Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.266.2023.4.JS

Dostawa w części dotyczącej Budowli na gruncie w użytkowaniu wieczystym, będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania PCC na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o PCC, jeżeli Strony zrezygnują ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaż będzie wyłączona z opodatkowania PCC na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych:

- w części dotyczącej sprzedaży naniesień w postaci budowli – w przypadku braku rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe,

- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: X. S.A. (dalej jako: Bank) NIP: (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: K. W. (dalej jako: Nabywca)

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z budynkiem i budowlami na nim posadowionymi. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 4 października 2023 r. (wpływ 5 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowani posiadają interes prawny w ustaleniu konsekwencji podatkowych transakcji sprzedaży nieruchomości na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz na gruncie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Bankowi przysługuje:

- prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki ewidencyjnej nr (…) (obręb (…)) o powierzchni 0,2349 ha oraz

- prawo odrębnej własności posadowionego na ww. działce budynku o powierzchni użytkowej 1094,65 m2 i budowli, położonych w A. przy ul. (…) (zwanych dalej łącznie: Nieruchomością).

Bank planuje sprzedaż Nieruchomości na rzecz Nabywcy. Bank i Nabywca są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Celem wniosku jest potwierdzenie, że planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Interes prawny Banku polega na potwierdzeniu czy transakcja dostawy Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei Nabywca ma interes prawny w potwierdzeniu czy będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia Nieruchomości. Sposób opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przekłada się bowiem na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nieruchomość objęta jest księgą wieczystą nr (…) prowadzoną przez Sąd Rejonowy w A.

Na podstawie decyzji nr (…) z 29 listopada 2000 r. Bank nabył z dniem 5 grudnia 1990 r., z mocy prawa, prawo użytkowania wieczystego działki o nr (…) wraz z nieodpłatnym nabyciem prawa własności budynku biurowo-mieszkalnego (budynek został bowiem wybudowany przez Bank ze środków własnych). Wcześniej działka pozostawała w zarządzie Banku (na podstawie aktu notarialnego Rep. A nr (…) z 8 czerwca 1968 r.).

Na podstawie decyzji nr (…) z 10 października 2001 r. zatwierdzono projekt podziału działki nr (…) o powierzchni 0,4541 ha na pięć działek:

1. nr (…) o powierzchni 0,0965 ha,

2. nr (…) o powierzchni 0,0977 ha,

3. nr (…) o powierzchni 0,0070 ha,

4. nr (…) o powierzchni 0,2349 ha,

5. nr (…) o powierzchni 0,0180 ha.

Zgodnie z zawiadomieniem Starosty z 27 lipca 2022 r. działka o nr (…) zmieniła numer na (…).

Bank wybudował Budynek w 1981 r. Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Banku. Zgodnie z wypisem z rejestru budynków jego główne przeznaczenie to funkcja biurowa. Bank ponosił wydatki na ulepszenie Budynku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ostatni raz miało to miejsce w marcu 2023 r.). Wydatki te nie przekroczyły 30% podatkowej wartości początkowej Budynku.

Na działkach znajdują się również Budowle w rozumieniu Prawa budowlanego, tj. lampy oświetleniowe, ogrodzenie z bramą wjazdową, podjazd dla osób niepełnosprawnych, przyłącze wody i utwardzony teren. Budowle te nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Zostały wybudowane razem z Budynkiem. Bank nie ponosił wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nieruchomość była i jest ciągle wykorzystywana do prowadzonej przez Bank działalności gospodarczej (przede wszystkim na potrzeby działalności oddziału Banku).

Budynek i Budowle zostały zasiedlone w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług na więcej niż 2 lata przed planowaną dostawą.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że wymienione we wniosku wspólnym budowle stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Budynek, o którym mowa we wniosku wspólnym, stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane.

Wskazali Państwo, że wszystkie wskazane we wniosku wspólnym budowle, tj. lampy oświetleniowe, ogrodzenie z bramą wjazdową, podjazd dla osób niepełnosprawnych, przyłącze wody, utwardzony teren znajdują się na działce nr (…) (będącej przedmiotem sprzedaży).

Budowle te stanowią część składową nieruchomości gruntowej zabudowanej.

Pytanie

Czy sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, planowana sprzedaż Nieruchomości w przypadku:

 a) zwolnienia dostawy Nieruchomości z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych,

 b) złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług i skutecznej rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo, że sposób opodatkowania transakcji dostawy Nieruchomości w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przekłada się na opodatkowanie tego samego zdarzenia na podstawie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach.

Obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym (zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

W konsekwencji powyższego − ponieważ transakcja sprzedaży Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług − Nabywca będzie zobowiązany do poniesienia ciężaru podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przypadku zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ustawy o podatku od towarów dają możliwość rezygnacji z tego zwolnienia po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wybór opcji opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług możliwy będzie, jeżeli Bank i Nabywca będą zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni i złożą zgodne oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania dostawy zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spełnienie przez Bank i Nabywcę ww. warunków i w efekcie skuteczna rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie mieć wpływ na obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Bowiem w przypadku opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług, obowiązek podatkowy na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych nie powstanie i co za tym idzie, Nabywca nie będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku.

Reasumując:

 1) planowana dostawa Nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług co oznacza, że Bank i Nabywca będą mogli złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybrać opcję opodatkowania tej dostawy podatkiem od towarów i usług;

 2) w przypadku zwolnienia dostawy Nieruchomości z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie ona opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych;

 3) jeżeli jednak Bank i Nabywca złożą zgodne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług i skutecznie rezygnują ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji nieruchomości lub jej części. Z tego względu, aby zakwalifikować daną rzecz jako nieruchomość dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W oparciu o art. 47 § 1-3 ww. Kodeksu:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W myśl art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W świetle art. 235 § 1 Kodeksu cywilnego:

Budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność.

W prawie polskim obowiązuje zasada superficies solo cedit, zgodnie z którą budynki i urządzenia trwale z gruntem związane, drzewa i inne rośliny, a także inne przedmioty trwale z gruntem związane są jego częściami składowymi, a tym samym nie mogą być odrębnym od gruntu przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

W art. 48 wyraźnie przewidziana została jednak możliwość istnienia wyjątków od zasady wyrażonej w art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego. Chodzi w szczególności o budynki i inne urządzenia znajdujące się na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym (art. 235 § 1).

Odrębna własność budynków (nieruchomości budynkowych) istnieje w przypadku budynków pozostających na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste: budynki wzniesione przez użytkownika wieczystego na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste stanowią jego własność (art. 235 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu cywilnego).

Przechodząc ponownie na grunt przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. b) ww. ustawy). Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zatem czynność (np. umowa sprzedaży) w tej części, w której nie podlega ona regulacji w zakresie podatku od towarów i usług, bo czynność nie jest traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako dostawa (czynność – np. umowa sprzedaży) lub świadczenie usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek Państwa zapytanie dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) lub/i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Bank) planuje sprzedaż na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Nabywcy) prawa użytkowania wieczystego gruntu (działki) oraz prawa odrębnej własności posadowionych na ww. działce budynku i budowli (całość określona we wniosku jako Nieruchomość). Przy czym budowle – według wyjaśnienia zawartego w uzupełnieniu – znajdujące się na działce, do której przysługuje prawo wieczystego użytkowania gruntu, stanowią część składową nieruchomości gruntowej zabudowanej.

Z interpretacji indywidualnej znak: 0111-KDIB3-3.4012.287.2023.3.AW w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że:

- dostawa Nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług;

- dostawa gruntu, na którym budynek jest posadowiony, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika wprost z treści art. 29a ust. 8 ww. ustawy.

Państwa zdaniem, w przypadku gdy dostawa opisanej we wniosku Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to będzie podlegała w całości opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić, ponieważ opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie w takiej sytuacji tylko ta część umowy sprzedaży, która obejmuje prawo wieczystego użytkowania gruntu i budynek.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz posadowione na nim: budynek i budowle (lampy oświetleniowe, ogrodzenie z bramą wjazdową, podjazd dla osób niepełnosprawnych, przyłącze wody, utwardzony teren).

Jak wynika z interpretacji wydanej w zakresie podatku od towarów i usług – dostawa będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

To oznacza, że w części umowy sprzedaży dotyczącej prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz budynku, zastosowanie znajdzie uregulowanie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. 

Tym samym w tej części transakcja, tj. dotycząca dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu i budynku, będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W tej części należy więc podzielić Państwa stanowisko. 

Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie natomiast podlegała ta część sprzedaży, której przedmiotem będą ww. budowle.

W związku z przytoczonymi wcześniej przepisami oraz w oparciu o treść wniosku i pisma uzupełniającego należy stwierdzić, że przedmiotem omawianej transakcji sprzedaży są oprócz prawa użytkowania wieczystego, zarówno nieruchomość, jak i ruchomości. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że na gruncie będącym w wieczystym użytkowaniu zlokalizowane są naniesienia (budowle), które w świetle przywołanych przepisów nie stanowią nieruchomości ani ich części. Z treści wniosku (i uzupełnienia) wynika, że nie są one częścią składową budynku (nieruchomości budynkowej). Nie mogą też być częścią składową nieruchomości gruntowej, gdyż przedmiotem sprzedaży nie jest nieruchomość gruntowa lecz prawo wieczystego użytkowania gruntu.

Odnosząc się zatem do transakcji sprzedaży w części dotyczącej lamp oświetleniowych, ogrodzenia z bramą wjazdową, podjazdu dla osób niepełnosprawnych, przyłącza wody, utwardzonego terenu, należy stwierdzić, że w oparciu o art. 46 i 49 w związku z art. 235 Kodeksu cywilnego również dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych winna być traktowana jako sprzedaż ruchomości.

Z uwagi zatem na fakt, że dostawa ta będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w analizowanej sprawie, w odniesieniu do ww. składników, znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W rezultacie w odniesieniu do umowy sprzedaży w części dotyczącej powyższych składników, znajdzie zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych; ta część transakcji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym w tym zakresie stanowisko Państwa należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodzić się natomiast należy z Państwa zdaniem, że w sytuacji gdy zrezygnują Państwo ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanej transakcji, to sprzedaż Nieruchomości (prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz znajdujących się na gruncie: budynku i budowli) będzie wyłączona z opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę stanowiska Państwa wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację znak: 0111-KDIB3-3.4012.287.2023.3.AW.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

X. S.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00