Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.143.2023.1.IZ

Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Od dnia 1 stycznia 2017 roku rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami i zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych Gminy jest Szkoła Podstawowa (...) w (...).

Gmina w 2023 roku złoży do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej (...), które będzie realizowane w okresie od lipca 2023 roku do końca czerwca 2024 roku (dalej: Zadanie).

Celem Zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej (...) w (...).

Zadanie pn. „(...)” przewiduje remont pracowni oraz zakup wyposażenia w wyniku, którego zostanie utworzona ekopracownia. Pracownia ma stać się nowoczesną i komfortową przestrzenią, w której zostanie wymienione oświetlenie, wykładzina, zostaną pomalowane ściany. Zostaną również zakupione nowe meble: stoliki, krzesła, szafy, biurko. Uczniowie w sprzyjających warunkach będą poznawać tajniki otaczającego nas świata dzięki wyposażeniu pracowni w sprzęt dydaktyczny i multimedialny taki jak: monitor interaktywny, laptop, mikroskop z wyświetlaczem, mikroskopy dla uczniów, preparaty biologiczne, walizki ekobadacza, zestawy do biodegradacji oraz zestawy do hodowli roślin. Część pomocy dydaktycznych jest również ściśle związana z nauką biologii. Planowany jest zakup elementów szkieletu, oraz modeli anatomicznych – krtani, serca, a także całe popiersie człowieka ukazujące położenie narządów. Umożliwi to podniesienie wiedzy i umiejętności ucznia, jako badacza – obserwatora przyrody. Ekopracowania w Szkole Podstawowej (...) w (...) pozwoli na realizację lekcji biologii, przyrody i ekologii w nowoczesny, przyjazny dla ucznia sposób z wykorzystaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i sprzętu multimedialnego.

W ramach Zadania przewiduje się:

1)zakup mebli, sprzętu, pomocy dydaktycznych:

modele w pleksi - cykl rozwojowy bezkręgowców - pszczoły, chrząszcza, świerszcza,

mikroskopy,

komplet plansz o tematyce ekologicznej,

walizki ekobadacza,

plansza dydaktyczna ścienna,

modele w pleksi - zestaw mchów i porostów,

przystosowanie ptaków do lotu - plansza ścienne,

atlasy,

modele w pleksi - owady pożyteczne i szkodniki,

globusy,

kompasy,

plansza ścienna - układ szkieletowy,

plansza ścienna - układ mięśniowy,

model szkieletu człowieka,

ławki,

krzesła,

biurko nauczycielskie,

fototapeta,

szafy/gabloty ekspozycyjne, informacyjne,

tablica;

2)zakup roślin doniczkowych:

rośliny doniczkowe z ozdobnymi liśćmi (skrzydłokwiaty, alokazje, szeflera, fikusy, draceny,difenbachie, zanokcica, Kalatea, Yuka, fitonie),

sukulenty;

3)zakup pomocy dydaktycznych służących do realizacji programu edukacyjnego:

modele anatomii człowieka,

preparaty roślinne,

preparaty zwierzęce,

uprawa roślin - stacja hydroponiczna,

zestaw preparatów,

pojemnik z lupami do biodegradacji,

szkiełka nakrywkowe,

szkiełka podstawowe,

walizka ekobadacza,

zestaw szkła laboratoryjnego,

komplet 4 elektronicznych mierników parametrów środowiskowych w metalowej walizce;

4)zakup sprzętu audiowizualnego, komputerowego, nagłaśniającego, tablic multimedialnych:

monitor interaktywny,

laptop;

5)wykonanie prac remontowych:

wymiana oświetlenia,

wymiana wykładziny,

malowanie ścian.

Głównym zamysłem utworzenia ekopracowni jest nauka poprzez działanie i doświadczanie. Ekopracownia ma być dla uczniów – (...). Świat poznajemy zaczynając edukację od własnego środowiska, a szkoła położona jest w przepięknej dzielnicy (...), która należy do (...) oraz Natury 2000. (...) jest jednym z niewielu powstałych na terenie Polski miast-ogrodów. Dotykam, badam, doświadczam, poznaję – jednym słowem eksploruje, to myśl przewodnia przy tworzeniu zielonej pracowni. Pracownia ma stać się nowoczesną i komfortową przestrzenią dla dzieci i młodzieży, w której w sprzyjających warunkach poznawać będą tajniki otaczającego świata. Dzięki wyposażeniu w sprzęt multimedialny: monitor interaktywny, laptop i mikroskop z wyświetlaczem uczniowie będą mogli korzystać w bardzo atrakcyjny dla nich sposób z zasobów wiedzy. Techniki informatyczne głęboko zawładnęły życiem, uczniowie na co dzień korzystają ze smartfonów, a internet to nieodłączny ich świat. Monitor interaktywny ma umożliwić im przyswajanie wiedzy przyrodniczej w nowych technologiach za pomocą gier dydaktycznych, filmów oglądanych w wysokiej jakości obrazu i dźwięku. Dzięki podłączeniu do laptopa mikroskopu z wyświetlaczem jest możliwość szybkiej obserwacji preparatów mikroskopowych, zrobienia zdjęć i nagranie krótkich filmów z tego co dzieje się np. w kropli wody ze stawu czy innych pobranych próbkach. Umożliwi to bezpośrednie doświadczenie badanego obiektu – wszyscy widzą wówczas obraz a nauczyciel może go skomentować i udzielić wyjaśnień. Pozwoli to też rozwijać uczniom zdolności informatyczne i obsługi nowoczesnego sprzętu. W celu nadania właściwego charakteru tej pracowni planowane jest położenie dużej fototapety ze schematem budowy komórek, a na ścianie bocznej fototapetę, także ściśle związaną tematycznie z biologią i przyrodą, co sprawi, że wchodząc do sali uczniowie przeniosą się w świat nauki. Dodatkowo zakup nowych szafek na pomoce, kolorowych krzesełek i trapezowych stolików, umożliwiających pracę w różnych wariantach, mniejszych i większych grupach, które mogłyby być ustawiane w zależności od charakteru i potrzeb lekcji. W pracowni zostaną wymienione oprawy oświetleniowe na nowoczesne oprawy o wyższej wydajności i energooszczędności, które zastąpią 20 lamp starego typu. Nowe mikroskopy, preparaty biologiczne, walizki ekobadacza, zestawy do biodegradacji oraz zestawy do hodowli roślin pozwolą na zastosowanie technik doświadczalnych i innowacyjne spojrzenie na otaczający świat. Uczniowie poprzez samodzielne wykonanie doświadczeń, wykonanie preparatów mikroskopowych czy prowadzenie prostych hodowli roślin będą mieli możliwość nauki poprzez działanie. Pozwoli im to rozwijać doświadczenie w zakresie eksperymentów przyrodniczych, planowanie i wnioskowanie, współpracę w zespole oraz zdolności manualne. Obserwacja doświadczeń wykonanych pod bacznym okiem nauczyciela z wykorzystaniem pomocy i wyposażenia pozwoli uczniom na równoległe poznawanie tego co w podstawie programowej i tego co wykracza poza nią. Umożliwi to podniesienie wiedzy i umiejętności ucznia, jako badacza – obserwatora przyrody. Część pomocy dydaktycznych jest ściśle związana z nauką biologii. Planowany jest zakup elementów szkieletu, oraz modeli anatomicznych – krtani, serca, a także całe popiersie człowieka ukazujące położenie narządów. Modele te mają zobrazować wygląd ludzkich narządów, a to że część modeli dodatkowo jest ruchoma (model budowy stawu) dokładniej przedstawi mechanizm działania organizmu człowieka. Ekopracownia – (...) w naszej szkole pozwoli na realizację lekcji biologii, przyrody i ekologii w nowoczesny, przyjazny dla ucznia sposób z wykorzystaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i sprzętu multimedialnego.

Źródłem finansowania Zadania będą środki własne Gminy (...) kosztu całkowitego zadania) oraz środki (dotacja) pozyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (...) ((...) kosztu całkowitego zadania).

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na Zadanie wystawiane będą na Gminę.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją Zadania Gmina, za pośrednictwem Szkoły Podstawowej (...) w (...), będzie wykorzystywała do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji Zadania będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, czyli czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina pragnie podkreślić, że sprawy z zakresu edukacji publicznej należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku VAT wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji należy uznać, iż gminy działają w charakterze podatników VAT wyłącznie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa, nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT.

Gmina realizując Zadanie będzie wykonywać działania wynikające z zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań obejmujących sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Zatem, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy w zakresie realizacji danej czynności Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie tej czynności.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w przytoczonym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów iusług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119  ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów iusług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie sąw ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożycie Państwo w 2023 roku wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej (...), które będzie realizowane w okresie od lipca 2023 roku do końca czerwca 2024 roku. Celem Zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej (...) w (...). Zadanie pn. „(...)” przewiduje remont pracowni oraz zakup wyposażenia w wyniku, którego zostanie utworzona ekopracownia. Pracownia ma stać się nowoczesną i komfortową przestrzenią, w której zostanie wymienione oświetlenie, wykładzina, zostaną pomalowane ściany. Zostaną również zakupione nowe meble: stoliki, krzesła, szafy, biurko. Uczniowie w sprzyjających warunkach będą poznawać tajniki otaczającego świata dzięki wyposażeniu pracowni w sprzęt dydaktyczny i multimedialny taki jak: monitor interaktywny, laptop, mikroskop z wyświetlaczem, mikroskopy dla uczniów, preparaty biologiczne, walizki ekobadacza, zestawy do biodegradacji oraz zestawy do hodowli roślin. Część pomocy dydaktycznych jest również ściśle związana z nauką biologii. Planowany jest zakup elementów szkieletu, oraz modeli anatomicznych – krtani, serca, a także całe popiersie człowieka ukazujące położenie narządów. Umożliwi to podniesienie wiedzy i umiejętności ucznia, jako badacza – obserwatora przyrody. Ekopracowania pozwoli na realizację lekcji biologii, przyrody i ekologii w nowoczesny, przyjazny dla ucznia sposób z wykorzystaniem ciekawych pomocy dydaktycznych i sprzętu multimedialnego. Na Państwa będą wystawiane faktury dokumentujące ponoszone wydatki na Zadanie. Nabywane towary i usługi związane z realizacją Zadania będziecie Państwo wykorzystywać do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Towary i usługi nabywane do realizacji Zadania będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, czyli czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją Zadania pn. „(...)”.  

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W opisanej sprawie taki związek nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją Zadania będą wykorzystywane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i które nie stanowią działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z realizacją Zadania, nie wystąpią Państwo jako podatnik podatku VAT, lecz będą je Państwo realizować w ramach zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym. Zatem poniesione wydatki będą związane z czynnościami, które wykonują Państwo jako organ władzy publicznej, niestanowiącymi działalności gospodarczej.

W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, które zostaną poniesione na realizację Zadania pn. „(...)”.

Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczyzdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będziecie mogli Państwo skorzystać, jeżeli zastosujecie się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalejjako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00