Spis z natur wspomagany informatycznie – jak się przygotować i jak przeprowadzać
Spis z natury stanowi najbardziej czaso- i pracochłonną procedurę inwentaryzacyjną. Ponadto wszystkie czynności trzeba okresowo powtarzać. Proces ten wymaga zaangażowania wielu pracowników jednostki i ewentualnie wyłączenia określonych jej terenów z normalnej działalności. Z tego względu coraz częściej jednostki decydują się na informatyczne wspomaganie spisu z natury. Takie wspomaganie wymaga jednak specjalnego przygotowania, w tym wprowadzenia zmian do polityki rachunkowości jednostki oraz przeszkolenia członków komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych. Dlatego przygotowaliśmy zestaw pytań kontrolnych – trzy części. Pierwsza (pkt 1) jest przeznaczona dla głównych księgowych i kierowników jednostek. Przygotowane pytania ułatwią sprawdzenie, czy polityka rachunkowości jednostki zawiera wszystkie niezbędne postanowienia w zakresie wspomagania informatycznego spisu z natury. Druga część (pkt 2 i 3) jest przeznaczona dla członków komisji inwentaryzacyjnej oraz kierownika jednostki, odpowiedzialnego za prawidłowość przeprowadzania spisu z natury. Są tam wskazówki, jak przeprowadzać spis z natury wspomagany informatycznie, tak by spełniał warunki rzetelności i bezstronności. Ostatnia część (pkt 4) jest przeznaczona dla członków zespołów spisowych. Podane są kolejne kroki, jakie należy wykonać w polu spisowym w czasie spisu z natury wspomaganego informatycznie.
1. Uregulowania w polityce rachunkowości w zakresie spisu wspomaganego informatycznie – lista kontrolna dla osoby odpowiedzialnej za przygotowanie projektów zarządzeń kierownika jednostki
Lp. | Odpowiedz na pytania | √ |
1 | Czy w polityce rachunkowości wskazano oprogramowanie używane aktualnie przez jednostkę do wykonywania w pełni wspomaganych informatycznie spisów z natury rzeczowych aktywów obrotowych lub trwałych, w tym podano jego: |
