Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.717.2022.2.AG

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie –  pismem z 10 lutego 2023 r. (data wpływu 13 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Starosta (…) działający w imieniu Skarbu Państwa za zgodą Wojewody (…) zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego zabudowaną nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa, położoną w obrębie (…), gmina (…), oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr 1 o pow. 0,0912 ha, objętą księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…).

Skarb Państwa z dniem 02 października 1980 r. nabył przez zasiedzenie ww. działkę na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) I Wydział Cywilny z dnia (…) sygn. akt I (…). Zgodnie z danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków przedmiotowa nieruchomość stanowi tereny mieszkaniowe. Działka nr 1 zabudowana jest starym drewnianym otynkowanym budynkiem mieszkalnym o pow. zabudowy 90,00 m2, w zabudowie wolnostojącej. Budynek od wielu lat niezamieszkany, wymaga kapitalnego remontu. Nieruchomość jest zlokalizowana przy drodze wojewódzkiej nr (…), w bezpośrednim sąsiedztwie świetlicy wiejskiej, w otoczeniu zabudowy zagrodowej wsi i gruntów rolnych. Nie posiada urządzonego zjazdu z drogi wojewódzkiej.

Jak wynika z pisma podpisanego z upoważnienia Wójta Gminy (…) z dnia (…) znak: (…) w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) przyjętego uchwałą Rady Gminy (…) Nr (…) z dnia (…) ww. działka znajduje się w obszarze rolniczo - osadniczym zdefiniowanym jako tereny zabudowy zagrodowej (mieszkania wraz z zapleczem obiektów związanych z produkcją rolną) z możliwością budownictwa: mieszkaniowego - jednorodzinnego, letniskowego, agroturystyki i usług nieuciążliwych ozn. Symbolem „RO”.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Działka nr 1 nie była i nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności, czyli nie była i nie jest wykorzystywana też na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie wykorzystuje działki nr 1 do czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy nabyciu działki nr 1 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku Państwo wskazali, iż:

a)Obiekt znajdujący się na działce nr 1 tj. drewniany otynkowany budynek mieszkalny stanowi budynek - w rozumieniu art. 3 pkt ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.

b)Ww. budynek jest trwale związany z gruntem.

c)Tut. Starostwo nie posiada informacji kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku. Do 2017 r. nieruchomość stanowiła mienie komunalne Gminy (…) i służyła m.in. jako mieszkanie komunalne.

d)Skarb Państwa - Starosta (…) nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej.

e)Wskazany w opisie sprawy obiekt tj. budynek mieszkalny został nabyty przez Skarb Państwa wraz z działką Postanowieniem Sądu Rejonowego w (…) I Wydział Cywilny z dnia 02 czerwca 2017 r. sygn. akt (…) z dniem 02 października 1980 r.

f)Z tytułu nabycia ww. obiektu Skarbowi Państwa nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

g)Od chwili nabycia do dnia sprzedaży budynek nie był i nie jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę do żadnej działalności, czyli nie był i nie jest wykorzystywany też na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie wykorzystuje ww. budynku do żadnych czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług albo nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy czynność prawna polegająca na sprzedaży nieruchomości zabudowanej w formie przetargu ustnego nieograniczonego w drodze czynności cywilnoprawnej - sprzedaż aktem notarialnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że oczekują Państwo interpretacji wyłącznie w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Starosta (...) stoi na stanowisku, że sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 7 ust. 1 pkt 1 - 7 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526).

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników; natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

W myśl art. 11 ust. 1a ustawy:

Przepis art. 11 ust. 1 stosuje się do czynności prawnych lub czynności procesowych podejmowanych na rzecz lub w interesie Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy:

Zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu.

W okolicznościach niniejszej sprawy, dla planowanej czynności zbycia prawa własności przedmiotowej nieruchomości (działki zabudowanej nr 1), będą Państwo działali w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz działając w imieniu Skarbu Państwa zamierzają Państwo dokonać sprzedaży w drodze przetargu zabudowaną nieruchomość stanowiącą własność Skarbu Państwa, oznaczoną w ewidencji gruntów jako działka nr 1. Skarb Państwa nabył przez zasiedzenie ww. działkę 2 października 1980 r. Działka nr 1 zabudowana jest starym drewnianym otynkowanym budynkiem mieszkalnym. Działka nr 1 nie była i nie jest wykorzystywana przez Państwa do działalności, czyli nie była i nie jest wykorzystywana też na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Państwo nie wykorzystywali i wykorzystują działki nr 1 do czynności, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy nabyciu działki nr 1 nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ponosili Państwo nakładów na ulepszenie ww. obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej.

Należy wskazać, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż ww. nieruchomości będzie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), tym samym dla planowanej czynności sprzedaży ww. działki Powiat jako pełniący rolę podatnika w związku z gospodarowaniem nieruchomością będącą własnością Skarbu Państwa będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji przedmiotowa sprzedaż działki nr 1 stanowiącej grunt zabudowany budynkiem będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT u podatnika z tego tytułu, tj. Powiatu.

Zaznaczyć przy tym należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem Państwa stanowisko, z uwagi na odmienną argumentację i wskazanie że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, w szczególności dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00