Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.528.2023.2.PS

Możliwość skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji możliwość odliczenia 50% udokumentowanych wydatków na prace.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 27 września 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą wpisaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej od (...) 2002 r. Jej przeważającym przedmiotem jest działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną. Osiąga Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej (rozlicza się na PIT-37) oraz dochody opodatkowane podatkiem liniowym (PIT-36L). Od (...) 2004 r. jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w 2021 roku nabył Pan nieruchomości rolną - zlokalizowaną w miejscowości A. gmina A. Pozostaje Pan w związku małżeńskim, jednak nabycia dokonał Pan do majątku osobistego, ponieważ w Pana małżeństwie panuje ustrój rozdzielności majątkowej. Na terenie rzeczonej nieruchomości znajduje się park dworski wpisany w wojewódzkim rejestrze zabytków pod nr (...) oraz przy nim dwór i zabudowania gospodarcze. Od nabycia nieruchomości dokonał Pan odliczenia podatku naliczonego (VAT) oraz dokonuje Pan odpisów amortyzacyjnych w zakresie podatku dochodowego.

Aktualnie rozważa Pan podjęcie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w oraz przy nieruchomościach wskazanych powyżej.

W uzupełnieniu wniosku z 27 września 2023 r. wskazuje Pan, że:

planuje Pan poniesienie wszystkich wskazanych we wniosku prac;

planowane wydatki zostaną poniesione na przestrzeni lat 2023/2024/2025;

w ramach prac konserwatorskich zostaną przeprowadzone prace: wymiana dachu na budynkach gospodarczych, tzn. wymiana konstrukcji wraz opierzeniem dachu (wymiana eternitu na blachę);

w ramach prac restauratorskich zostaną przeprowadzone prace w zakresie naprawy ścian;

w ramach robót budowlanych zostaną przeprowadzone prace w zakresie elewacji w budynku dworu;

wszystkie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

jeśli pozwolenie będzie wymagane to w momencie ponoszenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane Wnioskodawca będzie posiadał sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków;

po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót, o ile będzie to wymagane;

wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane:

­nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

­nie zostaną uwzględnione w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej;

wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane nie będą wykraczać poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich;

wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie;

pod pojęciem „prac konserwatorskich” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

pod pojęciem „prac restauratorskich” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

pod pojęciem „robót budowlanych” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

nie cała nieruchomość stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

Park dworski stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

Dwór i zabudowania gospodarcze - które są położone na terenie parku dworskiego - stanowią zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

cała nieruchomość nie jest wpisana do rejestru zabytków;

Park dworski jest wpisany do rejestru zabytków, co potwierdza decyzja wydana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków;

Dwór i zabudowania gospodarcze nie są wpisane do rejestru zabytków.

Pytania

1.Czy będzie mieć Pan możliwość skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji możliwość odliczenia 50% udokumentowanych wydatków na prace opisane we wniosku?

2.Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, wnosi Pan o wskazanie, jakie warunki winny być spełnione do skorzystania z odliczenia oraz w jakim okresie i zakresie przysługiwać będzie Panu prawo do skorzystania z odliczenia?

Pana stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

Jak z kolei stanowi ustęp 2 pkt 2 tego przepisu odliczenie, o którym mowa wyżej, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Stosownie natomiast do ustępu 3 pkt 2 za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych uznaje się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z ustępem 4 pkt 2 natomiast odliczenie, nie może przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Pana zdaniem będzie miał Pan możliwość skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji możliwość odliczenia 50% udokumentowanych wydatków na prace opisane we wniosku.

Wskazuj Pan, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami odliczenie będzie Panu przysługiwało jako podatnikowi, jeśli w momencie poniesienia wydatku będzie Pan właścicielem zabytku nieruchomego wpisanego w wojewódzkim rejestrze zabytków, jak również nieruchomości znajdujących się przy nim oraz jeśli będzie posiadał Pan sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyska Pan zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Zatem takie warunki winny zostać spełnione do skorzystania z odliczenia w Pana przypadku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 pkt 2 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 cytowanej na wstępie ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Na podstawie art. 26hb ust. 4 pkt 2 powołanej na wstępie ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 26hb ust. 6 powołanej na wstępie ustawy:

Małżonkowie, między którymi istnieje współwłasność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Z kolei w myśl art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Przy czym zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Jednocześnie w myśl art. 26hb ust. 11 cytowanej ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Z kolei art. 26hb ust. 12 pkt 4 przedmiotowej ustawy stanowi, że:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej - oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);

2)pracach konserwatorskich - oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich - oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych - oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w przypadku wydatków na prace restauratorskie, konserwatorskie i budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, a ww. prace muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac przy tym zabytku, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

-po poniesieniu ww. wydatków - uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;

-posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.

Jednocześnie podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

-dokonał odliczenia ich od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

-wydatki te zostały uwzględnione przez niego w związku z korzystaniem z ulg podatkowych;

-wydatki te wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

-wydatki zostały sfinansowane/dofinansowane/zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Ponadto wskazać należy, że małżonkowie we wspólności majątkowej mogą odliczyć ulgę w częściach w dowolnie ustalonej przez siebie proporcji. Przy czym, dla zastosowania ulgi nie ma znaczenia, na którego ze współmałżonków zostały wystawione faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki – każdy z małżonków może je odliczyć w zeznaniu podatkowym w ustalonej proporcji.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wypełniać będzie Pan większość przesłanek warunkujących możliwość zastosowana omawianej ulgi, tj.:

planuje Pan poniesienie wydatków konserwatorskich, restauratorskich oraz budowlanych na przestrzeni lat 2023/2024/2025;

w ramach prac konserwatorskich zostaną przeprowadzone takie prace jak wymiana dachu na budynkach gospodarczych, tzn. wymiana konstrukcji wraz opierzeniem dachu (wymiana eternitu na blachę), w ramach prac restauratorskich zostaną przeprowadzone prace w zakresie naprawy ścian, a w ramach robót budowlanych zostaną przeprowadzone prace w zakresie elewacji w budynku dworu;

pod pojęciem „prac konserwatorskich” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

pod pojęciem „prac restauratorskich” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

pod pojęciem „robót budowlanych” wskazanych w opisie sprawy należy rozumieć roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

wszystkie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;

w momencie ponoszenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane będzie Pan posiadał sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków - jeśli pozwolenie będzie wymagane;

po poniesieniu tych wydatków uzyska Pan również zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót, o ile będzie to wymagane;

wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane:

­nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

­nie zostaną uwzględnione w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej;

opisane wydatki nie będą wykraczać poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich i nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie;

Park dworski oraz Dwór i zabudowania gospodarcze - które są położone na terenie parku dworskiego stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Analizując Pana wniosek w kontekście możliwości zastosowania omawianej ulgi zauważyć trzeba jednak, że we wniosku wskazał Pan, że nie cała nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków, tj. do rejestru zabytków wpisany jest jedynie Park dworski co potwierdza decyzja wydana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Dwór i zabudowania gospodarcze nie są jednak wpisane do rejestru zabytków.

Tymczasem z wniosku wynika, że przedmiotowe prace dotyczą budynków gospodarczych oraz budynku dworu.

Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym prace restauratorskie, konserwatorskie oraz budowlane muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków - nie będzie mieć Pan możliwości zastosowania omawianej ulgi, z uwagi na brak spełnienia tej przesłanki odnośnie planowanych prac. Nie zostaną one bowiem przeprowadzone przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.

W konsekwencji, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Jednocześnie, nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania Pana stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pani i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

4)z zastosowaniem art. 119a;

5)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

6)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00