Gazeta Samorządu i Administracji 9/2023 z 20.09.2023
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 15.09.2023
Gmina musi prawidłowo pouczyć radnego tracącego mandat o jego prawach
Radnego należy wyczerpująco pouczyć o odrębnych zasadach wnoszenia skargi do WSA na uchwałę rady gminy pozbawiającą go mandatu. Jeżeli gmina tego nie zrobi, to sąd przywróci radnemu termin do wniesienia skargi na uchwałę.
Tracąc mandat, radny nie powinien wnosić skargi na uchwałę rady gminy do WSA za pośrednictwem poczty. Siedmiodniowego terminu na wniesienie pisma nie liczy się bowiem od daty stempla pocztowego, lecz od daty dotarcia listu do gminy (skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który stwierdził wygaśnięcie mandatu). Przepis art. 9 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (dalej: k.w.) ustanowił zatem odrębne zasady dla wnoszenia odwołania do urzędu albo skargi do sądu.
Zasady wnoszenia odwołań i skarg w Kodeksie wyborczym
Obowiązują tu następujące zasady:
- ilekroć w Kodeksie wyborczym jest mowa o upływie terminu do wniesienia skargi, odwołania lub innego dokumentu do sądu, organu wyborczego, urzędu gminy, konsula albo kapitana statku – należy przez to rozumieć dzień złożenia skargi, odwołania lub innego dokumentu w sądzie, organowi wyborczemu, , w konsulacie lub kapitanowi statku (art. 9.§ 1 k.w.),
