Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.494.2023.2.SM

Opodatkowanie podatkiem VAT odpłatnego udostępnienia (dzierżawy) majątku Inwestycji oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie

uznania odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz… na podstawie umowy dzierżawy za działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku,

prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji w części zadania obejmującej przebudowę części budynku Dworca… w…, w wyniku której stworzona zostanie nowoczesna powierzchnia wystawowa.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 sierpnia 2023 r. (data wpływu 11 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Gmina realizuje zadanie pn. „…” (dalej: „Zadanie”).

Zadanie swoim zakresem obejmuje następujące prace:

1)modernizacja (przebudowa i rozbudowa) budynku Domu Kultury w…,

2)modernizacja (przebudowa i rozbudowa) budynku Domu Kultury w…,

3)budowa… w… w…,

4)przebudowa części budynku Dworca… w…, w wyniku której stworzona zostanie nowoczesna powierzchnia wystawowa.

Wydatki związane z realizacją Zadania są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców na Gminy fakturami VAT z wykazanym VAT, na których Gmina oznaczona jest/będzie, jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Gmina jest/będzie przy tym w stanie wyodrębnić z faktur VAT otrzymanych od wykonawców/usługodawców koszty dotyczące odrębnie: modernizacji budynku Domu Kultury w… (pkt 1 wyżej), modernizacji budynku Domu Kultury w… (pkt 2 wyżej), budowy… (pkt 3 wyżej) oraz przebudowy części budynku Dworca… w… (pkt 4 wyżej).

W tym miejscu Gmina wskazuje, iż przedmiotem niniejszego wniosku objęta jest część Zadania wskazana wyżej w pkt 4 (dalej jako: „Inwestycja”).

Gmina dodaje, że uzyskała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego (dalej: „Interpretacja”), wydaną w dniu 5 kwietnia 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”), sygn. 0114-KDIP4-1.4012.100.2023.2.MK, potwierdzającą uprawnienie Gminy do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego od wydatków poniesionych na części Zadania wskazane w pkt 1 i 2 wyżej. Niemniej jak wskazała Gmina wyżej części Zadania wskazane w pkt 1-2 nie są objęte niniejszym wnioskiem.

Gmina nadmienia, iż dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Wydatki związane z Inwestycją są/zostaną sfinansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków zewnętrznych. Na realizację Zadania Gmina pozyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Gmina planuje jednak objąć dofinansowaniem jedynie wydatki netto na Inwestycję.

Na terenie Gminy funkcjonuje samorządowa instytucja kultury - … w… (dalej: „…”). …jest podmiotem odrębnym od Gminy (tzn. jest odrębną od Gminy osobą prawną). …jest zarejestrowanym (odrębnie od Gminy) czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności podejmuje m.in. czynności mające na celu organizowanie przedsięwzięć artystycznych (w tym spektakli, koncertów, wystaw, festiwali, warsztatów itp.), tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, edukację kulturalną dzieci i młodzieży oraz zaspokajanie potrzeb czytelniczych mieszkańców.

Gmina jest właścicielem przebudowywanego dworca… w… Zamiarem Gminy było/jest (już na etapie realizacji Inwestycji) odpłatne udostępnienie w formie dzierżawy całego majątku Inwestycji - tj. części budynku dworca kolejowego, w której powstanie powierzchnia wystawowa... Rozwiązanie tego rodzaju pozwoli Gminie zapewnić efektywne, zgodne z jego przeznaczeniem, wykorzystanie majątku Inwestycji przez profesjonalny i powołany do tego podmiot. …będzie mogło wykorzystywać obiekt objęty Inwestycją także do celów komercyjnych (odpłatnych) - np. do przeprowadzenia wydarzeń i wystaw na które wstęp byłby odpłatny itp., jak i również do organizacji przykładowo wydarzeń lub pokazów, na które wstęp byłby nieodpłatny.

Z tytułu dzierżawy majątku Inwestycji Gmina będzie pobierała od …określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), które będzie dokumentowane wystawianymi przez Gminę na… fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmowała w swoich rozliczeniach VAT i będzie rozliczała podatek VAT należny z tego tytułu.

Gmina przewiduje zawarcie z… umowy dzierżawy majątku Inwestycji - części budynku dworca… w…, w której będzie utworzona powierzchnia wystawowa bezpośrednio po zrealizowaniu części Inwestycji - przyjęciu jej do użytkowania.

Gmina przewiduje, że prace nad realizacją Inwestycji zostaną zakończone prawdopodobnie do końca...

Zakładana, łączna roczna wysokość czynszu dzierżawnego będzie odpowiadała rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku Inwestycji, tj. zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji, zgodnie ze stawką amortyzacji wynoszącą …rocznie.

Gmina wskazuje, że powszechną praktyką w jednostkach samorządu terytorialnego jest przyjęcie rozwiązania, w którym infrastruktura pełniąca funkcje kulturalne, jak np. gminne centra/domy kultury, świetlice wiejskie jest udostępniana odpłatnie na rzecz podmiotów trzecich w ramach świadczenia dla nich usługi najmu/dzierżawy.

Wynika to z faktu, iż administrowanie taką infrastrukturą samodzielnie przez gminę, tj. bez wsparcia odpowiednich podmiotów, angażuje dodatkowy czas pracy jej pracowników i wymaga ich dodatkowego przeszkolenia (dodatkowych kosztów). Zawarcie umowy dzierżawy z podmiotem, którego profil działalności stanowi działalność kulturalna, czy też edukacyjna zapewnia efektywne administrowanie tego typu obiektami.

Dodatkowo planowane odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji ma na celu zapewnienie Gminie regularnych wpływów z tytułu wynagrodzenia za świadczoną usługę dzierżawy, co w efekcie ma na celu zminimalizowanie kosztów poniesionych przez Gminę na Inwestycję i zapewnienie efektywnego wykorzystania tego majątku przez profesjonalny podmiot, mający odpowiednią wiedzę i zasoby do administrowania infrastrukturą tego rodzaju.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

Gmina wskazuje, iż planowane nakłady na prace obejmujące przebudowę części budynku Dworca… w…, w wyniku której stworzona zostanie nowoczesna powierzchnia wystawowa (dalej: „Inwestycja”) obejmują kwotę …PLN brutto.

Przy czym planowana wartość Inwestycji wynika z kosztorysu ofertowego i w czasie realizacji Inwestycji może ulec niewielkiej zmianie.

Do chwili obecnej Gmina poniosła nakłady na realizację Inwestycji w kwocie …PLN netto (…PLN brutto).

Umowa dzierżawy przebudowanej części budynku Dworca… (dalej: „Majątek Inwestycji” lub „…”) została zawarta na okres trzech lat licząc od… Po upływie tego okresu Gmina planuje przedłużenie tej umowy na dalszy okres.

Wysokość czynszu dzierżawnego z tytułu zawartej umowy dzierżawy wynosi …PLN netto miesięcznie, która to kwota odpowiada miesięcznej wartości amortyzacji udostępnionego Majątku Inwestycji, liczonej od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji.

Łączna roczna wysokość czynszu dzierżawnego wynosi kwotę …PLN netto (…PLN brutto).

Gmina informuje, iż wysokość czynszu dzierżawnego ustalona w umowie dzierżawy Powierzchni wystawowej jest/będzie stała, z zastrzeżeniem sytuacji, w której dojdzie do poniesienia przez Gminę w przyszłości kolejnych (innych niż ponoszonych w ramach Inwestycji) nakładów na Powierzchnię wystawową i w konsekwencji wzrostu wartości tego środka trwałego.

W takim przypadku wartość czynszu dzierżawnego ulegnie zmianie i zostanie podwyższona o wartość amortyzacji, liczoną od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek poniesionych nakładów.

Jak Gmina wskazała, roczna wysokość czynszu za dzierżawę Majątku Inwestycji odpowiada rocznej wartości amortyzacji udostępnionego majątku, liczonej od zwiększenia wartości środka trwałego na skutek realizacji Inwestycji. Mając na uwadze powyższe, z uwagi na sposób ustalenia stawki czynszu za dzierżawę Majątku Inwestycji, w ocenie Gminy czynsz dzierżawny został niewątpliwie ustalony z uwzględnieniem realiów rynkowych (tj. czynsz za dzierżawę Majątku Inwestycji będzie równy wartości rynkowej) oraz z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych.

W ocenie Gminy wskazana wysokość czynszu dzierżawnego dla Powierzchni wystawowej uwzględnia zarówno zobowiązania Gminy wynikające z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do realizacji zadań własnych, o których mowa w tym przepisie (w zakresie kultury), jak i wpływu kalkulacji ceny na możliwość zawarcia umowy z… w… (dalej: „…”).

Gmina pragnie równocześnie wskazać, że ustalenie poziomu wynagrodzenia należnego Gminie za korzystanie z jej infrastruktury/obiektów nie odbywa się wyłącznie z perspektywy kosztów inwestycyjnych ponoszonych przez Gminę, ale również z perspektywy przychodów, które potencjalnie może uzyskać… i kosztów, które będzie ponosić.

Ponadto, Gmina nie posiada odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych pozwalających na zapewnienie funkcjonowania majątku Inwestycji na odpowiednim poziomie i jakości. Zatem wartość planowanej korzyści Gminy w związku z dzierżawą Majątku Inwestycji nie ma jedynie wymiaru materialnego. Gmina zwraca ponadto uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikami VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Oznacza to, co również potwierdzane jest na gruncie doktryny, iż niezależnie od faktu, czy dana działalność przynosi zysk, czy też stratę w różnej wysokości bądź ma w określonym przedziale czasowym charakter nieodpłatny, należy uznać, iż stanowi ona działalność gospodarczą w rozumieniu rzeczonego przepisu. Przyjęcie przez ustawodawcę takiej formy omawianego przepisu uwzględnia w szczególności realia rynkowe, wedle których działające na rynku podmioty nie zawsze osiągają zyski, ale również nie zawsze zasadniczym celem podejmowanej przez te podmioty działalności jest osiągnięcie jedynie zysku. W niektórych przypadkach podjęcie się określonego działania ma na celu przykładowo zwiększenie popularności podmiotu gospodarczego, co w końcowym rozrachunku, pomimo potencjalnie wykazania w określonym okresie straty, jest uznawane za pożądany przez ten podmiot skutek wspomnianych działań. Ponadto należy mieć na względzie także uwarunkowania danego rynku w przypadku ustalenia określonej ceny i idący za tym popyt na dane świadczenie (towar) - jeżeli dany rynek nie wykazuje dużego popytu, sprzedawca, co oczywiste, nie ma znaczącej swobody w kształtowaniu wyższej ceny świadczenia w kontekście maksymalizacji zysków, czy wręcz znalezienia jakichkolwiek nabywców.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, należy wskazać, iż zasadniczym celem działalności jednostek samorządu terytorialnego jest wykonywanie zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, bez względu na fakt, czy w związku z prowadzeniem tejże działalności wystąpiłby po stronie jednostek samorządu zysk czy też nie. Zatem, zasadniczo to nie czynnik dochodowy będzie dla Gminy decydującym wyznacznikiem determinującym ustalenie ceny za świadczoną usługę na rzecz…, a realizacja zadań własnych zmierzających do zaspokojenia potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury oraz brak konieczności wykonywania dodatkowych obowiązków z tym związanych, których Gmina na chwilę obecną nie jest i nie byłoby w stanie samodzielnie realizować.

Ponadto w ocenie Gminy, strony umowy dzierżawy, korzystając z przysługującej im swobody umów, zawarły umowę, na podstawie której Gmina świadczy/będzie świadczyła na rzecz… odpłatną usługę podlegającą opodatkowaniu VAT (dzierżawa Powierzchni wystawowej). Zdaniem Gminy, bezsprzecznie majątek Inwestycji wykorzystywany będzie w całości przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (bowiem cały Majątek Inwestycji będzie przedmiotem dzierżawy), a zatem Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją. Metodologia ustalania wysokości kwoty za świadczone na rzecz… usługi dzierżawy przy wykorzystaniu tej infrastruktury w ramach umowy dzierżawy nie wpływa, zdaniem Gminy, na uprawnienia Gminy w tym zakresie.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, wydanych w sprawach o podobnym stanie faktycznym, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) uznawał czynsz dzierżawny odpowiadający wartości amortyzacji udostępnionego majątku (lub w zbliżonej wysokości), za skalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych. Pogląd taki DKIS wyraził przede wszystkim w wydanej dla Gminy interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.100.2023.2.MK, potwierdzającej uprawnienie Gminy do odliczenia w pełnej wysokości VAT naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację budynków… w… i…  realizowanych w ramach zadania pn. „…”, którego Inwestycja jest częścią.

Podobnie, w interpretacji indywidualnej DKIS z 27 września 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.539.2021.2.MJ organ stwierdził, że: „Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina podejmie się realizacji inwestycji w zakresie budowy dwóch hal sportowych wraz z zapleczem. (...) Wysokość czynszu dzierżawnego Gmina uzależni od wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę wydatków na realizację Inwestycji. Uwzględniając planowaną wartość netto Inwestycji, czynsz dzierżawny w okresie amortyzacji (tj. w okresie 40 lat) pokryje 100% wartości netto nakładów poniesionych przez Gminę ze środków własnych, natomiast 100% wartości nakładów całkowitych, tj. sfinansowanych zarówno ze środków własnych, jak i z otrzymanego dofinansowania czynsz dzierżawny pokryje w okresie ok. 52 lat. (...) Gmina ustali wysokość czynszu dzierżawnego z uwzględnieniem realiów rynkowych i prawnych, w których Gmina funkcjonuje”.

Stanowisko Gminy potwierdzają także inne interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydane w sprawach podobnych, jak chociażby:

z 2 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.326.2018.2.AD (dotycząca dzierżawy przez Gminę obiektu budowlanego do instytucji kultury),

z 17 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.610.2022.2.ID,

z 24 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.594.2022.2.MG,

z 17 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.451.2022.2.MBN.

Roczna wysokość czynszu dzierżawnego za Powierzchnię wystawową stanowić będzie …% wartości nakładów poniesionych na realizację Inwestycji.

W ocenie Gminy ustalona wysokość czynszu będzie umożliwiała zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na Inwestycję. Gmina informuje, iż wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w okresie:

Wartość Inwestycji / kwota rocznego czynszu: …PLN / …PLN = 40 lat (tj. w zakładanym minimalnym okresie użytkowania tego majątku).

Gmina zwraca uwagę, że istotną kwestią w przedmiotowej sprawie jest fakt, że Gmina uzyskuje / będzie uzyskiwać dochody również z tytułu wykonywania licznych innych zadań własnych (m.in. subwencje oświatowe czy dochody uzyskane z podatków lokalnych). W związku z tym dochody, które będą uzyskiwane przez Gminę z jednego z segmentów (a ściślej obiektów) jego działalności, jakim jest dzierżawa Majątku Inwestycji stanowią jedynie ułamek uzyskiwanego przez nie obrotu.

Roczne dochody z tytułu dzierżawy Powierzchni wystawowej, tj. …PLN będą stanowiły ok. …% rocznych dochodów ogółem oraz …% rocznych dochodów własnych Gminy według danych za…r.

Jednocześnie Gmina pragnie wskazać, iż dochód z tytułu dzierżawy Majątku Inwestycji jest/będzie dla Gminy znaczący w porównaniu do dochodów jakie Gmina uzyskuje z tytułu najmu/dzierżawy wszystkich nieruchomości na terenie Gminy (ok. …mln PLN w …r.). Stanowi on bowiem ok. …% całkowitych wpływów Gminy z tytułu najmu/dzierżawy nieruchomości w skali roku.

Ponadto, w ocenie Gminy, wysokość obrotu z czynszu dzierżawy za udostępnienie Majątku Inwestycji należałoby raczej rozpatrywać z perspektywy podobnych obiektów (np. powierzchniowo), a nie z perspektywy całych dochodów Gminy, które, jak zostało wskazane, obejmują wiele innych segmentów działalności Gminy.

Gmina informuje, iż odpisów amortyzacyjnych od Majątku Inwestycji będzie dokonywać Gmina.

Gmina wskazuje, iż Inwestycja będzie służyć realizacji zarówno zadań własnych Gminy w zakresie kultury, poprzez organizację przez… przykładowo wydarzeń lub pokazów, na które wstęp będzie nieodpłatny, jak i… będzie wykorzystywać Powierzchnię wystawową także do celów komercyjnych (odpłatnych) - np. do przeprowadzenia wydarzeń i wystaw na które wstęp będzie odpłatny.

Gmina informuje, iż w związku z odpłatnym udostępnieniem Powierzchni wystawowej… na podstawie umowy dzierżawy, Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywać wszystkie nabyte towary i usługi związane z realizacją Inwestycji wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1.Czy dzierżawa przez Gminę majątku Inwestycji do… będzie stanowiła po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję, w związku z planowanym zawarciem z… umowy dzierżawy majątku Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy,

1.Dzierżawa przez Gminę majątku Inwestycji do… będzie stanowiła po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

2.Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na Inwestycję, w związku z planowanym zawarciem z… umowy dzierżawy majątku Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, ze zm.), w opinii Gminy, w ramach odpłatnego udostępnienia majątku Inwestycji na rzecz… na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie działała w roli podatnika VAT.

Jednocześnie, w opinii Gminy czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej DKIS z 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM, organ stwierdził, że: „(...) należy stwierdzić, że w związku z tym, że udostępnienie Budynku będzie wykonywane przez Wnioskodawcę odpłatnie w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej - w odniesieniu do tych czynności - Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności - jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT”.

W podobnym tonie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z 26 kwietnia 2017 r., sygn. 2461-IBPP3.4512.227.2017.1.MN, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Tym samym dla czynności odpłatnego świadczenia usług w postaci dzierżawy na rzecz Spółki z o.o. na podstawie umowy cywilnoprawnej, jako podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, bowiem czynności te wykonywane są w sferze cywilnoprawnej. Należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy na zasadach ogólnych, bowiem ani w treści ustawy, ani w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla takich czynności preferencji podatkowej bądź zwolnienia”.

W podobnym tonie wypowiedział się DKIS w Interpretacji wydanej Gminie dotyczącej modernizacji budynków… w… i…, przyjmując, że: „Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji na rzecz… na podstawie umowy dzierżawy, stanowi/będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT”.

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę majątku Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy… stanowić będzie po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jednocześnie należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania (także w przyszłości) w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, w związku z planowanym zawarciem z… umowy dzierżawy majątku Inwestycji, w wyniku której zostanie stworzona powierzchnia wystawowa, powyższe przesłanki są/będą spełnione. W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wydatków na Inwestycję jest konieczne i bezpośrednio związane z planowanym wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych w postaci usług dzierżawy. Gdyby Gmina nie przystąpiła do realizacji Inwestycji, świadczenie usług dzierżawy w ogóle nie byłoby możliwe - bez poniesienia powyższych wydatków nie powstałby bowiem przedmiot dzierżawy.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacjach indywidualnych wydanych przez DKIS z dnia 27 czerwca 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.186.2018.2.MC oraz z 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM, gdzie zostało przyjęte przez organ, że: „Jak stwierdzono wyżej w niniejszej interpretacji, odpłatne świadczenie usług polegające na udostępnieniu Budynku będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie korzystało ze zwolnienia z tego podatku). Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ - w okolicznościach niniejszej sprawy - wydatki związane z nabyciem towarów i usług w ramach Inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Gmina działa/będzie działała jako podatnik podatku VAT. Reasumując, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z nabyciem budową Budynku w ramach Inwestycji”.

Analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez DKIS w ostatnim okresie. Jako przykład wskazać można interpretacje indywidualne:

z 13 stycznia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.866.2021.2.ŻR,

z 5 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.53.2019.1.MWJ,

z 23 stycznia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.737.2018.2.ASZ,

z 19 września 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.498.2018.2.MR,

z 31 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2018.1.AZ,

z 3 kwietnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.77.2018.2.AT,

z 15 marca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.63.2018.2.AZ.

Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym TSUE stwierdził, iż: „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych na rzecz… odpłatnych usług dzierżawy, Gmina powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tych usług.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z planowanym odpłatnym udostępnieniem majątku Inwestycji do… na podstawie umowy dzierżawy, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towaru, w rozumieniu art. 7 ustawy i świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

a)czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

b)ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z kolei, w myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną - odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższych uregulowań wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa majątku Inwestycji na rzecz…, na podstawie umowy dzierżawy, za które pobierają/będą pobierali Państwo wynagrodzenie, stanowi/będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, w odniesieniu do tej czynności nie działają/nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają/nie będą korzystali Państwo z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą występowali Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa majątku Inwestycji - jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

W związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla odpłatnego udostępniania części budynku dworca…, w której powstanie powierzchnia wystawowa… na podstawie umowy dzierżawy, czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie majątku Inwestycji na rzecz… na podstawie umowy dzierżawy, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a Państwo w zw. z ww. dzierżawą będą występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania nr 2 wniosku wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W każdym przypadku należy jednak dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W Państwa sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Są Państwo bowiem czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji w zakresie przebudowy części budynku dworca… w…, będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem na rzecz… części budynku Dworca… w…, na podstawie umowy dzierżawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w związku z odpłatnym udostępnieniem przez Państwa na rzecz… majątku Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy przysługuje/będzie przysługiwało Państwu - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację Inwestycji. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00