Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.325.2023.1.AR

Czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki komandytowo-akcyjnej. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka nie jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.

W związku ze zmianą przepisów Ustawy CIT Spółka zamierza skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „Ryczałt" lub Estoński CIT").Aktualnie Spółka nie złożyła zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. ZAW-RD. Spółka prowadzi aktywną działalność gospodarczą. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Spółka zajmuje się bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi, ale także prowadzi działalność inwestycyjną, zajmując się budową obiektów budowlanych oraz urządzeń budowlanych.

Na moment złożenia zawiadomienia ZAW-RD i w okresie opodatkowania Ryczałtem, zdaniem Spółki, będzie ona spełniać warunki wskazane w art. 28j ust. 1 Ustawy CIT:

1.Spółka mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług będzie pochodzić ze źródeł wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-f Ustawy CIT;

2.Spółka zatrudniać będzie na podstawie umowy o pracę więcej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym;

3.Akcjonariuszami lub wspólnikami Spółki będą wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

4.Spółka nie będzie posiadać udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5.Spółka złoży w terminie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym miałaby być opodatkowana ryczałtem;

6.Spółka nie jest i nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 Ustawy CIT ani instytucją pożyczkową, w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

7.Spółka nie posiada i nie będzie posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT bądź decyzję o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT.

8.Spółka nie jest i nie będzie postawiona w stan upadłości lub likwidacji;

9.Spółka nie została utworzona:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

- Spółka z kolei została utworzona przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a w roku podatkowym, w którym podatnik (Spółka) został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niej wniesiona na poczet kapitału uprzednio prowadzona zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Mianowicie Spółka została utworzona 21 grudnia 2021 r., natomiast wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa nastąpiło na podstawie aktu notarialnego dnia 1 lutego 2022 r. Z uwagi na fakt, że wejście w reżim Estońskiego CIT planowane jest od roku podatkowego 2024, nie będzie ono dokonane w roku podatkowym, w którym Spółka rozpoczęła działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Upłynie także okres 24 miesięcy od dnia utworzenia Spółki, zatem nie będzie to stanowiło przeszkody do objęcia Spółki tym reżimem.

10.Spółka nie jest i nie będzie podatnikiem, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

11.Do Spółki nie ma i nie będzie miał zastosowania art. 28k ust. 2 Ustawy CIT.

Większość swoich przychodów Wnioskodawca osiąga z tytułu udostępnienia do używania powierzchni biurowych, magazynowych oraz miejsc parkingowych na podstawie zawartych umów najmu.

Tak jak wskazano powyżej Spółka nie osiąga ponad 50% przychodów z działalności wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a)-f) Ustawy CIT. Natomiast odnosząc się do lit. g z tego artykułu to Wnioskodawca wynajmuje/dzierżawi nieruchomości na rzecz podmiotów z nim powiązanych zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, będących polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy CIT (dalej: „Podmioty powiązane”). Zdecydowana większość przychodów (ponad 50% ogółu przychodów) Spółki pochodzi ze świadczenia wynajmu/dzierżawy nieruchomości (dalej jako „Transakcja”) na rzecz Podmiotów powiązanych.

Powiązanie podmiotów uczestniczących we wskazanej we wniosku Transakcji nie ma wpływu na warunki zawarcia umów o świadczenie dotyczących ich usług a wynagrodzenie uiszczane przez Podmioty powiązane za dzierżawę stanowiącą przedmiot Transakcji jest ustalane na warunkach rynkowych, tj. takich jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, zgodnie z art. 11c ust. 1 Ustawy CIT.

Wynajmowane/dzierżawione nieruchomości stanowią istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty Powiązane działalności gospodarczej i są związane z podstawową działalnością tych podmiotów. Wynajmowane nieruchomości są nieruchomościami usługowymi. Brak dostępu do nieruchomości wymuszałby na Podmiotach powiązanych całkowitą zmianę strategii gospodarczej, w tym relokację działalności, a to dlatego, iż wynajmowane nieruchomości obejmują również przestrzenie magazynowe. Co istotne wynajem dotyczy nieruchomości dostosowanych do działalności prowadzonej przez Podmiot powiązany. Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że samodzielna budowa takich obiektów przez Podmiot powiązany powodowałaby obciążenie Podmiotu powiązanego pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej. Powyższe, w ocenie Spółki, jednoznacznie wskazuje na to, że Transakcja ma wysoki wpływ na proces prowadzonej działalności przez Podmiot powiązany.

Co istotne, w związku z Transakcją powstaje po stronie Wnioskodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją.

Podsumowując, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania, Spółka spełni warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT, z zastrzeżeniem warunku zawartego w ust. 1 pkt 2 lit. g tegoż artykułu, którego ocena spełnienia stanowi przedmiot pytania zawartego w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, co więcej nie znajdą zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w sytuacji, gdy przychody z tytułu Transakcji na rzecz Podmiotu powiązanego są większe niż 50% ogółu przychodów z działalności, może on skorzystać z opodatkowania Ryczałtem, tj. czy znajdzie zastosowanie przepis art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Pytanie

Czy świadczona przez Spółkę Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym czy w przypadku w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, świadczona przez nią Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym w przypadku, w którym wartość przychodów Spółki z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzony został do polskiego systemu podatkowego nowy sposób opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Model opodatkowania Ryczałtem jest dla podatnika fakultatywny, co oznacza, że podatnik samodzielnie decyduje czy chce skorzystać z tej formy opodatkowania swoich dochodów.

Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja przepisów o Estońskim CIT mająca na celu jego uelastycznienie, co prowadziłoby do zainteresowania tą metodą opodatkowania większej liczby podatników.

Zasady dotyczące opodatkowania w formie Ryczałtu zostały określone w przepisach art. 28c - 28t Ustawy CIT.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 ust. 1 Ustawy CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei w myśl art. 28j ust. 1 Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. lla ust. 1 pkt 4 - w przypadku, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

2)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

3)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej,

prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

4)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

6)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zatem formę opodatkowania Ryczałtem może wybrać podatnik, który spełnia powyższe warunki określone w Ustawie CIT.

Zgodnie z Ustawą CIT, opodatkowanie Ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Po zakończeniu okresu czteroletniego podatnik może kontynuować opodatkowanie Ryczałtem, jeśli spełnia warunki ustawowe, w kolejnym okresie czteroletnim.

Mając na uwadze powyższe, podatnik jest obowiązany spełnić wyżej wymienione warunki określone w Ustawie CIT, aby móc skorzystać z Ryczałtu.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy świadczona przez niego usługa na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi usługę w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, a w konsekwencji czy będzie on uprawniony do opodatkowania Ryczałtem w sytuacji, gdy wartość przychodów z tytułu usługi świadczonej na rzecz Podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.

Ustawodawca ograniczył możliwość opodatkowania Ryczałtem podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej. Należy wskazać, że dotyczy to transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit g Ustawy CIT, podmioty, które uzyskują więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

W Ustawie CIT nie znajduje się definicja wartości dodanej pod względem ekonomicznym. W związku z tym konieczne w tym miejscu jest odniesienie się do encyklopedycznej definicji. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Yalue Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt. ”

(por. http://www.mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomicznajwarto%C5%9B%C4()/()87 dodana, dostęp na dzień: 27.07.2022 r.).

Natomiast na podstawie Wielkiego słownika języka polskiego: wkład przedsiębiorcy w wartość wytworzonego produktu lub wykonanej usługi, obliczany jako różnica pomiędzy całkowitym kosztem wytworzenia tego produktu lub usługi a kosztem materiałów i usług zewnętrznych” (por. http://www.wsip.pl/haslo/podglad/27725/wartosc-dodana - dostęp na dzień: 27.07.2022 r.).

Jak wskazuje się w doktrynie (m.in. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz do art. 28j PDOPrU Dmoch 2022, wyd. 10): przepisy PDOPrU nie zawierają definicji pojęcia wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Wydaje się zatem uzasadnione rozumienie tego pojęcia jako Ekonomicznej Wartości Dodanej (EVA), która jest jedną z miar efektywności działania danego przedsiębiorcy i wyliczana jest (dla przedsiębiorców działających poza sektorem finansowym, co w przedmiotowej sprawie jest uzasadnione ze względu na art. 28k ust. 1 PDOPrU) według następującego wzoru:

EVA = OP - T- KD - KE

gdzie:

EVA — oznacza ekonomiczną wartość dodaną w danym okresie,

OP - oznacza zysk z działalności operacyjnej w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

T- oznacza zapłacony podatek dochodowy w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KD - oznacza wartość kosztu kapitału obcego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA,

KE - oznacza wartość kosztu kapitału własnego poniesiony w danym okresie, dla którego obliczana jest EVA

Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego przez słowo znikomy należy rozumieć «bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (tak: http://www.sjp.pwn.pl/szukaj/znikomy.html, dostęp na dzień: 27.07.2022 r.).

W tym miejscu należy wskazać, że w Ustawie CIT funkcjonuje pojęcie usług o niskiej wartości dodanej - na gruncie cen transferowych. W ocenie Wnioskodawcy, może mieć ono także odniesienie do przepisów regulujących opodatkowanie Ryczałtem. Załącznik nr 6 do Ustawy CIT zawiera wykaz usług o niskiej wartości dodanej. Zgodnie z nim Ustawodawca do usług o niskiej wartości dodanej zalicza następujące kategorie usług:

1)usługi w zakresie księgowości i audytu,

2)usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa,

3)usługi związane z zasobami ludzkimi,

4)usługi informatyczne,

5)usługi komunikacji i promocji,

6)usługi prawne,

7)usługi w zakresie podatków,

8)usługi administracyjno-biurowe.

Ponadto zgodnie z Wytycznymi z zakresu cen transferowych dla przedsiębiorstw międzynarodowych i administracji podatkowych — OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022 (dalej: „Wytyczne OECD") usługi o niskiej wartości dodanej to usługi:

1)charakterze pomocniczym (dodatkowym),

2)nie są częścią podstawowej działalności grupy (przykładowo jako działalność przynosząca grupie zysk, czy stanowiąca ekonomicznie istotną aktywność grupy),

3)nie wymagają wykorzystania unikatowych i wartościowych aktywów niematerialnych ani nie prowadzą do wytworzenia takich aktywów,

4)w ramach, których nie zachodzi potrzeba kontroli nad istotnym ryzykiem ze strony dostawcy usługi lub możliwość powstania takiego ryzyka po stronie dostawcy.

Dodatkowo Wytyczne OECD zawierają przykłady usług, które mogą spełniać definicję usług o niskiej wartości dodanej, a mianowicie:

1)księgowość i audyt (np. prowadzenie ewidencji księgowej, przygotowywanie sprawozdań finansowych, przygotowywanie lub pomoc w audytach operacyjnych i finansowych);

2)przetwarzanie i zarządzanie należnościami i zobowiązaniami;

3)działania związane z zasobami ludzkimi (np. zatrudnianie pracowników i rekrutacja; szkolenia i rozwój pracowników; administracja wynagrodzeń; opracowywanie i monitorowanie procedur dotyczących zdrowia pracowników, standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska związanych ze sprawami zatrudnienia);

4)monitorowanie i zestawianie danych dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa środowiskowych i innych norm regulujących działalność przedsiębiorstwa:

5)usługi informatyczne, jeśli nie są częścią podstawowej działalności grupy (np. instalowanie, utrzymywanie i aktualizacja systemów informatycznych;

6)wsparcie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz public relations (ale z wyłączeniem konkretnych działań reklamowych lub marketingowych oraz opracowywania podstawowych strategii);

7)usługi prawne;

8)czynności dotyczące zobowiązań podatkowych;

9)usługi o charakterze administracyjnym lub biurowym.

Spółka pragnie podkreślić, że usługi wynajmu majątku nie znalazły się ani w wyliczeniu stanowiącym załącznik nr 6 do Ustawy CIT, ani w wyliczeniu z Wytycznych OECD.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 15 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.252.2022.1 .AR: „przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji."

W świetle wszystkich przywołanych źródeł, w ocenie Spółki można uznać, że o wytworzeniu w ramach transakcji wartości dodanej pod względem ekonomicznym wyższym niż znikoma można mówić, gdy:

-w związku z transakcją powstaje po stronie usługodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z transakcją;

-transakcja jest związana z podstawową działalnością Podmiotów powiązanych,

-w ramach transakcji jest wykorzystywane unikatowe aktywo,

-brak transakcji musiałby powodować zmianę strategii gospodarczej w grupie.

W ocenie Spółki, powyższe cechy są spełnione w przypadku Transakcji będącej przedmiotem wniosku, a o unikatowości aktywa świadczy przede wszystkim fakt, że brak udostępnienia tych aktywów Podmiotowi powiązanemu skutkowałby koniecznością zmiany strategii prowadzonej działalności gospodarczej, w tym między innymi relokacji biznesu, a także koniecznością szerokich zmian organizacyjnych. Jak wskazano w stanie faktycznym, wynajem dotyczy nieruchomości dostosowanych do działalności prowadzonej przez Podmiot powiązany. Podmiot powiązany zostałby zmuszony do znalezienia alternatywnej nieruchomości, co w konsekwencji wiązałoby się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, a po jej znalezieniu, potencjalnie wyższych kosztów transportu i szeroko pojętej logistyki. Co również istotne, samodzielna budowa takich obiektów przez Podmiot powiązany powodowałaby obciążenie Podmiotu powiązanego pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej.

Spółka pragnie również podkreślić, że w związku z Transakcją powstaje po stronie Wnioskodawcy nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją.

A zatem Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Ponadto jak wskazano w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. wydanego przez Ministra Finansów (przewodnik stanowi ogólne wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14a par. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej): „Wprowadzone w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.”

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy podkreślić, że powyższa sytuacja nie dotyczy przedmiotowej sprawy. Wnioskodawca prowadzi bowiem działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Spółka zajmuje się bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi. Jednocześnie Spółka nie osiąga ponad 50% przychodów z działalności wymienionych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a)-f) Ustawy CIT. Zatem nie można uznać, że Spółka nie prowadzi aktywnej działalności gospodarczej.

W ostatniej kolejności Spółka pragnie wskazać, że stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

- z dnia 24 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB 1-1.4010.709.2022.2.AND, w której Organ potwierdził podejście, zgodnie z którym fakt, że w związku z transakcją powstaje nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty sprawia, że nie można mówić o znikomej wartości ekonomicznej - Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki z art. 28j ustawy CIT uprawniające go do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28l ustawy CIT. W tym Wnioskodawca spełnia również warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 to jednak, jak wynika z opisu sprawy - przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie ”;

- z dnia 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-K.DIB2-1.4010.71.2023.2.AS, w której Organ uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym, Spółka osiągając więcej niż 50% przychodów z zakresu transakcji z podmiotami powiązanymi będzie miała prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek, przy założeniu, że Spółka spełnia również pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wymienione w art. 28j ustawy o CIT oraz nie podlega wyłączeniom, o których mowa w art. 28k ustawy o CIT. ”

- z dnia 18 stycznia 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.194.2022.2.KW, w której organ wskazał, że „Przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji. ”

Wnioskodawca ma świadomość, że przywołane w niniejszym wniosku interpretacje nie są dla Organu podatkowego wiążące, zostały bowiem wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika. Wnioskodawca pragnie jednak podkreślić, że ponieważ przedstawiony w nich stan faktyczny oraz prawny jest zbliżony do tego przedstawionego przez niego, to stanowić może on wskazówkę interpretacyjną przy rozpatrywaniu niniejszej sprawy.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Transakcja na rzecz Podmiotu powiązanego stanowi transakcję, w związku z którą wytwarzana jest większa niż znikoma wartość dodana pod względem ekonomicznym, o której mowa w art. 28j ust. 1. pkt 2 lit. g Ustawy CIT, a tym samym w przypadku, w którym wartość przychodów Wnioskodawcy z tytułu Transakcji świadczonej na rzecz podmiotu powiązanego będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania Ryczałtem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ww. ustawy,

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnych;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Dodatkowo przepisy zawarte w rozdziale 6b ustawy CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Należy zauważyć, że podatnik, aby móc wybrać formę opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo aktywną działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Zajmujecie się Państwo  bieżącym administrowaniem nieruchomościami, w tym obsługą umów najmu/dzierżawy z nimi związanymi, ale także prowadzicie działalność inwestycyjną, zajmując się budową obiektów budowlanych oraz urządzeń budowlanych.

Zamierzacie Państwo od 2024 r. skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.  Na moment objęcia Państwa Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania, Spółka spełni warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT (z zastrzeżeniem warunku zawartego w ust. 1 pkt 2 lit. g tegoż artykułu, którego ocena spełnienia stanowi przedmiot pytania zawartego we wniosku). Nie zajdą również w stosunku do Państwa okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT, sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT, jak również nie będzie miał zastosowania do Państwa art. 28k ust. 2 ustawy o CIT.

Zdecydowana większość Państwa przychodów (ponad 50% ogółu przychodów) pochodzi ze świadczenia usług wynajmu/dzierżawy nieruchomości (Transakcja) na rzecz Podmiotów powiązanych. Powiązanie podmiotów uczestniczących we wskazanej we wniosku Transakcji nie ma wpływu na warunki zawarcia umów o świadczenie dotyczących ich usług a wynagrodzenie uiszczane przez Podmioty powiązane za dzierżawę stanowiącą przedmiot Transakcji jest ustalane na warunkach rynkowych, tj. takich jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Wynajmowane/dzierżawione nieruchomości stanowią istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty Powiązane działalności gospodarczej i są związane z podstawową działalnością tych podmiotów. Wynajmowane nieruchomości są nieruchomościami usługowymi. Brak dostępu do nieruchomości wymuszałby na Podmiotach powiązanych całkowitą zmianę strategii gospodarczej, w tym relokację działalności, a to dlatego, iż wynajmowane nieruchomości obejmują również przestrzenie magazynowe. Wynajem dotyczy nieruchomości dostosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane. W związku z Transakcją powstaje po Państwa stronie nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją.

Powzięliście Państwo wątpliwość, czy w sytuacji, gdy przychody z tytułu Transakcji na rzecz Podmiotów powiązanych są większe niż 50% ogółu przychodów z działalności, możecie skorzystać z opodatkowania Ryczałtem, tj. czy znajdzie w stosunku do Państwa zastosowanie przepis art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g Ustawy CIT.

Mając na uwadze powyższe Państwa wątpliwości należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

- spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie zauważyć należy, że we wskazanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_

warto%C5%9B%C4%87_dodana).

Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Natomiast przez usługi o niskiej wartości dodanej należy rozumieć usługi o charakterze rutynowym, wspomagające działalność główną usługobiorcy, ogólnie lub łatwo dostępne, które nie przyczyniają się do powstania wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy. Będą to zatem usługi, które charakteryzują się niskim poziomem ryzyka gospodarczego i nie mają istotnego wpływu na pozycję rynkową stron transakcji.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku okolicznościach nie można uznać, że świadczone przez Państwa na rzecz Podmiotów powiązanych usługi najmu/dzierżawy nieruchomości stanowią transakcje w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Wskazane usługi dzierżawy nie stanowią bowiem dla Podmiotów powiązanych z Państwem (Usługobiorców) –– usług wspomagających. Wynajmowane/dzierżawione nieruchomości stanowią bowiem, jak wynika z opisu sprawy, istotne aktywo dla prowadzonej przez Podmioty powiązane działalności gospodarczej i są związane z ich podstawową działalnością. Usług tych nie można również uznać za usługi rutynowe, łatwo dostępne oraz charakteryzujące się niskim poziomem ryzyka. Dzierżawa dotyczy bowiem nieruchomości przystosowanych do działalności prowadzonej przez Podmioty powiązane a jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy, brak udostępnienia tych aktywów Podmiotowi powiązanemu skutkowałby koniecznością zmiany strategii prowadzonej działalności gospodarczej, w tym między innymi relokacji biznesu, a także koniecznością szerokich zmian organizacyjnych. Z kolei Podmiot powiązany zostałby zmuszony do znalezienia alternatywnej nieruchomości, co w konsekwencji wiązałoby się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, a po jej znalezieniu, potencjalnie wyższych kosztów transportu i szeroko pojętej logistyki. Samodzielna budowa takich obiektów przez Podmiot powiązany powodowałaby natomiast obciążenie Podmiotu powiązanego pod kątem finansowym, które mogłoby być istotne z punktu widzenia oceny zdolności kredytowej i płynności finansowej.

Ponadto w związku z Transakcją powstaje po Państwa stronie nadwyżka przychodu ponad wszystkie koszty związane z Transakcją.

Należy więc stwierdzić, że świadczone usługi najmu/dzierżawy niewątpliwie przyczynią się do powstania wartości dodanej zarówno dla Państwa, jak i dla Podmiotów z Państwem Powiązanych, a wartość ta nie będzie znikoma.

Tym samym będziecie Państwo spełniali warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT, nawet jeśli wartość ww. Transakcji przekroczy 50% ogółu Państwa przychodów z działalności, ponieważ transakcje dokonywane przez Państwa z Podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów dzierżawy nie kwalifikują się do transakcji wymienionych w tym przepisie.

Skoro zatem jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego:

-będziecie Państwo spełniali również pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazane w art. 28j ust. 1 ustawy CIT,

-nie będziecie Państwo podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT,

-nie będzie miał w stosunku do Państwa odpowiedniego zastosowania art. 28k ust. 2 Ustawy CIT oraz

-złożycie Państwo w wymaganym terminie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie (według ustalonego wzoru) o wyborze opodatkowania ryczałtem

to należy zgodzić się z Państwem, że w przypadku w którym wartość Państwa przychodów z tytuły wskazanej we wniosku Transakcji będzie większa niż 50% ogółu przychodów z działalności osiągniętych w roku poprzedzającym objęcie Ryczałtem – będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym sformułowanym we wniosku pytaniem, tj. w zakresie ustalenia czy transakcje dokonywane przez Państwa z Podmiotami powiązanymi na podstawie zawartych umów najmu/dzierżawy nie kwalifikują się jako transakcje, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, a co za tym idzie czy będziecie Państwo uprawnieni do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Jako niepodlegający ocenie element opisu zdarzenia przyszłego przyjęto, że spełniają Państwo pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz nie jesteście Państwo podmiotem podlegającym wyłączeniu z ww. opodatkowania na podstawie art. 28k ust. 1 Ustawy o CIT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00