Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.277.2023.3.MPU

Dotyczy kwestii, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dokonywana przez Wnioskodawcę transakcja zbycia części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmującej się gospodarką odpadami stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 24 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dokonywana przez Wnioskodawcę transakcja zbycia części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmującej się gospodarką odpadami stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, wpłynął 28 lipca 2023 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 października 223 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) jest spółka prowadzącą działalność gospodarczą w oparciu o wpis do rejestru przedsiębiorców (Krajowy Rejestr Sądowy) Spółka prowadzi działalność na podstawie wpisu do KRS od dnia (...) czerwca 2001 r.

100 % udziałowcem spółki jest (…) (…) (…).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Główny przedmiot działalności gospodarczej wnioskodawcy to PKD (…) - zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy składa się jednak z dwóch podstawowych profili działalności - gospodarki odpadami oraz zarządzania nieruchomościami.

Zarząd Spółki w oparciu o planowane zmiany reorganizacyjne w obszarze działalności gospodarczej spółek, w której (…) (…) (…)posiada udziały, rozważa sprzedaż części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, która zajmuje się gospodarką odpadami (dalej jako: (X)). Planowana transakcja z punktu widzenia Wnioskodawcy ma na celu oddzielenie profilu działalności gospodarczej związanej z gospodarką odpadami od działalności, na której Wnioskodawca chce się skupić w kolejnych latach. Planowana transakcja z punktu widzenia Nabywcy ma na celu skonsolidowanie zadań w zakresie gospodarki odpadami w jednej spółce, w której udziałowcem jest również miasto (…).

W ramach istniejącego u Wnioskodawcy schematu organizacyjnego doszło do wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej części przedsiębiorstwa zajmującego się gospodarowaniem odpadami. W skład tej części wchodzi składowisko odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne i obojętne w (…) przy ul. (…) oraz punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych zlokalizowane w (…) przy ul. (…) oraz przy ul. (…).

Składowisko odpadów składa się z trzech kwater składowania w tym dwie kwatery nieczynne zrekultywowane i objęte monitoringiem kontrolnym. Kwatera nr 3 jest w trakcie eksploatacji (wypełniania) a jej pojemność bez rozbudowy ulegnie wyczerpaniu w 2025 r. Głównymi składnikami składowiska odpadów są budowle i obiekty inżynierii lądowej, budynki kontenerowe i wiaty magazynowe, waga najazdowa oraz maszyny i urządzenia (środki trwałe).

Składowisko zatrudnia kierownika, pracownika administracji oraz dwóch operatorów maszyn i urządzeń.

Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (dalej jako: (Y)) to utwardzone i ogrodzone place przeznaczone do zbierania i tymczasowego magazynowania odpadów komunalnych dostarczanych przez mieszkańców (…). Głównymi składnikami (Y) są kontenery socjalny i biurowy, waga najazdowa, kontenery stalowe do gromadzenia odpadów oraz oświetlenie zewnętrzne i przyłącze wody do celów przeciw-pożarowych.

Punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych zatrudniają łącznie ośmiu pracowników w tym czterech pracowników administracji i czterech pracowników gospodarczych. (Y) strukturalnie podporządkowane są kierownikowi składowiska odpadów innych niż obojętne i niebezpieczne.

Składowisko odpadów, jak i (Y) są zatem wyodrębnione w sposób organizacyjny w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy i zatrudniają wskazanych powyżej pracowników. Pracownicy (X) mają wraz ze sprzedażą tej części przedsiębiorstwa wnioskodawcy na zasadzie art. 231 Kodeksu pracy stać się pracownikami potencjalnego nabywcy (X).

Zarówno składowisko odpadów, jak i (Y) posiadają swoje aktywa, jak i pasywa na które składają się między innymi środki trwałe, wyposażenie niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie gospodarowania odpadami. Następnie składowisko odpadów, jak i (Y) posiadają należności od odbiorców usług, a także zobowiązania - zarówno prywatnoprawne, jak i publicznoprawne.

A zatem w ramach części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmującej się gospodarką odpadami możemy wyodrębnić:

i.składowisko odpadów wraz z niezbędną infrastrukturą, jak i środkami trwałymi;

ii.dwa punkty selektywnej zbiórki odpadów komunalnych wraz z niezbędną infrastrukturą, jak i środkami trwałymi;

iii.pracowników przyporządkowanych do składowiska, jak i (Y);

iv.należności i zobowiązania składowiska, jak i (Y);

v.zawarte umowy (np. Umowy ubezpieczenia OC);

vi.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Mający być przedmiotem sprzedaży zespół składników majątkowych posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

I.Na dzień sprzedaży działalności związanej z gospodarką odpadami tj. (X) będzie ona stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na płaszczyźnie finansowej tj. będzie posiadała samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe będzie określenie jej wyniku finansowego.

II.Nabywca ZCP będzie kontynuował dotychczasową działalność Wnioskodawcy.

III.Wyodrębniona działalność (X) będąca przedmiotem sprzedaży będzie zdolna do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy i nie będzie wymagała zaangażowania innych środków materialnych lub niematerialnych, a także struktur działalności przyszłego nabywcy lub podjęcia dodatkowych działań przez tego nabywcę w celu kontynuowania działalności.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dokonywana przez wnioskodawcę transakcja zbycia części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmującej się gospodarką odpadami stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem vat?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy. Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego. Dokonywana przez Wnioskodawcę transakcja zbycia części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmującej się gospodarką odpadami stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ. U. z 2020 r. poz. 106, z póżn. zm. ) zwanej dalej ustawa o VAT. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasada powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. Rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. (…)

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są w nim wskazane czynności. Które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednak na stosowne wyłączenie czynności te chociaż można je zakwalifikować jako odpłatna dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności. W ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle. Co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu Cywilnego) lub zorganizowanej jego części zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”. Zatem dla potrzeb regulacji podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (DZ. U. z 2016 r. poz. 380 z póżn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje ono w szczególności:

1.oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.koncesje, licencje i zezwolenia;

6.patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.tajemnice przedsiębiorstwa;

9.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej. Przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy VAT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjne finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązana, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizująca te zadania oznacza to, że na gruncie ustawy VAT ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeśli spełnione są łączne następujące przesłanki:

1istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,

2zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3składniki są przeznaczone do realizacji konkretnych zadań gospodarczych,

4zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące te zadania gospodarcze.

Podstawowym wymogiem istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwale i obrotowe.

Zespół składników majątkowych może zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w przypadku, gdy odznacza się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki majątkowa powiązane między sobą takiego typu relacjami, aby można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyna cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o VAT mamy do czynienia ze zorganizowana częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowana część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ponadto, daną transakcję można uznać za zbycie przedsiębiorstwa, jeżeli na moment jej przeprowadzenia spełnione są łącznie następujące kryteria:

•przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę wystarczający do prowadzenia tej działalności,

•nabywca w ramach swojej działalności - ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.

Ocena przedmiotu transakcji w kontekście ustawowego wyłączenia z ustawy o VAT powinna być również dokonywana z uwzględnieniem orzecznictwa TSUE w wyroku C-497/01 w sprawie ZITAMODES SŔRL przeciwko ADMINISTRATION DE I’ENREGISTREMENT ET DES DOMAINES Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń - innych niż te, o których mowa w dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz - w zależności od konkretnego przypadku - składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Podobnie trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r w sprawie C-444/10 FINANZAMT LUDENSCHELD przeciwko CHRISTEL SCHRIEVER, wskazując, że regulacja art. 5(8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub cześć przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów, jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy zespół składników majątkowych który będzie przedmiotem transakcji na moment planowanej dostawy będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, skutkiem czego transakcja ta będzie na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT.

Dodatkowo, ustalając zakres pojęcia „przedsiębiorstwo” warto odwołać się do interpretacji urzędowych, w objaśnieniach ministerstwa finansów (objaśnienia podatkowe z 11 grudnia 2018 r., dotyczące co prawda transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych, ale mające również bardziej uniwersalny charakter) minister finansów doprecyzował, że omawianych przepisów nie należy interpretować wyłącznie przez pryzmat przepisów Kodeksu cywilnego.

Minister finansów przyjął wykładnię funkcjonalną wskazując, że przedsiębiorstwem w rozumieniu ustawy o VAT jest zorganizowany zespół składników majątkowych w oparciu o który zbywający prowadził działalność opodatkowana, i w ramach którego:

1istnieje zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2istnieje faktyczna możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Dodatkowo, zgodnie z powołanymi objaśnieniami, ustalając czy przenoszony zespół składników majątkowych umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę i czy jest do jej prowadzenia wystarczający, należy wziąć pod uwagę czy taki zespół składników majątkowych nie będzie wymagać od nabywcy:

-angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub

-podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcia umów) niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o przejęte składniki.

Zbywane przez Wnioskodawcę składniki będą stanowiły całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym tak aby umożliwiały kontynuację zadań gospodarczych przez nabywcę potencjalny nabywca przedmiotowych składników materialnych oraz niematerialnych stanowiących zorganizowana cześć przedsiębiorstwa może kontynuować działalność gospodarczą w zakresie, w jakim była ona realizowana w sprzedawanym przedsiębiorstwie

Mając na względzie powyższe - wskazać należy, iż dokonywana przez Wnioskodawcę - transakcja zbycia wskazanych we wniosku składników majątku stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wynika to z następujących względów:

1.Nabywca (X) będzie mógł kontynuować dotychczasową działalność gospodarcza w takim samym zakresie jak wnioskodawca

2.nabywca w ramach sprzedaży zcp przeniesie na nabywcę wszystkie składniki materialne, jak i niematerialne związane z działalnością (X). A także i przede wszystkim pracowników, którzy są przyporządkowani do (X)

3.istnieje w ramach (X) stosowne wyodrębnienie organizacyjne finansowe a także do (X) są przyporządkowane stosowne zobowiązania

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza m in:

1.Pismo z dnia 31.07.2020 r. wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.343.2020.2.MN, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. http://sipmf.gov.pl.

2.Pismo z dnia 15.02.2022 r. wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-2.4012.903.2021.1.AM, wyłączenie z VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, http://sipmf.gov.pl.

3.Pismo z dnia 28.07.2021 r. wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.329.2021.2.MP, wyłączenie z VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, http://sipmf.gov.pl.

4.Pismo z dnia 3.11.2022 r. wydane przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-1.4012.646.2022.2.IK, wyłączenie z VAT zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, http//sipmf.gov.pl.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, ze zm. Natomiast obecny publikator ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny to: t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, ze zm.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony jedynie w konkretnej indywidualnej sprawie. Zawartych w nich rozstrzygnięć nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy.

Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Natomiast organy, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost. Nie są wiążące dla tut. Organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona wdecyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00