Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.319.2023.2.BS

Czy w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie przepisu art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Czy w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawca - wobec opisanego szerzej w uzasadnieniu faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie przepisu art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

- w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawca - wobec opisanego szerzej w uzasadnieniu faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2023 r. (data wpływu 1 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki jawnej, której jedynymi wspólnikami są dwie osoby fizyczne.

Przedmiotem działalności wnioskodawcy jest świadczenie kompleksowych usług logistycznych (…) na stacji A, w tym przeładunek towarów w punktach przeładunkowych.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz innej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. F spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…) będącej podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 28c pkt 1 uCIT (dalej jako: „Spółka Powiązana”). Obaj wspólnicy Wnioskodawcy są zarazem jednymi z pięciu wspólników Spółki Powiązanej (powiązanie kapitałowe, bowiem obaj wspólnicy Wnioskodawcy posiadają co najmniej 25% udziałów w kapitale Spółki Powiązanej). Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Powiązana są czynnymi podatnikami VAT.

Współpraca, o której mowa powyżej, polega na świadczeniu przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej kompleksowych usług logistycznych na stacji A, w tym przeładunku towarów w punktach przeładunkowych.

Przy realizacji tych usług na rzecz Spółki Powiązanej, Wnioskodawca wykorzystuje należące do niego maszyny i urządzenia, zaś wszystkie czynności są wykonywane przez wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca realizuje na rzecz Spółki Powiązanej szereg usług transportowych, spedycyjnych czy też związanych z załatwianiem formalności celnych.

Spółka Powiązana prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie krajowej i międzynarodowej spedycji, a Wnioskodawca w zakresie przeładunku towarów, usług transportowych czy też obsługi transportu multimodalnego.

Realizowane przez Wnioskodawcę usługi związane z przeładunkiem towarów na stacji A pomagają, a wręcz w niektórych przypadkach umożliwiają, Spółce Powiązanej prowadzenie działalności gospodarczej związanej z transportem towarów.

Wynika to z tego, iż dostęp do (…) jest jednym z (…). Dzięki temu możliwe jest również znaczące przyspieszenie jak i usprawnienie pod względem kosztowym świadczenie usług transportowych, logistycznych czy też spedycyjnych przez Wnioskodawcę jak i Spółkę Powiązaną na rzecz której świadczone są usługi.

Wyżej przywołane usługi wspierają działalność gospodarczą Spółki Powiązanej i mają istotny wpływ na sprzedaż usług przez Spółkę Powiązaną na rzecz klientów tej Spółki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej stanowią istotny element bardziej kompleksowych i szerszych zakresowo usług świadczonych przez Spółkę Powiązaną na rzecz swoich klientów.

Wreszcie, usługi te maja istotny wpływ na pozycję rynkową stron transakcji. Gdyby bowiem Wnioskodawca nie świadczył wskazanych usług na rzecz Spółki Powiązanej, ta nie posiadałaby przewagi konkurencyjnej, dzięki której poszerza sieć swoich klientów.

Warto jednak wskazać, iż z racji na wspólną strategię rozwoju gospodarczego Wnioskodawcy i Spółki Powiązanej - z racji na maksymalizację wykorzystania (…) przez Wnioskodawcę i prowadzenie wysoce rozwiniętej działalności spedycyjnej przez Spółkę Powiązaną wpływy z realizacji tych usług, stanowią istotną część przychodów Wnioskodawcy (przekraczają 50% przychodów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym).

Jednocześnie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej nie są usługami o charakterze ogólnym i łatwo dostępnym. Do ich świadczenia wymagane jest dysponowanie przez Wnioskodawcę zaawansowaną infrastrukturą (m.in. infrastruktura kolejowa) oraz wykwalifikowanymi pracownikami.

W ramach opisanej powyżej współpracy, Wnioskodawca na bieżąco wystawia na rzecz Spółki Powiązanej faktury dokumentujące wykonanie stosownych usług (przeładunek, podstawienie wagonów, załatwienie formalności celnych, usługi spedycji, usługi transportowe, usługi logistyczne itp.).

Zasadą jest, że na realizowanych przez Wnioskodawcę usługach na rzecz Spółki Powiązanej osiąga on stosowny zysk. Wyjątkiem mogą być pojedyncze transakcje, które z racji na ponoszone przez Wnioskodawcę ryzyko gospodarcze, czasami mogą nie przynieść zamierzonego wyniku finansowego. Niemniej jednak, całość współpracy Wnioskodawcy, a Spółki Powiązanej cechuje się rentownością oraz osiąganiem zysku.

Mając na uwadze opisany powyżej dynamiczny rozwój prowadzonej działalności gospodarczej oraz wzrost skali prowadzonego biznesu, jak również idące za nimi ryzyka na płaszczyźnie gospodarczej i prawnej (m.in. osobista odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki jawnej), wspólnicy Wnioskodawcy zamierzają przekształcić formę prowadzonej działalności gospodarczej ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wspólnikami spółki przekształconej - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - będą wyłącznie osoby fizyczne, będące obecnie wspólnikami spółki przekształcanej, tj. spółki jawnej.

Jednocześnie, po przekształceniu ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca zamierza skorzystać z formy opodatkowania określonej w rozdziale 6b uCIT, tj. ryczałt od dochodów spółek.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 1 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca wskazał, że będzie spełniał wszystkie nieobjęte sformułowanymi we wniosku pytaniami warunki tj. nie będzie:

1. przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 Ustawy o CIT;

2. instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3. podatnikiem osiągającym dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT;

4. podatnikiem postawionym w stan upadłości lub likwidacji;

5. podatnikiem, który został utworzony:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6. podatnikiem, który:

a) został podzielony przez wydzielenie, albo

b) wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem, do którego odpowiednio stosowałoby się regulacje z pkt 5 i 6 jako podmiotu przejmującego lub otrzymującego wkład niepieniężny.

Co więcej, poza zakresem sformułowanym we wniosku spółka będzie spełniała warunki wskazane w art. 28j ust. 1 Ustawy o CIT tj.:

 a) będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT;

 b) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, będzie pochodzić:

i. z wierzytelności,

ii. z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 iii. z części odsetkowej raty leasingowej,

 iv. z poręczeń i gwarancji,

v. z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

 vi. ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

vii. z zastrzeżeniem co do przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, o które Wnioskodawca zadał stosowne zapytanie;

 c) będzie zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym;

 d) będzie prowadzić działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami będą wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 e) nie będzie posiadać udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

f) nie będzie sporządzać za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 g) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Pytania

1.Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, że w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie przepisu art. 28k uCIT?

2. Czy prawidłowa jest interpretacja Wnioskodawcy, że w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 uCIT, to Wnioskodawca - wobec opisanego szerzej w uzasadnieniu faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie art. 28k Ustawy o CIT.

(stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 1 sierpnia 2023 r.)

Zgodnie z treścią przepisu art. 28j ust. 1 uCIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 - tj. podatnik o nieograniczonym obowiązku podatkowym - jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1. mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

2. podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

 3. prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 4. nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5. nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 6. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

7.

Z kolei przypadki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek określa przepis art. 28k ust. 1 uCIT. Przepis ten określa katalog wyłączeń o charakterze podmiotowo-przedmiotowym, odnoszących się do sytuacji podmiotowej podatnika (np. pozostawanie w stanie likwidacji czy też upadłości czy też nieprzeprowadzanie w okresie co najmniej 24 miesięcy działań restrukturyzacyjnych), jak również odnoszących się do jego sytuacji przedmiotowej (np. osiąganie dochodów zwolnionych na podstawie decyzji o wsparciu czy też zezwolenia na prowadzenie działalności na terytorium specjalnej strefy ekonomicznej).

Zgodnie z wskazanym powyżej przepisem art. 28k ust. 1 uCIT, przepisów rozdziału 6b uCIT nie stosuje się do:

1. przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2. instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3. podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4. podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5. podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6. podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Nadto, zgodnie z treścią przepisu art. 28k ust. 2 uCIT, w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

W powyższym katalogu nie znajduje się jednak procedura przekształcenia (zmiany formy prawnej) podatnika. W ocenie Wnioskodawcy oznacza to zatem, że przekształcenie ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie ogranicza możliwości Wnioskodawcy do przejścia na formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zaraz po przekształceniu (przy założeniu, że spełni warunki określone w art. 28j uCIT).

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacji indywidulanej z 27 października 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.58.2022.1.AP, w treści której stwierdzono: (...) jeśli przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki jawnej. Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie stanowi więc jej likwidacji, lecz prowadzi do jej kontynuacji w innej, nowej formie prawnej. Majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Innymi słowy przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową polega wyłącznie na modyfikacji formy ustrojowej spółki, a nie na rozwiązaniu spółki i utworzeniu w jej miejsce nowej. Jest to więc tożsamy podmiot, funkcjonujący po przekształceniu w nowej formie prawnej. Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie stanowi przeszkody do opodatkowania ryczałtem.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko, że w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie przepisu art. 28k uCIT, gdyż przekształcenie formy prowadzonej działalności (ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) nie stanowi czynności restrukturyzacyjnej w rozumieniu przepisu art. 28k ust. 1 pkt 5 uCIT.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 uCIT, to Wnioskodawca - wobec faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT.

Zgodnie z przepisem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit g uCIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia m.in. warunek polegający na tym, że mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Powyższy warunek należy rozumieć w ten sposób, że wysokość przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT) pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 uCIT nie może przekroczyć 50% ogólnej wartości przychodów podatnika, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Istotne znaczenie ma zatem pojęcie „wartości dodanej pod względem ekonomicznym”.

Ustawodawca nie zdefiniował co należy rozumieć pod pojęciem tej wartości dodanej i kiedy ona może wystąpić lub kiedy jej występowanie jest znikome. Jako dobry przykład rozumienia wartości dodanej warto wskazać w tym miejscu rekomendacje Forum Cen Transferowych dotyczące refaktury (a konkretnie zwolnienia refaktury od obowiązku sporządzania dokumentacji TP), gdzie również rozważane jest powstawanie wartości dodanej.

W tym miejscu wskazywane jest bowiem iż „brak naliczenia marży/narzutu jest uzasadniony w przypadku braku istotnej wartości dodanej po stronie podmiotu dokonującego refaktury. Innymi słowy funkcja podmiotu dokonującego refaktury sprowadza się do funkcji administracyjnej (np. zawarcia umowy w imieniu grupy, o ile nie wiąże się z istotnym zaangażowaniem/ryzykiem po stronie podmiotu powiązanego, dokonania kalkulacji rozliczenia i wystawienia faktury)”. (https://www.podatki.gov.pl/media/4508/rekomendacje_fct_dot_refaktury.pdf)

W ramach opisanej powyżej współpracy, Wnioskodawca na bieżąco wystawia na rzecz Spółki Powiązanej faktury dokumentujące wykonanie stosownych usług (przeładunek, podstawienie wagonów, załatwienie formalności celnych, usługi spedycji, usługi transportowe, usługi logistyczne itp.).

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej określone funkcje oraz realizowane przez niego zadania m.in. na rzecz Spółki Powiązanej należy rozumieć jako „wartość dodaną” pod względem ekonomicznym w rozumieniu treści przepisu art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT.

Nadto, wartość ta nie może być uznana za wartość dodaną o charakterze znikomym.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „znikomy” należy rozumieć „bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia”. Z kolei, w WikiSłowniku pojęciu „znikomy” przypisano znaczenie „niewielki, prawie żaden”.

Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (np. jak zostało wskazane sprowadza się wyłącznie do czynności administracyjnych/technicznych co zdaniem Wnioskodawcy nie ma miejsca w opisanym stanie faktycznym).

Innymi słowy, wnioskując z przeciwieństwa z treści przepisu art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT, Wnioskodawca może osiągać przychody z transakcji z podmiotem powiązanym wynoszące 50% i więcej wartości przychodów ogółem za poprzedni rok podatkowy, jeżeli w tych transakcjach powstaje wartość dodana pod względem ekonomicznym i jej wartość jest wyższa niż znikoma.

Zdaniem Wnioskodawcy, taka sytuacja dokładnie występuje w niniejszym stanie faktycznym, bowiem osiągnięte przez Wnioskodawcę w poprzednim roku podatkowym przychody ze sprzedaży usług na rzecz Spółki Powiązanej generowały znaczną wartość dodaną, co jednocześnie wyklucza jakiekolwiek rozważania o znikomym charakterze wytwarzanej wartości dodanej. Wartości tej, co wykazano powyżej, nie sposób uznać za „niewielką”, „bardzo małą”, czy „prawie żadną”.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 20 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.194.2022.2.KW: „Przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji”.

W sposób podobny do powyższego wypowiedział się również Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.71.2023.2.AS.

W odniesieniu do powyższego rozumienia pojęcia „wartości dodanej”, Wnioskodawca podkreśla, że świadczenie usług na rzecz Spółki Powiązanej opisanych usług ma, z perspektywy ekonomicznej, znaczącą wartość dodaną, również z tego względu, że usługi te umożliwiają prowadzenie działalności gospodarczej Spółki Powiązanej i mają istotny wpływ na sprzedaż usług przez Spółkę Powiązaną na rzecz klientów tej spółki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej stanowią istotny element bardziej kompleksowych i szerszych zakresowo usług świadczonych przez Spółkę Powiązaną na rzecz swoich klientów.

Ponadto usługi te mają istotny wpływ na pozycję rynkową stron transakcji, bowiem gdyby Wnioskodawca nie świadczył wskazanych usług na rzecz Spółki Powiązanej, ta nie uzyskałaby znaczącej przewagi konkurencyjnej jaką jest dostęp do (…).

Z kolei wpływy z realizacji tych usług, stanowią istotną część przychodów Wnioskodawcy (przekraczają 50% przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym), co też wynika ze strategii gospodarczej podmiotów powiązanych (tj. Spółka Powiązana jako podmiot świadczący kompleksowe usługi spedycyjne jest przede wszystkim zainteresowany współpracą z podmiotem, który zapewnia mu znaczącą przewagę konkurencyjną, a tą jest właśnie dostęp do (…), który posiada Wnioskodawca).

Jednocześnie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej nie są usługami o charakterze ogólnym i łatwo dostępnym. Do ich świadczenia wymagane jest dysponowanie przez Wnioskodawcę zaawansowaną infrastrukturą (m.in. infrastruktura kolejowa). Ponadto posiadane przez Wnioskodawcę kontrakty z mniejszymi przewoźnikami lub kapitał ludzki, którym dysponuje pozwala na zdobywanie znaczącej pozycji na rynku usług transportowych, w szczególności transportu multimodalnego.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010. 697.2022.1.AR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że operowanie na zasadach „producent-dystrybutor” jest relacją, która powoduje powstanie wartości dodanej pod względem ekonomicznym, która nie jest znikoma.

Jako że usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej są de facto również związane ze sobą pewnego rodzaju łańcuchem tj. Wnioskodawca zapewnia dostęp do odpowiedniej infrastruktury czy też realizacji specjalistycznych usług, a Spółka Powiązana dzięki temu może świadczyć na rzecz jej klientów kompleksowe usługi spedycyjne - to dana okoliczność również powinna potwierdzać fakt, że w ramach danych transakcji powstaje wartość dodana pod kątem ekonomicznym, której wystąpienie nie ma charakteru znikomego.

Innym przykładem, że okoliczności przedstawione w opisanie stanu faktycznego może być interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.66. 2023.2.KW, w której Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż: „wartość dodana nie ma jednolitej definicji. Jedni autorzy definiują ją jako przyrost wartości dóbr w wyniku procesu produkcji (E. Kubiak, H. Nakonieczna - Kisiel 1999, s. 43). Natomiast inni definiują wartość dodaną jako różnicę pomiędzy utargiem przedsiębiorstwa a kosztami zakupów materiałów i usług od innych firm, czyli jako różnicę pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztem pozyskania koniecznych nakładów (R. Barro 1997 s. 59). Zgodnie z jeszcze inną definicją wartość dodana stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową produktu lub usługi a kosztami wytworzenia (W. Smid 2012, s. 576). Natomiast, zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego, wartość dodana stanowi wkład przedsiębiorcy w wartość wytworzonego produktu lub wykonanej usługi, obliczany jako różnica pomiędzy całkowitym kosztem wytworzenia tego produktu lub usługi a kosztem materiałów i usług zewnętrznych (https://wsjp.pl/ haslo/podglad/27725/wartosc-dodana. dostęp 9 stycznia 2023 r.). Patrząc z perspektywy sprzedawcy wartość dodana powstaje wtedy kiedy w związku ze świadczeniem usług powstaje po jego stronie nadwyżka zysku ponad wszystkie koszty zw. z transakcją. Innymi słowy wartość dodaną po stronie sprzedawcy należy odnieść do zysku na transakcji (skala mikroekonomiczna) lub zysku całej działalności (skala makroekonomiczna). Mając na uwadze, że zarówno sama transakcja jak i sama spółka jest rentowna (wykazuje zysk zarówno na poszczególnych produktach jak też na całej swojej działalności) to nie ma wątpliwości, że z perspektywy usługodawcy powstaje istotna wartość dodana pod względem ekonomicznym. Ponadto z perspektywy nabywcy na pojęcie wartości dodanej należy patrzeć przez pryzmat wartości jaka jest wnoszona do prowadzonego przez niego procesu produkcyjnego lub procesu świadczenia usług”.

W nawiązaniu do powyższego należy wskazać, że realizowane na rzecz Spółki Powiązanej usługi prowadzą do osiągnięcia zysku i ukierunkowane są przede wszystkim na generowanie zysku ze sprzedaży przez Wnioskodawcę jego podstawowych usług.

Wobec tego, w ocenie Wnioskodawcy, w opisywanej sprawie nie znajdzie do niego zastosowania dyspozycja zawarta w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT wyłączającą podatników podatku CIT z opodatkowania ryczałtem i może opłacać podatek CIT właśnie w formie ryczałtu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji ze Spółką Powiązaną to Wnioskodawca - wobec faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g uCIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony)

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

 3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

W myśl art. 28f ww. ustawy:

 1) Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

 2) Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii ustalenia czy w przypadku zmiany formy prawnej w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu spod możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, w szczególności na podstawie przepisu art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do wskazanej wyżej wątpliwości w pierwszej kolejności należy powołać przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”).

I tak zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 KSH:

Spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Z kolei w myśl art. 551 § 1 KSH:

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Natomiast w myśl art. 552 KSH:

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Z kolei zgodnie art. 553 § 1 i 3 KSH:

Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Przekształcenie spółek, w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 tej ustawy:

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W konsekwencji, jeśli przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przeprowadzone według przepisów Kodeksu spółek handlowych, to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki jawnej.

Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie stanowi więc jej likwidacji, lecz prowadzi do jej kontynuacji w innej, nowej formie prawnej. Majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Innymi słowy przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową polega wyłącznie na modyfikacji formy ustrojowej spółki, a nie na rozwiązaniu spółki i utworzeniu w jej miejsce nowej. Jest to więc tożsamy podmiot, funkcjonujący po przekształceniu w nowej formie prawnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego w przypadku zmiany przez Państwa formy prawnej, w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie będziecie Państwo podlegali wyłączeniu spod możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek (już jako spółka przekształcona, tj. sp. z o.o.), w szczególności na podstawie art. 28k Ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Drugą Państwa wątpliwością jest kwestia ustalenia, czy w przypadku, gdy więcej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku VAT, pochodzi z transakcji z podmiotem powiązanym w rozumieniu przepisu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawca - wobec opisanego szerzej w uzasadnieniu faktu, że w ramach powyższej transakcji wytwarzana jest znacząca wartość dodana - spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania.

Wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.

W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Stosownie do art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT wynika, że jednym z warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest to, aby u podatnika korzystającego z tej formy opodatkowania mniej niż 50% przychodów z działalności, osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem, w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt.

Zaznaczyć przy tym należy, że naliczany dla wymienionych we wniosku usług narzut (różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży, a kosztem pozyskania koniecznych nakładów bezpośrednich) nie będzie jedynym wyznacznikiem/elementem kalkulacji wartości dodanej pod względem ekonomicznym.

Istnieje bowiem możliwość, że przy dodatniej marży ekonomiczna wartość dodana nie powstanie lub będzie znikoma.

Natomiast, odnosząc się do pojęcia „znikomy” wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to «bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki Powiązanej kompleksowe usługi logistyczne szerokiego toru na stacji A, w tym przeładunku towarów w punktach przeładunkowych.

Przy realizacji tych usług na rzecz Spółki Powiązanej, Wnioskodawca wykorzystuje należące do niego maszyny i urządzenia, zaś wszystkie czynności są wykonywane przez wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy. Ponadto Wnioskodawca realizuje na rzecz Spółki Powiązanej szereg usług transportowych, spedycyjnych czy też związanych z załatwianiem formalności celnych.

Spółka Powiązana prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie krajowej i międzynarodowej spedycji, a Wnioskodawca w zakresie przeładunku towarów, usług transportowych czy też obsługi transportu multimodalnego.

Realizowane przez Wnioskodawcę usługi związane z przeładunkiem towarów na stacji A pomagają, a wręcz w niektórych przypadkach umożliwiają, Spółce Powiązanej prowadzenie działalności gospodarczej związanej z transportem towarów.

Wynika to z tego, iż dostęp do (…) jest jednym z (…). Dzięki temu możliwe jest również znaczące przyspieszenie jak i usprawnienie pod względem kosztowym świadczenie usług transportowych, logistycznych czy też spedycyjnych przez Wnioskodawcę jak i Spółkę Powiązaną na rzecz której świadczone są usługi.

Wyżej przywołane usługi wspierają działalność gospodarczą Spółki Powiązanej i mają istotny wpływ na sprzedaż usług przez Spółkę Powiązaną na rzecz klientów tej Spółki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej stanowią istotny element bardziej kompleksowych i szerszych zakresowo usług świadczonych przez Spółkę Powiązaną na rzecz swoich klientów.

Wreszcie, usługi te maja istotny wpływ na pozycję rynkową stron transakcji. Gdyby bowiem Wnioskodawca nie świadczył wskazanych usług na rzecz Spółki Powiązanej, ta nie posiadałaby przewagi konkurencyjnej, dzięki której poszerza sieć swoich klientów.

Jednocześnie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki Powiązanej nie są usługami o charakterze ogólnym i łatwo dostępnym. Do ich świadczenia wymagane jest dysponowanie przez Wnioskodawcę zaawansowaną infrastrukturą (m.in. infrastruktura kolejowa) oraz wykwalifikowanymi pracownikami.

Zatem prowadzą Państwo aktywą działalność gospodarczą, a swoich dochodów nie opierają Państwa na pasywnych źródłach przychodów.

Biorąc pod uwagę rodzaj prowadzonej przez Spółkę działalności, zakres zaangażowanych przez Spółkę zasobów do wykonania tych usług w postaci wysokowykwalifikowanego personelu, stwierdzić należy, że świadczone usługi przyczynią się do powstania wartości dodanej, a wartość ta nie będzie znikoma.

Zatem Wnioskodawca spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, ponieważ transakcje dokonywane przez Spółkę z podmiotem powiązanym nie kwalifikują się do transakcji wymienionych w tym przepisie.

Przypomnieć należy, że warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie będzie miała miejsca w omawianej sprawie.

Tym samym Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00