Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.472.2023.3.ESZ

W zakresie uznania transakcji zbycia w drodze aportu za ZCP.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług (pytanie nr 1) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że wnoszony aportem zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Pion stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja ta podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Uzupełnił go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 października 2023 r. (wpływ 17 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o.. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] jest osobą prawną, będącą polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Spółki skupia się obecnie na trzech filarach:

  • ochrona (…);
  • handel (…)
  • nieruchomości (…). Działalność w tym obszarze polega na wynajmowaniu powierzchni, którymi dysponuje Spółka.

Struktura organizacyjna; planowane działania restrukturyzacyjne

Struktura organizacyjna Wnioskodawcy prezentuje się obecnie następująco: (...)

Spółka w ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych zamierza wydzielić w całości wskazany w punkcie 3 Pion Infrastruktury i Projektów (…) i wnieść go aportem jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa [dalej: ZCP] do spółki A. W zamian Wnioskodawca obejmie akcje w spółce A.

Po przeprowadzeniu ww. operacji swoją dalszą działalność Spółka planuje oprzeć na filarze ochrony. Pozostałe filary, tj. handlu i nieruchomości w całości zostaną przekazane aportem do spółki A. Działalność tych filarów będzie kontynuowana już w ramach spółki A (np. istniejące zapasy zostaną sprzedane już przez spółkę A., nieruchomości będą dalej wynajmowane przez spółkę A. etc.).

Wyodrębnienie finansowe Pionu Infrastruktury i Projektów (…)

Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (…). Ponadto Piony mają osobne budżety, których poziom realizacji jest stale monitorowany w Spółce. Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności i przypisanych im struktur organizacyjnych w celu uznania ich za ZCP.

Wyodrębnienie organizacyjne Pionu Infrastruktury i Projektów (…).

Pion Infrastruktury i Projektów (…) jest wyodrębniony w strukturze organizacyjnej i w majątku Wnioskodawcy, co odzwierciedla schemat struktury organizacyjnej Spółki. Wyrazem odrębności organizacyjnej jest również ich odrębność finansowa (własny budżet i ewidencja finansowa). Każdy z Pionów odrębnie zajmuje się przypisanym mu, opisanym wcześniej filarem działalności.

Wyodrębnienie funkcjonalne Pionu Infrastruktury i Projektów (…)

Pion Infrastruktury i Projektów (…) jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...). Pion Infrastruktury i Projektów (…) stanowi funkcjonalnie odrębną całość i w ocenie Spółki jest zdolny do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. Pion Infrastruktury i Projektów (…) posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu, niezbędne aktywa. Również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością Pion Infrastruktury i Projektów (…) (Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie zobowiązany do spłaty swoich zobowiązań, ale również otrzyma wpływy, które wynikają z dokonanej w przeszłości sprzedaży). Pion Infrastruktury i Projektów (…) posiada zatem zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu w ramach spółki A.

Aktywa i zobowiązania, które zostanę przeniesione w wyniku aportu ZCP

W wyniku planowanych działań restrukturyzacyjnych, w ramach aportu ZCP do spółki A. zostaną przeniesione:

1)prawie wszystkie nieruchomości, których właścicielem jest obecnie Spółka (z wyłączeniem własnej siedziby Spółki), włącznie z istniejącymi umowami najmu,

2)środki trwałe stanowiące infrastrukturę związaną z nieruchomościami (np. w postaci maszyn takich jak windy czy klimatyzatory),

3)zapasy w postaci towarów handlowych oraz zidentyfikowane należności przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…),

4)decyzje administracyjne, pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…) (o ile ich przeniesienie w drodze aportu ZCP będzie możliwe),

5)zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych zaliczek na dostawy, zobowiązania z tytułu podatków oraz rezerwy na zobowiązania przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…).

Aktywa i pasywa, które pozostaną w Spółce po transferze ZCP

W Spółce pozostanie budynek centrali, wartości niematerialne i prawne (licencje informatyczne etc.), serwery, posiadane udziały i akcje w innych spółkach, należności przynależne do Pionu Wsparcia i Zarządzania (…).

W pasywach pozostaną zobowiązania handlowe, podatkowe, kredytowe, rezerwy przynależne do wyżej wymienionych Pionów, pozostających w Spółce.

Kompetencje realizowane przez Pion Infrastruktury i Projektów (…) planowane do pozostawienia w Spółce

Nieliczne, aczkolwiek konieczne dla optymalnego funkcjonowania Wnioskodawcy kompetencje realizowane przez Pion Infrastruktury i Projektów (…) mają zostać przekazane wybranym, pozostałym po planowanej restrukturyzacji w strukturze Spółki departamentom. Jako przykładowe kompetencje realizowane dotychczas przez Departament Nieruchomości, a które pozostaną w Spółce można wymienić zarządzanie i administrowanie nieruchomością (siedzibą) Spółki (w tym sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości). Z kolei po Departamencie Projektów (…) w Spółce pozostawione zostaną m.in. kompetencje w zakresie pozyskiwania i utrzymania koncesji i pozwoleń w zakresie ochrony obrotu specjalnego.

Spółka podkreśla, że pozostawienie ww. kompetencji w Spółce jest podyktowane ich związkiem z działalnością Pionu Zarządzania (…). Np. pozostawienie nieruchomości - siedziby w majątku Spółki oznacza konieczność dalszego rozliczania podatku od nieruchomości czy nadzoru nad jej stanem technicznym.

Przeniesienie pracowników

Przeniesienie do spółki A. Pionu Infrastruktury i Projektów (…) wiązać się będzie z transferem pracowników Pion Infrastruktury i Projektów (…), w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Przeniesienie pracowników będzie się wiązać z włączeniem ich do już istniejących struktur spółki A. Co za tym idzie, ich miejsca pracy zostaną przeniesione do biur(a) spółki A.

Uzasadnienie ekonomiczne

Należy nadmienić, że planowany transfer ZCP jest zdaniem Wnioskodawcy czynnością ekonomicznie uzasadnioną.

Ekonomiczną przyczyną wydzielenia ZCP w postaci Pionu Infrastruktury i projektów (…) jest zwiększenie efektywności operacyjnej poprzez wydzielenie departamentów wymagających dużych nakładów finansowych, których rentowność może być oczekiwana dopiero w długim okresie.

Wnioskodawca planuje skoncentrować się na podstawowej działalności, jaką jest szeroko pojęta ochrona (świadczenie kompleksowych usług i rozwiązań związanych z segmentem bezpieczeństwa wraz z (…)) i podejmować inwestycje ukierunkowane na usprawnienie i rozbudowywanie tego źródła przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że zarówno Spółka jak i spółka A. posiadają analogiczne kompetencje i cele biznesowe w zakresie projektów (…), a transfer Departamentu Projektów (…) do spółki A., w której to Wnioskodawca jest głównym akcjonariuszem pozwoli na zlikwidowanie potencjalnego konfliktu interesów pomiędzy spółkami w zakresie realizowanych zadań.

Spółka A. przyjmie składniki majątku Wnioskodawcy w wartościach wynikających z ksiąg Wnioskodawcy.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W nadesłanym do wniosku uzupełnieniu w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1. Czy przedmiotem aportu do spółki A. będzie wydzielony w ramach działań restrukturyzacyjnych Pion Infrastruktury i Projektów (…) realizujący dwa z trzech wymienionych filarów Państwa bieżącej działalności, tj. handlu i nieruchomości?

Odpowiedź: Spółka potwierdza jednoznacznie, że przedmiotem aportu do spółki A będzie Pion Infrastruktury i Projektów (…), realizujący dwa z trzech filarów działalności Spółki, tj. handlu i nieruchomości. Po wniesieniu Pionu Infrastruktury i Projektów (…)  aportem do spółki A., Spółka oprze swoją dalszą działalność na filarze ochrony.

2. Czy Pion Infrastruktury i Projektów (…) na dzień aportu będzie wyodrębniony w Państwa przedsiębiorstwie na płaszczyźnie finansowej, tj. czy na podstawie prowadzonej przez Państwa ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (w czym to wyodrębnienie będzie się przejawiać)?

Odpowiedź: Spółka potwierdza jednoznacznie, że dla poszczególnych Pionów (w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (…)) prowadzone są odrębne budżety, a prowadzona ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności - w przeciwnym razie nie byłoby bowiem możliwe przygotowanie bilansu i rachunku zysków i strat dla poszczególnych Pionów; o możliwości ich sporządzenia Spółka poinformowała Organ w treści wniosku.

3. Czy po wyłączeniu z przedmiotu aportu: budynku centrali, wartości niematerialnych i prawnych (licencje informatyczne etc.), serwerów, posiadanych udziałów i akcji w innych spółkach, należności przynależnych do Pionu Wsparcia i Zarządzania (…), zobowiązań handlowych, podatkowych, kredytowych, rezerw przynależnych do wymienionych Pionów oraz kompetencji realizowanych przez Pion Infrastruktury i Projektów (…), zostaną zachowane we wnoszonym aportem Pionie funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający spółce A kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej wnoszącego aport w oparciu o przekazane składniki? Czy powyższe wyłączenie nie wpłynie na zdolność funkcjonowania zbywanego zespołu składników jako przedsiębiorstwa?

Odpowiedź: Pion Infrastruktury i Projektów (…) jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...). Pion Infrastruktury i Projektów (…) stanowi funkcjonalnie odrębną całość i w ocenie Spółki jest zdolny do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych. Pion Infrastruktury i Projektów (…) posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu, niezbędne aktywa. Również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością Pionu Infrastruktury i Projektów (…)  (Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie zobowiązany do spłaty swoich zobowiązań, ale również otrzyma wpływy, które wynikają z dokonanej w przeszłości sprzedaży). Pion Infrastruktury i Projektów (…) posiada zatem zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu w ramach spółki A.

A zatem Spółka potwierdza jednoznacznie, że zostaną zachowane we wnoszonym aportem Pionie Infrastruktury i Projektów (…) związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający spółce A. kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej wnoszącego aport w oparciu o przekazane składniki. Spółka zaznacza również, że wyłączenie z aportu opisanych w treści wniosku składników majątkowych nie wpłynie na zdolność funkcjonowania aportowanego majątku jako przedsiębiorstwa.

4. Czy w przypadku, gdy nie będzie możliwe przeniesienia w drodze aportu na spółce A decyzji administracyjnych i pozwoleń przynależnych do Pionu Infrastruktury i Projektów (…), to czy spółka A bez tych decyzji i pozwoleń będzie mogła prowadzić działalność w takim samym zakresie, jak prowadzicie ją obecnie Państwo w ramach wydzielanego Pionu?

Odpowiedź: Najprawdopodobniej spółka A. aktualnie posiada już stosowne decyzje lub pozwolenia. Jeśli jednak okazałoby się, że spółka A. takich pozwoleń lub decyzji aktualnie nie ma, a będą one potrzebne do kontynuacji działalności, spółka A. je pozyska. W rezultacie spółka A. będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie w ramach Pion Infrastruktury i Projektów (…).

5. Czy na dzień aportu spółka A będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej przez Państwa w zakresie wydzielanego Pionu w oparciu o składniki majątkowe będące przedmiotem aportu?

Odpowiedź: Tak, na dzień aportu spółka A będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę w zakresie wydzielanego Pionu, w oparciu o jego składniki majątkowe.

6. Czy spółka A .będzie musiała podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne (np. zawarcia nowych umów, zapewnienia innych składników majątku poza nabytymi, zapewnienie pozwoleń, koncesji itp.) w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o przejęte od Państwa składniki majątkowe?

  • jeśli spółka A. będzie musiała takie działania podjąć, to należy je wskazać i opisać.

Odpowiedź: Spółka A. nie będzie musiała podejmować żadnych działań w celu kontynuacji działania Pion Infrastruktury i Projektów (…). Spółka A. dysponuje na dzień dzisiejszy niezbędnymi pozwoleniami czy koncesjami, a jeśli zostanie stwierdzone, że koniecznie jest ich pozyskanie, stanie się to przed wniesieniem aportu - w przeciwnym razie transfer Pion Infrastruktury i Projektów (…) byłby pozbawiony sensu, ideą biznesową Spółki i spółki A. jest bowiem pełna kontynuacja działalności Pion Infrastruktury i Projektów (…) w ramach spółki A.

Żadne inne działania nie będą podejmowane. Pion Infrastruktury i Projektów (…) posiada wystarczającą substancję majątkową do kontynuowania działalności w ramach spółki A.

Pytanie w zakresie podatku VAT (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym transfer ZCP podlega VAT?

Państwa stanowisko w zakresie podatku VAT, którego dotyczy pytanie nr 1

Zdaniem Spółki transfer wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego ZCP nie podlega VAT.

Stanowisko wraz z uzasadnieniem w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej (analogiczna definicja została zawarta w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, spełniać powinien następujące warunki:

  • musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Pion Infrastruktury i Projektów (…) spełnia ww. definicję ZCP.

Pion ten stanowi wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo część Spółki, realizującą niezależnie dwa z trzech filarów bieżącej działalności Wnioskodawcy (nieruchomości i handel), posiadającą zaplecze osobowo-materialne do wykonywania swoich zadań. Ze względu na odrębny charakter bieżących filarów działalności Spółki (ochrona, handel, nieruchomości), Pion Infrastruktury i Projektów (…) mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania, ponieważ jego działalność jest niezależna i niepowiązana z filarem ochrony (który to filar, jak zaznaczyła wcześniej we wniosku Spółka, ma stać się głównym przedmiotem działalności Spółki w przyszłości).

Od strony majątkowej najistotniejszymi składnikami ZCP są odpowiednio nieruchomości (filar nieruchomościowy) i zapasy (towary), a także powiązane z tą działalnością należności i zobowiązania. Od strony aktywów niemajątkowych kluczowym składnikiem ZCP są pracownicy. Te składniki są kluczowe dla możliwości niezachwianej kontynuacji działalności przez ZCP. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, taka działalność nie tylko potencjalnie będzie mogła, ale faktycznie będzie kontynuowana w ramach spółki A.

Zbycie ZCP różni się od zbycia aktywa rzeczowego tym, że wraz z aktywami rzeczowymi przenoszone są aktywa i pasywa związane z danym rodzajem działalności, a które nie są niezbędne do przeniesienia samego aktywa rzeczowego. Np. sprzedaż nieruchomości przeznaczonej do najmu nie stanowi sprzedaży ZCP, ale sprzedaż całej działalności nieruchomościowej, włącznie z pracownikami, którzy obsługują najem tych nieruchomości, oraz należnościami i zobowiązaniami dotyczącymi tej działalności, już stanowi ZCP. Analogicznie, sama sprzedaż całości zapasu nie stanowiłaby ZCP, ale taka sprzedaż wraz z działem obsługującym sprzedaż oraz zobowiązaniami (m.in. z tytułu zaliczek) już stanowi ZCP.

Należy również nadmienić, że fakt, iż część kompetencji realizowanych obecnie przez Pion Infrastruktury i Projektów (…) zostanie przekazana do innych działów, nie stanowi podstawy do uznania, że Pion Infrastruktury i Projektów (…) straci w ten sposób charakter ZCP. Pozostawienie tych kompetencji w Spółce będzie mieć marginalną skalę i będzie wynikać wyłącznie z tego, że część wykonywanych obecnie przez Pion Infrastruktury i Projektów (…) funkcji musi być kontynuowana (głównie dotyczy to zarządzania własną nieruchomością).

Nie wpływa to na fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (…) jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania i prowadzić działalność gospodarczą - co zresztą będzie faktycznie mieć miejsce, ale już w strukturach spółki A.

Dla porządku warto wskazać na następujące orzeczenia sądów administracyjnych:

  • w wyroku NSA z 21 czerwca 2012, sygn. I FSK 1586/11: „(...) Biorąc bowiem zarówno przepis art. 19 Dyrektywy 112 mówiący o całości lub części majątku, czy przepis art. 2 pkt 27e polskiej ustawy o VAT wskazującej na organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, należy uznać, że przedmiotem oceny organu winno być nie to co zostało wyłączone, ale to co jest przedmiotem wniesienia aportem do nowopowstałego podmiotu. Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarcza. Pogląd, że jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega VAT, znalazł potwierdzenie swojej słuszności w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego np.: z dnia 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 1062/10, z dnia 4 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1589/10, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11, z dnia 15 maja 2012 r., sygn. akt I FSK 1223/11, z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11. Poglądy przedstawione w tych orzeczeniach Naczelny Sąd Administracyjny rozpoznający niniejszą sprawę podziela w pełni”.
  • w wyroku NSA z 12 lutego 2014 r., sygn. II FSK 607/12: „(...) Samo zebranie i posiadanie składników nie tworzy przedsiębiorstwa, ale o jego statusie przesądza odpowiednie zorganizowanie, a więc względy organizacyjne funkcjonalne i celowościowe. W orzecznictwie też zauważa się, że wyłączenie pewnych elementów z czynności prawnej zbycia przedsiębiorstwa nie niweczy uznania tej czynności za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo. Dopuszczalne jest wyłączenie z transakcji zbycia przedsiębiorstwa pewnych elementów, także wymienionych expressis verbis w art. 55(1) k.c., a mimo to czynność prawna może być uznana za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo. Zakres wyłączeń poszczególnych składników nie może jednakże być na tyle szeroki, aby przekreślił istotę przedsiębiorstwa. W/ skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa. Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tych względów nie ma podstaw do uznania, że co do zasady utraci on tę samodzielność poprzez wyłączenie ze składników majątkowych niektórych zobowiązań”.

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, Pion Infrastruktury i Projektów (…)  stanowi wręcz modelową ZCP. Jest to po prostu wewnętrznie wyodrębniona jednostka, która prowadzi działalność w danym obszarze, i będzie ją nadal prowadzić po transferze do spółki A. Jednostka ta spełnia wszystkie kryteria uznania za ZCP.

Mając więc na uwadze wyżej wymienione orzecznictwo oraz fakt, że Pion Infrastruktury i Projektów (…) jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania i prowadzenia działalności gospodarczej - musi on zostać uznany za ZCP.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie zbycia nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych, jednak w doktrynie przyjmuje się, że należy je rozumieć szeroko i powinno być utożsamiane z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tj. obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, takie jak sprzedaż, zamiana, darowizna czy - będący przedmiotem niniejszego wniosku - aport.

Podejście to znajduje aprobatę w interpretacjach organów podatkowych, m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 marca 2021 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.2.2021.2.MAZ: „(...) Pojęcie „transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu) itp.”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 5 grudnia 2022 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.556.2022.2.AWY: „(...) Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 9 czerwca 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.227.2022.1.KT: „(...) Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, ze zm.) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT”.

W konsekwencji - przedstawiony we wniosku transfer ZCP w drodze aportu do spółki A. nie będzie podlegał VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepis art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

W wyroku z 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych). I tak:

1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;

2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;

3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:

1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5(8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

W złożonym wniosku wskazaliście Państwo, że Spółka jest osobą prawną i czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność Spółki skupia się obecnie na trzech filarach: ochrony, handlu i nieruchomości, a struktura organizacyjna przejawia się w wyodrębnieniu w Spółce trzech pionów: Pionu Zarządzania (…), Pionu Wsparcia oraz Pionu Infrastruktury i Projektów (…).

Spółka w ramach planowanych działań restrukturyzacyjnych zamierza wydzielić w całości jeden z trzech Pionów, tj. Pion Infrastruktury i Projektów (…) realizujący dwa z trzech filarów działalności Spółki, tj. handlu i nieruchomości i wnieść go aportem jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa do spółki A. W konsekwencji swoją dalszą działalność Spółka planuje oprzeć na filarze ochrony.

W ramach aportu ZCP do spółki A. zostaną przeniesione:

1.prawie wszystkie nieruchomości, których właścicielem jest obecnie Spółka (z wyłączeniem własnej siedziby Spółki), włącznie z istniejącymi umowami najmu,

2.środki trwałe stanowiące infrastrukturę związaną z nieruchomościami (np. w postaci maszyn takich jak windy czy klimatyzatory),

3.zapasy w postaci towarów handlowych oraz zidentyfikowane należności przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…),

4.decyzje administracyjne, pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…) (o ile ich przeniesienie w drodze aportu ZCP będzie możliwe),

5.zobowiązania handlowe, zobowiązania z tytułu otrzymanych zaliczek na dostawy, zobowiązania z tytułu podatków oraz rezerwy na zobowiązania przynależne do Pionu Infrastruktury i Projektów (…).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że najprawdopodobniej spółka A. aktualnie posiada już stosowne decyzje administracyjne lub pozwolenia przynależne do Pionu Infrastruktury (…). Jeśli jednak okazałoby się, że owych pozwoleń lub decyzji nie ma, a będą one potrzebne do kontynuacji działalności, zostaną pozyskane. W rezultacie spółka A będzie mogła kontynuować działalność prowadzoną obecnie w ramach Pionu Infrastruktury i Projektów (…).

Przeniesienie do spółki A. Pionu Infrastruktury i Projektów (…) wiązać się będzie z transferem pracowników tego Pionu, w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Przeniesienie pracowników będzie się wiązać z włączeniem ich do już istniejących struktur spółki A. Co za tym idzie, ich miejsca pracy zostaną przeniesione do biur(a) spółki A.

Na dzień aportu spółka A. będzie miała faktyczną możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę w zakresie wydzielonego Pionu, w oparciu o jego składniki majątkowe, bez podejmowania żadnych dodatkowych działań. Spółka A. dysponuje na dzień dzisiejszy niezbędnymi pozwoleniami czy koncesjami, a jeśli zostanie stwierdzone, że konieczne jest ich pozyskanie, stanie się to przed wniesieniem aportu.

We wnoszonym aportem Pionie Infrastruktury i Projektów (…) zostaną zachowane związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający spółce A. kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej wnoszącego aport w oparciu o przekazane składniki. Spółka zaznacza, że wyłączenie z aportu opisanych w treści wniosku składników majątkowych, tj. budynku centrali, wartości niematerialnych i prawnych (licencje informatyczne etc.), serwerów, posiadanych udziałów i akcji w innych spółkach, należności przynależnych do Pionu Wsparcia i Zarządzania (…), zobowiązań handlowych, podatkowych, kredytowych, rezerw przynależnych do wymienionych Pionów, nie wpłynie na zdolność funkcjonowania aportowego majątku jako przedsiębiorstwa.

Wyodrębniony w ramach Spółki Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie stanowił w dniu dokonania aportu organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie odrębną całość, mogącą samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy.

W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy przekazywany do Spółki Przejmującej w drodze aportu wydzielony z Państwa Spółki majątek będzie stanowił zorganizowana część przedsiębiorstwa i w związku z tym, czy transakcja ta będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o nabyte składniki.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w ramach Pionu Infrastruktury i Projektów (…) stanowić będzie na dzień wydzielenia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika bowiem z wniosku, na dzień aportu zespół składników materialnych i niematerialnych przenoszony do Spółki Przejmującej będzie wyodrębniony:

  • organizacyjnie - jest wyodrębniony w strukturze organizacyjnej i w majątku Spółki jako Pion na podstawie schematu struktury organizacyjnej Spółki, ma odrębność finansową (własny budżet i ewidencja finansowa) oraz zajmuje się przypisanym filarem działalności,
  • funkcjonalnie - przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych w obszarze nieruchomości i (...), posiada wykwalifikowany personel i know-how w obszarze swojej działalności, a także przypisane mu niezbędne aktywa, posiada zdolność do potencjalnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo, czego wyrazem jest to, że będzie te zadania wykonywał nadal po dokonaniu aportu w ramach spółki A., posiada również należności i zobowiązania, które będą podlegały transferowi, są związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością Pion Infrastruktury i Projektów (…),
  • finansowo - dla poszczególnych Pionów (w tym Pionu Infrastruktury i Projektów (…)) prowadzone są odrębne budżety, a prowadzona ewidencja księgowa umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, Spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w sposób umożliwiający ich identyfikację z przyporządkowaniem do właściwego Pionu, Spółka w oparciu o prowadzoną ewidencję jest w stanie sporządzić bilans i rachunek zysków i strat odzwierciedlające sytuację majątkową prowadzonych rodzajów działalności.

Z wniosku wynika także, że wydzielony ze Spółki jako Pion Infrastruktury i Projektów (…) zespół składników materialnych i niematerialnych przenoszony do Spółki Przejmującej będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Spółka Przejmująca nie będzie musiała podejmować żadnych działań w celu kontynuacji działania Pion Infrastruktury i Projektów (…). Spółka Przejmująca dysponuje na dzień dzisiejszy niezbędnymi pozwoleniami czy koncesjami, a jeśli zostanie stwierdzone, że koniecznie jest ich pozyskanie, stanie się to przed wniesieniem aportu. W ramach planowanego aportu do Spółki Przejmującej zostaną przeniesieni również pracownicy oraz należności i zobowiązania związane zarówno z przyszłą, jak i przeszłą działalnością Pion Infrastruktury i Projektów (…).

Co istotne, wskazali Państwo również, że Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim jest ona prowadzona w dotychczasowym przedsiębiorstwie w oparciu o wniesione do niej składniki majątkowe Pion Infrastruktury i Projektów (…).

Na powyższą ocenę nie będzie miał wpływu fakt, że w ramach aportu do Pion Infrastruktury i Projektów (…) nie zostaną przeniesione: budynek centrali, wartości niematerialne i prawne (licencje informatyczne etc.), serwery, posiadane udziały i akcje w innych spółkach, należności przynależne do Pionu Wsparcia i Zarządzania (…), zobowiązania handlowe, podatkowe, kredytowe, rezerwy przynależne do wymienionych Pionów, bowiem są to elementy, których brak nie wpłynie na zdolność funkcjonowania aportowanego majątku jako przedsiębiorstwa. Wskazaliście Państwo bowiem, że zostaną zachowane we wnoszonym aportem Pionie Infrastruktury i Projektów (…) związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający A. (…) kontynuowanie dotychczasowej działalności gospodarczej wnoszącego aport w oparciu o przekazane składniki.

Należy w tym miejscu wskazać, że nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich elementów wchodzących skład standardowych elementów typowych dla transakcji dotyczących zbycia przedsiębiorstwa czy ZCP, ważne aby nabywca mógł kontynuować działalność gospodarczą w oparciu o składniki materialne będące przedmiotem transakcji - co będzie miało miejsce w opisanym przypadku.

Reasumując, zespół składników majątkowych składających się na Pion Infrastruktury i Projektów (…) będzie stanowił na moment aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, natomiast jego planowane zbycie przez Państwa w zamian za objęcie akcji w spółce A. będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczącego podatku VAT. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00