Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.396.2023.2.MBN

Zespół składników majątkowych, składający się na wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tym samym jego zbycie (w ramach podziału przez wydzielenie) z Państwa Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy po Państwa stronie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2023 r. (wpływ 12 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Są Państwo podmiotem prowadzącym działalność w obszarze:

a) (...);

b)pośrednictwa w zakresie: (...);

c)sanatorium uzdrowiskowego położonego w miejscowości posiadającej status uzdrowiska. W ramach świadczonych usług oferują Państwo leczenie uzdrowiskowe częściowo refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, usługi hotelowe oraz turnusy rehabilitacyjne.

W ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, zostały wyodrębnione:

a)dział (...) (dalej: „Dział X”) zajmujący się działalnością w sprzedaży (...) oraz pośrednictwa w zakresie (...), to jest zajmujący się działalnością wskazaną w lit. a) i b) powyżej;

b)dział sanatorium (dalej: „Dział Sanatorium”) zajmujący się prowadzeniem sanatorium uzdrowiskowego, to jest zajmujący się działalnością wskazaną w lit. c) powyżej.

Wskazują Państwo, że działalność związana z funkcjonowaniem sanatorium uzdrowiskowego została nabyta przez Spółkę Dzieloną jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych przez kilkoma laty. Od tego okresu, rozwijali Państwo Dział Sanatorium w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Państwa Wspólnicy planują dokonać podziału poprzez wydzielenie do innej spółki kapitałowej (dalej: „Spółka Przejmująca”) Działu Sanatorium w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.). W następstwie podziału przez wydzielenie Państwa wspólnicy otrzymają udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej.

Państwa podział zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Celem przeprowadzenia podziału jest wydzielenie do Spółki Przejmującej Działu Sanatorium w sposób zapewniający pełną sukcesję prawną i podatkową. Ponadto Państwa Wspólnicy zamierzają dokonać sprzedaży udziałów w Spółce Dzielonej, a wolą nabywcy jest nabycie udziałów w podmiocie zajmującym się wyłącznie działalnością prowadzoną przez Dział X. Nabywca udziałów w Spółce Dzielonej nie jest zainteresowany nabyciem działalności prowadzonej przez Dział Sanatorium.

Na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Dział Sanatorium będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Dział Sanatorium będzie wyodrębniony organizacyjnie w Państwa istniejącym przedsiębiorstwie w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Dział Sanatorium będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne (np. budynek sanatorium wraz z wyposażeniem tego obiektu (wyposażenie pokoi, stołówki, gabinetów zabiegowych, sali rekreacyjnej), grunty wokół budynku sanatorium w tym parking dla klientów) oraz składniki niematerialne (np. umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia, prawo do strony internetowej dotyczącej sanatorium, umowy z pracownikami, umowy z podmiotami obsługującymi sanatorium) służące do prowadzenia działalności w obszarze prowadzenia sanatorium uzdrowiskowego;

3)do Działu Sanatorium będą przypisani pracownicy, osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym osoby świadczące usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podziałem przez wydzielenie Działu Sanatorium do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością związaną z prowadzeniem i obsługą sanatorium. Dodatkowo do Spółki Przejmującej zostaną przeniesione umowy osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy osób świadczących usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

B.w zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Działu Sanatorium. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Działu Sanatorium, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

2)Dział Sanatorium będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Działu Sanatorium będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Działu Sanatorium zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.

C.w zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Działu Sanatorium będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących prowadzenie sanatorium. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Sanatorium stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego odpowiadając na poniższe pytania:

1.Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp.: Tak, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.Czy Spółka Przejmująca Dział Sanatorium ma zamiar nieprzerwanego kontynuowania działalności, prowadzonej dotychczas przez Państwa, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem podziału przez wydzielenie?

Odp.: Tak, Spółka Przejmująca Dział Sanatorium ma zamiar nieprzerwanego kontynuowania działalności, prowadzonej dotychczas przez Państwa, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem podziału przez wydzielenie.

3.Czy Spółka Przejmująca Dział Sanatorium ma/będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania Państwa działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem podziału przez wydzielenie, czy też musi/będzie musiała angażować inne składniki majątkowe niebędące przedmiotem sprzedaży lub podejmować dodatkowe działania faktyczne niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki? − Jeżeli tak, to jakie?

Odp.: Tak, Spółka Przejmująca po przeprowadzeniu Państwa podziału poprzez wydzielenie Działu Sanatorium będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania Państwa działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem podziału.

4.Czy Spółka Przejmująca Dział Sanatorium przejmie Państwa wierzytelności oraz zobowiązania związane z przedmiotową zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa?

Odp.: Tak, Przejmująca Dział Sanatorium przejmie wierzytelności oraz zobowiązania związane z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

5.Czy składniki majątkowe i niemajątkowe, objęte zakresem zadanego przez Państwa pytania, będą na moment transakcji sprzedaży wyodrębnione na płaszczyźnie:

i) organizacyjnej, tj.:

czy będą stanowiły wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania,

czy będą wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Państwa przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział, co wynika ze statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze,

ii) finansowej, tj. czy będą posiadały samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz czy na podstawie prowadzonej przez Państwa ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe będzie określenie wyniku finansowego,

iii) funkcjonalnej, tj. czy będą stanowiły potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Odp.: Spółka Dzielona wskazuje, że przedmiotem złożonego wniosku nie jest określenie skutków podatkowych sprzedaży Działu Sanatorium. Zadane przez Państwa pytania dotyczą kwestii Państwa podziału poprzez wydzielenie Działu Sanatorium do Spółki Przejmującej. Jednocześnie jak już zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Dział Sanatorium będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Dział Sanatorium będzie wyodrębniony organizacyjnie w Państwa istniejącym przedsiębiorstwie w wyniku uchwały za rządu Spółki Dzielonej,

2)Dział Sanatorium będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne (np. budynek sanatorium wraz z wyposażeniem tego obiektu (wyposażenie pokoi, stołówki, gabinetów zabiegowych, sali rekreacyjnej), grunty wokół budynku sanatorium w tym parking dla klientów) oraz składniki niematerialne (np. umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia, prawo do strony internetowej dotyczącej sanatorium, umowy z pracownikami, umowy z podmiotami obsługującymi sanatorium) służące do prowadzenia działalności w obszarze prowadzenia sanatorium uzdrowiskowego,

3)do Działu Sanatorium będą przypisani pracownicy, osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym osoby świadczące usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podziałem przez wydzielenie Działu Sanatorium do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością związaną z prowadzeniem i obsługą sanatorium. Dodatkowo do Spółki Przejmującej zostaną przeniesione umowy osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy osób świadczących usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

B.w zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Działu Sanatorium. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Działu Sanatorium, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

2)Dział Sanatorium będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Działu Sanatorium będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Działu Sanatorium zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.

C.w zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Działu Sanatorium będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących prowadzenie sanatorium. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Sanatorium stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Pytania

1.Czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium, na moment podziału przez wydzielenie, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?

2.W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy w związku z planowanym Państwa podziałem przez wydzielenie Działu Sanatorium i przeniesieniem go do Spółki Przejmującej, po Państwa stronie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa Stanowisko do pytania nr 1

Wydzielany z Państwa do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium, na moment podziału przez wydzielenie, będzie stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) wskazana w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa − rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem wskazanym w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego w celu stwierdzenia, iż wyodrębniona część przedsiębiorstwa będzie stanowić ZCP niezbędne jest wykazanie:

1)istnienia zespołu składników niematerialnych oraz materialnych, w tym zobowiązań;

2)wyodrębnienia organizacyjnego;

3)wyodrębnienia finansowego;

4)wyodrębnienia funkcjonalnego.

Powyższe potwierdza teza Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawiona w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.268.2022.2.JF, w której wskazano, iż „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych)”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.3.2023.2.AM dodał, iż „określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego”.

Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków uznania za ZCP przez wyodrębniony zespół składników materialnych i nie materialnych.

Istnienie zespołu składników niematerialnych oraz materialnych

Uznanie danej masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Jak słusznie zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.173.2023.4.MS, „podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). (...) Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza”.

Warunek wyodrębnienia organizacyjnego

Na podstawie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej (dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu lub uchwały zarządu. W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2020 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.483.2019.1.RK zostało stwierdzone, iż: „samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne”.

Warunek wyodrębnienia finansowego

W świetle wykładni przepisów regulujących tematykę ZCP wyodrębnienie finansowe rozumiane jest jako stan, w którym poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych stanowiących ZCP nie musi stanowić jednostki samodzielnej finansowo, nie jest również zobowiązany do samodzielnego bilansu w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.197.2020.1.MGO) podkreśla się, że w sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przenoszone zobowiązania i należności powinny być wyodrębnione oraz przyporządkowane organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku tak, aby można było przejąć funkcje wyodrębnionego majątku w sposób umożliwiający przejęcie funkcji gospodarczych.

Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego

Wyodrębnienie funkcjonalne w świetle ujednoliconego stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe oznacza, że dany zespół składników majątkowych służy realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej działalności i zadań gospodarczych. W szczególności, niezbędne jest, aby ZCP wykonywała odrębną od podmiotu, z którego została utworzona działalność. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowo interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 marca 2023 r. sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.819.2022.4.EJ) podkreśla się, iż: „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość − obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona − obiektywnie oceniając − posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Reasumując, Państwa zdaniem, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o VAT powinny być spełnione następujące przesłanki:

istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;

finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych aby możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;

organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;

funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że na moment podziału przez wydzielenie Dział Sanatorium będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT. Należy bowiem uznać, iż:

A.będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

1)Dział Sanatorium będzie funkcjonował w oparciu o dające się wyodrębnić składniki materialne (np. budynek sanatorium wraz z wyposażeniem tego obiektu (wyposażenie pokoi, stołówki, gabinetów zabiegowych, sali rekreacyjnej), grunty wokół budynku sanatorium w tym parking dla klientów) oraz składniki niematerialne (np. umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia, prawo do strony internetowej dotyczącej sanatorium, umowy z pracownika mi, umowy z podmiotami obsługującymi sanatorium) służące do prowadzenia sanatorium;

B.zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)Dział Sanatorium będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały Za rządu Spółki Dzielonej;

2)do Działu Sanatorium będą przypisani pracownicy, osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym osoby świadczące usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podziałem przez wydzielenie Działu Sanatorium do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością związaną z prowadzeniem sanatorium. Dodatkowo do Spółki Przejmującej zostaną przeniesione umowy osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy osób świadczących usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

C.zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Działu Sanatorium;

2)przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Działu Sanatorium, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

3)Dział Sanatorium będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie jego działalności;

4)do Działu Sanatorium będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Działu Sanatorium zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.

D.zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wydzielenia będzie funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Działu Sanatorium będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących prowadzenie sanatorium. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Sanatorium stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu faktycznego, wyodrębniony Dział Sanatorium będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT.

Państwa Stanowisko do pytania nr 2

W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, Państwa podział przez wydzielenie Działu Sanatorium i przeniesienie go do Spółki Przejmującej, nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy po pytania nr 2

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym Państwa podział przez wydzielenie ZCP (Działu Sanatorium) i przeniesienie go do Spółki Przejmującej, jako transakcja dotycząca zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie będzie więc podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko poparte również zostało przez organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np.:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.148.2023.1.MM:

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia Działalność II będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika z wniosku, na dzień Transakcji Spółka dzielona oraz Spółka przejmująca będą faktycznie działać jako odrębne podmioty na rynku. Spółka dzielona planuje podjąć uchwałę w celu zatwierdzenia podziału organizacyjnego Spółki dzielonej w formie schematu organizacyjnego, w ramach którego Działalność I (Działalność IT) i Działalność II (Działalność inwestycyjna i zarządzanie nieruchomościami) funkcjonować będą jako jednostki organizacyjne realizujące określone funkcje w obrębie wydzielonej struktury. Spółka dzielona zakłada prowadzenie działalności przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia dotychczasowego pracownika, który wykonuje zadania związane z Działalnością II. Tym samym warunek wyodrębnienia organizacyjnego przenoszonego majątku w zakresie inwestycji i zarządzania nieruchomościami należy uznać za spełniony.

Na moment Transakcji w Spółce dzielonej będzie prowadzona ewidencja zdarzeń gospodarczych umożliwiająca przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do Działalności I oraz do Działalności II. Ponadto istnieć będzie możliwość przypisania określonych umów, zobowiązań, dokumentów, operacji, a także pracowników do rodzaju działalności. W konsekwencji, należy uznać, iż warunek wyodrębnienia finansowego przenoszonych składników majątkowych związanych z Działalnością II również został wypełniony.

Natomiast o wyodrębnieniu funkcjonalnym świadczy fakt, że po dokonaniu Transakcji, Spółka przejmująca będzie zdolna do prowadzenia kompleksowej działalności w obszarze inwestycji i zarządzania nieruchomościami, tj. na bazie wydzielonej ze Spółki dzielonej Działalności II. Spółka przejmująca będzie posiadała w tym celu odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. m.in. zasoby ludzkie, składniki materialne) niezbędne do samodzielnej realizacji funkcji i zachowania ciągłości w zakresie działalności inwestycyjnej i zarządzania nieruchomościami. Po dokonaniu Transakcji Spółka przejmująca będzie prowadzić w sposób płynny, niezależny i samodzielny działalność realizowaną dotychczas przez Spółkę dzieloną, w szczególności w ramach wynajmu lokali biurowych. Ponadto, w oparciu o przedmiot przenoszony na Spółkę przejmującą będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej bez konieczności angażowania innych składników majątku. W ramach planowanego transferu zespołu składników majątkowych i niemajątkowych przeznaczonych do prowadzenia Działalności inwestycyjnej i zarzadzania nieruchomościami na Spółkę przejmującą zostaną przeniesione zobowiązania wynikające z wykorzystania nieruchomości lokalowych.

Reasumując, zespół składników majątkowych stanowiących część działalności Spółki dzielonej w zakresie inwestycji i zarządzania nieruchomościami (opisaną w zdarzeniu przyszłym jako Działalność II) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, tym samym jego transfer ze Spółki dzielonej do Spółki przejmującej w ramach podziału przez wydzielenie będzie stanowił czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.186.2023.3.MS:

„Sposób wyodrębnienia składników materialnych i niematerialnych podlegających wydzieleniu, które mają być zbyte do Spółki przejmującej, wskazuje, że nastąpiło wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe działalności X. Składniki wskazane powyżej są i będą na dzień zbycia zdolne do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące dotychczasowe zadania. Powyższe okoliczności wskazują zatem, że ww. składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład X stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

W konsekwencji powyższego, zbycie Oddziału X w ramach podziału przez wydzielenie, wraz ze składnikami materialnymi i niematerialnymi, nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa − rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.), zwanej dalej Ksh.

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Ksh:

Spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Ksh:

Podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Stosownie do art. 531 § 1 Ksh:

Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.

Zgodnie z art. 531 § 2 Ksh:

Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez wydzielenie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółki nowo zawiązane powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Ksh, podział przez wydzielenie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić jednak należy, że w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, zostały wyodrębnione:

a)Dział X − zajmujący się działalnością w sprzedaży (...) oraz pośrednictwa w zakresie (...);

b)Dział Sanatorium − zajmujący się prowadzeniem sanatorium uzdrowiskowego.

Państwa Wspólnicy planują dokonać podziału poprzez wydzielenie do innej spółki kapitałowej Działu Sanatorium w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych. W następstwie podziału przez wydzielenie Państwa Wspólnicy otrzymają udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej.

Spółka Przejmująca Dział Sanatorium ma zamiar nieprzerwanego kontynuowania działalności, prowadzonej dotychczas przez Państwa, przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem podziału przez wydzielenie.

Spółka Przejmująca po przeprowadzeniu Państwa podziału poprzez wydzielenie Działu Sanatorium będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania Państwa działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem podziału.

Przejmująca Dział Sanatorium przejmie wierzytelności oraz zobowiązania związane z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.

Na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie, Dział Sanatorium będzie wyodrębniony w Państwa Spółce na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej.

W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium, na moment podziału przez wydzielenie, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i jeżeli tak, to czy po Państwa stronie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT.

Dla uznania, że wydzielona część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta wydzielona część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o nabyte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia Działu Sanatorium stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika z wniosku, na moment przeprowadzenia podziału przez wydzielenie:

A.w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Dział Sanatorium będzie wyodrębniony organizacyjnie w Państwa istniejącym przedsiębiorstwie w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej;

2)Dział Sanatorium będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne (np. budynek sanatorium wraz z wyposażeniem tego obiektu (wyposażenie pokoi, stołówki, gabinetów zabiegowych, sali rekreacyjnej), grunty wokół budynku sanatorium w tym parking dla klientów) oraz składniki niematerialne (np. umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia, prawo do strony internetowej dotyczącej sanatorium, umowy z pracownikami, umowy z podmiotami obsługującymi sanatorium) służące do prowadzenia działalności w obszarze prowadzenia sanatorium uzdrowiskowego;

3)do Działu Sanatorium będą przypisani pracownicy, osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym osoby świadczące usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z podziałem przez wydzielenie Działu Sanatorium do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością związaną z prowadzeniem i obsługą sanatorium. Dodatkowo do Spółki Przejmującej zostaną przeniesione umowy osób świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym umowy osób świadczących usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

B.w zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Działu Sanatorium. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Działu Sanatorium, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

2)Dział Sanatorium będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;

3)do Działu Sanatorium będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku podziału przez wydzielenie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Działu Sanatorium zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.

C.w zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Działu Sanatorium będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących prowadzenie sanatorium. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład Działu Sanatorium stanowić będzie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Reasumując, zespół składników majątkowych, składający się na wydzielany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Dział Sanatorium, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, tym samym jego zbycie (w ramach podziału przez wydzielenie) z Państwa Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy, będącej przedmiotem interpretacji, pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych oraz konkretnych stanów prawnych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00