Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.260.2023.2.AWO

Obowiązki płatnika w związku z przyznaniem uprawnionym pracownikom kart na posiłki profilaktyczne i napoje.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przyznaniem uprawnionym pracownikom kart na posiłki profilaktyczne i napoje. Uzupełnili go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 maja 2023 r. (wpływ 19 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy są Państwo zobowiązani do zapewnienia nieodpłatnych posiłków profilaktycznych oraz napojów pracownikom zatrudnionym w warunkach uciążliwych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie posiłków profilaktycznych oraz napojów. W porozumieniu z zakładową organizacją związkową, na podstawie zarządzenia, określili Państwo stanowiska pracy, na których zobowiązują się Państwo zapewnić posiłki profilaktyczne, jak również określili Państwo - szczegółowo - zasady ich wydawania. Z uwagi na brak możliwości technicznych (brak odpowiedniego zaplecza), jak i organizacyjnych, nie wydają Państwo posiłków profilaktycznych oraz napojów we własnym zakresie.

W chwili obecnej współpracują Państwo z firmą zewnętrzną, która - na podstawie zawartej umowy - przygotowuje i dostarcza do Państwa bony żywieniowe. Wydają Państwo uprawnionym pracownikom bony w formie papierowej, o wartości równej ilości przepracowanych dni w miesiącu przemnożonych przez wartość jednego posiłku. Pracownik na podstawie otrzymanego bonu żywieniowego ma możliwość zakupu artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych. Na każdym z wydawanych bonów widnieje napis zakazujący sprzedaży alkoholu oraz wyrobów tytoniowych.

W związku z przejęciem przez Państwa innej spółki, zmianami organizacyjnymi oraz wzrostem liczby zatrudnionych, a tym samym uprawnionych do otrzymywania napojów oraz posiłków profilaktycznych, dla usprawnienia czynności związanych z wydawaniem bonów, rozważają Państwo zastąpienie bonów kartą przedpłaconą. Karta przedpłacona byłaby tożsama z bonem żywieniowym.

W związku z powyższym, uprawnieni do otrzymywania posiłków profilaktycznych i napojów pracownicy, otrzymaliby od firmy zewnętrznej kartę, która umożliwiłaby zakup posiłków, artykułów spożywczych i napojów. Karta wydawana byłaby pracownikowi na okres 36 miesięcy i zasilana przez firmę zewnętrzną na podstawie comiesięcznego zestawienia zawierającego listę pracowników uprawnionych do otrzymania środków na posiłki profilaktyczne i napoje. Realizacja płatności za pomocą karty możliwa byłaby tylko w sklepach mających podpisaną umowę z firmą zewnętrzną.

Na awersie karty znalazłby się napis: KARTA PROFILAKTYCZNA, a na rewersie: KARTA UPOWAŻNIA WYŁĄCZNIE DO NABYCIA POSIŁKÓW.

Zgodnie z podpisaną umową między sklepem a firmą zewnętrzną wydającą karty, sklepy nie mogą sprzedawać innych produktów niż produkty spożywcze. Dodatkowo, pracownicy w sklepach mają obowiązek kontrolować, jakie produkty będą zakupywane za pośrednictwem karty. Karta ma posiadać zablokowaną funkcję wypłaty środków z bankomatów, wypłat w sklepach oraz innych punktach umożliwiających wypłaty środków z kart. Ponadto, karta nie posiada możliwości płacenia zbliżeniowego. Płatność musi zostać potwierdzona przeciągnięciem karty przez terminal płatniczy i ma pozostać widoczna dla pracownika sklepu. Karty nie będą dawały pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, bowiem środki te pozostają własnością Pracodawcy. Co więcej, pracownik będzie mógł skorzystać z karty w celu nabycia posiłków profilaktycznych i napojów tylko w określonym typie placówek (sklepy, piekarnie, restauracje, bary). Środki z karty powinny zostać wykorzystane do końca daty jej ważności. Możliwe jest przeksięgowanie środków na nową kartę, musi się to jednak odbyć przed upływem terminu ważności karty obecnie aktywnej.

 W regulaminach wewnętrznych zamierzają Państwo wprowadzić dodatkowe zasady dotyczące korzystania z kart przedpłaconych na posiłki profilaktyczne i napoje, które pracownicy byliby zobowiązani zaakceptować oraz przestrzegać, m.in. pracownik podpisze oświadczenie, że będzie korzystał z karty tylko na zakup artykułów spożywczych oraz napojów oraz będzie zobowiązany do przechowywania paragonów dokumentujących zakupy kartą.

W Państwa ocenie, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przychodami, z pewnymi zastrzeżeniami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei, art. 12 tejże samej ustawy mówi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Artykuł 31 i 38 tej samej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast, zgodnie z art. 38 wyżej wskazanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust 1a.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1)Za pomocą „karty przedpłaconej” można nabywać również napoje.

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie, co można będzie nabyć za pomocą karty przedpłaconej: tylko posiłki, czy również napoje?

We wniosku wskazali Państwo bowiem, że „W związku z powyższym uprawnieni do otrzymywania posiłków profilaktycznych i napojów pracownicy otrzymaliby od firmy zewnętrznej kartę, która umożliwiłaby zakup posiłków, artykułów spożywczych i napojów (…). Na awersie karty znalazłby się napis: karta profilaktyczna, na rewersie - karta upoważnia wyłącznie do nabycia posiłków”.

2)Środki dostępne dla Pracowników na „karcie przedpłaconej” nie są w żaden sposób oprocentowane. Prowizje za zasilenie kart będą ponosili Państwo.

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie, czy środki dostępne dla Pracowników na „karcie przedpłaconej” będą podlegać oprocentowaniu? Jeśli tak, to z jakiej przyczyny/powodu?

3)Regulamin upoważniał będzie Pracownika do zakupu przy użyciu „karty przedpłaconej” wyłącznie napojów bezalkoholowych oraz posiłków. Dodatkowo, na karcie widnieje informacja o zakazie sprzedaży alkoholu i wyrobów tytoniowych.

Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie, czy „karty przedpłacone”, będą uprawniały do zakupu przy ich użyciu wyłącznie posiłków wydawanych ze względów profilaktycznych i napojów wskazanych w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów z 28 maja 1996 r. (t. j. Dz. U. z 1996 r., nr 60, poz. 279 ze zm.)?

Pytanie

Czy wartość finansowanych przez Państwa Kart, przekazywanych pracownikom celem wywiązania się przez Państwa z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów, będzie stanowić przychód pracownika zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, nie będą Państwo zobowiązani działać jako płatnik do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłacania ich we właściwym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zakwalifikowanie środków na kartach (które planują Państwo przekazać uprawnionym pracownikom), jako ekwiwalentu pieniądza i utożsamianie ich ze świadczeniem pieniężnym byłoby niedopuszczalne z uwagi na fakt, że pracownik nie będzie mógł swobodnie dysponować środkami na karcie z uwagi na założone cechy funkcjonalne kart oraz, biorąc pod uwagę fakt, że środki na kartach przedpłaconych nie będą stanowiły własności pracowników i pracownicy nie będą mieli swobody w rozporządzaniu tymi środkami finansowymi. Środki na kartach, do chwili zapłaty za towary, pozostaną zawsze własnością Pracodawcy, a ci [pracownicy - przypis organu] będą jedynie uprawnieni do wymiany ich na towary lub usługi

Artykuł 21 ust. 1 pkt 11b ustawy, który mówi o zwolnieniach przedmiotowych, stanowi, że wolne od podatku dochodowego są wartości otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w Państwa ocenie Karty przekazywane uprawnionym pracownikom jednorazowo na okres 36 miesięcy będą mogły być uznane za inny dowód uprawniający do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych. Podkreślają Państwo, że mając na uwadze postęp technologiczny oraz zmieniające się warunki gospodarcze, w Państwa opinii bon papierowy, który po jednorazowym wykorzystaniu staje się bezużyteczny, zaczyna powoli ustępować karcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie zaś do treści art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez Podatnika.

W myśl art. 12 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyte w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowanie „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u Podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto, treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy właściwie wszystkie otrzymane przez niego od pracodawcy świadczenia. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zatem każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

Jednocześnie stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika od pracodawcy bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych;

Zauważam, że prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników reguluje ustawa z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy(t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 1510 ze zm.).

Obowiązek pracodawcy zapewnienia nieodpłatnie pracownikom zatrudnionym w szczególnie uciążliwych warunkach odpowiednich posiłków i napojów ze względów profilaktycznych wynika z art. 232 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem:

Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania.

Natomiast rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania, które powinny spełnić, a także przypadki i warunki ich wydawania określają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (t. j. Dz. U. z 1996 r. nr 60, poz. 279 ze zm.)

Zgodnie z § 1 pkt 1 tego rozporządzenia:

Pracodawca zapewnia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie:

1)posiłki wydawane ze względów profilaktycznych, zwane dalej „posiłkami”, w formie jednego dania gorącego, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2,

2)napoje, których rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywania pracy.

Na podstawie § 2 ust. 2 przywołanego wyżej rozporządzenia:

Pracodawca zapewnia pracownikowi możliwość spożycia posiłku w czasie pracy w inny sposób niż wydanie jednego dania gorącego, w szczególności przez przekazanie produktów umożliwiających przygotowanie posiłku we własnym zakresie lub bonów, talonów, kuponów oraz innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie takich produktów lub posiłku, jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych nie ma możliwości wydawania pracownikowi posiłku w tej formie.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika m.in., że:

zgodnie z art. 232 Kodeksu pracy są Państwo zobowiązani do zapewnienia nieodpłatnych posiłków profilaktycznych oraz napojów pracownikom zatrudnionym w warunkach uciążliwych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie posiłków profilaktycznych oraz napojów,

nie posiadają Państwo możliwości technicznych (brak odpowiedniego zaplecza), jak i organizacyjnych, do wydawania posiłków profilaktycznych oraz napojów we własnym zakresie,

obecnie współpracują Państwo z firmą zewnętrzną, która - na podstawie zawartej umowy - przygotowuje i dostarcza do Państwa bony żywieniowe,

pracownik na podstawie otrzymanego bonu żywieniowego ma możliwość zakupu artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych,

rozważają Państwo zastąpienie bonów kartą przedpłaconą,

uprawnieni do otrzymywania posiłków profilaktycznych i napojów pracownicy, otrzymaliby od firmy zewnętrznej kartę, która umożliwiłaby zakup posiłków, artykułów spożywczych i napojów. Ponadto:

zgodnie z podpisaną umową między sklepem a firmą zewnętrzną wydającą karty sklepy nie mogą sprzedawać innych produktów niż produkty spożywcze,

pracownicy w sklepach mają obowiązek kontrolować, jakie produkty będą zakupywane za pośrednictwem karty,

karta ma posiadać zablokowaną funkcję wypłaty środków z bankomatów, wypłat w sklepach oraz innych punktach umożliwiających wypłaty środków z kart,

karta nie posiada możliwości płacenia zbliżeniowego,

w regulaminach wewnętrznych zamierzają Państwo wprowadzić dodatkowe zasady dotyczące korzystania z kart przedpłaconych na posiłki profilaktyczne i napoje, które pracownicy byliby zobowiązani zaakceptować oraz przestrzegać, m.in. pracownik podpisze oświadczenie, że będzie korzystał z karty tylko na zakup artykułów spożywczych oraz napojów oraz będzie zobowiązany do przechowywania paragonów dokumentujących zakupy kartą,

karty nie będą dawały pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, bowiem środki te pozostają Państwa własnością.

W świetle powyższego stwierdzam, że wskazane karty przedpłacone, wydawane Państwa Pracownikom - uprawnionym do otrzymywania posiłków i napojów profilaktycznych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów - mogą zostać uznane jako „inne dowody” wskazane w treści art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wartość przekazanych przez Państwa kart będzie zatem stanowić dla Państwa pracowników przychód ze stosunku pracy korzystający ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie będą Państwo zobowiązani do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłacania ich we właściwym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu wydawania opisanych kart przedpłaconych umożliwiających zakup posiłków i napojów wskazanych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

Z powyższych względów, Państwa stanowisko, w którym:

mowa jest m.in. o tym, że karty przekazywane uprawnionym pracownikom będą mogły być uznane za „inny dowód”,

przytaczają Państwo pełną treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z jednoczesnym powołaniem się na dyspozycję tego przepisu

- uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieramy się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzimy postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałych okoliczności.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00