Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.17.2023.1.ICZ

Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy w przypadku sprzedaży sztucznej biżuterii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy w przypadku sprzedaży sztucznej biżuterii.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan od 2022r. indywidualną działalność gospodarczą - kod PKD 47.91 Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

Zamierza Pan poszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż detaliczną sztucznej biżuterii (kolczyki, łańcuszki, bransoletki, itp.). Biżuteria ta wytwarzana jest ze stali chirurgicznej 316L, metalu nieszlachetnego lub miedzi. Stal chirurgiczna to znormalizowany co do swojego składu stop żelaza, chromu, niklu oraz innych pierwiastków, która nie zawiera w swoim składzie metali szlachetnych (złota, srebra, platyny). Stop ten jest obecnie powszechnie stosowany do produkcji sztucznej biżuterii ze względu na swoją odporność na korozję. Biżuteria, którą zamierza Pan sprzedawać pokryta jest metodą galwaniczną cienką warstwą złota, a następnie lakierowana lakierem jubilerskim. Ilość naniesionego na wyrób złota będzie bardzo niewielka, a same towary nie będą posiadały cechy jubilerskiej lub imiennika.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 kwietnia 2011r. o prawie probierczym (Dz.U. z 2020r. Poz. 1365) - wyrób z metalu szlachetnego - wyrób w którym zawartość metalu szlachetnego nie jest niższa niż zawartość odpowiadająca najniższej próbie obowiązującej dla danego metalu szlachetnego”.

Dlatego wyroby, które zamierza Pan sprzedawać kwalifikują się jako przedmioty z metali nieszlachetnych. Będzie Pan odsprzedawać sztuczną biżuterię zakupioną w hurtowniach, za pośrednictwem internetu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą świadczone usługi jubilerskie. Nie posiada Pan kwalifikacji jako rzemieślnik jubiler. Nie będzie Pan także sprzedawał wyrobów z metali szlachetnych oraz kamieni o wartości jubilerskiej. Biżuteria będzie zawierała tylko cyrkonie. Będzie Pan sprzedawał gotową i kompletną sztuczną biżuterię, bez żadnych własnych modyfikacji.

Nie wykonuje Pan i nie zamierza wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2001r, poz. 685 tekst ujednolicony).

Wyroby, które zamierza Pan sprzedawać nie są wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającym listę towarów, którymi obrót wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku zgodnie z art. 113 ust 1 i 9.

Wartość sprzedaży w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w 2022r. nie przekroczyła kwoty 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności. Sztuczna biżuteria, którą chce Pan sprzedawać sklasyfikowana jest kodem PKWiU z 2015r. 32.13.10 którego odpowiednikiem jest kod CN 71171900.

Zamierza Pan rozpocząć sprzedaż sztucznej biżuterii w 2023 r.

Pytanie

Czy do wyrobów, które zamierza Pan sprzedawać, a które zostały opisane w poprzednim punkcie, mają zastosowanie zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, skład biżuterii (stal chirurgiczna, miedź, metal szlachetny) brak platerowania powierzchni metalami szlachetnymi powoduje, iż nie należą te wyroby do towarów wymienionych w załączniku nr 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z terminologią zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Unii Europejskiej 2021/1982 z dnia 12 X 2021 zmieniającej załącznik I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie wspólnej taryfy celnej, sekcja XIV Dział 71 pkt 7 „Metal platerowany metalem szlachetnym, oznacza materiał wykonany na bazie materiału nieszlachetnego, na którego jednej lub kilku powierzchniach przymocowano przez lutowanie, spawanie, walcowanie na gorąco lub podobnymi środkami mechanicznymi pokrycie z metalu szlachetnego”.

Biżuteria, którą zamierza Pan sprzedawać powlekana będzie metalem szlachetnym za pomocą galwanizowania opartego na procesie elektrochemicznym, a nie mechanicznym. Nie jest to więc technologia polerowania.

W ww. rozporządzeniu zawarto uwagę, iż w pozycji CN 7117 wyrażenie sztuczna biżuteria oznacza artykuły jubilerskie w znaczeniu lit. A (na przykład pierścionki, bransoletki, naszyjniki, brosze, kolczyki, łańcuszki) niezawierające pereł naturalnych lub hodowlanych, kamieni szlachetnych lub półszlachetnych, naturalnych, syntetycznych lub odtworzonych, ani metali szlachetnych lub platerowanych metalami szlachetnymi z wyjątkiem powlekania lub niewielkich dodatków.

Pana zdaniem, wyroby, które zamierza Pan sprzedawać spełniają wymogi sztucznej biżuterii – nie zawierają w swoim składzie metali szlachetnych, kamieni szlachetnych lub półszlachetnych.

Pana zdaniem, nie będzie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, ani sprzedawać towarów wymienionych w załączniku 12 ww. ustawy. Przewiduje Pan, że nie przekroczy kwoty 200.000 zł wartości sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wymienione wyżej przesłanki wskazują Pana zdaniem, iż może Pan skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy,

towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

W związku z powyższym, istotnym jest właściwe zaklasyfikowanie towaru lub usługi według PKWiU lub Nomenklatury scalonej (CN) sprzedawanych towarów lub usług.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy,

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy,

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy,

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy,

jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Natomiast załącznik nr 12 do ustawy zawiera listę towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W załączniku tym wymieniono towary (grupy towarów) – „wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali”

W pozycji 1 załącznika została wymieniona dostawa wyrobu z danego grupowania CN x 71 m.in. 7113 - Artykuły biżuteryjne i ich części, z metalu szlachetnego lub platerowanego metalem szlachetnym.

W art. 2 pkt 30 ustawy wyjaśniono, że ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej;

Z okoliczności sprawy wynika, że zamierza Pan rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż detaliczną sztucznej biżuterii (kolczyków, łańcuszków, bransoletek itp.). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył usług jubilerskich. Nie wykonuje Pan, ani nie zamierza wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wyroby, które zamierza Pan sprzedawać nie są wymienione w załączniku nr 12.

Wartość sprzedaży, w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 200 000 zł. Sztuczna biżuteria, którą zamierza Pan sprzedawać sklasyfikowana jest kodem PKWiU z 2015 r. 32.13.10, którego odpowiednikiem jest kod CN 71171900. Zamierza Pan rozpocząć sprzedaż sztucznej biżuterii w 2023 r.

W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 9 ustawy w przypadku sprzedaży sztucznej biżuterii.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz cytowany stan prawny należy stwierdzić, że skoro:

-wartość Pana sprzedaży w 2022 roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł,

-w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zamierza Pan dokonywać czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług,

-biżuteria, którą zamierza Pan sprzedawać w 2023 r. nie została wymieniona w załączniku nr 12 do ustawy o podatku od towarów i usług,

-w ramach prowadzonej działalności nie będzie Pan świadczył usług jubilerskich

to będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie przekroczy Pan limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opisanej we wniosku, przekroczy Pan kwotę 200.000 zł – stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy – zwolnienie podmiotowe straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00