Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.253.2023.1.MN

Ewidencjonowanie przy użyciu kas rejestrujących sprzedaży w X.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących sprzedaży w X.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Posiada status czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Przeważającym PKD Spółki jest 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.

Wnioskodawca zamierza prowadzić sprzedaż z użyciem innowacyjnego, opartego o tzw. sztuczną inteligencję formatu zaawansowanego, bezobsługowego automatu sprzedażowego, nazwanego roboczo „X” (dalej: X). X instalowane jest w lokalach użytkowych lub w ramach konstrukcji wolnostojących (zbliżonych wyglądem do kontenerów) jako zespół automatycznych, autonomicznych urządzeń obsługujących proces sprzedaży znajdujących się w nich produktów (towarów). Lokale użytkowe lub konstrukcje wolnostojące wraz z zainstalowanym X tworzyć będą łącznie w pełni zautomatyzowane i bezobsługowe sklepy.

X po podłączeniu do źródła zasilania oraz po zatowarowaniu będzie gotowy do użytku. Ponadto X nie będzie powiązany w sposób trwały i nierozerwalny z lokalem lub konstrukcją wolnostojącą, w którym lub w której zostanie instalowany. Każdorazowo istnieje możliwość deinstalacji X oraz przeniesienia go do innej lokalizacji.

Konstrukcyjnie X będzie stanowiło przestrzeń, na którą składać będą się różnego rodzaju standy (regały, lodówki, kawomaty itp.) zawierające produkty do nabycia. W X półki z produktami będą otwarte cały czas (tj. nie ma zamykanych szaf na wybrane produkty, z wyjątkiem lodówek). Aby kupujący mógł otrzymać towar, konieczne będzie wejście do X poprzez jego otwarcie przez klienta przy użyciu aplikacji mobilnej Wnioskodawcy lub karty płatniczej. Po przyłożeniu karty płatniczej do terminala przed wejściem, X zostanie otwarte i klient będzie mógł dokonać zakupów poprzez zabranie z półek kupowanych towarów. Alternatywnym sposobem korzystania z X będzie aktywowanie bramki (drzwi) do X za pośrednictwem aplikacji mobilnej (dalej: Aplikacja). W tym celu konieczne będzie zarejestrowanie w Aplikacji indywidualnego konta użytkownika oraz powiązanie go z kartą płatniczą, która będzie służyła do dokonywania płatności w X.

Korzystanie z X będzie całkowicie automatyczne: rozpoznanie przez X produktów, które klient kupuje poprzez ściągnięcie ich ze standów obsługiwane jest poprzez zestaw zainstalowanych kamer. Klient nabywa produkty, które podjął z półek/lodówek i przed opuszczeniem X nie odłoży ich na miejsce, skąd zostały zabrane. W przypadku kawomatów kawa zostanie przygotowana według wskazanych przez klienta parametrów i podana w odpowiednim kubku. Przed zakupem produktu, klient będzie miał możliwość zapoznania się z danymi dotyczącymi sprzedaży, a w szczególności z ceną produktu. W momencie wyjścia z X (a tym samym z przestrzeni X) karta płatnicza klienta zostanie obciążona kwotą zakupów (wybranych produktów), w tym ewentualnie zakupionej kawy (kawomaty nie są wyposażone w osobne mechanizmy płatnicze) - cała płatność odbywa się przy wyjściu z X.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości w ramach X będzie oferował także inne usługi np. sprzedaż biletów (w ich przypadku również nie będą występować osobne płatności, tylko jedna płatność przy wyjściu). Jeśli klient przed wyjściem z X nie zakupi żadnego produktu (lub usługi), to w momencie wyjścia z X jego karta nie zostanie w żaden sposób obciążona.

W ramach korzystania z X nie będzie możliwości płatności gotówką (banknotami lub bilonem). Płatności dokonywane przez klientów za pośrednictwem systemów kartowych będą wpływały na rachunek bankowy operatora X, prowadzony przez bank z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Historia transakcji będzie zapisana w systemie informatycznym Wnioskodawcy oraz systemie bankowym (lista transakcji kartowych). Dane będą gromadzone w sposób umożliwiający powiązanie płatności z konkretną transakcją.

W X nie będzie personelu ani kas sklepowych (kasy w formie samoobsługowej) dostępnych dla klienta. Klient obsługuje X w następujący sposób: klient samodzielnie wybiera produkty, które chce nabyć, a rozpoznanie produktów wybranych przez klienta do nabycia następuje automatycznie, bez udziału człowieka. Następnie klient płaci bez udziału obsługi (środki pobierane są z karty płatniczej) kwotę odpowiadającą wartości wybranych z X produktów. Uruchomienie X, obsługa X oraz płatność odbywa się w sposób automatyczny, wszystkie czynności samodzielnie obsługuje klient. Klient za pośrednictwem dedykowanej aplikacji mobilnej Wnioskodawcy lub na podany numer telefonu otrzyma bezpośrednio po wyjściu ze strefy X dane o sprzedaży, na co wyraża zgodę akceptując regulamin Wnioskodawcy dotyczący korzystania z X.

X będą dostępne 24 h na dobę.

W X nie będzie przebywał personel. Czynności takie jak zatowarowanie, sprzątanie, serwis kawomatu lub inne wymagają zewnętrznego serwisu. Serwis taki będzie realizowany przez personel zatrudniony przez Wnioskodawcę. W tym czasie klienci nie będą mogli korzystać z danego X. Personel ten nie będzie uczestniczył w jakikolwiek sposób w procesie sprzedaży produktów.

W X zainstalowane są kamery, wykorzystujące technologię sztucznej inteligencji i będące integralnym elementem X. Kamery wykorzystujące technologię sztucznej inteligencji muszą być zainstalowane w X, gdyż to one rozpoznają towar, jaki klient kupuje - bez kamer proces sprzedaży nie działa. W X nie ma czujników na półkach, system opiera się jedynie na kamerach.

Ze względu na zorganizowanie w powyższy sposób procesu sprzedaży, w X nie ma tradycyjnych kas obsługiwanych przez kasjerów, nie ma również kas samoobsługowych obsługiwanych przez klientów. Cała sprzedaż prowadzona jest poprzez opisany powyżej system sztucznej inteligencji. W obecnie funkcjonujących X (otwartych na dzień złożenia niniejszego wniosku) zlokalizowane są na ten moment kasy fiskalne, jednak klient nie ma do nich dostępu - znajdują się one na zapleczu X. Klient nie ma więc możliwości ze względów technicznych odbioru wydrukowanego na takiej kasie fiskalnej paragonu w formie papierowej i jak zostało to już wskazane powyżej, otrzymuje elektroniczny obraz paragonu.

Mając więc na uwadze, że organizacja procesu sprzedaży w przypadku X uniemożliwia umiejscowienie w nim kasy fiskalnej w miejscu dostępnym dla klientów, a tym samym wydruk i wydanie kupującemu paragonu fiskalnego w formie tradycyjnej (papierowej) w momencie dokonywania sprzedaży, Wnioskodawca przewiduje w przyszłości ewidencjonowanie sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej przypisanej do konkretnej lokalizacji X, w którym jest dokonywana jest tego rodzaju sprzedaż, umiejscowionej fizycznie w innym miejscu.

Rejestracja sprzedaży w konkretnych punktach obsługiwanych przez X przebiegłaby w ten sposób, że sprzedaż taka rejestrowana byłaby przy użyciu kas rejestrujących, zarejestrowanych jako przenośne kasy rejestrujące, zainstalowanych i fizycznie zlokalizowanych w centrum logistycznym Wnioskodawcy na terenie Polski. Kasa rejestrująca (kasa on-line), zlokalizowana w ww. centrum będzie przypisana do konkretnego punktu X i wyłącznie ten punkt będzie obsługiwała. Nie będzie możliwe jednoczesne rejestrowanie sprzedaży przy użyciu jednej kasy rejestrującej w dwóch punktach sprzedaży. Dodatkowo nie będzie możliwe dokonywanie zakupów w tym samym momencie w tym samym X przez dwie osoby. W centrum logistycznym drukowane będą papierowe paragony dokumentujące sprzedaż, jednak nie jest przewidywane przez Wnioskodawcę wydawanie klientom paragonu w formie papierowej. Paragony te będą archiwizowane przez Wnioskodawcę. Kupujący otrzyma elektroniczną wersję tego paragonu, w postaci czytelnego skanu w formacie PDF wysłanego na podany przez klienta adres e-mail (przy korzystaniu z X z wykorzystaniem Aplikacji) lub numer telefonu (przy korzystaniu z X z wykorzystaniem karty płatniczej - wówczas w wiadomości SMS wysyłany będzie link do pobrania tego dokumentu). Bez podania przez klienta adresu poczty elektronicznej (Aplikacja) oraz numeru telefonu (karta płatnicza), nie będzie możliwe skorzystanie przez klienta z X. Drukowanie paragonów dla każdej sprzedaży będzie odbywało się w sposób automatyczny przy użyciu systemów informatycznych Wnioskodawcy w momencie dokonywania sprzedaży. Po zarejestrowaniu sprzedaży w danej lokalizacji X, system informatyczny Wnioskodawcy przetwarzający daną transakcję będzie automatycznie inicjował wydrukowanie dla tej transakcji paragonu na kasie rejestrującej powiązanej z daną lokalizacją X, znajdującej się w centrum logistycznym Wnioskodawcy. Dodatkowo system informatyczny Wnioskodawcy zapewni możliwość przypisania płatności dokonanej przez klienta do właściwego paragonu.

Powyższy planowany sposób organizacji ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących wynika z nowatorskiego procesu sprzedaży w X, który to proces uniemożliwia Wnioskodawcy wydawanie papierowych paragonów - w szczególności z tego względu, że momentem sprzedaży jest opuszczenie przez klienta strefy X z wybranymi przez siebie produktami, co sprawia, że nie jest możliwe pobranie przez takiego nabywcę papierowego paragonu z kasy, która musi być umiejscowiona wewnątrz X.

Dodatkowo zamiar umiejscowienia kas rejestrujących w centrum logistycznym Wnioskodawcy podyktowany jest względami organizacyjnymi i technicznymi - ze względu na brak stałego personelu w X lokalizacja kas rejestrujących w jednym centrum logistycznym pozwoli na sprawniejszą obsługę kas i reagowanie na ewentualne problemy techniczne oraz usprawni proces archiwizowania paragonów w formie papierowej, które nie są wydawane klientowi.

Każda kasa rejestrująca zlokalizowana w centrum logistycznym Wnioskodawcy, przy użyciu której Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję sprzedaży, będzie spełniać warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT.

Jak zostało wskazane, wydruk paragonu w Centrum logistycznym będzie się odbywał w sposób automatyczny, bez konieczności każdorazowej ręcznej obsługi wydruku przez pracowników - nie oznacza to jednak, że w Centrum logistycznym nie będzie pracowników, odpowiedzialnych za nadzorowanie całego procesu. Umiejscowienie kas fiskalnych w Centrum logistycznym wynika z przyczyn organizacyjnych i technicznych oraz pozwoli na ewentualną szybką reakcję w przypadku jakichkolwiek możliwych do wystąpienia problemów technicznych. W X nie ma pracowników obsługujących sprzedaż, stąd też reakcja w takich sytuacjach byłaby niemożliwa, a co najmniej utrudniona oraz wydłużona. Umieszczenie wszystkich kas obsługujących X w Centrum logistycznym w ocenie Wnioskodawcy pozwoli na znaczące usprawnienie procesu drukowania oraz przechowywania paragonów fiskalnych oraz zapewni właściwy nadzór nad dokonywaną rejestracją sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kasy fiskalne będą fizycznie zainstalowane w Centrum logistycznym, a za pośrednictwem systemów informatycznych Wnioskodawcy będą powiązane z konkretnym X, w którym będą służyły do ewidencjonowania sprzedaży.

Innowacyjność X i zastosowana technologia oparta o sztuczną inteligencję polega między innymi na tym, że X są całkowicie bezobsługowe. Rozliczenie sprzedaży dokonywane jest automatycznie, klient nie skanuje w żaden sposób towarów, tak jak ma to miejsce w tradycyjnych sklepach, nawet przy użyciu kasy samoobsługowej. Nowoczesna technologia stosowana przez Wnioskodawcę zakłada całkowite zminimalizowanie czynności niezbędnych do dokonania przez klienta zakupów - wystarczające jest wejście do X przy użyciu Aplikacji lub karty płatniczej, wybranie interesujących produktów oraz wyjście z X, bez konieczności dokonywania jakichkolwiek czynności technicznych lub operacyjnych w celu zakończenia procesu sprzedaży. Sprzedaż towarów następuje dopiero w momencie wyjścia przez klienta z X i zamknięcia drzwi (pkt 5.9. Zasad korzystania z Usługi (…): Do zawarcia umowy sprzedaży z (…) dochodzi z chwilą opuszczenia Automatu sprzedającego przez Uczestnika, tj. z chwilą opuszczenia Automatu sprzedającego przez Uczestnika) - w tym momencie system X dzięki zaawansowanemu systemowi kamer jednocześnie „nabija” wszystkie pobrane i nieodłożone przez klienta na półkę towary, a następnie za pośrednictwem karty płatniczej klienta pobiera płatność za dokonane zakupy. Do momentu opuszczenia X, system nie nabija towarów na kasę - samo podniesienie danego produktu z półki nie jest bowiem równoznaczne z jego nabyciem. Klient przykładowo może zabrać dany towar z półki, przejść do innych regałów i ostatecznie zdecydować o odłożeniu produktu z powrotem - wówczas nie dochodzi do zakupu. Ze względu na powyższe, dla technologii stosowanej przez Wnioskodawcę kluczowym momentem, w którym dochodzi do naliczenia sprzedaży jest moment opuszczenia przez danego klienta X. Dopiero w tym momencie system otrzymuje informację, że doszło do zakupu i przesyła do kasy fiskalnej polecenia dotyczące ewidencjonowania sprzedaży i wystawienia paragonu. Ze względów technologicznych, w trakcie dokonywania zakupów (tj. przebywania w X, pobierania produktów z półek) klient nie otrzymuje informacji o pobranych z półek produktach - ponieważ do sprzedaży dochodzi w momencie wyjścia z X i w tym momencie system ewidencjonuje sprzedaż wszystkich towarów. W tym aspekcie pobyt klienta w X jest zbliżony do dokonywania zakupów w sklepach tradycyjnych, gdzie klient zabiera produkty z półek przed udaniem się do kasy.

Jak zostało to już wskazane, ze względu na to, że innowacyjność X opiera się o wykorzystywanie systemu opartego o sztuczną inteligencję do obsługi dokonywanych przez klientów zakupów, w X nie ma kas sklepowych (w tym nie ma kas samoobsługowych), które byłyby dostępne dla klientów. Tym samym, nie ma więc również tradycyjnych wyświetlaczy, na których wyświetlałoby się nabijanie produktów na kasę. Technologia stosowana przez Wnioskodawcę nie zlicza bowiem na poczet sprzedaży towarów po ściągnięciu ich z półek przez klienta - nie są one uznawane za nabyte do momentu opuszczenia przez klienta X. Klient może w każdej chwili przed wyjściem z X odłożyć dany towar na miejsce - wówczas nie zostaje on doliczony do rachunku klienta. Dopiero w momencie opuszczenia X system dokonuje ewidencji sprzedaży i dopiero wówczas wiadomo, które towary klient ostatecznie zakupił. Klient znajduje się wówczas poza X, a dowód dokonanych zakupów i dane o sprzedaży zostają mu przesłane w postaci cyfrowego odwzorowania paragonu w formie elektronicznej na podany przez niego adres poczty elektronicznej lub poprzez wiadomość SMS, w której zawarty będzie link do pobrania dokumentu, wysłaną na numer telefonu podany przez klienta. Dodatkowo klient korzystający z Aplikacji otrzyma również informacje o sprzedaży za pośrednictwem Aplikacji. Przesłanie dowodu zakupu do klienta dokonywane jest w sposób trwały - klient ma możliwość pobrania oraz zapisania otrzymanego dokumentu.

Przed wyjściem ze sklepu, a tym samym przed dokonaniem zakupu, klient ma możliwość zapoznania się z ceną każdego produktu - są one prezentowane przez cały czas na elektronicznych etykietach cenowych, przyklejonych do półek, na których stoi towar.

Poprzez akceptację Zasad korzystania z Usługi (…) każdy klient wyraża zgodę na otrzymanie dowodu sprzedaży w formie elektronicznej (pkt 6.13.2. Zasad korzystania z Usługi (…) oraz pkt 6.14. tychże Zasad w zakresie not korygujących i duplikatów dokumentów sprzedaży w postaci elektronicznej). Dowód zakupu otrzymywany przez klienta stanowi cyfrowe odwzorowanie paragonu w formie elektronicznej, zawierające wszystkie elementy, które zgodnie z przepisami powinien zawierać paragon. Klient ma możliwość pobrania i zapisania tego dokumentu. Ze względów technicznych związanych z formatem danych, dokument ten nie jest jednak paragonem fiskalnym w formie elektronicznej. Klient korzystający z Aplikacji po wyjściu z X otrzymuje także podsumowanie zakupów w Aplikacji (niezależnie od otrzymania cyfrowego odwzorowania paragonu w formie elektronicznej).

Warunkiem skorzystania z X jest zaakceptowanie Zasad korzystania z Usługi (…). Bez tej akceptacji nie jest możliwe wejście do X i zrobienie zakupów. Oznacza to, że klienci akceptują regulamin przed rozpoczęciem swoich pierwszych zakupów w X. Zgoda udzielona przez danego Użytkownika jest ważna również w przypadku kolejnych zakupów w X.

X jest obsługiwanym przez klienta urządzeniem do automatycznej sprzedaży towarów, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należność (w formie bezgotówkowej) oraz wydaje towar, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Wnioskodawca ma świadomość, że sprzedaż dokonywana przy zastosowaniu tego rodzaju automatów mogłaby co do zasady korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442). W przypadku Wnioskodawcy nie będzie to jednak możliwe, ponieważ Wnioskodawca rozpoczął przed 1 stycznia 2022 r. w punktach X ewidencjonowanie sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących, co uniemożliwia mu korzystanie z przedmiotowego zwolnienia - potwierdza to również uzyskana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2022 r. (znak 0114-KDIP1-3.4012.424.2022.1.PRM).

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości dokonywania sprzedaży w X towarów wymienionych w § 4 ww. Rozporządzenia, co również uniemożliwiłoby mu korzystanie z przedmiotowego zwolnienia. Mając więc na względzie, że na Wnioskodawcy bezwzględnie ciąży obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w X przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca wystąpił z zapytaniem objętym niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przedmiotem sprzedaży w X nie będą wyroby tytoniowe (CN 2401, 2402, 2403). Wnioskodawca planuje w przyszłości prowadzić w X sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% lub napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN).

Sprzedaż produktów alkoholowych będzie wymagała zainicjowania przez zainteresowanego klienta z użyciem dedykowanego ekranu znajdującego się w X. Przed rozpoczęciem zakupów klient będzie musiał zapoznać się z obowiązkiem informacyjnym dotyczącym przetwarzania jego danych osobowych oraz z postanowieniami regulaminu - wyświetlanymi na ekranie. Dokumenty te będą zawierały szczegółowe postanowienia dotyczące warunków sprzedaży alkoholu w X. Regulamin będzie między innymi zakazywał sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym oraz zobowiązywał klienta do poddania się procesowi weryfikacji trzeźwości i tożsamości. Nie będzie możliwe nabycie alkoholu w X, bez przejścia całego procesu akceptacji warunków sprzedaży i weryfikacji trzeźwości oraz tożsamości. W X będą znajdować się wymagane przepisami prawa oznaczenia informujące o szkodliwości spożywania alkoholu. W X nie będzie możliwy zakup alkoholu na kredyt lub pod zastaw.

Po zapoznaniu się z dokumentami prawnymi na dedykowanym ekranie, system połączy klienta z e-sprzedawcą, który zdalnie będzie miał podgląd z kamery alkoholomatu na konsumenta w celu poddania go wizualnej weryfikacji pod kątem trzeźwości i wieku - analogicznie jak w tradycyjnym sklepie. E-sprzedawca oceni, czy klient jest pełnoletni i trzeźwy. Jeżeli stwierdzi, że stan klienta wskazuje na stan po spożyciu alkoholu, to klientowi na dedykowanym ekranie w X wyświetli się komunikat o odmowie sprzedaży alkoholu w X. Klient, który nie zgadza się z decyzją e-sprzedawcy może udać się do tradycyjnego sklepu (…) i zostać poddany ponownej weryfikacji przez personel tradycyjnego sklepu w kontakcie bezpośrednim. W przypadku wątpliwości e-sprzedawcy co do pełnoletności klienta, klient zostanie poproszony o przyłożenie swojego dowodu osobistego do skanera. Na podstawie zeskanowanych danych system zweryfikuje czy dowód jest prawdziwy, sprawdzi wiek oraz zdjęcie klienta i porówna je z wizerunkiem osoby stojącej przed kamerą w X. Dane będą usuwane natychmiast po zakończeniu weryfikacji. Jeżeli klient odmówi okazania dowodu osobistego lub dane na dokumencie nie będą się zgadzać (np. nieważny dokument, brak pełnoletności, posłużenie się cudzym dokumentem), to klientowi na dedykowanym ekranie w X wyświetli się komunikat o odmowie sprzedaży alkoholu w X. Klient będzie mógł zażądać ponownej weryfikacji w pobliskim tradycyjnym sklepie (…) w kontakcie bezpośrednim. W przypadku pozytywnej weryfikacji przez e-sprzedawcę w X, blokada lodówki zostanie zwolniona, klient będzie mógł otworzyć jej drzwi i wybrać interesujący go alkohol. Po wybraniu alkoholu drzwi lodówki zostaną zamknięte i zablokowane.

Alkohol będzie znajdował się w wyznaczonym miejscu w X, osobno od pozostałych produktów, w zamkniętej, zablokowanej lodówce służącej do przechowywania tylko produktów alkoholowych. Zakup alkoholu w X będzie możliwy tylko z tego urządzenia. System służący weryfikacji kupującego i otwieraniu lodówki będzie obsługiwany przez dotykowy ekran z dedykowaną aplikacją, kamerę do połączenia z e-sprzedawcą oraz skaner dowodów. Proces płatności za zakup produktów alkoholowych będzie odbywał się według tego samego schematu, co pozostałych produktów w X. Oznacza to, iż kamery zarejestrują jakie produkty alkoholowe klient podjął z lodówki i na tej podstawie, w momencie wyjścia klienta z X, system obsługujący X zaewidencjonuje sprzedaży wszystkich towarów, a następnie pobierze płatność z karty płatniczej klienta. Rozpoznawanie produktów alkoholowych podjętych przez klienta z lodówki będzie wykonywał ten sam system sztucznej inteligencji, który rozpoznaje wybór pozostałych produktów w X. Różnicą przy sprzedaży alkoholu będzie brak swobodnego dostępu do produktów alkoholowych. Ich podjęcie z lodówki będzie możliwe dopiero w przypadku spełnienia warunków formalnych i po pozytywnym przejściu procesu weryfikacji. Tylko wówczas e-sprzedawca zwolni blokadę lodówki z alkoholem w celu podjęcia przez klienta wybranych produktów alkoholowych. Klient otrzyma jeden rachunek za wszystkie zakupy w X, niezależnie od tego czy kupi wyłącznie alkohol czy zarówno alkohol i towary niealkoholowe.

Osoby niepełnoletnie nie będą mogły nabywać alkoholu w X. Każdy zakup alkoholu w X będzie poprzedzony procesem weryfikacji wieku i trzeźwości. W przypadku wątpliwości co do pełnoletności klienta, e-sprzedawca poprosi go o zeskanowanie dowodu osobistego w celu weryfikacji wieku klienta oraz autentyczności dokumentu. Brak pełnoletności będzie skutkował odmową sprzedaży alkoholu osobie niepełnoletniej.

Pytanie

Czy prawidłowe będzie działanie Wnioskodawcy, polegające na ewidencjonowaniu sprzedaży w X przy użyciu kas rejestrujących, przypisanych do konkretnej lokalizacji X, które to kasy rejestrujące zainstalowane i fizycznie zlokalizowane będą w centrum logistycznym Wnioskodawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie przez niego ewidencjonowania sprzedaży w X przy użyciu kas fiskalnych zainstalowanych i fizycznie zlokalizowanych w centrum logistycznym Wnioskodawcy w sposób opisany we wniosku będzie prawidłowe.

Konieczność wskazania miejsca instalacji kasy rejestrującej wynika z obowiązku dokonania jej fiskalizacji. Zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Rozporządzenia, w przypadku kas fiskalnych z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii, wskazać należy miejsce instalacji kasy, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku kas rejestrujących przenośnych wskazuje się miejsce siedziby podatnika. Tożsame dane, zgodnie z § 13 Rozporządzenia przesyłane są również w przypadku dokonywania fiskalizacji kas on-line.

W świetle powyższych przepisów dopuszczalne jest zatem w przypadku kas przenośnych wskazanie jako miejsca instalacji innego miejsca niż to, w którym dokonywana jest sprzedaż. W takiej sytuacji jako miejsce instalacji podać należy adres siedziby podatnika - Wnioskodawcy. Kasa taka, zarejestrowana jako przenośna może służyć ewidencji sprzedaży w miejscach innych niż miejsce jej instalacji - w niniejszym przypadku w lokalizacji danego punktu X.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przepisy dotyczące obowiązków związanych z ewidencją sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących nie wskazują wymogu, by kasa rejestrująca znajdowała się fizycznie w punkcie sprzedaży. Wśród obowiązków podatnika, określonych w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT wskazano, że podatnik zobowiązany jest wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony. Dodatkowo podstawowym obowiązkiem ciążącym na podatniku jest prawidłowe i rzetelne ewidencjonowanie sprzedaży. Wypełnienie tego obowiązku jest przy tym możliwe niezależnie od miejsca fizycznej lokalizacji kasy rejestrującej. System technologiczny Wnioskodawcy wprowadzony w X będzie rejestrował każdą sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej, zlokalizowanej w prowadzonym przez niego centrum logistycznym, przypisanej indywidualnie do konkretnej lokalizacji X. Będzie to możliwe, gdyż sposób organizacji procesu sprzedaży jest nierozerwalnie połączony z systemami informatycznymi Wnioskodawcy, rejestrującymi i przetwarzającymi każdą transakcję. Wydruk paragonu na kasie rejestrującej zlokalizowanej w centrum logistycznym Wnioskodawcy będzie odbywał się w sposób automatyczny, bez konieczności ręcznej obsługi przez pracowników Wnioskodawcy i będzie to miało każdorazowo miejsce w momencie dokonywania sprzedaży w danej lokalizacji X. Proces ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących znajdujących się w centrum logistycznym będzie przebiegał w taki sposób, że każdorazowo będzie możliwe wykazanie sprzedaży dokonanej w danej lokalizacji X w konkretnym dniu. Planowany przez Wnioskodawcę sposób organizacji ewidencji sprzedaży nie stwarza więc jakiegokolwiek ryzyka uszczuplenia należności publicznoprawnej, w szczególności mając na uwadze, że wszystkie płatności odbywać się będą wyłącznie bezgotówkowo.

Należy podkreślić, że planowane przez Wnioskodawcę rozwiązanie wynika z braku możliwości wydawania paragonów w formie papierowej w lokalizacjach X, ze względu na sposób organizacji sprzedaży poprzez system automatyczny oparty o sztuczną inteligencję. Lokalizacja kas rejestrujących w centrum logistycznym ma na celu zapewnienie prawidłowości ewidencjonowania sprzedaży i usprawni ten proces, w szczególności mając na względzie, że w X nie znajduje się stały personel zajmujący się obsługą danego X czy obsługą techniczną znajdujących się w nich obecnie kas rejestrujących.

W ocenie Wnioskodawcy tego rodzaju organizacja procesu sprzedaży oraz drukowania paragonów spełniać będzie wymogi wynikające z przepisów prawa, dotyczące ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, a fizyczna lokalizacja kasy w miejscu sprzedaży nie jest niezbędna dla prawidłowego prowadzenia ewidencji.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, w którym ewidencja sprzedaży będzie prowadzona w taki sposób, że każda sprzedaż zostanie zarejestrowana na kasie fiskalnej, a paragon potwierdzający daną transakcję zostanie wydany nabywcy (w tym przypadku w postaci czytelnego skanu w formacie PDF przesłanego na adres poczty elektronicznej klienta lub w formie linku do pobrania w wiadomości SMS), działanie Wnioskodawcy będzie prawidłowe.

Należy podkreślić, że klient X każdorazowo otrzyma dane o sprzedaży poprzez otrzymanie cyfrowego odwzorowania paragonu w formie elektronicznej: w formie SMS za pośrednictwem podanego numeru telefonu oraz dodatkowo za pośrednictwem Aplikacji Wnioskodawcy - w przypadku korzystania z niej.

W świetle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz uzyskanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej z dnia 19 października 2022 r. (znak 0114-KDIP1- 3.4012.424.2022.1.PRM) należy również ponownie zaznaczyć, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do stosowania zwolnienia o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 poz. 2442), dla czynności wskazanych w poz. 39 i 40 załącznika do ww. rozporządzenia (tj. zwolnienia z ewidencji na kasie fiskalnej dla dostawy towarów i świadczenia usług przy użyciu urządzeń do automatycznej sprzedaży, przyjmujących należność w systemie bezobsługowym), a to ze względu na rozpoczęcie ewidencjonowania przy zastosowaniu kas fiskalnych w X przed dniem 1 stycznia 2022 r. Ponadto, Wnioskodawca planuje dokonywać w X sprzedaży towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia, co również uniemożliwiłoby mu skorzystanie ze zwolnienia.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy, zamiar wprowadzenia w X sprzedaży alkoholu nie wpływa na zapytanie objęte niniejszym wnioskiem, dotyczące fizycznego umiejscowienia kas fiskalnych w centrum logistycznym Wnioskodawcy. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują wyłącznie, że sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów, musi być bezwzględnie ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących. Poza powyższym, przepisy nie nakładają żadnych innych, szczególnych wymagań dotyczących sposobu rejestrowania takiej sprzedaży czy stosowania kas rejestrujących. W szczególności przepisy w obecnie obowiązującym brzmieniu nie nakładają wymogu posiadania odrębnej kasy fiskalnej do rejestrowania sprzedaży napojów alkoholowych - konieczność posiadania przez punkty sprzedaży wydzielonego stanowiska, zamkniętego własną kasą fiskalną funkcjonowała wcześniej, lecz dotyczyła sklepów wielkopowierzchniowych, i była stopniowo przez ustawodawcę znoszona (w 2002 r. wymóg ten dotyczył sklepów samoobsługowych o powierzchni powyżej 200m2, od 1 lipca 2011 roku na mocy nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 6) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.) wymóg ten całkowicie zniesiono).

Wnioskodawca podkreśla, że planowany przez niego sposób ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych umiejscowionych w centrum logistycznym (przypisanych do konkretnego X) pozwoli na prawidłowe ewidencjonowanie każdej sprzedaży, w tym również sprzedaży napojów alkoholowych, objętych bezwzględnym wymogiem ewidencji na kasie rejestrującej. Każda sprzedaż, w tym sprzedaż alkoholu będzie rejestrowana na kasie fiskalnej, znajdującej się w centrum logistycznym i udokumentowana paragonem. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że będzie spełniał wszelkie inne wymagania dotyczące sprzedaży alkoholu, wynikające z obowiązujących przepisów, w tym w szczególności z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 poz. 1119 ze zm.). Jak zostało to opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, sprzedaż alkoholu w X odbywać się będzie wyłącznie po każdorazowej weryfikacji trzeźwości i tożsamości klienta przez e-sprzedawcę przy użyciu znajdującego się w X dedykowanego ekranu, a alkohol będzie znajdował się w wyznaczonym miejscu, osobno od pozostałych produktów, w zamkniętej, zablokowanej lodówce, która będzie się otwierała wyłącznie po pozytywnym przejściu przez klienta ww. procesu weryfikacji.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym umieszczenie kas rejestrujących i drukowanie paragonów w formie papierowej w centrum logistycznym Wnioskodawcy w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie zgodne z obowiązującymi przepisami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicyprowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani: wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy:

1.Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

2.Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 111b ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1)grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2)wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas

- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Podatnicy prowadzący sprzedaż przy zastosowaniu automatów są bowiem zobowiązani stosować kasy o zastosowaniu specjalnym. Jak stanowi przepis § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f) Rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), dalej jako „rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących”:

Podatnicy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, używają (...) kasy o zastosowaniu specjalnym - których konstrukcja i program pracy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i spełniają szczególne wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas związane ze szczególnymi formami obrotu lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy (...) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Stosownie natomiast do brzmienia § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.

Natomiast w przypadku, gdy taka kasa zawiera drukarkę kasy, podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, o czym stanowi § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zatem podatnik- w zależności od tego, czy kasa nie zawiera czy zawiera drukarkę kasy -nie wystawia lub może nie wystawiać paragonu fiskalnego z tytułu sprzedaży dokonanej za pośrednictwem automatu, przy zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas rejestrujących.

W myśl § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1759 ze zm.) dalej jako „rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących”:

W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:

1)program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

2)kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;

3)kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a)numer unikatowy,

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c)datę sprzedaży,

d)numer kolejny paragonu,

e)łączną wartość sprzedaży brutto,

f)łączną wysokość podatku należnego,

g)typ formy płatności,

h)nazwę formy płatności;

Natomiast stosownie do § 52 ust. 3 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:

W przypadku, gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, zawiera drukarkę kasy, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej albo faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży dane, o których mowa odpowiednio w ust. 2 pkt 3 lit. a- h albo w pkt 4 lit. a-f.

Zgodnie natomiast z § 52 ust. 4 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, posiada co najmniej jeden wyświetlacz, który ma zapewniać nabywcy odczyt pokazywanych danych o sprzedaży.

Należy zwrócić uwagę również na § 6 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którymi:

Podatnicy prowadząc ewidencję:

1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy (...)

8) umieszczają wyświetlacz kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt pokazywanych na nim danych.

Dokonując analizy modelu sprzedaży przedstawionego w Państwa wniosku - można stwierdzić, że:

1.X instalowane jest w lokalach użytkowych lub w ramach konstrukcji wolnostojących (zbliżonych wyglądem do kontenerów) jako zespół automatycznych, autonomicznych urządzeń obsługujących proces sprzedaży znajdujących się w nich produktów (towarów);

2.X tworzyć będą łącznie w pełni zautomatyzowane i bezobsługowe sklepy;

3.korzystanie z X będzie całkowicie automatyczne: rozpoznanie przez X produktów, które Klient kupuje poprzez ściągnięcie ich ze standów obsługiwane jest poprzez zestaw zainstalowanych kamer;

4.czynności takie jak zatowarowanie, sprzątanie, serwis kawomatu lub inne w X wymagają zewnętrznego serwisu;

5.w ramach korzystania z X nie będzie możliwości płatności gotówką (banknotami lub bilonem). Płatności dokonywane przez Klientów za pośrednictwem systemów kartowych będą wpływały na rachunek bankowy operatora X, prowadzony przez bank z siedzibą na terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe można stwierdzić, że X to nowoczesne urządzenie służące do sprzedaży samoobsługowej (automat sprzedający).

Należy wskazać, że kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. do 21 grudnia 2021 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 ze zm.), które zastąpione zostało od 1 stycznia 2022 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2022 r. poz. 2442).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 39 załącznika do ww. rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży może korzystać:

Dostawa towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar.

Natomiast w poz. 40 ww. załącznika stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:

Świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Należy podkreślić, że zwolnienia te mają charakter czasowy i na podstawie obecnie obowiązującego rozporządzenia zwolnienie przedmiotowe określone w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia obowiązuje do 31 grudnia 2023 r.

Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że z przedmiotowego zwolnienia nie może korzystać dostawa towarów i świadczenie usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 lit. n ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów

Ponadto, jak wynika z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia:

W przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2022 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Wskazali Państwo w opisie sprawy, że w punktach X zostało już rozpoczęte przed 1 stycznia 2022 r. ewidencjonowanie sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej, a w przyszłości planowana jest dodatkowo w ramach X dostawa napojów alkoholowych objętych § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień z kas rejestrujących – powoduje to – że nie jest możliwe korzystanie ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 39 i 40 załącznika.

Przechodząc natomiast do kwestii rozwiązania dotyczącego ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej w X przy użyciu kasy rejestrującej należy stwierdzić, że nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami przyjęty przez Państwa sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży tj. postępowanie polegające na zainstalowaniu i fizycznej lokalizacji kas przypisanych do konkretnego punktu X w jednym miejscu na terenie Polski, tj. w centrum logistycznym, a nie w poszczególnych automatycznych punktach sprzedaży.

Przyjmując, że X jest obsługiwanym przez Klienta urządzeniem do automatycznej sprzedaży towarów/usług, które w systemie bezobsługowym przyjmuje należność (w formie bezgotówkowej) z tytułu dostawy towarów/świadczenia usług, należy mieć na uwadze przepis § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, zgodnie z którym:

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie:

1)kasy ogólne - kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji i rozwiązań konstrukcyjnych;

2)kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, których konstrukcja i program pracy kasy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozporządzeniu, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności (...).

Kasy o zastosowaniu specjalnym obejmują m.in. kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Zgodnie natomiast z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku szczególnego rodzaju sprzedaży lub szczególnego sposobu prowadzenia ewidencji, dla którego jest wymagane prowadzenie ewidencji przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym, podatnicy są obowiązani używać tych kas.

Uwzględniając zatem powyższe, opisany model działania polegający na ewidencjonowaniu sprzedaży w punktach X przy użyciu kas rejestrujących zainstalowanych i fizycznie zlokalizowanych w jednym centrum logistycznym na terenie Polski należącym do właściciela X, nie spełnia warunków ewidencjonowania na kasie rejestrującej wynikających z zacytowanych powyżej przepisów.

W poszczególnych punktach automatycznej sprzedaży X nie będą bowiem znajdować się kasy fiskalne rejestrujące sprzedaż dokonywaną w danym punkcie. Kasy te będą się znajdować fizycznie w jednym miejscu – tj. w centrum logistycznym należącym do właściciela X, a jedynie za pośrednictwem systemów informatycznych będą one powiązane z konkretnym X. Natomiast kasy specjalnego przeznaczenia przystosowane do automatycznej sprzedaży towarów lub usług muszą być umieszczone w tych automatycznych urządzeniach, tj. we wszystkich punktach sprzedaży X. Nie mogą się one znajdować poza tymi automatycznymi urządzeniami.

Dodatkowo częścią każdej takiej kasy rejestrującej musi być wyświetlacz kasy umożliwiający nabywcy zapoznanie się z danymi dotyczącymi dokonywanej sprzedaży. W odniesieniu bowiem do sprzedaży dokonywanej w automatach podatnik nie wystawia lub może nie wystawiać paragonu fiskalnego, ale tylko pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu kasy dla nabywcy pozycji paragonu dotyczących transakcji sprzedaży przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży. W sytuacji, gdy kasy rejestrujące sprzedaż dokonywaną w punktach X będą się znajdowały poza tymi automatycznymi urządzeniami (tj. będą one zlokalizowane w jednym miejscu - w centrum logistycznym na terenie Polski), to ten wymóg nie zostanie spełniony. Nie nastąpi bowiem wyświetlenie paragonu fiskalnego na wyświetlaczu kasy pozwalające na zapoznanie się Klienta z danymi o sprzedaży. Nie jest wystarczające dla spełnienia tego wymogu zapewnienie Klientowi możliwości zapoznania się z ceną każdego produktu poprzez jej prezentację przez cały czas na elektronicznych etykietach cenowych, przyklejonych do półek, na których stoi towar. Tej przesłanki nie spełnia również przekazanie Klientowi elektronicznej wersji paragonu fiskalnego dokumentującego daną sprzedaż w postaci czytelnego skanu paragonu w formacie pdf wysłanego na podany przez klienta adres e-mail lub numer telefonu. Przekazanie Klientowi paragonu w postaci elektronicznej należy bowiem odróżnić od wyświetlenia tego paragonu na wyświetlaczu kasy rejestrującej.

Tym samym odpowiadając na Państwa pytanie, czy w opisanej sytuacji prawidłowe będzie działanie polegające na ewidencjonowaniu sprzedaży w X przy użyciu kas rejestrujących, przypisanych do konkretnej lokalizacji X, które to kasy rejestrujące zainstalowane i fizycznie zlokalizowane będą w centrum logistycznym (a nie w danym punkcie sprzedaży), należy stwierdzić, że działanie polegające na ewidencjonowaniu sprzedaży w X przy użyciu kas rejestrujących, które to kasy rejestrujące będą fizycznie zlokalizowane poza danym punktem sprzedaży tj. w centrum logistycznym, będzie nieprawidłowe.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00