Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.326.2023.1.MR1

Ustalenie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży części Nieruchomości (użytki rolne).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy sprzedaż części Nieruchomości na rzecz Y sp. z o.o. lub Z sp. z o.o. będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca X jest polską spółką akcyjną, której dominującą działalnością jest (…)  (oznaczenie w PKD …) oraz sprzedaż hurtowa owoców i warzyw (oznaczenie w PKD 46.31.Z). X jest właścicielem gruntów rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 5 ha (dalej: “Nieruchomości"). Nieruchomości składają się z:

a)działki nr 1 o powierzchni (…) ha,

b)działki nr 2 o powierzchni (…) ha,

c)działki nr 3 o powierzchni (…) ha.

Nieruchomości zostały zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne.

Część Nieruchomości zabudowana jest specjalnymi magazynami przeznaczonymi do przechowywania płodów rolnych (jedna z działek pozostaje niezabudowana). Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków magazyny znajdujące się na Nieruchomościach mają przeznaczenie rolne.

Nieruchomości są obecnie przedmiotem umowy dzierżawy z dnia (…). (dalej: „Umowa Dzierżawy"), która została zawarta między Spółką X i Y Sp. z o.o. (dalej: “Y")na czas nieokreślony. Umowa Dzierżawy dotyczy wszystkich działek wchodzących w skład Nieruchomości, które na jej mocy są wykorzystywane przez Y w ramach prowadzonej działalności polegającej na (…) (oznaczenie w Polskiej Klasyfikacji Działalności - PKD …).

Y po zawarciu Umowy Dzierżawy z X uległa podziałowi przez wydzielenie, w wyniku którego ze struktury Y wydzielona została Z. Sp. z o. o. (dalej: „Z”). W rezultacie, obok Y, stroną Umowy Dzierżawy stała się również Z, która wykorzystuje dzierżawione Nieruchomości w ramach prowadzonej działalności polegającej na działalności usługowej wspierającej produkcję roślinną (oznaczenie w Polskiej Klasyfikacji Działalności - PKD 01.61.Z).

Tym samym, Nieruchomości są dzierżawione zarówno Y, jak i Z, z czynszem należnym Wnioskodawcy od Y i Z w zależności od proporcji płodów rolnych (…) składowanych w każdym sezonie. Wielkość zbiorów poszczególnych spółek (Y i Z) różni się w każdym sezonie. Obie spółki korzystają z różnych powierzchni pól w sezonie oraz generują różne plony (…) przypadające na 1 ha wykorzystywanego pola. W ramach Umowy Dzierżawy magazyny znajdujące się na Nieruchomościach mogą być wykorzystywane przez X / Y na potrzeby składowania i sortowania plonów rolnych (…).

Ponadto, (…) Y zawarła z Z umowę o świadczenie usług uprawowych (dalej: „Umowa świadczenia usług").

Na podstawie Umowy Z świadczy na rzecz Y usług przechowywania płodów rolnych, ponieważ Z posiada zasoby osobowe oraz odpowiednie maszyny i urządzenia do przechowywania płodów rolnych. Z kolei, Y nie posiada niezbędnych zasobów do realizacji procesu przechowywania płodów rolnych. Umowa obowiązująca pomiędzy Z a Y została zawarta w celu świadczenia usług rolniczych przez Z, które są podstawowym przedmiotem działalności Z. Większość przychodów Z generowana jest z tej działalności, a usługi magazynowania stanowią jedynie rozszerzenie całokształtu działalności rolniczej.

Ponadto, magazyny na Nieruchomościach podlegają również umowom składowania (…) zawartym pomiędzy Z, a rolnikami indywidualnymi niezwiązanymi z X / podmiotami powiązanymi z X. Umowy te zawierane są na krótki, określony czas.

Nieruchomości zostały przeznaczone wyłącznie na prowadzenie na nich działalności rolniczej, a magazyny znajdujące się na Nieruchomościach są budynkami gospodarczymi wykorzystywanymi wyłącznie w ramach tej działalności, tj. w magazynach składowane są plony pochodzące z pól uprawianych przez Y, Z oraz przez innych rolników. Równocześnie, na Nieruchomościach nie jest wykonywana żadna inna działalność niż ta przedstawiona w niniejszym opisie stanu faktycznego.

Spółka planuje dokonanie sprzedaży części Nieruchomości na rzecz spółki Y lub Z (dalej: “Sprzedaż części Nieruchomości ").

Sprzedaż części Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości przez X.

X ma zamiar w maksymalnym zakresie kontynuować opisany powyżej model działania, tj. aby Umowa o świadczenie usług zawarta pomiędzy Z a Y była nadal wykonywana w niezmienionym zakresie w odniesieniu do pozostałych części Nieruchomości (które nie będą podlegały sprzedaży), oraz aby Z kontynuowała współpracę z lokalnymi rolnikami indywidualnymi poprzez zawieranie kolejnych umów dotyczących tymczasowego przechowywania płodów rolnych przy wykorzystaniu magazynów znajdujących się na Nieruchomościach.

Pytanie

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT sprzedaż części Nieruchomości posiadanych przez Wnioskodawcę na rzecz Y lub Z będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem opisana Sprzedaż części Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2022 poz. 2587 ze zm.; „ustawa o CIT”) zwolnione są od podatku dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z kolei, według art. 2 ust. 4 ustawy o CIT gospodarstwo rolne oznacza gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 2020 poz. 333 z późn. zm., dalej: "ustawa o podatku rolnym”).

Zgodnie z art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się powierzchnię gruntu sklasyfikowaną w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyłączeniem gruntów zajętych na inną niż rolnicza działalność gospodarczą, o łącznej powierzchni takich gruntów przekraczających 1 ha, będących własnością lub w posiadaniu m.in. osoby prawnej. Natomiast, za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego i rozmnożeniowego, produkcję warzyw, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwo, hodowlę i produkcję materiału hodowlanego zwierząt, ptactwa i owadów pożytecznych, produkcji zwierzęcej typu gospodarstwo przemysłowe oraz hodowli ryb (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym).

Z powyższych regulacji wynika, że dla uznania, iż dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym - a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT - muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej,

2.łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

3.grunty muszą być zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

4.grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Ponadto, aby móc skorzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT sprzedaż nieruchomości lub jej części wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest możliwa po spełnieniu powyższych warunków oraz jeżeli sprzedaż następuje po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (np. wydanej interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.878.2022.1.JG).

W opinii Spółki pierwsze dwa warunki są niewątpliwie spełnione - X ma status osoby prawnej (spółki akcyjnej) oraz całkowita powierzchnia nieruchomości przekracza 1 ha. Ponadto, Wnioskodawca dokona Sprzedaży części Nieruchomości po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym Wnioskodawca dokonał nabycia zbywanej Nieruchomości.

Odnosząc się do przesłanki wymienionej w pkt 3 powyżej należy wskazać, że decydującym czynnikiem dla oceny, czy Nieruchomości wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, jest ustalenie, czy grunt stanowi grunt rolny. Zgodnie z orzecznictwem sądów (m.in. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 3 listopada 2021 r., I SA/Bd 530/21) wykładnia art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT należy dokonać na podstawie ustalenia czy przedmiotem zbycia jest nieruchomość wchodząca w skład gospodarstwa rolnego, a zatem czy grunt jest sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako grunt rolny.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Nieruchomości będące przedmiotem Sprzedaży mają wyłącznie przeznaczenie rolne - Nieruchomości stanowią grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Zatem przesłanka wskazana w pkt 3 powinna zostać uznana za spełnioną.

W odniesieniu do przesłanki wskazanej w pkt 4, która również stanowi warunek skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy podkreślić, że Nieruchomości są wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności rolniczej.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 2 ustawy o CIT działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  • 1 miesiąc – w przypadku roślin.
  • 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  • 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  • 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Podobnie działalność rolniczą definiuje ustawa o podatku rolnym w art. 2 ust. 2 - jako produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

W odniesieniu do powyższego należy podkreślić, że zarówno X, Y oraz Z swoją działalnością, opisaną w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, wpisują się w pełni w działalność rolniczą.

Dotyczy to również magazynów znajdujących się na Nieruchomościach, które są budynkami gospodarczymi - pełnią one funkcję komplementarną w stosunku do prowadzonej działalności rolniczej.

Powyższe wynika z faktu, że magazynowanie jest działalnością dodatkową w stosunku do działalności rolniczej spółek działających na Nieruchomościach, tj. X, Y i Z. Potwierdzeniem tej okoliczności jest fakt zawarcia Umowy o świadczenie usług pomiędzy Z a Y - jak sprecyzowano w opisie stanu faktycznego, Umowa została zawarta w celu świadczenia usług rolniczych będących podstawowym przedmiotem działalności Z. Co więcej, działalność rolnicza jest głównym źródłem przychodów Z, a usługi magazynowania są jedynie uzupełnieniem prowadzonej działalności rolniczej. Magazyny umożliwiają bowiem przechowywanie zebranych plonów (płodów rolnych), co z kolei pozwala na dalszym etapie na ich dalsze przetwórstwo i sprzedaż.

Ponadto, magazyny zabudowane na Nieruchomościach służą wyłącznie do przechowywania płodów rolnych. Z tego względu, Państwa zdaniem, Nieruchomości wraz z zabudową w postaci magazynów pozostają wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności rolnej. Fakt wydzierżawienia Nieruchomości wraz z magazynami przez spółki (Y oraz Z) lub tymczasowego przechowywania płodów rolnych lokalnych rolników również nie powinny wykluczać możliwości zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest również fakt, że działalność rolnicza na Nieruchomościach prowadzona jest przez podmiot inny niż właściciel nieruchomości.

Takie podejście jest spójne z dotychczasowymi interpretacjami Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w:

w których organ podatkowy wskazał m.in., że sam fakt prowadzenia działalności rolniczej przez dzierżawcę (a nie właściciela nieruchomości) nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia z podatku CIT.

Działalności Spółki, Y oraz Z bez wątpienia stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku rolnym. Tym samym, Nieruchomości wraz z znajdującymi się na nich magazynami pozostają wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności rolnej. Równocześnie, tego stanu rzeczy nie zmieni fakt wydzierżawienia magazynów na rzecz Y lub Z lub wykorzystanie magazynów do tymczasowego przechowywania płodów rolnych w ramach współpracy z lokalnymi rolnikami - przechowywanie płodów rolnych stanowi bowiem jeden z etapów działalności rolniczej.

Podsumowując, odnosząc powyższe rozważania należy stwierdzić, że:

  • Nieruchomości stanowią własność osoby prawnej (X),
  • Łączna powierzchnia Nieruchomości przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • Nieruchomości są zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • Nieruchomości nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
  • Sprzedaż części Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości przez X.

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do zastosowania zwolnienia dochodów uzyskanych z tytułu Sprzedaży części Nieruchomości z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pk 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Z tego też względu zasadne jest wskazanie, iż jak wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1990) podstawę do wymiaru podatków stanowią dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków.

Zasady dokonywania wpisów w ewidencji, wprowadzanie zmian i aktualizacji ewidencji określa rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 27 lipca 2021 r. (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1390, dalej „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 8 ww. Rozporządzenia:

Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1) grunty rolne;

2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;

3) grunty zabudowane i zurbanizowane;

4) grunty pod wodami;

5) tereny różne.

Stosownie do treści § 9 Rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

a) grunty orne, oznaczone symbolem R,

b) łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,

c) pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,

d) sady, oznaczone symbolem S,

e) grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,

f) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,

g) grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,

h) grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;

2) nieużytki, oznaczone symbolem N.

Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży wskazanej przez Spółkę nieruchomości podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustaw o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Warunki te muszą być spełnione łącznie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy sprzedaż części Nieruchomości posiadanych przez Wnioskodawcę na rzecz Y lub Z będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1.

W związku z powyższym zauważyć należy, że z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że Wnioskodawca jest polską spółką akcyjną, której dominującą działalnością jest (…). Wnioskodawca jest właścicielem gruntów rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 5 ha (dalej: „Nieruchomości”). Nieruchomości zostały zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Część nieruchomości zabudowana jest specjalnymi magazynami do przechowywania płodów rolnych (jedna z działek pozostaje niezabudowana). Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków magazyny znajdujące się na Nieruchomościach maja przeznaczenie rolne. Nieruchomości zostały przeznaczone wyłącznie na prowadzenie na nich działalności rolniczej, a magazyny znajdujące się na Nieruchomościach są budynkami gospodarczymi wykorzystywanymi wyłącznie w ramach tej działalności tj. w magazynach składowane są płony pochodzące z pól uprawianych przez Y, Z oraz przez innych rolników. Równocześnie na Nieruchomościach nie jest wykonywana żadna inna działalność niż ta przedstawiona w opisie stanu faktycznego. Sprzedaż części Nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie Nieruchomości przez X.

Wobec powyższego, spełnione zostają warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT, tj. sprzedawana część Nieruchomości wchodzi w skład gospodarstwa rolnego oraz ich sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.  Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00