Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.576.2022.2.RM

Opodatkowanie otrzymanych zaliczek stawką VAT w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania otrzymanych zaliczek stawką VAT w wysokości 0%. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 26 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma (…) Sp. z o.o. wykonuje konstrukcje aluminiowe (ogrody zimowe) na zamówienie zgodnie z PKD 25.11.Z.

Sprzedaż realizowana jest dla innych podmiotów gospodarczych, które mają bezpośredni kontakt z zamawiającym (podmiotem gospodarczym lub konsumentem). Kontrahenci korzystają również z pomocy przedstawicieli handlowych Spółki, którzy mają wiedzę techniczną oraz doświadczenie praktyczne.

Państwa Spółka, w odpowiedzi na zapytanie kontrahenta, przygotowuje ofertę opierając się na szczegółowych ustaleniach takich jak:

rodzaj (ogród ogrzewany lub nie),

wielkość (wymiary),

kolor.

Po uzyskaniu pisemnego potwierdzenia zamówienia oraz otrzymaniu zadatku/zaliczki w wysokości 30-50% wartości zamówienia, przystępują Państwo do realizacji zamówienia.

Proces realizacji bywa czasochłonny i zależy od stopnia skomplikowania budowli, dostępnych materiałów oraz komunikacji z kontrahentami. Warunki zamówienia często określają kilkumiesięczną realizację zamówienia ze względu na konieczność przygotowania podłoża (fundamentów) przez kontrahenta, pozwalającego na montaż zabudowy.

Następuje kompletacja potrzebnych elementów:

z magazynu firmy;

w przypadku braku elementów na magazynie - materiały zamawiane są u dostawców (dostawy mogą być rozciągnięte w czasie nawet do kilku miesięcy).

Następnie wydział produkcji przygotowuje elementy, które są transportowane do lakierni w (...) lub (...) i lakierowane na odpowiedni kolor (…) zgodnie z zamówieniem:

profile cięte na odpowiednie wymiary, nawiercane są potrzebne otwory do dalszego montażu,

rynny, kształtowniki,

inne elementy (łączniki, uchwyty, końcówki, zaślepki, odpływy, kolanka, przekładki itp.).

Po powrocie z lakierni kompletowane są pozostałe elementy ogrodu zimowego: szyby, uszczelki, oświetlenie, rolety itp.

Produkcja jest niestandardowa, dostosowana do indywidualnych potrzeb zamawiającego, co wiąże się z koniecznością wykorzystania licznych modułów i prefabrykatów nie pochodzących z produkcji masowej, dochodzi do skompletowana towaru z wielu elementów. Nie ma możliwości sprzedaży przygotowanego ogrodu zimowego innemu kontrahentowi.

Od 2020 r. realizują Państwo zamówienia dla brytyjskiej firmy X.

W m-cach (…)-(…) 2022 r. otrzymali Państwo zadatki na kolejne ogrody zimowe od firmy X. Przygotowanie zamówionych ogrodów zimowych wydłuża się ze względu na oczekiwanie na materiały, drobne zmiany wprowadzane przez kontrahenta oraz cykl produkcyjny towaru, który zawsze jest dostosowany do spersonalizowanego zamówienia.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania dotyczące wskazania:

1)co konkretnie jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z firmą X,

2)co konkretnie jest intencją (celem) nabycia przez kontrahenta od Państwa, tj. jakiego świadczenia oczekuje kontrahent (np. czy kontrahent jest zainteresowany nabyciem usługi wykonania ogrodu zimowego, czy też jest zainteresowany nabyciem towaru - konstrukcji ogrodu zimowego wraz z jej zamontowaniem itp.),

3)w jaki sposób przebiega realizacja transakcji, z jakich etapów się składa, w jakim okresie czasu realizowane są poszczególne etapy transakcji realizowanej przez Państwa na rzecz firmy X,

4)jakie konkretnie czynności wykonują Państwo w ramach wykonania ogrodu zimowego (np. prace budowlane, stolarskie),

5)w jaki sposób „fakturują” Państwo realizację transakcji, w tym:

czy jedną fakturą, czy też każdy wywóz towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego traktowany jest jako odrębna dostawa i potwierdzony odrębną fakturą,

jakie świadczenie znajduje się na fakturze/ach wystawionej/ych przez Państwa na rzecz firmy X w polu „Nazwa towaru/usługi”, tj. za wykonanie jakiego konkretnie świadczenia obciążają Państwo spółkę X wystawiając fakturę sprzedaży na jej rzecz (jakie elementy składają się na kwotę należnego Państwu wynagrodzenia),

6)w jaki sposób przebiega montaż ogrodu zimowego w miejscu docelowym, w tym:

a)czy Państwo w jakikolwiek sposób uczestniczą w pracach polegających na przygotowaniu podłoża/fundamentów - jeśli tak, należy wskazać/opisać jakie konkretnie prace wykonują Państwo w ramach przygotowania podłoża /fundamentów,

b)kto (jaki podmiot) wykonuje montaż ogrodu zimowego w miejscu docelowym (np. Państwo lub podmiot działający na Państwa rzecz, nabywca ogrodu zimowego itp.),

c)czy wykonanie czynności montażowych ogrodu zimowego na miejscu montażu (poza terytorium Unii Europejskiej) wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności jakie przede wszystkim posiadają Państwo [wykonawca i dostawca ogrodu zimowego] czy też są to proste czynności umożliwiające funkcjonowanie dostarczonego towaru (ogrodu zimowego) zgodnie z jego przeznaczeniem niewymagające szczególnych umiejętności i wiedzy specjalistycznej, które nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie,

d)czy możliwa jest sytuacja, w której dostawa ogrodu zimowego oraz jego montaż mogłyby zostać wykonane przez różne podmioty,

7)czy montaż ogrodu zimowego polega na tym, że zostaje on przytwierdzony do podłoża/budynku, co spowoduje, że nie można go w łatwy sposób zdemontować lub przenieść,

8)czy zamontowany ogród zimowy może być przeniesiony bez zniszczenia lub zmiany podłoża/budynku bądź zniszczenia lub zmiany ogrodu zimowego,

9)czy przedmiotem wywozu z Polski są elementy ogrodu zimowego czy też przedmiotem wywozu z Polski jest gotowy/kompletny ogród zimowy,

10)kiedy konkretnie, w którym momencie przenoszą Państwo na firmę X prawo do rozporządzania towarem (ogrodem zimowym) jak właściciel (gdzie znajduje się towar w momencie przeniesienia tego prawa, tj. w Polsce czy na terytorium państwa trzeciego),

11)w jaki sposób przebiega transport ogrodu zimowego, w tym m.in. pomiędzy jakimi krajami przebiega, kto dokonuje wywozu towarów z terytorium kraju,

12)czy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych,

13)jakie okoliczności/przesłanki/warunki (konkretnie) towarzyszące dostawie dokonywanej przez Państwa na rzecz firmy X, uzasadniają (są powodem), że wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej następuje w terminie dłuższym niż sześć miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym otrzymują Państwo zaliczkę,

14)czy w warunkach dostawy wynikających np. z umowy zawartej pomiędzy Państwem i firmą X określono termin wywozu towarów i czy towar został /zostanie wywieziony w ustalonych przez strony termiach,

15)czy posiadają Państwo/będą posiadać dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z których wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu oraz czy powyższe dokumenty zostały otrzymane w terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT

wskazali Państwo następująco:

1)Przedmiotem umowy łączącej Państwa z firmą X jest wykonanie aluminiowej konstrukcji dachu oraz szkła (sprzedaż towaru handlowego).

2)Kontrahent oczekuje gotowego szkieletu, tj. aluminiowej konstrukcji przygotowanej zgodnie z zamówieniem, w którym określone są wymiary konstrukcji.

Państwo nie wykonują usługi montażu.

3)Realizacja transakcji:

przygotowanie oferty,

dopracowanie szczegółów oferty drogą mailową i telefoniczną,

otrzymanie pisemnego potwierdzenia zamówienia,

otrzymanie 30-50% zadatku i wystawienie faktury zadatkowej,

wykonanie ogrodu zimowego,

wpłata pozostałej kwoty należności oraz wystawienie faktury końcowej,

wydanie towaru.

4)Konkretne czynności wykonywane w ramach wykonania ogrodu zimowego:

kompletowanie podstawowego elementu na magazynie, tj. profili aluminiowych (zamówienie u dostawców - w 2022 r. okres oczekiwania na profile z firmy B. Sp. z o.o. wynosił 6 m-cy),

przygotowanie (cięcie) profili na odpowiednie wymiary oraz nawiercanie otworów zgodnie z rysunkiem technicznym, montaż uszczelek,

transport elementów (profile, kształtowniki, rynny, łączniki, uchwyty, końcówki, odpływy i in.) do lakierni w (...) lub (...) i lakierowanie na odpowiedni kolor,

cynkowanie elementów stalowych,

kompletowanie pozostałych elementów (szyby, rolety, oświetlenie).

5)Kontrahent zobowiązany jest do wpłaty zadatku, do którego Państwo wystawiają fakturę zadatkową. Kolejne wpłaty od firmy X również potwierdzane są fakturami zadatkowymi.

W dniu odbioru towaru przez X:

wystawiana jest faktura końcowa do faktur zadatkowych jeśli kontrahent jeszcze nie zapłacił całości

lub

nie wystawia się faktury końcowej jeśli transakcja została wcześniej opłacona w całości i faktury zadatkowe pokrywają całość należności.

Treść faktury: Aluminiowa konstrukcja dachu seria (...) zgodnie z zamówieniem.

6)Państwa Spółka:

nie uczestniczy w pracach polegających na przygotowaniu podłoża (fundamentów) przy zamówieniach realizowanych dla X,

montaż ogrodu zimowego w miejscu docelowym wykonuje firma X lub współpracujący z nią inny podmiot posiadający doświadczenie i praktykę w tego typu pracach,

wykonanie czynności montażowych ogrodu zimowego na miejscu montażu wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności,

dostawa i montaż ogrodu zimowego wykonywane są przez różne podmioty.

7)Montaż ogrodu zimowego polega na tym, że zostaje on przytwierdzony zarówno do podłoża jak i do budynku. Zdecydowanie nie można go w łatwy sposób zdemontować i przenieść.

8)Ogród zimowy - konstrukcja aluminiowa oraz szkło - po zamontowaniu może być zdemontowany i przeniesiony oraz ponownie zamontowany w innym miejscu. Jednak jest to trudne zadanie i istnieje duże ryzyko uszkodzenia elementów ogrodu, co wiązałoby się z koniecznością ponownego ich wykonania.

Dodatkowo ogród zimowy wykonywany jest na wymiar dopasowany do konkretnej sytuacji danego budynku.

Ogród zimowy montuje się najczęściej na fundamencie, wykonuje się w trakcie wykończenia indywidualnie warstwy podłogi, posadzkę, więc przenosząc ogród zimowy w inne miejsce nie przenosi się elementów budowlanych: fundamentu, podłogi, posadzki. Na nowym miejscu montażu należy wykonać te elementy ponownie.

9)Przedmiotem wywozu z Polski jest gotowy kompletny dach ogrodu zimowego na słupach - aluminiowa konstrukcja dachu oraz szkło.

10)X. nabywa prawo do rozporządzania towarem jako właściciel w momencie odbioru ogrodu zimowego i otrzymania faktury (tego samego dnia).

11)Wywozu towarów z terytorium kraju dokonuje odrębna firma spedycyjna.

12)Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest zawsze potwierdzony przez właściwy organ celny.

13)Ogród zimowy powstaje do konkretnego zamówienia. Rysunki techniczne określają szczegółowe wymiary. Precyzyjne pomiary wykonane na miejscu montażu (podłoża oraz budynku) pozwalają stworzyć konstrukcję dopasowaną do oczekiwań i warunków ostatecznego odbiorcy.

14)X. ma bezpośredni kontakt z ostatecznym odbiorcą. Zdarza się, że ostateczny odbiorca zmienia techniczne szczegóły (oczywiście w granicach możliwych do zmiany) lub przeciąga decyzję w czasie.

15)X realizuje kilka projektów jednocześnie i opóźnienia wynikające ze zmian organizacyjnych na budowach wpływają na terminy odbioru ogrodów zimowych.

16)Wydanie towaru następuje po informacji od firmy X. o gotowości do odbioru i montażu ogrodu zimowego.

17)14) Termin wywozu był określony, ale wielokrotnie przesuwany przez klienta Spółki. Towar nie został jeszcze odebrany i znajduje się w Państwa magazynie.

16)W przypadku dostawy towarów poza Unię Europejską zawsze posiadają Państwo dokumenty potwierdzające wywóz towarów, z których wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Pytanie

Czy mają Państwo prawo zastosować stawkę VAT 0% do otrzymanych zadatków/zaliczek od kontrahenta brytyjskiego pomimo braku transportu towarów w ciągu 6 miesięcy po wpływie zadatku/zaliczki na rachunek bankowy?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, mają Państwo prawo zastosować preferencyjną stawkę VAT 0% do eksportu towarów zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT również wówczas, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym 6 miesięcy ponieważ jest to uzasadnione specyfiką realizacji dostaw.

Ogród zimowy jest towarem spersonalizowanym, przygotowanym dla konkretnego odbiorcy. Konstrukcja ogrodu przylega bezpośrednio do ściany budynku, jest dodatkowym pomieszczeniem więc prace muszą być wykonane w sposób staranny i precyzyjny z uwagi na wymogi bezpieczeństwa. Produkcja jest niestandardowa i przygotowana zawsze do konkretnego, indywidualnego zamówienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko wówczas, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (pkt 1),

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (pkt 5).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast, jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Natomiast na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Jak wskazuje art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jednocześnie, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przy czym wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności” należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.

Miejsce świadczenia usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy:

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższej regulacji wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.) – zwanego dalej „rozporządzeniem 282/2011”:

Do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za "nieruchomość" uznaje się:

a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia nr 282/2011:

Usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jednocześnie w art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011 zawarto przykładowy wykaz usług, które należy uznać za związane z nieruchomościami, czyli usług objętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE. Natomiast w art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zawarto przykładowy wykaz usług, których nie należy traktować jako usług związanych z nieruchomościami, czyli usług nieobjętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE.

I tak, zgodnie z art. 31a ust. 2 rozporządzenia:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;

b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;

c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;

d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;

f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;

g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;

h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c), łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;

j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;

k)utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;

l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;

n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;

o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;

p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);

q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 rozporządzenia:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)opracowania planów budynku lub jego części, jeżeli nie są one przeznaczone na określoną działkę;

b)przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

c)świadczenia usług reklamowych, nawet jeżeli wiąże się to z wykorzystaniem nieruchomości;

d)pośrednictwa w świadczeniu usług zakwaterowania hotelowego lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, jeżeli pośrednik działa w imieniu i na rzecz osoby trzeciej;

e)udostępniania miejsca na stoisko podczas targów lub wystaw, łącznie z innymi powiązanymi usługami umożliwiającymi wystawcy przedstawienie towarów, takimi jak projekt stoiska, transport i przechowywanie towarów, udostępnianie maszyn, okablowanie, ubezpieczenie i reklama;

f)instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości;

g)zarządzania portfelem inwestycji w nieruchomości;

h)usług prawnych powiązanych z umowami, innych niż objęte ust. 2 lit. q), łącznie z doradztwem dotyczącym warunków umowy dotyczącej przeniesienia nieruchomości lub wykonania takiej umowy lub też udowodnienia istnienia takiej umowy, jeżeli takie usługi nie dotyczą przeniesienia tytułu do nieruchomości.

Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej, określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie taka usługa, która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.

Z powołanych przepisów prawa, w szczególności z art. 31a rozporządzenia 282/2011 wynika, że dla uznania usługi za związaną z nieruchomością istotne są cechy, które można ująć w następujący sposób:

usługa powinna odnosić się do konkretnie określonej nieruchomości, czyli takiej, która jest identyfikowalna co do jej indywidualnego położenia;

przedmiotem usługi powinna być skonkretyzowana nieruchomość lub usługa powinna być świadczona na/wobec konkretnej nieruchomości, a nie jakiejkolwiek;

ta konkretna nieruchomość powinna być wpisana w istotę świadczonej usługi, być jej centralnym elementem, nadając główny sens usłudze i determinować jej treść, co należy rozumieć w ten sposób, że usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą a nie inną nieruchomością;

zmiana takiego miejsca, polegająca na ukierunkowaniu usługi na inną nieruchomość, powinna niweczyć istotę i sens pierwotnie świadczonej usługi.

Z treści wniosku wynika, że wykonują Państwo ogrody zimowe na zamówienie. Sprzedaż realizowana jest na rzecz podmiotów gospodarczych, które mają bezpośredni kontakt z zamawiającym (podmiotem gospodarczym lub konsumentem). Od 2020 r. realizują Państwo zamówienia dla brytyjskiej firmy X. W miesiącach (…) -(…) 2022 r. otrzymali Państwo zadatki na kolejne ogrody zimowe od firmy X. Oczekiwanie na materiały, drobne zmiany wprowadzane przez kontrahenta oraz cykl produkcyjny towaru spowodowały, że przygotowanie zamówionych ogrodów zimowych wydłuża się.

W związku z tym powzięli Państwo wątpliwości dotyczące prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% względem zaliczek otrzymanych od kontrahenta brytyjskiego, pomimo braku transportu towarów w ciągu 6 miesięcy po wpływie zadatku/zaliczki na rachunek bankowy.

Z wniosku wynika, że przedmiotem umowy łączącej Państwa z firmą X jest wykonanie aluminiowej konstrukcji dachu oraz szkła, tj. sprzedaż towaru handlowego [ogród zimowy to konstrukcja aluminiowa oraz szkło]. Kontrahent oczekuje od Państwa gotowego szkieletu, tj. aluminiowej konstrukcji przygotowanej zgodnie z zamówieniem.

Ogród zimowy powstaje na potrzeby konkretnego zamówienia i jest wykonywany na wymiar dopasowany do konkretnej sytuacji danego budynku. Po dopracowywaniu szczegółów oferty, otrzymaniu potwierdzenia zamówienia i wpłaceniu zadatku (30-50% wartości zamówienia) rozpoczyna się kilkuetapowy proces wykonania ogrodu zimowego obejmujący kompletowanie niezbędnych elementów, transport do lakierni w celu lakierowania na odpowiedni kolor, cynkowanie kompletowanie szyb, rolet i oświetlenia). Firma spedycyjna wywozi z Polski gotowy, kompletny dach ogrodu zimowego na słupach. Firma X nabywa prawo do rozporządzania towarem jako właściciel w momencie odbioru ogrodu zimowego i otrzymania faktury (tego samego dnia). Z faktury wystawionej przez Państwa na rzecz firmy X wynika, że przedmiotem dokonanej sprzedaży wskazanym w polu „Nazwa towaru/usługi” jest „Aluminiowa konstrukcja dachu seria (...) zgodnie z zamówieniem. Ogród zimowy jest montowany w miejscu docelowym.

Montaż ten polega na przytwierdzeniu ogrodu zimowego do podłoża oraz do budynku, najczęściej na fundamencie przygotowanym przez kontrahenta. W trakcie wykończenia wykonuje się indywidualnie warstwy podłogi i posadzkę. Przy czym, Państwa Spółka nie uczestniczy w pracach polegających na przygotowaniu podłoża (fundamentów) przy zamówieniach realizowanych dla X jak również nie wykonuje usługi montażu ogrodu zimowego w miejscu docelowym (dostawa i montaż ogrodu zimowego wykonywane są przez różne podmioty). Montaż ogrodu zimowego w miejscu docelowym wykonuje firma X lub współpracujący z nią inny podmiot posiadający doświadczenie i praktykę w tego typu pracach.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że skoro przedmiotem umowy łączącej Państwa ze spółką X jest sprzedaż towaru handlowego, tj. ogrodu zimowego (konstrukcja aluminiowa oraz szkło) i jednocześnie nie uczestniczą Państwo w pracach polegających na przygotowaniu fundamentu pozwalającego na montaż ogrodu zimowego ani nie wykonują Państwo usług montażu ogrodu zimowego w miejscu docelowym, należy uznać że analizowana transakcja nie stanowi dostawy z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy jak również nie wpisuje się w dyspozycję art. 28e ustawy, co determinowałoby opodatkowanie transakcji poza terytorium Polski. Tym samym, świadczenie realizowane przez Państwa na rzecz firmy X należy opodatkować w Polsce z zastosowaniem przepisów dotyczących eksportu towarów.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się - dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a)dostawcę lub na jego rzecz, lub

b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Według art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Przy czym, stosownie do art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Zgodnie z art. 41 ust. 9a ustawy:

Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 41 ust. 9b ustawy:

Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Z powołanych przepisów prawa wynika, że eksport towarów podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE.

W przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, stawka podatku VAT w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Natomiast niezachowanie sześciomiesięcznego terminu na wywóz towarów powoduje konieczność opodatkowania zaliczki stawką krajową w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, tj. w momencie otrzymania zaliczki. Dokonanie wywozu i otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz w terminie późniejszym upoważnia do dokonania stosownej korekty w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał niezbędny dokument.

Wyjątek od powyższej zasady stanowi norma wynikająca z art. 41 ust. 9b ustawy, która przewiduje możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do otrzymanych zaliczek pomimo późniejszego wywozu towarów. Dotyczy to sytuacji, gdy wywóz towarów następuje w okresie dłuższym niż 6 miesięcy od otrzymania zaliczki, ale jest to uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Zatem, aby zaliczka mogła być opodatkowana stawką podatku VAT 0% przewidzianą dla eksportu towarów, to ustalenie terminu wywozu dłuższego niż 6 miesięcy od końca okresu, w którym otrzymano zaliczkę, nie może wynikać ze swobodnej decyzji stron, lecz musi być uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy. Wskazany w warunkach dostawy termin dostawy wykraczający poza 6 miesięcy od otrzymania zaliczki musi być bezpośrednim następstwem specyfiki realizowanej dostawy.

Przy czym, wprowadzenie przez ustawodawcę pojęcia „specyfiki realizacji dostaw” oznacza, że nie każda zaliczka na poczet eksportu towaru wywożonego w terminie przekraczającym 6 miesięcy może zostać objęta stawką VAT 0%, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy.

Pojęcie „specyfiki” realizowanej dostawy może odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego towaru. O „specyfice” świadczyć może np. czas niezbędny do wyprodukowania towaru przeznaczonego na eksport związany np. z wieloetapowym procesem produkcji, zaawansowaną technologią czy też konieczność dostosowania towaru do indywidualnych potrzeb zamawiającego.

Natomiast specyfiki wydłużonych dostaw nie uzasadniają tzw. czynniki zewnętrzne (np. wahania cen, podaż, kwestie logistyczne lub techniczne), które co do zasady nie są związane ze specyfiką realizacji dostawy. Przepis art. 41 ust. 9b ustawy nie odwołuje się bowiem do czynników zewnętrznych, nawet takich, na które podatnik nie ma wpływu. Dlatego też np. trudności ze skompletowaniem odpowiedniej ilości towaru, dopasowaniem odpowiedniego środka transportu, opóźnienia w wywozie towarów spowodowane np. brakiem odbioru towarów przez kontrahenta nie stanowią specyfiki dostawy, które uprawniają do zastosowania stawki VAT 0%. Podobnie, nierzetelność kontrahenta również nie stanowi specyfiki realizacji dostawy i nie daje uprawnienia do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT przewidzianej dla eksportu towarów.

Jednocześnie wskazać należy, że zaliczka uiszczona na poczet eksportu towarów nie powinna być rozpatrywana w oderwaniu od samej czynności eksportu towarów. Zatem, nawet jeśli zaliczka otrzymana na poczet eksportu towarów zostanie rozliczona ze stawką VAT 0%, to jeśli do eksportu finalnie nie dojdzie lub podatnik nie będzie posiadał właściwej dokumentacji potwierdzającej eksport towarów, wówczas rozliczenie to należy odpowiednio skorygować.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że ogród zimowy powstaje na konkretne zamówienie. Realizacja przedmiotu umowy przebiega w ten sposób, że w odpowiedzi na zapytanie kontrahenta, przygotowują Państwo ofertę opierając się na szczegółowych ustaleniach dotyczących rodzaju ogrodu (ogród ogrzewany lub nie), wielkości (wymiary) oraz koloru. Na podstawie precyzyjnych pomiarów podłoża oraz budynku wykonanych na miejscu montażu można stworzyć konstrukcję dopasowaną do oczekiwań i warunków ostatecznego odbiorcy. Szczegółowe wymiary znajdują odzwierciedlenie w rysunkach technicznych. Po dopracowaniu szczegółów oferty i uzyskaniu pisemnego potwierdzenia zamówienia oraz po otrzymaniu zadatku/zaliczki w wysokości 30-50% wartości zamówienia, przystępują Państwo do realizacji zamówienia. Jak Państwo wskazali, proces realizacji zamówienia bywa czasochłonny i zależy od stopnia skomplikowania budowli, dostępnych materiałów oraz komunikacji z kontrahentami. Warunki zamówienia często określają kilkumiesięczną realizację zamówienia z uwagi na to, że kontrahent musi przygotować podłoże (fundamenty) pozwalające na montaż zabudowy. Państwo kompletują podstawowe elementy, tj. profile aluminiowe. Część elementów znajduje się w Państwa magazynie natomiast pozostałe należy zamówić u dostawców. Przy czym, czas oczekiwania na dostawę zamówionych towarów może trwać kilka miesięcy (przykładowo, w 2022 roku okres oczekiwania na profile z firmy B. Sp. z o.o. wynosił 6 miesięcy). Następnie wydział produkcji przygotowuje elementy - zgodnie z zamówieniem profile są cięte na odpowiednie wymiary, nawiercane są otwory potrzebne do dalszego montażu (zgodnie z rysunkiem technicznym) oraz wykonywany jest montaż uszczelek. Następnie elementy ogrodu zimowego (profile, kształtowniki, rynny, łączniki, uchwyty, końcówki, odpływy i in. są transportowane do lakierni w (...) lub (...) i lakierowanie na odpowiedni kolor (…). Potem następuje cynkowanie elementów stalowych. Po powrocie z lakierni, kompletowane są pozostałe elementy ogrodu zimowego (szyby, rolety, oświetlenie). Jak Państwo wskazują produkcja ogrodu zimowego jest niestandardowa, dostosowana do indywidualnych potrzeb zamawiającego, co wiąże się z koniecznością wykorzystania licznych modułów i prefabrykatów nie pochodzących z produkcji masowej. Towar kompletowany jest z wielu elementów. Przy tym, nie ma możliwości sprzedaży przygotowanego ogrodu zimowego innemu kontrahentowi. Wskazali Państwo również, że wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest zawsze potwierdzony przez właściwy organ celny i zawsze posiadają Państwo dokumenty potwierdzające wywóz towarów, z których wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących możliwości opodatkowania zaliczek otrzymanych od kontrahenta brytyjskiego stawką VAT w wysokości 0% należy zauważyć, że zadatki na wykonanie ogrodów zimowych otrzymali Państwo od firmy X. w miesiącach (…)-(…) 2022 r. Jednakże przygotowanie zamówionych ogrodów zimowych wydłuża się ze względu na oczekiwanie na materiały, drobne zmiany wprowadzane przez kontrahenta oraz cykl produkcyjny towaru. Jednocześnie, w uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania czy w warunkach dostawy wynikających np. z umowy zawartej pomiędzy Państwem i firmą X. określono termin wywozu towarów i czy towar został/zostanie wywieziony w ustalonych przez strony termiach, wskazali Państwo, że „termin wywozu był określony, ale wielokrotnie przesuwany przez klienta Spółki. Towar nie został jeszcze odebrany i znajduje się w Państwa magazynie”.

Z powołanych przepisów prawa wynika jednoznacznie, że możliwość wydłużenia terminu dostawy ponad 6 miesięcy od otrzymania zaliczki może być podyktowana jedynie specyfiką realizacji dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów. W analizowanej sprawie powyższy warunek nie został spełniony. Z wniosku wynika, że co prawda termin wywozu był określony w warunkach dostawy, niemniej jednak termin ten był wielokrotnie przesuwany przez klienta Państwa kontrahenta, a w konsekwencji towar (ogród zimowy) nie został jeszcze odebrany i nadal znajduje się w Państwa magazynie. Przy tym, nie wskazali Państwo, aby nowy termin wywozu ogrodu zimowego został przez Strony umowy ustalony i wskazany np. w aneksie do umowy, co pozwala przyjąć, że obecnie nie ma jednoznacznie określonego terminu wywozu ogrodu zimowego z Polski (nie wiadomo czy i kiedy do niego dojdzie).

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa i przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanym przypadku norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy nie znajduje zastosowania. Późniejszy wywóz towarów spowodowany brakiem odbioru towarów przez klienta Państwa kontrahenta nie stanowi uzasadnionej specyfiki realizacji dostawy, o której mowa w powołanym przepisie. Wielokrotne przesuwanie terminu odbioru ogrodu zimowego przez klienta nie stanowi specyfiki realizacji dostawy, dlatego też nie daje uprawnienia do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu w sytuacji, w której nie doszło do wywozu towaru z Polski poza terytorium UE. W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do zastosowania stawki VAT 0% właściwej dla eksportu, w odniesieniu do zaliczek otrzymanych od podmiotu brytyjskiego.

Przy czym, należy nadmienić, że wywóz towarów (ogrodu zimowego) poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym i otrzymanie przez Państwa dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej upoważnia Państwa do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Państwo otrzymacie ten dokument.

Tym samym, Państwa stanowisko, z którego wynika, że mają Państwo prawo zastosować stawkę VAT 0% do eksportu towarów, zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy również wówczas, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym 6 miesięcy ponieważ jest to uzasadnione specyfiką realizacji dostaw jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00