terenu województwa „…” zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, polegającą na:

-zakwaterowaniu,

-zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego,

-zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt. 1, między innymi do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna,

-finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu dla osób z niepełnosprawnością,

-zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów.

Umowa nr „…”z „…” r. jest ostatnią obowiązującą umową do której są sporządzane kolejne aneksy wydłużające czas jej obowiązywania.

W zawartych z Powiatem „…” umowach została określona dzienna ryczałtowa stawka za pobyt jednej osoby, oraz sposób rozliczenia na podstawie informacji o wykorzystanych miejscach noclegowych i zestawienia osób objętych realizacją zadania. Początkowo stawka dzienna za jedną osobę wynosiła 120,00 zł, następnie została ustalona na poziomie 70,00 zł. Stawki te ustalone były przez Zleceniodawcę i stanowiły stawkę ryczałtowa uwzględniającą wszystkie koszty związane z realizacją zadania. Wartość obciążenia oblicza się mnożąc liczbę zakwaterowanych w obiektach Zespołu Szkół przez ilość dni pobytu danej osoby oraz dzienną stawkę ryczałtową na jedną osobę.

Nie składali Państwo wniosku o świadczenie pieniężne w oparciu o art. 13 ust. 1 w powiązaniu z art. 13 ust. 4 ww. ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Uwzględniając przedstawione okoliczności – należy wskazać, że w niniejszej sprawie, na podstawie zawartych z Powiatem „…” umów, zobowiązali się Państwo do świadczenia usług związanych z organizacją pobytu uchodźców z Ukrainy. Za wyświadczoną usługę otrzymują Państwo wynagrodzenie.

Należy podkreślić, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Należy również podkreślić, że w przypadku świadczenia usługi na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nabywca usługi nie musi odnosić z niej bezpośrednio korzyści. Powyższe wynika z faktu, że organy władzy publicznej co do zasady nie mają być beneficjentem usług świadczonych na ich rzecz, albowiem beneficjentem tych usług w założeniu ma być dane społeczeństwo (odpowiednio gminy, powiatu, województwa czy obywatele).

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpi skonkretyzowane świadczenie wykonywane przez Państwa w zakresie zapewnienia pobytu ludności uchodźczej w zamian za określone wynagrodzenie otrzymywane w związku z realizowanym świadczeniem. Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi bowiem do stwierdzenia, że przekazywane Państwu na podstawie umów z Powiatem „…” wynagrodzenie stanowi „korelat” świadczonych przez Państwa usług. Zatem istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną przez Państwa usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

W konsekwencji należy stwierdzić, że otrzymane od Powiatu „…” wynagrodzenie stanowi w istocie zapłatę za świadczone przez Państwa usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00