Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.51.2023.2.KK

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym i zamierzeniu Wnioskodawcy: - wydzielone z dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 1 i przenoszone do nowo zawiązanej spółki, oraz - pozostawione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 2 spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji czy planowane - w ramach Podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej poprzez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako Spółki dzielonej?

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w opisanym wyżej stanie faktycznym:

- wydzielone z dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 1 i przenoszone do nowo zawiązanej spółki, oraz

- pozostawione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 2,

spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji czy planowane - w ramach Podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej poprzez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po Państwa stronie jako Spółki dzielonej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2023 r. (wpływ 5 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – Spółka z o. o. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz jest polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Wnioskodawca ma siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne – mające miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegające nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju. Wnioskodawca prowadzi działalność w szczególności w zakresie prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich oraz działalność związaną z wynajem i dzierżawą nieruchomości własnych lub dzierżawionych, a także związaną z wynajmem maszyn oraz udostępnianiem pracowników. Z uwagi na uwarunkowania biznesowe, wynikające w szczególności z podziału działalności na dwa odrębne pod względem geograficznym, ale i przedmiotowym zakłady, wspólnicy rozważają podział Spółki przez wydzielenie działalności części prowadzonej działalności oraz przeniesienie służących jej składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązań) do nowopowstałej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej, która także będzie polskim rezydentem podatkowym (dalej także jako: „Podział Spółki”). Co istotne, profile działalności Spółki oraz zadania i cele przez nią realizowane, są różne, a w konsekwencji wymagają zaangażowania innego rodzaju zasobów Spółki.

Dążąc do ograniczenia ww. ryzyk, wdrożenia efektywniejszego zarządzania, jak również do usprawnienia rozwoju każdego z profilów działalności Spółki (każdego z zakładów), Wnioskodawca zamierza dokonać podziału Spółki przez wydzielenie. Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o kryteria przedmiotowe dot. profilu prowadzonej działalności oraz geograficzne. Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1467; dalej także jako: „k.s.h.”), tj. art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h, a zatem będzie to podział dokonany poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). W wyniku przeprowadzenia Podziału Spółki wyodrębnione zostaną dwa zakłady, tj. zakład, zlokalizowany w […] (dalej także jako: „Zakład nr 1”) oraz zakład, zlokalizowany w […] (dalej także jako: „Zakład nr 2”), z czego Zakład nr 1 przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast Zakład nr 2 pozostanie w Spółce. Działalność zlokalizowanego w […] Zakładu nr 1, skupia się na prowadzeniu pralni chemicznej pod szyldem […], oferującej w szczególności kompleksowe usługi pralnicze m.in. dla hoteli i restauracji oraz chemiczne czyszczenie odzieży roboczej i garderoby. Dodatkowo, w związku z brakiem pełnego zagospodarowania powierzchni biurowych w budynku stanowiącym własność Spółki zlokalizowanym w […], w którym prowadzony jest Zakład nr 1, Spółka wynajmuje wolne pomieszczenia. Działalność zlokalizowanego w […] Zakładu nr 2, obejmuje zaś wynajem nieruchomości, na której posadowiony jest budynek, w celach prowadzenia sklepu ogólno-spożywczego popularnej w Polsce sieci detalicznej oraz posadowienia i obsługi automatu paczkowego, a także świadczenie usług udostępniania pracowników oraz maszyn, a także świadczenie usług maszynami w szczególności w zakresie robót budowlanych.

Wyżej wyodrębnione zakłady prowadzą działalność w oparciu o inne, niezależne od siebie modele biznesowe. Każdy z zakładów wykorzystuje przy tym inne składniki majątku Spółki. Zatrudnieni w Spółce pracownicy są funkcjonalnie związani z jednym albo drugim zakładem. Prowadzenie działalności w każdym zakładzie generuje innego rodzaju ryzyka oraz koszty ich utrzymania. Każdy z zakładów posiada własny rachunek bankowy. W konsekwencji, w toku Podziału Spółki do nowo zawiązanej spółki przeniesione zostaną materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, wykorzystywane do prowadzenia działalności poprzez Zakład nr 1, na które składają się w szczególności:

-prawo wieczystego użytkowania nieruchomości położonej w […], zabudowanej budynkiem stanowiącym odrębną nieruchomość stanowiącym własność Spółki (dalej także jako: „Nieruchomość nr 1”), tj. nieruchomość, w której prowadzona jest działalność gospodarcza związana ze świadczeniem usług pralniczych oraz zobowiązania wynikające z umowy kredytowej na jej nabycie,

-wyposażenie zakładu pralni, w szczególności maszyny i urządzenia, w tym m.in. agregaty chemiczne, stoły i kabiny detaszerskie, stoły prasowalnicze, wytwornice pary, transportery, systemy komputerowe,

-pracownicy (część zakładu pracy),

-wyposażenie biura, w tym zestawy komputerowe, meble oraz inne sprzęty biurowe,

-prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni biurowych położonych w Nieruchomości nr 1 (3 umowy najmu),

-prawa i obowiązki wynikające z umowy dzierżawy części gruntu zawartej z firmą telekomunikacyjną pod maszt antenowy sieci komórkowej,

-prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z klientami, kontrahentami i usługodawcami,

-pozostałe należności i zobowiązania związane z działalnością Zakładu nr 1 do dnia Podziału Spółki, w tym umowy o prowadzenie rachunku bankowego, umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, umowy współpracy, umowy na dostawę mediów, umowy o wywóz odpadów i odbiór ścieków, umowa najmu dystrybutora wody,

-majątkowe prawo autorskie do znaku słowo-graficznego, na który składa się nazwa […] oraz logotyp w postaci graficznej,

-pojazdy służące do przewożenia pranych rzeczy,

-dokumentacja, w tym dokumentacja prawna działalności spółki wraz z dokumentacją dot. Nieruchomości nr 1, dokumentacja związana z funkcjonowaniem firmy, dokumentacja księgowa,

-tajemnica przedsiębiorstwa związana z Zakładem nr 1,

-know-how.

W Spółce zaś, w toku Podziału Spółki pozostaną materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, wykorzystywane do prowadzenia działalności poprzez Zakład nr 2, na które składają się w szczególności:

-prawo własności nieruchomości położonej w […], zabudowanej budynkiem (dalej także jako: „Nieruchomość nr 2”) oraz zobowiązania wynikające z umowy kredytowej na jej nabycie,

-prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu Nieruchomości nr 2 z podmiotem trzecim, który to zawarł umowę agencyjną ze spółką akcyjną na prowadzenie sklepu ogólno-spożywczego,

-prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu placu położonego w Nieruchomości nr 2 z firmą kurierską na cel posadowienia na przedmiotowej nieruchomości automatu paczkowego,

-pracownicy (zakład pracy),

-zestawy komputerowe, telefony i inne sprzęty biurowe,

-prawa i obowiązki wynikające z umowy dzierżawy nieruchomości w […] (w charakterze dzierżawcy), m.in. służącej prowadzeniu biura i obsługi Zakładu nr 2,

-prawa własności maszyn i sprzętów, w tym maszyn i sprzętów wynajmowanych na rzecz klientów oraz służących świadczeniu usług sprzętem,

-prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z klientami, kontrahentami i usługodawcami,

-pozostałe należności i zobowiązania związane z działalnością Zakładu nr 2 do dnia Podziału Spółki, w tym umowy o prowadzenie rachunku bankowego, umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, umowy współpracy, umowy o świadczenie usług outsourcingu,

-dokumentacja, w tym dokumentacja prawna działalności spółki wraz z dokumentacją dot. Nieruchomości nr 2, dokumentacja związana z funkcjonowaniem firmy, dokumentacja księgowa,

-tajemnica przedsiębiorstwa związana z Zakładem nr 2,

-know-how.

Nowo zawiązana spółka na bazie nabytych składników majątku będzie kontynuować działalność realizowaną przez Podatnika w ramach Zakładu nr 1 w pełnym zakresie. Jednocześnie Spółka będzie kontynuowała swoją działalność prowadzoną dotychczas w ramach działalności Zakładu nr 2. Zarówno Zakład nr 1, jak i Zakład nr 2 prowadzić będą swoje działalności w oparciu o przypisane do nich składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), pracowników oraz umowy z kontrahentami, klientami i usługodawcami.

W piśmie z 5 kwietnia 2023 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazali Państwo ponadto, że:

1.Na dzień poprzedzający podział przez wydzielenie spółki dzielonej (dalej jako: Podział Spółki), zespół składników materialnych i niematerialnych, tj. Zakład nr 1 (w rozumieniu wskazanym w treści Wniosku) przenoszony do nowo powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Nowa Spółka) oraz zespół tych składników, jaki pozostanie w spółce dzielonej, tj. Zakład nr 2 (w rozumieniu wskazanym w treści Wniosku) będą:

- organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;

Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 są wydzielone w strukturze Wnioskodawcy, tj. są odrębnymi działami posiadającymi uprawnienia, środki, zasoby ludzkie, know-how umożliwiające im samodzielne wykonywanie zadań związanych z przypisaną do nich działalnością.

Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 (dalej łącznie jako: Zakłady, zaś każdy z osobna jako: Zakład) są wyposażone, oraz będą wyposażone na dzień poprzedzający Podział Spółki w niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do realizacji zadań z zakresu ich działalności gospodarczej i biznesowej. Przy czym żadne z ww. składników nie wchodzą w skład obu ww. Zakładów równocześnie. Zakłady prowadzą swoje działalności w niezależnych od siebie lokalizacjach. Zakład nr 1, jak również Zakład nr 2 wykorzystują i na dzień poprzedzający Podział Spółki wykorzystywać będą zasoby ludzkie dysponujące wiedzą i doświadczeniem umożliwiającym wykonywania zadań związanych z działalnością każdego z ww. Zakładów.

Wszelkie umowy zawierane z klientami, kontrahentami, zleceniobiorcami, usługodawcami czy też dostawcami zawierane są przez Wnioskodawcę jako stronę, niemniej możliwa jest identyfikacja i przypisanie poszczególnych umów do odpowiednich Zakładów. Klasyfikacja ta możliwa jest w szczególności ze względu na fakt, iż poszczególne Zakłady prowadzą innego rodzaju działalność branżową, a co za tym idzie wykonują inne zadania, współpracują z różnymi klientami, kontraktorami i dostawcami. Wobec powyższego możliwe jest przyporządkowanie do każdego z Zakładów należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej przez nie działalności. W celu usystematyzowania, formalnego zdefiniowania i wewnętrznego udokumentowania składników oraz praw i obowiązków wchodzących w skład poszczególnych Zakładów, jak również przypisania poszczególnych pracowników do danych Zakładów, Spółka przygotuje w formie pisemnej stosowne zestawienia. Zestawienia te służyć będą również przygotowaniu i wskazaniu w planie podziału, o którym mowa w art. 533 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej także: k.s.h) dokładnego opisu i podziału składników majątku (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółce nowo zawiązanej (art. 534 § 1 pkt 7 k.s.h.).

- funkcjonalnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki;

Zakres i specyfika działalności Zakładu nr 1 i Zakładu nr 2 różnią się zasadniczo między sobą, co zostało szerzej omówione w opisie stanu faktycznego we wniosku. Każdy z zakładów prowadzi innego rodzaju działalność gospodarczą, koncentruje się na innych zadaniach, dostarczanych do różnych grup klientów z wykorzystaniem różnych aktywów oraz przy udziale innych pracowników.

Zakład nr 1 zlokalizowany jest w […]. Działalność Zakładu nr 1 polega w szczególności na prowadzeniu pralni chemicznej. Dodatkowo, pobocznie, mając na uwadze brak pełnego zagospodarowania powierzchni biurowych w budynku stanowiącym własność Spółki, zlokalizowanym w […], w którym prowadzona jest działalność Zakładu nr 1, Zakład nr 1 wynajmuj wolne pomieszczenia.

Zakład nr 2 zlokalizowany jest w […]. Działalność Zakładu nr 2 obejmuje m.in. wynajem nieruchomości w […] należącej do Zakładu nr 2, na której posadowiony jest budynek, a także świadczenie usług udostępniania pracowników i maszyn oraz świadczenie usług maszynami w zakresie robót budowlanych. Każdy z Zakładów dysponuje odrębnymi, przypisanym do niego uprawnieniami, składnikami materialnymi i niematerialnymi oraz pracownikami o odpowiednim poziomie doświadczenia i kwalifikacjach, pozwalającymi na niezależne wykonywanie zadań i efektywne prowadzenia działalności gospodarczej w danym obszarze.

Każdy z Zakładów zdolny jest do samodzielnego wykonywania przypisanych mu zadań, niezależnie od pozostałych części (Zakładów) Spółki, w sposób ciągły i kompleksowy.

- wyodrębnione finansowo w przedsiębiorstwie Spółki;

Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 funkcjonują w sposób umożliwiający ustalenia odrębnych wyników i wskaźników finansowych dla każdego z Zakładów oraz porównanie ich pod kątem rentowności czy realizacji celów finansowych. Dla każdego z Zakładów sporządzane są odrębne plany finansowe. Każdy z Zakładów dysponuje wyodrębnionymi zasobami finansowymi. Każdy z zakładów posiada odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się środki pieniężne przypisane do danego Zakładu.

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych pozwalającą na identyfikację i przyporządkowanie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów, należności i zobowiązań do poszczególnych Zakładów. W Spółce funkcjonuje system księgowy i plan kont, który umożliwia wyodrębnienie kont bilansowych związanych z działalnością każdego z Zakładów. W celu ustalenia wartości majątku spółki (art. 534 § 2 pkt 3 k.s.h.) przygotowany zostanie bilans oraz rachunek zysków i strat z odpowiednim podziałem, z którego można będzie wyodrębnić dane dot. Zakładu nr 1 i Zakładu nr 2

2.Składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu nr 1, po ich przeniesieniu do Nowej Spółki, będą wykorzystywane przez Nową Spółkę do prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Spółkę poprzez Zakład nr 1. Nowa Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Spółkę w ramach Zakładu nr 1.

3.W procesie Podziału Spółki nastąpi przejście zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej jako: k.p.), tj. art. 231 k.p., na Nową Spółkę i obejmować będzie pracowników świadczących pracę na rzecz dotychczasowego Zakładu nr 1.

4.Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o przepisy k.s.h., tj. art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h, a zatem będzie to podział dokonany poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). W związku z powyższym Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o ustalony plan podziału, sporządzony zgodnie z wytycznym art. 533 i n. k.s.h., który to plan zgłoszony zostanie do sądu rejestrowego.

Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o uchwałę zgromadzenia wspólników Spółki, która to uchwała umieszczona zostanie w protokole sporządzonym przez notariusza. Uchwała ta zgłoszona zostanie do sądu rejestrowego.

5.Planowany Podział Spółki przez wydzielenie przeprowadzony zostanie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności z uwagi na uwarunkowania biznesowe, wynikające w szczególności z podziału działalności na dwa odrębne pod względem geograficznym, ale i przedmiotowym zakłady, jak również w celu uproszczenia i zwiększenie efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej poprzez z każdy z Zakładów. Nadto wspólnicy Spółki rozważają możliwość sprzedaży w przyszłości udziałów w Spółce obejmującej Zakład nr 1 na rzecz podmiotu trzeciego, który wyraził zainteresowanie przejęciem jedynie działalności prowadzonej przez jeden z Zakładów, zaś wspólnicy Spółki nie chcą na tym etapie wprowadzać udziałowców będących podmiotami trzecimi do struktur drugiego z Zakładów.

Pytanie

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym i zamierzeniu Wnioskodawcy:

- wydzielone z dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 1 i przenoszone do nowo zawiązanej spółki, oraz

- pozostawione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 2

spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji czy planowane - w ramach Podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej poprzez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako Spółki dzielonej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym wyżej stanie faktycznym i zamierzeniu Wnioskodawcy wydzielone z dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 1 i przenoszone do nowo zawiązanej spółki, oraz pozostawione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 2 spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji planowane - w ramach Podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej poprzez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako Spółki dzielonej.

Stypizowany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot. Zauważyć należy, iż dokonany, na podstawie k.s.h., podział przez wydzielenie i przeniesienie na nowo zawiązaną spółkę części majątku spółki dzielonej znajduje swoje uregulowanie na gruncie u.p.d.o.p.

Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m u.p.d.o.p., za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskanie z tego udziału, w tym przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym: przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki, przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej, przychody spółki dzielonej.

Powołany przepis nie stanowi jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego koszyka przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 u.p.d.o.p. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 4 pkt 3h u.p.d.o.p. do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa – wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalonej na dzień podziału lub wydzielenia. W świetle powyższego, skonstatować zatem należy, iż ww. przepisy u.p.d.o.p. odnoszą się do dwóch sytuacji, tj. do podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie.

W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim przypadku zawartym w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zatem, z wyłączeniem z przychodów mamy do czynienia wówczas, gdy obydwie części majątku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p., uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 u.p.t.u. Przepis ten stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej także jako: „ZCP”) posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

-stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

-jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

-jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

-mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Jak wynika z powyższego, ZCP nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia ZCP jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy ZCP stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danych ZCP, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych, przy czym nie należy utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą ZCP jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP (zgodnie z definicją zawartą w u.p.d.o.p.), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. ZCP tworzą bowiem składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W niniejszej sprawie, zespół składników majątkowych stanowiący działalność realizowaną poprzez Zakład nr 1, który to zespół na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do spółki nowo zawiązanej, jak i działalność realizowaną poprzez Zakład nr 2 (pozostawioną w Spółce) - będą – w opinii Wnioskodawcy - stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p. W konsekwencji po stronie Podatnika, jako spółki dzielonej, z tytułu przeniesienia ZCP w postaci zakładu nr 1, nie powstanie przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach Spółki funkcjonują faktycznie wyodrębnione, różnorodne działalności realizowane w ramach dwóch zakładów - tj. Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2. Każdy z ww. zakładów dysponuje wyodrębnionymi zasobami finansowymi, każdy posiada niezależny rachunek bankowy. Ponadto, w Spółce poprzez prowadzoną ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań do poszczególnych zakładów. W Spółce funkcjonuje bowiem system księgowy i plan kont, które umożliwiają wyodrębnienie kont bilansowych związanych z daną działalnością. Funkcjonujący u Podatnika system księgowy i plan kont umożliwia sporządzenie odrębnych rachunków zysków i strat związanych z daną działalnością, a ponadto istnieje możliwość sporządzania odrębnych planów finansowych i budżetów dla poszczególnych działalności.

W rozpatrywanej sprawie w ocenie Wnioskodawcy nastąpi zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p.. Powyższe wynika z faktu, że - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego – Spółka dokona przeniesienia na rzecz nowo powstałej spółki zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności realizowanej przez Spółkę przy pomocy Zakładu nr 1.

W ramach bowiem Podziału Spółki dojdzie do przeniesienia w szczególności praw do nieruchomości w których prowadzona jest działalność Zakładu nr 1, w tym świadczenie usług pralniczych oraz najem powierzchni biurowych zlokalizowanych w tejże nieruchomości, maszyn, urządzeń i sprzętów służących prowadzeniu działalności pralniczej, , które łącznie pozwolą na kontynuowanie Działalności poprzez Zakład 1. Ponadto, procesowi zbycia Zakładu nr 1 towarzyszyć będzie transfer pracowników, wykonujących prace związane z prowadzeniem pralni oraz świadczeniem usług w tym zakresie. Zespół składników stanowiących Zakład nr 1, na płaszczyźnie organizacyjnej i funkcjonalnej w pełni pozwoli realizować zadania gospodarcze i stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo.

W konsekwencji konglomerat składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązania, składających się na Zakład nr 1 pozwoli na samodzielne funkcjonowanie nowo zawiązanej spółki i zapewni jej samodzielność finansową. Zaznaczyć należy, iż oba Zakłady prowadzone są w oparciu o przypisane do nich składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), pracowników oraz umowy zawierane z kontrahentami w ramach poszczególnych zakładów, tj. osobno Zakładu nr 1 oraz Zakładu nr 2. Wydzielone do nowo powstałej spółki składniki materialne i niematerialne pozwolą nowo zawiązanej spółce w pełnym zakresie kontynuować działalność realizowaną poprzez Zakład nr 1, zaś składniki materialne i niematerialne pozostałe w Spółce - pozwolą w pełnym zakresie kontynuować działalność realizowaną poprzez Zakład nr2. Rekapitulując uznać należy, iż z uwagi na fakt, iż zarówno zespół składników majątkowych przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej przez Zakład nr 1 (który zostanie przeniesiony do nowo zawiązanej spółki), jak i zespół składników majątkowych przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej przez Zakład nr 2 (który pozostanie w Spółce), cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i zdolnością do samodzielnej działalności, bez angażowania dodatkowych składników. W rezultacie oba zakłady, tj. Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. Skutkiem powyższego, planowane - w ramach podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej przez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako Spółki dzielonej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.; dalej: „Ksh”).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Ksh:

Spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych.

Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Ksh:

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Ksh).

Celem podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje jedynie przeniesienie części jej majątku na inny podmiot.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki przejmującej przy podziale lub podziale przez wydzielenie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ww. ustawy, za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

1)przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

m.przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

-przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

-przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

-przychody spółki dzielonej,

Powołany przepis nie stanowi jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego koszyka przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Na postawie art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT:

Do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa – wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalonej na dzień podziału lub wydzielenia.

Jednocześnie wskazać należy zgodnie z art. 12 ust. 13 ww. ustawy:

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W rozumieniu art. 12 ust. 14 ustawy o CIT:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Na podstawie art. 12 ust. 15 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1)art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2)art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3)art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Biorąc zatem pod uwagę literalną treść art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że ww. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszą się do dwóch sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie. W pierwszym przypadku wskazanych przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w drugim przypadku zawartym w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacji, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

A zatem, zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

- zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

- składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

- zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

O tym czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Przedstawione przez Państwa we wniosku wątpliwości w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą ustalenia, czy w opisanym wyżej stanie faktycznym:

- wydzielone z dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 1 i przenoszone do nowo zawiązanej spółki, oraz

- pozostawione w dotychczasowej działalności Spółki materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania, związane z działalnością prowadzoną przez Zakład nr 2

spełniają przesłanki definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p., a w konsekwencji czy planowane - w ramach Podziału Spółki przez wydzielenie - przeniesienie składników majątkowych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do prowadzenia działalności realizowanej poprzez Zakład nr 1 - na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.p. - nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako Spółki dzielonej.

Mając zatem na uwadze powyższe, wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wynika z opisu zawartego we wniosku, jak i jego uzupełnienia Spółka rozważa podział przez wydzielenie części prowadzonej działalności oraz przeniesienie służących jej składników majątkowych i niemajątkowych (w tym zobowiązań) do nowopowstałej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością). Profile działalności Spółki oraz zadania i cele przez nią realizowane, są różne, a w konsekwencji wymagają zaangażowania innego rodzaju zasobów Spółki.

Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o kryteria przedmiotowe dot. profilu prowadzonej działalności oraz geograficzne. Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1467; dalej także jako: „k.s.h.”), tj. art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. W wyniku przeprowadzenia Podziału Spółki wyodrębnione zostaną dwa zakłady, tj. Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2, z czego Zakład nr 1 przeniesiony zostanie do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, natomiast Zakład nr 2 pozostanie w Spółce.

Działalność Zakładu nr 1 skupia się na prowadzeniu pralni chemicznej, oferującej w szczególności kompleksowe usługi pralnicze m.in. dla hoteli i restauracji oraz chemiczne czyszczenie odzieży roboczej i garderoby. Dodatkowo, w związku z brakiem pełnego zagospodarowania powierzchni biurowych w budynku stanowiącym własność Spółki, w którym prowadzony jest Zakład nr 1, Spółka wynajmuje wolne pomieszczenia. Działalność Zakładu nr 2 obejmuje zaś wynajem nieruchomości, na której posadowiony jest budynek, w celach prowadzenia sklepu ogólno-spożywczego popularnej w Polsce sieci detalicznej oraz posadowienia i obsługi automatu paczkowego, a także świadczenie usług udostępniania pracowników oraz maszyn, a także świadczenie usług maszynami w szczególności w zakresie robót budowlanych.

Nowo zawiązana spółka na bazie nabytych składników majątku będzie kontynuować działalność realizowaną przez Podatnika w ramach Zakładu nr 1 w pełnym zakresie. Jednocześnie Spółka będzie kontynuowała swoją działalność prowadzoną dotychczas w ramach działalności Zakładu nr 2. Zarówno Zakład nr 1, jak i Zakład nr 2 prowadzić będą swoje działalności w oparciu o przypisane do nich składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), pracowników oraz umowy z kontrahentami, klientami i usługodawcami.

Wyodrębnienie organizacyjnie w Spółce przejawia się tym, że Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 są wydzielone w strukturze Spółki, tj. są odrębnymi działami posiadającymi uprawnienia, środki, zasoby ludzkie, know-how umożliwiające im samodzielne wykonywanie zadań związanych z przypisaną do nich działalnością. Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 (dalej łącznie jako: Zakłady, zaś każdy z osobna jako: Zakład) są wyposażone, oraz będą wyposażone na dzień poprzedzający Podział Spółki w niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do realizacji zadań z zakresu ich działalności gospodarczej i biznesowej. Przy czym żadne z ww. składników nie wchodzą w skład obu ww. Zakładów równocześnie. Zakłady prowadzą swoje działalności w niezależnych od siebie lokalizacjach. Zakład nr 1, jak również Zakład nr 2 wykorzystują i na dzień poprzedzający Podział Spółki wykorzystywać będą zasoby ludzkie dysponujące wiedzą i doświadczeniem umożliwiającym wykonywania zadań związanych z działalnością każdego z ww. Zakładów. Wszelkie umowy zawierane z klientami, kontrahentami, zleceniobiorcami, usługodawcami czy też dostawcami zawierane są przez Spółkę jako stronę, niemniej możliwa jest identyfikacja i przypisanie poszczególnych umów do odpowiednich Zakładów. Klasyfikacja ta możliwa jest w szczególności ze względu na fakt, iż poszczególne Zakłady prowadzą innego rodzaju działalność branżową, a co za tym idzie wykonują inne zadania, współpracują z różnymi klientami, kontraktorami i dostawcami. Wobec powyższego możliwe jest przyporządkowanie do każdego z Zakładów należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej przez nie działalności. W celu usystematyzowania, formalnego zdefiniowania i wewnętrznego udokumentowania składników oraz praw i obowiązków wchodzących w skład poszczególnych Zakładów, jak również przypisania poszczególnych pracowników do danych Zakładów, Spółka przygotuje w formie pisemnej stosowne zestawienia. Zestawienia te służyć będą również przygotowaniu i wskazaniu w planie podziału, o którym mowa w art. 533 i n. ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej także: k.s.h) dokładnego opisu i podziału składników majątku (aktywów i pasywów) oraz zezwoleń, koncesji lub ulg przypadających spółce nowo zawiązanej (art. 534 § 1 pkt 7 k.s.h.).

Wyodrębnienie funkcjonalnie w Spółce przejawia się w sposób następujący: zakres i specyfika działalności Zakładu nr 1 i Zakładu nr 2 różnią się zasadniczo między sobą. Każdy z zakładów prowadzi innego rodzaju działalność gospodarczą, koncentruje się na innych zadaniach, dostarczanych do różnych grup klientów z wykorzystaniem różnych aktywów oraz przy udziale innych pracowników. Działalność Zakładu nr 1 polega w szczególności na prowadzeniu pralni chemicznej. Dodatkowo, pobocznie, mając na uwadze brak pełnego zagospodarowania powierzchni biurowych w budynku stanowiącym własność Spółki, w którym prowadzona jest działalność Zakładu nr 1, Zakład nr 1 wynajmuj wolne pomieszczenia. Działalność Zakładu nr 2 obejmuje m.in. wynajem nieruchomości w […] należącej do Zakładu nr 2, na której posadowiony jest budynek, a także świadczenie usług udostępniania pracowników i maszyn oraz świadczenie usług maszynami w zakresie robót budowlanych. Każdy z Zakładów dysponuje odrębnymi, przypisanym do niego uprawnieniami, składnikami materialnymi i niematerialnymi oraz pracownikami o odpowiednim poziomie doświadczenia i kwalifikacjach, pozwalającymi na niezależne wykonywanie zadań i efektywne prowadzenia działalności gospodarczej w danym obszarze.

Każdy z Zakładów zdolny jest do samodzielnego wykonywania przypisanych mu zadań, niezależnie od pozostałych części (Zakładów) Spółki, w sposób ciągły i kompleksowy.

Wyodrębnienie finansowe w Spółce przejawia się tym, że Zakład nr 1 oraz Zakład nr 2 funkcjonują w sposób umożliwiający ustalenia odrębnych wyników i wskaźników finansowych dla każdego z Zakładów oraz porównanie ich pod kątem rentowności czy realizacji celów finansowych. Dla każdego z Zakładów sporządzane są odrębne plany finansowe. Każdy z Zakładów dysponuje wyodrębnionymi zasobami finansowymi. Każdy z zakładów posiada odrębny rachunek bankowy, na którym znajdują się środki pieniężne przypisane do danego Zakładu. Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych pozwalającą na identyfikację i przyporządkowanie aktywów i pasywów, przychodów i kosztów, należności i zobowiązań do poszczególnych Zakładów. W Spółce funkcjonuje system księgowy i plan kont, który umożliwia wyodrębnienie kont bilansowych związanych z działalnością każdego z Zakładów. W celu ustalenia wartości majątku spółki (art. 534 § 2 pkt 3 k.s.h.) przygotowany zostanie bilans oraz rachunek zysków i strat z odpowiednim podziałem, z którego można będzie wyodrębnić dane dot. Zakładu nr 1 i Zakładu nr 2

Dodatkowo wskazali Państwo, że składniki majątkowe wchodzące w skład Zakładu nr 1, po ich przeniesieniu do Nowej Spółki, będą wykorzystywane przez Nową Spółkę do prowadzenia dotychczasowej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Spółkę poprzez Zakład nr 1. Nowa Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną dotychczas przez Spółkę w ramach Zakładu nr 1. W procesie Podziału Spółki nastąpi przejście zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej jako: k.p.), tj. art. 231 k.p., na Nową Spółkę i obejmować będzie pracowników świadczących pracę na rzecz dotychczasowego Zakładu nr 1.

Podział Spółki przeprowadzony zostanie w oparciu o ustalony plan podziału, sporządzony zgodnie z wytycznym art. 533 i n. k.s.h., który to plan zgłoszony zostanie do sądu rejestrowego oraz uchwałę zgromadzenia wspólników Spółki, która to uchwała umieszczona zostanie w protokole sporządzonym przez notariusza.

Wskazali Państwo także, że planowany Podział Spółki przez wydzielenie przeprowadzony zostanie z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, w szczególności z uwagi na uwarunkowania biznesowe, wynikające m.in. z podziału działalności na dwa odrębne pod względem geograficznym, ale i przedmiotowym zakłady, jak również w celu uproszczenia i zwiększenie efektywności ekonomicznej działalności prowadzonej poprzez każdy z Zakładów.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro jak wynika z wniosku wskazany zespół składników tj. Zakład nr 2 pozostający u w Spółce, jak i zespół składników tj. Zakład nr 1, który zostanie przeniesiony do nowo utworzonej spółki, cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym i są zdolne do samodzielnej działalności, bez angażowania dodatkowych składników, to należy przyjąć, że zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych, który pozostanie w Spółce tj. Zakład nr 2, jak i zespół składników materialnych i niematerialnych tj. Zakład nr 1, który zostanie wydzielony z majątku Spółki na rzecz nowo powstałej spółki, stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem, w przedstawionej sytuacji, po stronie Spółki, w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie nie dojdzie do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00