Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.892.2022.2.PRP

Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu) w związku z odpłatną usługą serwisu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu) w związku z odpłatną usługą serwisu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 marca 2023 r. (data wpływu 7 marca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym dla celów tego podatku w Polsce.

Spółka prowadzi m.in. działalność produkcyjną i usługową w branży lotniczej.

Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wytwarza Produkty (dalej: „Produkty”), a następnie dokonuje ich dostaw w ramach m.in. dostaw krajowych opodatkowanych na terytorium Polski. Odbiorcami Produktów są m.in. podmioty krajowe, w tym podmioty stanowiące jednostki administracji rządowej (dalej również: „właściciel Produktu”).

Spółka zawiera również kontrakty dotyczące świadczenia odpłatnej usługi naprawy lub serwisu Produktu, w tym w ramach usługi serwisu pogwarancyjnego.

Usługi serwisu świadczone przez Spółkę mogą dotyczyć zarówno Produktu, który:

·uprzednio stanowił przedmiot dostawy Produktu (towaru) dokonanej przez Spółkę;

·nie stanowił przedmiotu dostawy Produktu (towaru) Spółki.

Serwisowany Produkt otrzymany przez Spółkę na żadnym etapie nie stanowi własności Wnioskodawcy (jest to Produktu powierzony Spółce celem realizacji na nim usługi serwisu lub naprawy).

W ramach usługi serwisu lub naprawy (w tym pogwarancyjnej) Produktu świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właściciela Produktu, może wystąpić konieczność dokonania naprawy lub serwisu elementów Produktu (lub nawet jego całości) (dalej: „Część”, „wadliwa Część”) przez wyspecjalizowany w tym zakresie podmiot.

Aby zrealizować usługę serwisu przez Spółkę, Wnioskodawca w ramach współpracy z profesjonalnymi podmiotami, może wówczas skorzystać z usług podmiotów krajowych, jak też podmiotów z państw spoza terytorium Unii Europejskiej.

W ramach analizowanego przypadku:

·wadliwa Część (Produkt) jest przekazywana Wnioskodawcy przez właściciela Produktu celem jego naprawy;

·Spółka w ramach własnej odpłatnej usługi serwisowej (w tym pogwarancyjnej) stwierdza, że konieczna jest naprawa wadliwej Części (Produktu);

·Wnioskodawca dokonuje wywozu wadliwej Części (Produktu) poza obszar Unii Europejskiej w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego albo w ramach procedury wywozu celem naprawy Części przez wyspecjalizowany do tego podmiot.

Usługi realizowane przez podmioty z państwa trzeciego, w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą kontrakty napraw pogwarancyjnych lub odpłatnych, mogą obejmować usługi serwisu, naprawy lub wymiany wadliwej Części (Produktu). Usługi te każdorazowo są odpłatne - rozliczenia z tego tytułu są dokonywane przez Spółkę.

Świadczone przez podmioty z państwa trzeciego usługi mogą być realizowane w ramach procedury uszlachetniania biernego rozpoczynanej w Unii Europejskiej albo po objęciu wadliwej Części procedurą wywozu na obszarze celnym Unii Europejskiej - zależnie od przypadku i możliwości oraz zasadności wykorzystania danej procedury celnej. Każdorazowo, jednak usługi świadczone przez podmioty z państwa trzeciego stanowią etap (element) realizacji odpłatnej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz swojego kontrahenta (Właściciela Produktu).

Po zrealizowaniu usługi naprawy Części (Produktu) przez podmiot z państwa trzeciego - Część ta (Produkt) zostaje przywieziona, a następnie zgłoszona do procedury dopuszczenia do obrotu (po procedurze uszlachetniania biernego lub procedurze wywozu). Spółka rozpoznaje ów przywóz jako import towaru realizowany na rzecz Spółki (zgłoszenie celne do procedury dopuszczenia do obrotu jest dokonywane na rzecz Spółki).

W przypadku wywozu i przywozu realizowanego w ramach procedury uszlachetniania biernego - mając na uwadze, że Wnioskodawca jest podmiotem korzystającym z procedury uszlachetniania biernego oraz zgłoszenie celne do procedury dopuszczenia do obrotu jest dokonywane na rzecz Spółki - Wnioskodawca uiszcza należności celno-podatkowe z tytułu importu naprawionej Części (Produktu). Podobnie - w przypadku dopuszczenia towarów do obrotu po procedurze wywozu - to Spółka dokonuje zapłaty należności celno- podatkowych z tytułu importu naprawionej lub serwisowanej Części (Produktu).

Należności importowe Spółka oblicza w oparciu o określoną w zgłoszeniu celnym wartość celną przywiezionego po serwisie towaru - Części (Produktu). W przypadku uszlachetniania biernego - obejmuje ona koszt procesu przetworzenia Części (Produktu) przeprowadzonego poza obszarem celnym Unii Europejskiej - tj. zgodnie z art. 86 ust. 5 UKC [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L269z 10,10.2013, s. 1 - dalej: ,,UKC)]. Wartość kosztu nabytej usługi naprawy jest wliczana w wartość celną towarów.

Obliczone w powyższy sposób kwoty należności celnych i podatkowych zostają uiszczone przez Spółkę, działającą jako importer i podatnik podatku VAT z tytułu importu towarów na terytorium kraju.

Część przywiezioną po naprawie Spółka wykorzystuje do realizacji własnej usługi serwisu Produktu świadczonej na rzecz jego Właściciela.

Efektywnie, również koszty związane z realizacją usług przez podmioty z państwa trzeciego wliczane są do końcowej wartości usługi realizowanej przez Spółkę, która podlega opodatkowaniu zgodnie z regułami ustalania miejsca opodatkowania - zwykle opodatkowaniu na terytorium Polski (świadczenie odpłatnej usługi serwisu Spółki stanowi czynność opodatkowaną na gruncie podatku VAT).

Spółka jest zainteresowana uzyskaniem potwierdzenia, czy w opisanym stanie faktycznym Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu importu towarów - Części (Produktu) po procedurze uszlachetniania biernego lub po procedurze wywozu, dokonanego dla celów realizacji odpłatnej usługi serwisu świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właściciela Produktu.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że jak wskazano we wniosku („Opis zdarzenia teraźniejszego i przyszłego”, strona 4 wniosku), Część (Produkt) przywieziona po naprawie Spółka wykorzystuje do realizacji własnej odpłatnej usługi serwisu świadczonej na rzecz Właściciela Produktu, tzn. służy prawidłowej realizacji przez Spółkę usług serwisu lub naprawy świadczonych na rzecz Właściciela Produktu.

Wobec tego, w zależności od konkretnego przypadku i zakresu (charakteru) usług realizowanych przez podmioty z państwa trzeciego [tj. usługi serwisu, naprawy lub wymiany wadliwej Części (Produktu)]:

·w przypadku importu Części (Produktu) po procedurze wywozu;

·w przypadku przywozu Części (Produktu) po procedurze uszlachetniania biernego

- w cenę świadczonych usług Spółki każdorazowo wliczany jest koszt nabycia usługi naprawy, serwisu lub koszty związane z wymianą wadliwej Części (Produktu).

Efektywnie, każdorazowo, koszty nabytych usług związanych z importem Części (Produktu), stanowią element cenotwórczy usługi Spółki. Jednakże wartość samej Części (Produktu), nie jest elementem cenotwórczym, gdyż Część (Produkt) stanowi własność Podmiotu nabywającego usługę serwisową od Spółki.

Pytanie

1)Czy na tle przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), która dla potrzeb realizacji przez Wnioskodawcę odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) - w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego została wywieziona poza terytorium Unii Europejskiej celem jej naprawy lub wymiany, a następnie została przywieziona na terytorium Polski w ramach importu (dopuszczenia do obrotu po procedurze uszlachetniania biernego z powstaniem należności celnych i podatkowych obliczanych zgodnie z art. 86 ust. 5 Unijnego Kodeksu Celnego - tj. na podstawie kosztów procesu przetwarzania poza terytorium Unii Europejskiej) w przypadku, gdy:

  • część (Produkt) na moment importu nie stanowi własności Wnioskodawcy (Produkt lub jego element został powierzony Spółce przez Właściciela Produktu celem jego naprawy i na żadnym etapie nie dochodzi do przeniesienia prawa własności Produktu lub Części na Wnioskodawcę);
  • odpłatna naprawa lub wymiana Części (Produktu) realizowana przez podmiot z państwa trzeciego stanowi każdorazowo etap realizacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właściciela Produktu, a wartość usługi świadczonej przez podmiot z państwa trzeciego jest w praktyce wliczana w wartość odpłatnej usługi serwisu świadczonej przez Wnioskodawcę (stanowi element cenotwórczy);
  • zgłoszenie celne przywożonej Części (Produktu) do procedury dopuszczenia do obrotu zamykającej procedurze uszlachetniania biernego jest dokonywane na rzecz Spółki;
  • odpłatna usługa serwisu świadczona przez Wnioskodawcę stanowi usługę, która podlega opodatkowana VAT?

2)Czy na tle przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), która dla potrzeb realizacji przez Wnioskodawcę odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) - w ramach procedury celnej wywozu została wywieziona poza terytorium Unii Europejskiej celem jej naprawy lub wymiany, a następnie została przywieziona na terytorium Polski w ramach importu i dopuszczenia do obrotu z obliczeniem należności celnych przywozowych na podstawie ustalonej wartości celnej Części (Produktu) po zrealizowanym serwisie w przypadku, gdy:

  • część na moment importu nie stanowi własności Wnioskodawcy (Produkt lub jego element został powierzony Spółce przez Właściciela Produktu celem jego naprawy i na żadnym etapie nie dochodzi do przeniesienia prawa własności Produktu lub Części na Wnioskodawcę);
  • odpłatna naprawa lub wymiana Części (Produktu) realizowana przez podmiot z państwa trzeciego stanowi każdorazowo etap realizacji usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Właściciela Produktu, a wartość usługi świadczonej przez podmiot z państwa trzeciego jest w praktyce wliczana w wartość odpłatnej usługi serwisu świadczonej przez Wnioskodawcę (stanowi element cenotwórczy);
  • zgłoszenie celne przywożonej Części (Produktu) do procedury dopuszczenia do obrotu po uprzednim objęciu wadliwej Części (Produktu) procedurą wywozu jest dokonywane na rzecz Spółki;
  • odpłatna usługa serwisu świadczona przez Wnioskodawcę stanowi usługę, która podlega opodatkowana VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, iż:

1)Na tle stanu przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego oraz w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz orzecznictwa i indywidualnych interpretacji podatkowych - Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), która dla potrzeb realizacji przez Wnioskodawcę odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) – w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego została wywieziona poza terytorium Unii Europejskiej celem jej naprawy lub wymiany, a następnie została przywieziona na terytorium Polski w ramach importu (dopuszczenia do obrotu po procedurze uszlachetniania biernego z powstaniem należności celnych i podatkowych obliczanych zgodnie z art. 86 ust. 5 Unijnego Kodeksu Celnego - tj. na podstawie kosztów procesu przetwarzania poza terytorium Unii Europejskiej).

2)Na tle przedstawionego w opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), która dla potrzeb realizacji przez Wnioskodawcę odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) - w ramach procedury celnej wywozu została wywieziona poza terytorium Unii Europejskiej celem jej naprawy lub wymiany, a następnie została przywieziona na terytorium Polski w ramach importu i dopuszczenia do obrotu z obliczeniem należności celnych przywozowych na podstawie ustalonej wartości celnej Części (Produktu) po zrealizowanym serwisie.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy

Jak wynika z brzmienia art. 168 lit e) Dyrektywy VAT [Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, str. 1—118: dalej: „Dyrektywa VAT”):

„Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić:

(...)

a)VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego”

Odpowiednio w art. 86 ustawy o VAT wskazano:

1.W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

2.Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)(...)

2)w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a) wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d) wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne - należy stwierdzić, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w przypadku importu towarów, o ile towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie Wnioskodawcy - w świetle przedstawionego opisu zdarzenia teraźniejszego i przyszłego - powyższy ustawowy warunek zostaje spełniony.

Spółka jako podatnik VAT dokonuje bowiem czynności opodatkowanej podatkiem VAT - świadczy usługi odpłatnej naprawy lub serwisu Produktu (w tym pogwarancyjnego), zwykle opodatkowane w Polsce, a importowane Części (Produkt) służą realizacji świadczenia tej usługi względem Właściciela Produktu. W niniejszym przypadku, każdorazowo zostaje również uiszczony lub rozliczony zgodnie z art. 33a ustawy o VAT podatek od towarów i usług należny z tytułu importu Części (Produktu).

Innymi słowy - bezspornym jest, że importowane Części (Produkty) służą do wykonania czynności opodatkowanej Spółki. Są bowiem one bezpośrednio wykorzystywane przez Wnioskodawcę do realizacji obowiązków wynikających z zawartego z Właścicielem Produktu kontraktu w zakresie odpłatnego świadczenia przez Spółkę usługi serwisu Produktu (w tym serwisu pogwarancyjnego).

Kontrakt, który wiąże Spółkę z kontrahentem (Właścicielem Produktu) zakłada świadczenie przez Wnioskodawcę usługi odpłatnej naprawy lub serwisu Produktu. W ramach świadczenia usługi przez Spółkę może się okazać, że niezbędna jest naprawa lub serwis Produktu lub poszczególnych jego elementów, co z kolei może się wiązać z koniecznością skorzystania z usług wyspecjalizowanych w tym zakresie podmiotów, w tym z kraju spoza terytorium Unii Europejskiej.

W takim przypadku, wadliwa Część (Produkt) objęta własną (tj. Wnioskodawcy) usługą naprawy lub serwisu (w tym serwisu pogwarancyjnego) zostanie wywieziona poza obszar Unii Europejskiej w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego albo w ramach procedury wywozu celem naprawy.

Usługi realizowane przez podmioty z państwa trzeciego, w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą kontrakty odpłatnych napraw, mogą obejmować usługi serwisu, naprawy lub wymiany wadliwej Części (Produktu). Usługi te każdorazowo są odpłatne, a rozliczenia z tego tytułu są każdorazowo dokonywane przez Spółkę (to Wnioskodawca zleca realizację usług podmiotowi z kraju spoza terytorium Unii Europejskiej).

Usługi świadczone przez podmioty z państwa trzeciego, w zależności od przypadku i możliwości oraz zasadności wykorzystania danej procedury celnej:

·mogą być realizowane w ramach procedury uszlachetniania biernego rozpoczynanej w Unii Europejskiej albo

·po objęciu wadliwej Części (Produktu) procedurą wywozu na obszarze celnym Unii Europejskiej.

Wnioskodawca podkreśla jednak, że każdorazowo usługi świadczone przez podmioty z państwa trzeciego stanowią etap (element) realizacji odpłatnej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz swojego kontrahenta (Właściciela Produktu).

Po zrealizowaniu usługi odpłatnej naprawy, serwisu lub wymiany przez podmiot z państwa trzeciego — Część (Produkt) zostaje przywieziona, a następnie zgłoszona do procedury dopuszczenia do obrotu (odpowiednio po procedurze uszlachetniania biernego lub procedurze wywozu).

Przywóz Części (Produktu) po naprawie, serwisie lub wymianie zostaje rozpoznany przez Spółkę jako import towaru:

·realizowany na rzecz Spółki - zgłoszenie celne do procedury dopuszczenia do obrotu jest bowiem każdorazowo dokonywane na rzecz Spółki;

·podlega opodatkowaniu VAT (zwykle na terytorium Polsce) - Spółka uiszcza z tego tytułu należności celne i podatkowe, przy czym w przypadku, gdy naprawa/serwis jest realizowany w ramach procedury uszlachetniania biernego - Spółka nie dokonuje odrębnie rozpoznania importu usług, gdyż koszt (wartość) usługi zostaje wliczony w wartość celną importowanego towaru (art. 30c ustawy o VAT).

Ponadto, wartość kosztu nabytej usługi naprawy, serwisu lub wymiany wadliwej Części (Produktu) jest wliczana w wartość celną importowanych towarów (Części/Produktu), co efektywnie oznacza, że koszty związane z realizacją usług przez podmioty z państwa trzeciego są uwzględniane (wliczane) do końcowej wartości usługi realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Właściciela Produktu.

Efektywnie, każdorazowo, w cenę świadczonych usług Spółki:

·w przypadku importu Części (Produktu) po procedurze wywozu;

·w przypadku przywozu Części (Produktu) po procedurze uszlachetniania biernego

-wliczany jest koszt nabycia usługi naprawy, serwisu lub koszty związane z wymianą wadliwej Części (Produktu). Wobec tego, importowana Część/Produkt stanowi element cenotwórczy usługi Spółki.

Mając na uwadze:

·okoliczność, iż należności celno-podatkowe z tytułu importu towarów są uiszczane przez Spółkę, jako importera tych towarów, jak również

·fakt, iż zaimportowane Części (Produkty) służą bezpośrednio realizacji usługi przez Spółkę na rzecz Właściciela Produktu oraz

·okoliczność, iż import Części (Produktu) stanowi element cenotwórczy usługi Wnioskodawcy,

-zdaniem Spółki w analizowanym przypadku, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu ww. Części (Produktu).

Stanowisko to, w ocenie Spółki, potwierdza aktualne orzecznictwo m.in. Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w sprawie o sygn. C-187/14 stwierdził, iż: „zgodnie z brzmieniem art. 168 lit. e) dyrektywy VAT prawo do odliczenia istnieje jedynie wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału dotyczącym prawa odliczenia podatku VAT obciążającego nabycie towarów lub usług przesłanka ta jest spełniona jedynie wówczas, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej (zob. wyroki: SKF, C-29/08. EU:C:2009:665, pkt 60; Eon Aset Menidjmunt. C-118/11, EU:C:2012:97, pkt 48).

W przedstawionym opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego oraz w świetle powyższego przykładowego orzeczenia TSUE - zdaniem Spółki wskazane warunki zostają spełnione.

Mając zatem na uwadze, że import Części (Produktu) po wymianie, serwisie lub naprawie w kraju trzecim następuje dla celów realizacji odpłatnej usługi Wnioskodawcy świadczonej na rzecz Właściciela Produktu, a jednocześnie import Części (Produktu):

·jest dokonywany przez Spółkę jako podatnika VAT;

·dotyczy w sposób bezpośredni czynności opodatkowanej (służy prawidłowej realizacji usług serwisu lub naprawy świadczonych na rzecz Właściciela Produktu);

·ich koszt zostaje wliczony w cenę usługi świadczonej przez Spółkę, od której uiszczono podatek VAT należny

-bezspornym jest, że Spółce jako importerowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu) na terytorium Polski. Podatek VAT importowy może zostać wówczas rozliczony przez Spółkę na zasadach ogólnych lub poprzez zastosowanie art. 33a ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, bez wpływu na zaistnienie prawa do odliczenia VAT z tytułu importu pozostaje okoliczność, iż w przedstawionym przypadku import dotyczy Części (Produktu), która stanowi własność innego podmiotu (tutaj Właściciela Produktu).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu) w oparciu o przywołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie, Spółka zauważa, że przepisy podatkowe w zakresie VAT nie uzależniają prawa do odliczenia VAT od przysługującego importerowi prawa własności do importowanego towaru.

Powyższe potwierdza aktualne stanowisko prezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Przykładowo (w sprawach dotyczących odmiennego stanu faktycznego) - wskazano m.in.:

·w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2021 r, sygn.: 0112-KDIL1-3.4012.189.2021.2.JK:

„Żaden przepis nie wskazuje warunku, aby podatnik chcący odliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów musiał być właścicielem importowanych towarów.

(...) kluczowy dla posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu towarów jest związek importowanych towarów z czynnościami opodatkowanymi VAT dokonywanymi w ramach działalności gospodarczej przez importera. Sam fakt posiadania prawa własności towarów przez importera pozostałe bez wpływu na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego.”

·w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2020 r. sygn.: 0112-KDIL1-3.4012.304.2020.2.TK:

„Bez znaczenia pozostaje fakt, iż właścicielem importowanego towaru pozostają Gwaranci, gdyż to Wnioskodawca jest importerem przedmiotowych towarów i to on na podstawie art. 33a ustawy rozlicza podatek należny z tytułu importu - na który posiada dokumentację.

Podsumowując, Wnioskodawcy przysługuje - na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy - prawo do odliczenia podatku VAT, uiszczanego przez niego jako zobowiązanego importera części zamiennych (sprzętu diagnostycznego), których właścicielem pozostają Gwaranci na rzecz których Wnioskodawca świadczy "usługi serwisowe".”

·w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2020 r.. sygn.: 0111-KDIB3-3.4012.55.2020.1.PJ:

„(...) należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako importer towarów, wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT - pomimo, że nie będzie posiadał prawa do dysponowania nimi jak właściciel - będzie mógł odliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma dokument celny.”

·w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2019 r., sygn.:0115-KDIT1-3.4012.822.2018.2.BJ:

„Należy również zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od tego czy import towarów realizowany jest przez właściciela towarów, przewoźników czy też podmiotu, który wykonuje czynności na importowanych towarach powierzonych ani też od rodzaju procedury celnej, w ramach której jest dokonywany import towarów. Jak wskazał TSUE w omawianym orzeczeniu C-187/17 DSV Road, prawo do odliczenia istnieje jedynie wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane do potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika.”

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, w przedstawionym opisie zdarzenia teraźniejszego i przyszłego zostają spełnione wszystkie warunki dla istnienia prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu towarów - Części/Produktów.

Jak wskazuje bowiem stanowisko prezentowane w interpretacjach indywidualnych (w tym np. w przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej sygn.: 0112-KDIL1-3.4012.304.2020.2.TK):

„Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

1.odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

2.towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

3.faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), pomimo, że na żadnym etapie realizacji transakcji nie nastąpi przeniesienie prawa własności z Właściciela Produktu na Wnioskodawcę.

Przyjęcie odmiennego stanowiska w przedstawionym przypadku - zdaniem Wnioskodawcy - skutkowałoby niedopuszczalną i kuriozalną sytuacją, w której podatek VAT z tytułu importu Części nie podlegałby odliczeniu przez żaden podmiot, lecz efektywnie stanowiłby koszt dla importera (Spółki), co z kolei, skutkowałoby m.in. naruszeniem fundamentalnej zasady neutralności podatku VAT.

Reasumując, w świetle przedstawionych wyżej okoliczności, w ocenie Spółki spełnione są przesłanki warunkujące prawo do odliczenia przez Spółkę podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu) przywiezionych po serwisie, naprawie lub wymianie przez podmiot z kraju spoza terytorium Unii Europejskiej realizowanych w ramach procedury celnej:

·uszlachetniania biernego, gdy w przypadku importu powstają należności celne i podatkowe obliczane zgodnie z art. 86 ust. 5 Unijnego Kodeksu Celnego - tj. na podstawie kosztów procesu przetwarzania poza terytorium Unii Europejskiej

·wywozu, gdy import skutkuje powstaniem należności celnych przywozowych obliczanych na podstawie ustalonej wartości celnej Części po serwisie, naprawie lub wymianie w kraju trzecim

-które na moment dokonania importu nie stanowią własności Spółki, lecz są wykorzystywane dla potrzeb realizacji przez Spółkę na rzecz Właściciela Produktu czynności opodatkowanej - odpłatnej usługi serwisu lub naprawy (w tym pogwarancyjnej).

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając całokształt okoliczności przedstawionych w pierwotnym wniosku oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie w odniesieniu do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT należnego z tytułu importu Części (Produktu) przywiezionych po serwisie, naprawie lub wymianie przez podmiot z państwa trzeciego realizowanych w ramach procedury celnej:

·uszlachetniania biernego, gdy w przypadku importu powstają należności celne i podatkowe obliczane na podstawie kosztów procesu przetwarzania poza terytorium Unii Europejskiej;

·wywozu, gdy import skutkuje powstaniem należności celnych przywozowych obliczanych na podstawie ustalonej wartości celnej Części (Produktu) po serwisie, naprawie lub wymianie w kraju trzecim

-które na moment dokonania importu nie stanowią własności Spółki, lecz są wykorzystywane dla potrzeb realizacji przez Spółkę na rzecz Właściciela Produktu czynności opodatkowanej - odpłatnej usługi serwisu lub naprawy (w tym pogwarancyjnej).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko w przepisie art. 8 ust. 1 ustawy. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy.

Wskazać należy, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Aby usługa podlegała obowiązkowi podatkowemu z tytułu VAT koniecznym warunkiem jest by świadczona była odpłatnie, przy czym pomiędzy czynnością podlegającą opodatkowaniu (usługą) a wynagrodzeniem otrzymanym z tytułu jej wyświadczenia musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek.

W wyroku z dnia 29 października 2009 r. C-246/08 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przypomniał, że:

jeżeli działalność usługodawcy polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniego świadczenia wzajemnego, brak jest podstawy opodatkowania i usługi te nie podlegają tym samym podatkowi VAT (teza 43).

Zatem czynność uznaje się za odpłatną, gdy są spełnione następujące warunki:

·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,

·odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:

przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej

Powyższa definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, że

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;

Zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1)zgłoszeniu celnym albo

2)rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

-kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Szczególne zasady wymiaru i poboru podatku w imporcie wiążą się ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Przede wszystkim należy podkreślić, że obowiązek zapłaty podatku z tytułu importu towarów ciąży na osobach przywożących towary, bez względu na to, czy są one podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy czy też nie. W konsekwencji każdy podmiot importujący towary obowiązany jest uiścić podatek z tytułu importu towarów, ponieważ w tym przypadku podatek obciąża czynność faktyczną, jaką jest przywóz towarów.

Przepisy nie uzależniają natomiast powstania tego obowiązku od warunku posiadania przez importera prawa do dysponowania towarem jak właściciel.

Na podstawie ww. przepisów należy stwierdzić, że import towarów jest jedną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a podatnikiem, czyli podmiotem zobowiązanym do opodatkowania importu jest importer.

Przy tym, w myśl art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a) wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c) wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d) wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przytoczonych przepisów wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do opodatkowanej działalności gospodarczej tego podatnika.

Stosownie do art. 168 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywa 2006/112/WE”:

jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.

Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.

Trzeba też wskazać, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanym dalej „TSUE”, prawo do odliczenia VAT obciążającego nabycie towarów lub usług zakłada, że wydatki poczynione w celu ich nabycia stanowią elementy cenotwórcze transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (np. wyroki: w sprawie C-16/00 Cibo Participations SA, pkt 31; a także w sprawie C 465/03 Kretztechnik, pkt 35; w sprawie C 435/05 Inverstrand BV, pkt 23; w sprawie C 437/06 Securenta, pkt 27; w sprawie C-29/08 AB SKF pkt 57).

W rozpatrywanej sprawie wskazać należy na powołany przez Państwa wyrok TSUE z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road. W wyroku tym TSUE rozpatrywał m.in. prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów przez przewoźnika. Z ww. orzeczenia wynika, że zgodnie z art. 168 lit. e) dyrektywy 2006/112/WE prawo do odliczenia istnieje wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że przesłanka ta jest spełniona jedynie wtedy, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Ponieważ w sprawie badanej przez TSUE wartość przewożonych towarów nie stanowi części kosztów składających się na cenę zafakturowaną przez przewoźnika, którego działalność ogranicza się do przewozu tych towarów za wynagrodzeniem, przesłanki zastosowania art. 168 lit. e) dyrektywy VAT nie zostały spełnione.

Zatem jeżeli zgłoszenie towarów do odprawy celnej dokonywane jest przez przewoźnika, który na podstawie przepisów celnych może zostać zobowiązany do uiszczenia zobowiązania wynikającego z cła oraz podatku VAT z tytułu importu towarów, uiszczony przez tego przewoźnika należny podatek z tytułu importu towarów nie będzie stanowił u niego podatku naliczonego i nie będzie podlegał odliczeniu. Te same zasady w kwestii odliczania podatku naliczonego będą dotyczyły wszystkich podmiotów, które w rozumieniu przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego mogą być uznane za dłużników i zobowiązane do uiszczenia należnego podatku VAT z tytułu importu towarów (np. przedstawiciele pośredni, agencje celne, osoby usuwające towar spod dozoru celnego, przewoźnicy, podmioty dokonujące importu towarów na rzecz innych podmiotów itd.). Katalog tych podmiotów pokrywa się co do zasady z katalogiem dłużników (art. 201-216 WKC). W każdym przypadku należy zatem badać, czy koszt towarów powodujących naliczenie podatku z tytułu importu jest włączony w cenę transakcji objętych podatkiem należnym (w cenę towarów lub usług), świadczonych przez tego konkretnego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Jak wcześniej wskazano kwestia prawa do odliczenia VAT z tytułu importu towarów uregulowana została w art. 86 ustawy, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego (bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy). Zatem, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych dokumentów celnych, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Przy czym, jak wskazał TSUE, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Ponadto należy zaznaczyć, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Jak już wskazano, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w przypadku importu towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji. Należy również zauważyć, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od tego czy import towarów realizowany jest przez właściciela towarów, przewoźnika czy też podmiot, który wykonuje czynności na importowanych towarach powierzonych ani też od rodzaju procedury celnej, w ramach której jest dokonywany import towarów. Jak wskazał TSUE w omawianym orzeczeniu C-187/14 DSV Road, prawo do odliczenia istnieje jedynie wówczas, gdy przywiezione towary są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału dotyczącym prawa do odliczenia podatku VAT obciążającego nabycie towarów lub usług przesłanka ta jest spełniona jedynie wówczas, gdy koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku jest włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jesteście Państwo w posiadaniu konkretnego towaru - Części (Produktu), który nie stanowi Państwa własności (Produkt lub jego element został Państwu powierzony przez Właściciela Produktu celem jego naprawy i na żadnym etapie nie dochodzi do przeniesienia prawa własności Produktu lub Części na Państwa). W ramach realizacji odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju dokonują Państwo wywozu wadliwej Części (Produktu) poza obszar Unii Europejskiej w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego albo w ramach procedury wywozu celem naprawy Części przez wyspecjalizowany do tego podmiot. Po zrealizowaniu usługi naprawy Części (Produktu) przez podmiot z państwa trzeciego - Część ta (Produkt) zostaje przywieziona na terytorium Polski w ramach importu towarów, a następnie zgłoszona do procedury dopuszczenia do obrotu (po procedurze uszlachetniania biernego lub procedurze wywozu). W przypadku wywozu i przywozu realizowanego w ramach procedury uszlachetniania biernego lub procedurze wywozu uiszczają Państwo należności celno-podatkowe z tytułu importu naprawionej lub serwisowanej Części (Produktu).

Należności importowe obliczają Państwo w oparciu o określoną w zgłoszeniu celnym wartość celną przywiezionego po serwisie towaru - Części (Produktu). W przypadku uszlachetniania biernego - obejmuje ona koszt procesu przetworzenia Części (Produktu) przeprowadzonego poza obszarem celnym Unii Europejskiej - tj. zgodnie z art. 86 ust. 5 UKC [Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L269z 10,10.2013, s. 1 - dalej: ,,UKC)]. Wartość kosztu nabytej usługi naprawy jest wliczana w wartość celną towarów.

Część przywiezioną po naprawie wykorzystujecie Państwo do realizacji własnej usługi serwisu Produktu świadczonej na rzecz jego Właściciela.

Efektywnie, również koszty związane z realizacją usług przez podmioty z państwa trzeciego wliczane są do końcowej wartości usługi realizowanej przez Państwo, która podlega opodatkowaniu zgodnie z regułami ustalania miejsca opodatkowania - zwykle opodatkowaniu na terytorium Polski (świadczenie odpłatnej usługi serwisu Spółki stanowi czynność opodatkowaną na gruncie podatku VAT).

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, że w sytuacji, gdy dla potrzeb realizacji przez Państwa odpłatnej usługi serwisu (w tym pogwarancyjnego) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług wywozicie poza terytorium Unii Europejskiej Część (Produkt) celem jej naprawy lub wymiany – w ramach procedury celnej uszlachetniania biernego lub procedury celnej wywozu – a następnie przywozicie na terytorium Polski w ramach importu i każdorazowo koszt nabycia usługi naprawy, serwisu lub koszty związane z wymianą wadliwej Części (Produktu) wliczany jest w cenę świadczonych przez Państwa usług serwisowych, to przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu importu Części (Produktu), pomimo, że Część (Produkt) nie stanowi Państwa własności.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkoweinformacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu natomiast do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00