Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.490.2023.1.MC

Zastosowanie zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie, prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży prowadzonej przez sklep internetowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi sklep internetowy (dalej: Sklep), za pośrednictwem którego dokonuje sprzedaży w systemie wysyłkowym towarów takich jak: (...). Sprzedaż dokonywana jest tylko i wyłącznie na terenie Polski. Kupującym może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, rolnik ryczałtowy w rozumieniu ustawy o VAT, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna.

Kupujący może dokonać zakupu w Sklepie poprzez zarejestrowane w nim konto jak i bez rejestracji. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą oraz rolnik ryczałtowy, bez względu na to czy ma zarejestrowane konto w Sklepie czy też dokonuje zakupu bez rejestracji, jest zobowiązana do podania następujących danych przy zakupie: imię, nazwisko, adres, kod pocztowy, miejscowość, nr telefonu, adres e-mail.

Kupujący przedsiębiorca otrzymuje fakturę na swoją firmę, zaś osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą oraz rolnik ryczałtowy otrzymuje fakturę imienną. Każda sprzedaż jest dokumentowana fakturą wysyłaną automatycznie drogą elektroniczną (e-mailem) na adres mailowy podany przez kupującego w trakcie zakupu.

Całość ceny sprzedaży w systemie sprzedaży wysyłkowej jest możliwa do opłacenia przez klienta poprzez system płatności (dalej: „System Płatności”). Nie ma możliwości dokonywania płatności gotówką (za pobraniem). System Płatności jest prowadzony przez podmiot będący jego operatorem (dalej: „Operator”), który jest pośrednikiem płatności i posiada zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. W ramach Systemu Płatności klient może wybrać sposób dokonania płatności. Obecnie klient ma do wyboru kilka opcji, w tym m.in. (...), przelewy on-line, (...), płatność kartą bankową. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości wprowadzona zostanie w Systemie Płatności kolejna opcja płatności w postaci płatności odroczonych.

Niezależnie od wybranego przez klienta sposobu płatności w Systemie Płatności, płatność dokonana przez klienta trafia na konto Operatora jako pośrednika płatności. Operator udostępnia Spółce wgląd w przyjęte płatności na bieżąco, najpóźniej do końca dnia. Wgląd ten dokonywany jest w ramach indywidualnego konta Spółki, prowadzonego dla Spółki przez Operatora w Systemie Płatności. Spółka po wejściu na swoje konto (profil) ma dostęp do danych dotyczących wszystkich dokonanych na rzecz Spółki płatności z wykorzystaniem pośrednictwa Systemu Płatności. Powiązanie zapłaty z daną transakcją następuje poprzez indywidualny numer zamówienia. W zestawieniu płatności są m.in. takie dane jak: numer zamówienia, imię i nazwisko klienta, kwota, forma płatności, adres e-mail. Po indywidualnym numerze zamówienia Spółka może zidentyfikować adres dostawy towaru oraz powiązać zapłatę z danym zamówieniem i nabywcą.

Kwota płatności przelewana jest na rachunek bankowy Spółki w terminie późniejszym. Częstotliwość przelewów z rachunku Spółki na platformie na bankowy rachunek Spółki zależy od decyzji Spółki. Podstawą do rozliczenia płatności między Spółką i Operatorem jest raport rozliczeniowy sporządzany automatycznie w portalu na koncie Spółki na bieżąco każdego dnia. Wszystkie płatności dokonywane są w PLN.

Spółka rozważa w przyszłości wprowadzenie alternatywnego rozwiązania dla realizacji płatności w przypadku przerw w funkcjonowaniu Systemu Płatności (np. w razie jego awarii), tj. dokonania przez klienta przedpłaty bezpośrednio na konto bankowe Spółki.

Realizacja transakcji ze strony Spółki rozpoczyna się dopiero po zaksięgowaniu zapłaty na koncie Spółki w Systemie Płatności.

Dostawa towaru może nastąpić tylko za pośrednictwem kuriera. Wydanie towaru nastąpi w momencie fizycznego przekazania przez kuriera zamówionego towaru nabywcy. Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień.

Spółka nie wyklucza, że w przyszłości dostawa będzie możliwa również poprzez urządzenia typu paczkomat, które mogą być zarządzane przez różne podmioty.

Przedmiotem dostawy nie będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia.

Pytania

1.Czy w ramach opisanego powyżej stanu faktycznego, Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

2.Czy w ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego. Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie mieć obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przez Sklep przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ramach opisanego powyżej stanu faktycznego, Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Ad. 2

W ramach opisanego powyżej zdarzenia przyszłego, Spółka przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie będzie mieć obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uzasadnienie:

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak stanowi § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zwolnienie wskazane w § 2 Rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Pod poz. 36 załącznika do Rozporządzenia jako sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności, wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jak wynika z przedstawionych przepisów prawa, aby przysługiwało podatnikowi prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

a)dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

b)dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za sprzedaż towaru za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

c)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

d)przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do skorzystania z ww. zwolnienia, gdyż spełnione są wszystkie warunki do jego zastosowania.

W zakresie warunku wskazanego w pkt a.

Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do dyrektyw wykładni językowej, należy wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to co się wysyła” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby”.

Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy (w przeciwieństwie do dostawy w systemie wysyłkowym). Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z Rozporządzeniem jest realizowana zatem w każdym przypadku, gdy towary są dostarczane do wybranego przez klienta miejsca dostarczenia towaru.

Sprzedaż realizowana poprzez Sklep odbywa się wyłącznie za pośrednictwem platformy internetowej, z dostawą zakupionych towarów pod wskazany przez nabywcę adres. Dostawa zamówionych towarów realizowana jest jedynie za pośrednictwem firmy kurierskiej (w przyszłości rozważana jest możliwość korzystania z paczkomatów). Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień. Nie ma więc innej możliwości zakupu towaru przez klienta w Sklepie inaczej niż w systemie wysyłkowym, ponieważ Sklep nie oferuje sprzedaży stacjonarnej ani osobistego odbioru zamówień.

W zakresie warunku wskazanego w pkt b.

Płatności za dokonane dostawy, realizowane za pośrednictwem Operatora, będą finalnie zawsze wpływały na rachunek bankowy Spółki, niezależnie od sposobu zapłaty wybranego przez klienta. Udział Operatora jako pośrednika w realizacji płatności przez klienta nie skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia, ponieważ udział pośrednika nie zmienia tego, że płatność faktycznie wpływa bowiem na rachunek bankowy Spółki.

W ocenie Spółki, warunek zwolnienia dotyczący przekazania Spółce całości zapłaty za towar za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej jest spełniony w każdej z przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego form płatności. Niezależnie bowiem od wybranej przez klienta formy płatności dostępnej w Systemie Płatności, zapłacone przez niego środki trafią na rachunek bankowy Spółki.

W zakresie warunku wskazanego w pkt c.

Zdaniem Spółki, na podstawie posiadanej przez nią dokumentacji jest ona w stanie ustalić, jakiej transakcji dotyczy otrzymana wpłata.

Klient przy każdym zamówieniu, bez względu na to czy jest ono dokonywane przez zarejestrowane przez niego konto, czy też bez rejestracji, jest obowiązany do podania identyfikujących go danych (w tym adresu). Każde zamówienie posiada indywidualny numer, który umożliwia powiązanie go z konkretną wpłatą. Powiązanie wpłaty i danego nabywcy oraz jego zamówienia będzie możliwe dzięki indywidualnemu numerowi zamówienia.

Każdorazowo więc Spółka będzie w posiadaniu informacji, którego zamówienia oraz nabywcy dotyczy dana wpłata. Tym samym, Spółka z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę będzie zawsze wynikać, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana.

W zakresie warunku wskazanego w pkt d.

Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przedmiotem sprzedaży nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Reasumując, zdaniem Spółki, przy sprzedaży przez Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie ma i nie będzie mieć obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wynika to z tego, że w jej ocenie jest i będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowym w oparciu o § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w następujących interpretacjach podatkowych: 

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.97.2022.1.MN,

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.261.2022.1.JM,

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ,

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lutego 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.859.2021.2.ALN,

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2021 r. o sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1.dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2.świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

W omawianej sprawie wskazali Państwo, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi Ona sklep internetowy, za pośrednictwem, którego dokonuje sprzedaży w systemie wysyłkowym towarów takich jak: (...). Sprzedaż dokonywana jest tylko i wyłącznie na terenie Polski. Kupującym może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, rolnik ryczałtowy w rozumieniu ustawy o VAT, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna. Kupujący może dokonać zakupu w Sklepie poprzez zarejestrowane w nim konto jak i bez rejestracji. Osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą oraz rolnik ryczałtowy, bez względu na to czy ma zarejestrowane konto w Sklepie czy też dokonuje zakupu bez rejestracji, jest zobowiązana do podania następujących danych przy zakupie: imię, nazwisko, adres, kod pocztowy, miejscowość, nr telefonu, adres e-mail. Kupujący przedsiębiorca otrzymuje fakturę na swoją firmę, zaś osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą oraz rolnik ryczałtowy otrzymuje fakturę imienną. Każda sprzedaż jest przez Państwa dokumentowana fakturą wysyłaną automatycznie drogą elektroniczną (e-mailem) na adres mailowy podany przez kupującego w trakcie zakupu.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy w stanie faktycznym, Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, przy sprzedaży przez Sklep internetowy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że całość ceny sprzedaży w systemie sprzedaży wysyłkowej jest możliwa do opłacenia przez klienta poprzez system płatności. Nie ma możliwości dokonywania płatności gotówką (za pobraniem). System Płatności jest prowadzony przez podmiot będący jego operatorem (dalej: „Operator”), który jest pośrednikiem płatności i posiada zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. W ramach Systemu Płatności klient może wybrać sposób dokonania płatności. Obecnie klient ma do wyboru kilka opcji, w tym m.in. (...), przelewy on-line, (...), płatność kartą bankową. Spółka po wejściu na swoje konto (profil) ma dostęp do danych dotyczących wszystkich dokonanych na rzecz Spółki płatności z wykorzystaniem pośrednictwa Systemu Płatności.

Powiązanie zapłaty z daną transakcją następuje poprzez indywidualny numer zamówienia. W zestawieniu płatności są m.in. takie dane jak: numer zamówienia, imię i nazwisko klienta, kwota, forma płatności, adres e-mail. Po indywidualnym numerze zamówienia Spółka może zidentyfikować adres dostawy towaru oraz powiązać zapłatę z danym zamówieniem i nabywcą.

Kwota płatności przelewana jest na rachunek bankowy Spółki w terminie późniejszym. Częstotliwość przelewów z rachunku Spółki na platformie na bankowy rachunek Spółki zależy od decyzji Spółki.

Dostawa towaru może nastąpić tylko za pośrednictwem kuriera. Wydanie towaru nastąpi w momencie fizycznego przekazania przez kuriera zamówionego towaru nabywcy. Nabywcy nie mają możliwości osobistego odbioru zamówień.

Jak wyżej wskazano dostawa towarów w systemie wysyłkowym może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika, w sytuacji gdy m.in. dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek dostawcy towaru w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Z opisu sprawy wynika, że wymagane warunki do skorzystania z analizowanego zwolnienia są spełnione.

Odnosząc się zatem, do sprzedaży będącej przedmiotem Państwa wątpliwości ujętych w pytaniu nr 1, wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym, dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia będzie obowiązywało do 31 grudnia 2023 r.

Podsumowując, nie są Państwo zobowiązani do ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej za pośrednictwem Sklepu internetowego na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznano za prawidłowe.

Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży towarów przez Sklep internetowy przy zastosowaniu kasy rejestrującej w ramach opisanego zdarzenia przyszłego.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka rozważa w przyszłości wprowadzenie alternatywnego rozwiązania dla realizacji płatności w przypadku przerw w funkcjonowaniu Systemu Płatności (np. w razie jego awarii) w postaci płatności odroczonych, tj. dokonania przez klienta przedpłaty bezpośrednio na konto bankowe Spółki.

Natomiast dostawa towarów ma być możliwa również poprzez urządzenia typu paczkomat, które mogą być zarządzane przez różne podmioty.

W tym miejscu – w celu prawidłowego wypełnienia warunku do korzystania przez Państwa z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży – należy odnieść się do zapisu „pocztą lub przesyłkami kurierskimi” znajdującego się w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1640) zwanej dalej „ustawą pocztową”, ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej „działalnością pocztową”.

W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej:

Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

operator wyznaczony – operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych.

W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 8) jak i ustawa pocztowa.

W myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

przesyłka kurierska – przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:

a) rejestrację dnia i godziny nadania przesyłki pocztowej,

b) śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do momentu doręczenia,

c) doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,

d) doręczenie przesyłki pocztowej adresatowi lub osobie uprawnionej do odbioru w miejscu określonym przez nadawcę lub uzgodnionym z adresatem, w sposób zapewniający rejestrację dnia i godziny doręczenia przesyłki pocztowej;

Zaś art. 65 ustawy z dnia 22 listopada 2019 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8 ze zm.) stanowi, że:

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.

W myśl powołanych przepisów ustawy pocztowej i prawa przewozowego działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków.

Paczkomat (zgodnie z definicją tego słowa zawartą w Wikipedii), to oficjalnie automat paczkowy – system automatycznych skrytek pocztowych (lub terminali pocztowych) służący do nadawania i odbierania przesyłek. Natomiast przez pojęcie skrytki pocztowej, rozumie się – skrzynkę zainstalowaną w placówce operatora pocztowego, służącą do odbierania korespondencji.

Wprowadzenie w przyszłości przez Państwa, alternatywnego rozwiązania dla realizacji płatności w postaci płatności odroczonych, tj. dokonania przez klienta przedpłaty bezpośrednio na konto bankowe Spółki z zachowaniem wszystkich standardów opisanych w opisie sprawy dotyczących: powiązania zapłaty z daną transakcją poprzez indywidualny numer zamówienia z danymi podanymi przy zakupie (imię, nazwisko, adres, kod pocztowy, miejscowość, nr telefonu, adres e-mail) będzie również umożliwiało Spółce zidentyfikowanie adresu dostawy towaru jak i powiązanie zapłaty z danym zamówieniem i nabywcą.

Zatem w zakresie zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej dostawy, które będą Państwo świadczyć w opisanym zdarzeniu przyszłym, za pośrednictwem swojego Sklepu, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

·w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich w tym również przesyłek dostarczanych do paczkomatu (skrytki pocztowej),

·za które płatności będą dokonywane w całości na rachunek bankowy Państwa Spółki,

·a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakich konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

·ponadto, przedmiotem sprzedaży nie będą towary, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia,

wskazać należy, że będą i w tym przypadku, spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Zatem, będą Państwo mieć również prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, w ramach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, sprzedaży realizowanej przez Państwa Sklep na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do 31 grudnia 2023 r. w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00