Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.43.2023.1.MM

Sfinansowanie przez pracodawcę dostępu do platformy umożliwiającej naukę języków obcych korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy PIT i w związku z tym nie powoduje powstania obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury nr X prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i posiada osobowość prawną w ramach szczególnej formy prawnej kod 28 państwowe jednostki organizacyjne. Podstawowy rodzaj działalności został sklasyfikowany wg PKD 9252a – działalność muzeów. W ramach prowadzonej działalności, zgodnie z art. 17 Kodeksu pracy, Muzeum ułatwia Pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych realizowanych w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych kierowanych do poszczególnych wytypowanych pracowników oraz na wniosek pracownika.

W roku 2023 Muzeum z własnej inicjatywy i na koszt własny zamierza udostępnić powszechnie chętnym Pracownikom platformę do nauki języka angielskiego i niemieckiego online. Koszt całego przedsięwzięcia ustalono na poziomie ok. 14 000 zł rocznie, natomiast koszt na jednego uczestnika będzie kształtował się w zależności od ilości zgłoszonych chętnych Pracowników. Oferta Pracodawcy będzie kierowana do obecnych i przyszłych/nowozatrudnionych Pracowników Muzeum. Ilość osób korzystających z platformy będzie się wobec tego zmieniała na przestrzeni roku. Pracownik przystępujący do nauki zobowiązany będzie do zawarcia umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z której zapisów wynikać będą wzajemne prawa i obowiązki stron, między innymi nieodpłatny charakter świadczenia dla Pracownika oraz zobowiązanie do nauki wybranego języka obcego w określonym wymiarze godzin oraz do przepracowania 24 miesięcy na rzecz Pracodawcy po zakończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Umowa przewiduje zwrot ponoszonych kosztów w określonych przypadkach, np. w przypadku rozwiązania stosunku pracy przed tym okresem oraz dezaktywację konta uczestnika w przypadku braku jego aktywności na platformie na określonym w umowie poziomie.

Muzeum XYZ z oddziałami w A. i w B. odwiedza ok. ... tysięcy turystów, w tym ... tysięcy obcojęzycznych. Obiekt (...) w C. i (...) w B. są wpisane na listę pomników historii, a (...) w C. dodatkowo na (...). W obecnych czasach turyści oczekują wysokiego poziomu obsługi, w tym zakładają, że w obiekcie (...) nie będzie problemu z porozumiewaniem się przynajmniej w języku angielskim. Wszyscy pracownicy Muzeum mają kontakt z obcojęzycznymi turystami, włączając w to pracowników ochrony, obsługi wystaw, czy pracowników technicznych, gospodarczych, którzy przemieszczając się po terenie Muzeum w ubiorach służbowych są pytani przez turystów o drogę, informacje, są proszeni o pomoc. Znajomość języka obcego przez Pracowników Muzeum podnosi jakość obsługi turystów. Zwiększa też niewątpliwie szanse Pracowników na awanse na inne stanowiska, zwłaszcza stanowiska ściśle związane z obsługą ruchu turystycznego. Dlatego pracodawca podjął decyzję o zakupie platformy do nauki języków obcych online i udostępnieniu tej formy podnoszenia kwalifikacji wszystkim Pracownikom Muzeum.

Pytanie:

Czy otrzymanie nieodpłatnego świadczenia (przez Pracownika) o charakterze powszechnym i dobrowolnym, w formie udostępnienia platformy do nauki języków obcych sfinansowanej ze środków obrotowych Pracodawcy należącego do sektora finansów publicznych, w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych Pracowników, w związku z art. 1031 Kp wykonujących różnorodne czynności na dowolnym stanowisku pracy, stanowić będzie przychód ze stosunku pracy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji nie będzie powodowało zobowiązania do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu sfinansowania nauki języka obcego w formie dostępu do platformy językowej na zasadach określonych w umowie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych stanowi przychód ze stosunku pracy pracownika, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując przychody uzyskane z tego tytułu podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 11 ust. 2 tej ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, że:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na mocy art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Z art. 12 ust. 4 tej ustawy wynika, że:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wobec tego należy przyjąć, że wartość świadczeń otrzymanych przez pracownika związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych stanowi przychód ze stosunku pracy.

Jednocześnie, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy oraz za czas urlopu szkoleniowego.

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest aby świadczenie to zostało przyznane pracownikowi, zgodnie z odrębnymi przepisami. Do odrębnych przepisów należy zaliczyć ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 Kodeksu pracy:

Pracodawca jest obowiązany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Według art. 102 ww. Kodeksu:

Kwalifikacje zawodowe pracowników wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku mogą być ustalane w przepisach prawa pracy przewidzianych w art. 771-773, w zakresie nieuregulowanym w przepisach szczególnych.

Natomiast jak stanowi art. 1031 § 1 Kodeksu pracy:

Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

Zatem przez kwalifikacje zawodowe pracowników należy rozumieć kwalifikacje wymagane do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Za kwalifikacje zawodowe uważa się wszelką wiedzę niezbędną do wykonywania przez pracownika pracy i pełnionych obowiązków.

Na mocy art. 1031 § 2 ww. ustawy:

Pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługują:

1)urlop szkoleniowy;

2)zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.

Jak wynika z art. 1031 § 3 ww. ustawy:

Za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnienia z całości lub części dnia pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Natomiast art. 1033 ww. ustawy stanowi:

Pracodawca może przyznać pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe dodatkowe świadczenia, w szczególności pokryć opłaty za kształcenie, przejazd, podręczniki i zakwaterowanie.

Art. 1034 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że:

Pracodawca zawiera z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę zawiera się na piśmie.

Jak wynika z art. 1034 § 2 ww. ustawy:

Umowa, o której mowa w § 1, nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż przepisy niniejszego rozdziału.

Zgodnie z art. 1034 § 3 ww. ustawy:

Nie ma obowiązku zawarcia umowy, o której mowa w § 1, jeżeli pracodawca nie zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Na podstawie art. 1036 Kodeksu pracy:

Pracownikowi zdobywającemu lub uzupełniającemu wiedzę i umiejętności na zasadach innych, niż określone w art. 1031-1035, mogą być przyznane:

1)zwolnienie z całości lub części dnia pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia,

2)urlop bezpłatny

w wymiarze ustalonym w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i pracownikiem.

Z wniosku wynika, że w roku 2023 Muzeum z własnej inicjatywy i na koszt własny zamierza udostępnić powszechnie chętnym Pracownikom platformę do nauki języka angielskiego i niemieckiego online. Oferta Pracodawcy będzie kierowana do obecnych i przyszłych/nowozatrudnionych Pracowników Muzeum. Pracownik przystępujący do nauki zobowiązany będzie do zawarcia umowy o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z której zapisów wynikać będą wzajemne prawa i obowiązki stron, między innymi nieodpłatny charakter świadczenia dla Pracownika oraz zobowiązanie do nauki wybranego języka obcego w określonym wymiarze godzin oraz do przepracowania 24 miesięcy na rzecz Pracodawcy po zakończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Umowa przewiduje zwrot ponoszonych kosztów w określonych przypadkach, np. w przypadku rozwiązania stosunku pracy przed tym okresem oraz dezaktywację konta uczestnika w przypadku braku jego aktywności na platformie na określonym w umowie poziomie.

Wszyscy pracownicy Muzeum mają kontakt z obcojęzycznymi turystami, włączając w to pracowników ochrony, obsługi wystaw, czy pracowników technicznych, gospodarczych, którzy przemieszczając się po terenie muzeum w ubiorach służbowych są pytani przez turystów o drogę, informacje, są proszeni o pomoc. Znajomość języka obcego przez Pracowników Muzeum podnosi jakość obsługi turystów. Zwiększa też niewątpliwie szanse Pracowników na awanse na inne stanowiska, zwłaszcza stanowiska ściśle związane z obsługą ruchu turystycznego. Dlatego pracodawca podjął decyzję o zakupie platformy do nauki języków obcych online i udostępnieniu tej formy podnoszenia kwalifikacji wszystkim Pracownikom Muzeum.

Mając na uwadze opisane zdarzenie oraz zacytowane przepisy prawa wskazać należy, że sfinansowanie przez Muzeum – jako pracodawcę – swoim pracownikom dostępu do platformy umożliwiającej naukę języków obcych stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże z uwagi na fakt, że szkolenia językowe, w których uczestniczą ww. pracownicy Muzeum są realizowane z inicjatywy Muzeum, a wiedza zdobyta w trakcie tych szkoleń będzie pomocna w wykonywaniu przez tych pracowników pracy zawodowej, to wartość ww. świadczeń będzie zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy. W konsekwencji, na Muzeum nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy w związku z opłaceniem swoim pracownikom nauki języka obcego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00