Poradnik Rachunkowości Budżetowej 10/2023 z 05.10.2023 [dodatek: Poradnik Rachunkowości Budżetowej]
Artykuł aktualny
na dzień 05.12.2025
Data publikacji: 29.09.2023
Nierzetelne przeprowadzenie weryfikacji gruntów przekazanych w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym
Nieprawidłowość
W ewidencji księgowej urzędu miejskiego na koncie 011/0 „Środki trwałe/grunty” na koniec 2022 r. były ujęte grunty o łącznej wartości księgowej przekraczającej 1 500 000 zł przekazane w trwały zarząd jednostkom budżetowym utworzonym przez gminę (siedmiu szkołom, ośrodkowi pomocy społecznej) oraz samorządowemu zakładowi budżetowemu (zakładowi usług komunalnych). Przekazanie tych gruntów w trwały zarząd miało miejsce w latach 2018–2020. Jednak żadna z inwentaryzacji okresowych, przeprowadzonych aż do końca 2022 r., nie wykazała, że zapisy ksiąg rachunkowych urzędu miejskiego są nieprawidłowe. Świadczy to o nierzetelnym (czyli niezgodnym ze stanem rzeczywistym) przeprowadzeniu tych inwentaryzacji.
