Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.394.2023.2.MZ

Przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0, 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (wpływ 23 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pani przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej. Jest Pani stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, w tym przede wszystkim osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, posiadających portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online, a także na rzecz osób fizycznych, które dokonują opłat za dostęp do publikowanych treści w ramach subskrypcji (prenumeraty) lub opłaty za oglądanie (pay-per-view) (dalej łącznie: „Zleceniodawcy Publikacji dla Dorosłych”).

Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, zawieranych na standardowym wzorcu umownym udostępnianym przez portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online. Świadczy Pani na rzecz Zleceniodawców Publikacji dla Dorosłych usługi polegające na publikacji treści (zazwyczaj w formie nagrań audiowizualnych lub fotografii) dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, które są publikowane w Internecie za opłatą pobieraną w formie stałej subskrypcji, będącej odpowiednikiem prenumeraty lub za opłatą za oglądanie w formie tzw. pay-per-view.

Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi; - dalej łącznie jako „Usługa Publikacji dla Dorosłych Online”.

Dodatkowo jest także Pani stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów tj. osób fizycznych, osób prawnych oraz innych podmiotów, działających w wielu różnorodnych branżach, w tym przykładowo w branży odzieżowej lub kosmetycznej (dalej łącznie: „Zleceniodawcy Reklamowi”). Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, do których należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Świadczy Pani na rzecz Zleceniodawców Reklamowych usługi sprzedaży miejsca reklamowego na portalach internetowych (tj. na indywidualnych profilach użytkownika na różnego rodzaju portalach społecznościowych) oraz sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w realizowanych nagraniach wideo. Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

b) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci krótkich nagrań audiowizualnych przedstawiających reklamowane towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

c) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści reklamowych Zleceniodawcy Reklamowego w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo poprzez indywidualne profile zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

d) sprzedaż miejsca na zamieszczanie na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…), reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. nazw, sloganów reklamodawców oraz odnośników w postaci hiperłączy (linków) do stron internetowych Zleceniodawców Reklamowych lub ich indywidualnych profili na portalach społecznościowych;

e) sprzedaż miejsca oraz czasu na zamieszczanie reklam usług i towarów w promocyjnych nagraniach wideo udostępnianych przez Zleceniodawców Reklamowych, publikowanych na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…); - dalej łącznie jako „Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego”.

Tym samym świadczona przez Panią Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego jest formą sprzedaży przestrzeni reklamowej w Internecie, co obejmuje możliwość zamieszczania reklam towarów i usług różnorodnych Zleceniodawców Reklamowych na portalach internetowych, a także obejmuje sprzedaż miejsca i czasu reklamowego w realizowanych nagraniach wideo, co polega na ujmowaniu reklamowanych produktów w tworzonych materiałach audiowizualnych. Świadczy Pani także na rzecz Zleceniodawców Reklamowych usługi produkcji reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, następczego nadzorowania ich montażu oraz udzielania tym Zleceniodawcom licencji do wyprodukowanych nagrań.

Usługi te polegają na:

a) opracowywaniu koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama towarów i usług Zleceniodawcy Reklamowego;

b) pełnieniu stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo na rzecz Zleceniodawcy Reklamowego;

c) wykonywaniu czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego;

d) wykonywaniu czynności i pełnieniu nadzoru w zakresie montażu promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowany przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;

e) wykonywaniu czynności i pełnieniu nadzoru w zakresie opracowania i montażu elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;

f) udzielaniu licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy usług i towarów Zleceniodawcy Reklamowego; - dalej łącznie jako „Usługa Produkcji Reklam”. Rozpoczęła Pani wykonywanie działalności gospodarczej w 2023 r. i nie korzystała z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ponadto łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów nie przekroczyła w 2022 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego. Nie wyklucza Pani, że w przyszłości będzie uzyskiwała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie stanu faktycznego Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego oraz Usługi Produkcji Reklam.

Złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok i począwszy od tego roku opodatkowuje przychody uzyskiwane w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadzi Pani działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usługi Produkcji Reklam oraz ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł. W odniesieniu do Pani nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wskazuje Pani, że dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej Usług Publikacji dla Dorosłych Online właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), jest następująca pozycja : 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych online”.

Wskazuje Pani, że dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), są jednocześnie następujące pozycje:

63.12.20.0„Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;

63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w internecie”;

59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

Wskazuje Pani, że nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim trzem ww. pozycjom PKWiU.

Wskazuje Pani, że dla świadczonych w ramach działalności gospodarczej Usług Produkcji Reklam właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 2015.10.23), są jednocześnie następujące pozycje:

59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;

59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym”;

59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;

59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”.

Wskazuje Pani, że nie jest możliwe przyporządkowanie Usług Produkcji Reklam wyłącznie do jednego symbolu klasyfikacyjnego PKWiU, ponieważ zakres czynności w ramach tych usług odpowiada równocześnie wszystkim czterem ww. pozycjom PKWiU.

Pani pytanie dotyczy stosowania opodatkowania ryczałtem świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej zarówno w roku 2023, jak i w latach następnych. Oprócz przychodów ze wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani jedynie alimenty zasądzone wyrokiem sądu rodzinnego.

Nie wyklucza Pani, że w przyszłości będzie uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie stanu faktycznego Usług Publikacji dla Dorosłych Online, Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego oraz Usług Produkcji Reklam, jednak na ten moment nie jest w stanie przewidzieć z jakich dokładnie źródeł będą one pochodzić.

Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Zatem ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usług Publikacji dla Dorosłych Online, Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego, Usług Produkcji Reklam oraz ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pytania

1.Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

2.Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

3.Czy w przypadku świadczenia przez Panią Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

W przypadku świadczenia przez Panią Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pani stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Ad. 2

W przypadku świadczenia przez Panią Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pani stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Ad. 3

W przypadku świadczenia przez Panią Usługi Produkcji Reklam w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może Pani stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie:

Ad. 1

Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t.j. z dnia 2022.12.08; „Ustawa”) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2022.2647 t.j. z dnia 2022.12.16; „Ustawa o PIT”) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową: 1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, 2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, 3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.

W świetle art. 6 ust. 4 Ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli: 1. w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników: 1. opłacających podatek w formie karty podatkowej; 2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, b) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, c) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać że będzie Pani spełniała wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Zatem Pani: a) jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, oraz b) rozpoczęła wykonywanie działalności w roku podatkowym 2023 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, oraz c) nie znajduje wobec Pani zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 Ustawy, oraz d) złożyła w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok.

Biorąc pod uwagę, że spełniła Pani wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu. Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki).

Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki. W Pani ocenie brak jest możliwości dopasowania Usługi Publikacji dla Dorosłych Online do którejkolwiek z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy. Jak zostało wskazane w powyższym opisie stanu faktycznego, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online obejmuje następujące czynności:

a) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d) publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-vie, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi.

Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w Pani ocenie Usługa Publikacji dla Dorosłych Online powinna zostać zakwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”. Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie to obejmuje: „publikacje dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, publikowane w Internecie, włącznie z grafiką, treściami prezentowanymi na żywo, przedstawieniami interaktywnymi i działalnością wirtualną. Opłata może być dokonywana poprzez prenumeratę, składkę członkowską lub opłatę za oglądanie (pay-per-view)”.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 58.19.21.0. Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Publikacji dla Dorosłych Online należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.

Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28.11.2020 r.):

„Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.” Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne:

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 23 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2-1.4011.429.2021.2.MAP: „Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (...) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK: „Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, w ramach której będą świadczone następujące usługi: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu, ulepszanie istniejącego interfejsu (.). Będzie to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. (...). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) (.), a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).”

Mając na uwadze powyższe, w Pani ocenie Pani działalność gospodarcza w zakresie świadczenia Usługi Publikacji dla Dorosłych Online może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii usług, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Pani, to właściwą stawką podatku dla przychodów osiąganych z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Ad. 2

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy Pani także Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczona Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego obejmuje następujący zakres czynności:

a) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci zdjęć przedstawiających reklamowane towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

b) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści w postaci krótkich nagrań audiowizualnych przedstawiających reklamowane towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

c) sprzedaż miejsca na zamieszczanie treści reklamowych Zleceniodawcy Reklamowego w formie relacji audiowizualnych transmitowanych na żywo poprzez indywidualne profile zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…);

d) sprzedaż miejsca na zamieszczanie na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…), reklam w postaci treści słownych, w tym m.in. nazw, sloganów reklamodawców oraz odnośników w postaci hiperłączy (linków) do stron internetowych Zleceniodawców Reklamowych lub ich indywidualnych profili na portalach społecznościowych;

e) sprzedaż miejsca oraz czasu na zamieszczanie reklam usług i towarów w promocyjnych nagraniach wideo udostępnianych przez Zleceniodawców Reklamowych, publikowanych na indywidualnych profilach zleceniobiorcy na portalach internetowych takich jak (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Panią przychody z tytułu świadczenia Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia Pani wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, nie dotyczą Pani przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złożyła odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Pani do pytania nr 1).

Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Panią usługi. Bowiem jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 powyżej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 ww. normy.

W Pani ocenie Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grupowań PKWiU:

63.12.20.0„Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;

63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie”;

59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0.

Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Sprzedaży Miejsca Reklamowego należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%. Zatem w Pani ocenie Pani przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Pani, to właściwą stawką podatku dla Usługi Sprzedaży Miejsca Reklamowego będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług sprzedaży miejsca reklamowego, zakwalifikowanych do PKWiU nr 63.12.20.0, 63.11.20.0 oraz 59.11.30.0, została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z 7 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA, gdzie organ wskazał: „Reasumując - począwszy od 2023 roku przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Sprzedaży Miejsca Reklamowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ad. 3

Poza Usługą Publikacji dla Dorosłych Online i Usługą Sprzedaży Miejsca Reklamowego, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, świadczy Pani także Usługę Produkcji Reklam. Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczona Usługa Produkcji Reklam obejmuje następujący zakres czynności:

a) opracowywanie koncepcji realizacji utworu audiowizualnego w postaci reklamowych lub promocyjnych krótkich filmów i nagrań wideo, których podstawowym celem jest reklama towarów i usług Zleceniodawcy Reklamowego;

b) pełnienie stałego nadzoru nad realizacją nagrania promocyjnych filmów i nagrań wideo na rzecz Zleceniodawcy Reklamowego;

c) wykonywanie czynności w zakresie produkcji ostatecznej wersji promocyjnych filmów i nagrań wideo reklamujących towary lub usługi Zleceniodawcy Reklamowego;

d) czynności i pełnienie nadzoru w zakresie montażu promocyjnych krótkich filmów oraz wideo, realizowany przez analizę, ocenę i wybór odpowiednich scen m.in. pod względem wartości rozrywkowych, przy zastosowaniu urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego;

e) czynności i pełnienie nadzoru w zakresie opracowania i montażu elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) promocyjnych filmów i nagrań wideo, dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi nagrania;

f) udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów i nagrań promocyjnych stworzonych na potrzeby reklamy usług i towarów Zleceniodawcy Reklamowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy, uzyskane przez Panią przychody ze świadczenia Usługi Produkcji Reklam mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdy spełnia Pani wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, nie dotyczą go przesłanki negatywne z art. 8 Ustawy, a także złożył odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 Ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu Pani stanowiska do pytania nr 1).

Odnosząc się do kwestii jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Produkcji Reklam, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Panią usługi. Jednocześnie jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

W Pani ocenie Usługa Produkcji Reklam powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następujących grupowań PKWiU:

59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”;

59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym”;

59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”;

59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”.

Dodatkowo można wskazać, że wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie 59.12.11.0 obejmuje m.in. usługi związane z montażem filmowym (film, wideo, nośniki cyfrowe itp.) realizowane przez analizę, ocenę i wybór scen pod względem ciągłości, wartości dramatycznych lub rozrywkowych, przy zastosowaniu takich urządzeń, jak: przeglądarki, rzutniki oraz urządzeń i technik do edycji obrazu cyfrowego.

Z kolei grupowanie 59.13.11.0 wedle ww. wyjaśnień obejmuje udzielanie licencji na korzystanie z praw do reprodukcji, dystrybucji oryginałów filmów kinowych, programów telewizyjnych, nagrań wideo.

Natomiast grupowanie 59.12.17.0 zgodnie z wyjaśnieniami obejmuje m.in.:

tworzenie, dodawanie i nagrywanie elementów dźwiękowych (dialogów, muzyki, dźwięków, fragmentów bezdźwiękowych) pracy audiowizualnej (filmu, nagrania wideo, nośników cyfrowych itp.) dla ścieżki dźwiękowej, która synchronizuje części dźwiękowe z częściami wizualnymi pracy: komponowanie, nagrywanie, mieszanie i łączenie oryginalnej muzyki i dźwięku w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej, nagrywanie muzyki do sekwencji pracy audiowizualnej,

mieszanie i nagrywanie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w celu połączenia w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej;

łączenie licencjonowanych i dostarczonych przez klienta muzyki i nagrania dźwiękowego w ścieżkę dźwiękową pracy audiowizualnej oraz synchronizowanie elementów dźwiękowych z elementami wizualnymi pracy.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0 lub 59.13.11.0.

Tym samym stoi Pani na stanowisku, że Usługa Produkcji Reklam należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Prawidłowość stanowiska w zakresie stosowania opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5% usług produkcji reklam, zakwalifikowanych do PKWiU nr 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0 lub 59.13.11.0, została potwierdzona w interpretacji indywidualnej z 7 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.708.2022.2.AA, gdzie organ wskazał: „Reasumując - począwszy od 2023 roku przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia Usług Produkcji Reklam w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan mógł opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując 8,5% stawkę określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.świadczy Pani usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolami: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych online”, 63.12.20.0„Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”, 63.11.20.0 „Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w internecie”, 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”, 59.11.12.0 „Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”, 59.12.11.0 „Usługi związane z montażem filmowym”, 59.12.17.0 „Usługi związane z tworzeniem i montażem dźwięku”, 59.13.11.0 „Udzielanie licencji na korzystanie z praw do filmów kinowych, nagrań wideo i programów telewizyjnych oraz do dochodów z ich dystrybucji”,

2.złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie;

3.Pani przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. kwoty 2 000 000 euro.

4.do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 58.19.21.0, 63.12.20.0, 63.11.20.0, 59.11.30.0, 59.11.12.0, 59.12.11.0, 59.12.17.0, 59.13.11.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00