Wymiar godzin dla nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne
Ustawodawca nie przewidział odrębnej kategorii zatrudnienia dla nauczyciela realizującego zajęcia rewalidacyjne, nie określił dla takiego nauczyciela odrębnego tygodniowego wymiaru godzin zajęć, a wreszcie nie upoważnił organu prowadzącego szkołę do jego określenia – wskazuje WSA w Kielcach.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dyrektor szkoły ponosi odpowiedzialność za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Zazwyczaj dyrektorzy placówek borykają się z problemem odpowiedniej kwalifikacji zajęć wskazanych w zaleceniach – czy te powinny być realizowane jako zajęcia rewalidacyjne czy specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. A to istotne, bo to dwie odrębne formy wsparcia. Organizuje się je na podstawie odrębnych przepisów, kształtowane są różnymi potrzebami uczniów i wymagają różnego czasu trwania, i co najważniejsze, od nauczycieli, którzy je prowadzą, wymaga się zupełnie innych kwalifikacji.
Wątpliwości budzą te sytuacje, w których dyrektorzy zmuszeni są do zatrudnienia specjalistów tylko do prowadzenia zajęć rewalidacji, np. surdopedagoga czy tyflopedagoga. Dyrektorzy szkół borykają się zatem z problemem określenia obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć właśnie dla tych nauczycieli, którzy takie zajęcie rewalidacyjne mieliby w danej szkole prowadzić.
