Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.437.2023.2.JŚ

Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy dla dostawy działek zabudowanych w ramach transakcji zamiany.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy dla dostawy 14 działek zabudowanych budowlami w ramach transakcji zamiany. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 19 października 2023 r. (wpływ 19 października 2023 r.) oraz z 26 października 2023 r. (wpływ 26 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina ma zamiar dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Powiatu na nieruchomości stanowiące własność Gminy. Zamiana nastąpi bez obowiązku dokonywania dopłat.

Gmina jest właścicielem nieruchomości:

-działki nr 1 o pow. 0,0443 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość oznaczona jest symbolem w części: 1KD-Z – tereny dróg publicznych; 1KD-D – tereny dróg publicznych; 2RU/P – tereny obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych lub gospodarstwach leśnych i rybackich z dopuszczeniem składów i magazynów; 2KD-Z – teren dróg publicznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 1 sierpnia 1992 r.;

-działki nr 2 o pow. 0,78 ha położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość oznaczona jest symbolem 1.KD-Z – droga publiczna klasy zbiorczej. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 3 o pow. 0,07 ha oraz działki nr 4 o pow. 0,04 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Zgodnie z zapisami działu III księgi wieczystej, nieruchomość obciążona jest:

·odpłatną i nieograniczoną w czasie służebnością przesyłu, obciążającą działkę nr 3, polegającą na:

1)prawie do korzystania z części nieruchomości obciążonej w celu eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych wraz z obiektami i urządzeniami niezbędnymi do jej eksploatacji, a także eksploatacji wskazanej linii po jej wybudowaniu:

a)linii kablowej (…);

2)prawie do korzystania z pasa gruntu o szerokości (…) w obie strony od (…), w zakresie niezbędnym do dokonywania konserwacji, remontów, modernizacji, usuwania awarii oraz przebudowy urządzeń i instalacji elektroenergetycznych, o których mowa w pkt 1, wraz z prawem wejścia i wjazdu na teren odpowiednim sprzętem przez pracowników S.A. oraz przez wszystkie podmioty i osoby, którymi S.A. posługuje się w związku z prowadzoną działalnością;

3)obowiązku znoszenia przez właściciela nieruchomości obciążonej ograniczeń, polegających na zakazie wznoszenia w pasie technicznym obiektów przeznaczonych na pobyt stały ludzi, zakazie utrzymywania trwałych nasadzeń w strefie kontrolowanej w odległości mniejszej niż 2 metry licząc od (…) do pni drzew, a także na korzystaniu z nieruchomości obciążonej w sposób uwzględniający aktualnie obwiązujące przepisy dotyczące linii, ochrony zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony środowiska.

Dział IV księgi wieczystej nie zawiera wpisów. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r.

Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 21 lipca 1992 r.

·odpłatną i nieograniczoną w czasie służebnością przesyłu, obciążającą działkę nr 4, polegającą na:

1)prawie do korzystania z części nieruchomości obciążonej w celu eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych wraz z obiektami i urządzeniami niezbędnymi do jej eksploatacji, a także eksploatacji wskazanej linii po jej wybudowaniu:

a) linii kablowej (…);

2)prawie do korzystania z pasa gruntu o szerokości (…) w obie strony od (…), w zakresie niezbędnym do dokonywania konserwacji, remontów, modernizacji, usuwania awarii oraz przebudowy urządzeń i instalacji elektroenergetycznych, o których mowa w pkt 1, wraz z prawem wejścia i wjazdu na teren odpowiednim sprzętem przez pracowników S.A. oraz przez wszystkie podmioty i osoby, którymi S.A. posługuje się w związku z prowadzoną działalnością,

3)obowiązku znoszenia przez właściciela nieruchomości obciążonej ograniczeń, polegających na zakazie wznoszenia w pasie technicznym obiektów przeznaczonych na pobyt stały ludzi, zakazie utrzymywania trwałych nasadzeń w strefie kontrolowanej w odległości mniejszej niż 2 metry licząc od osi linii energetycznej do pni drzew, a także na korzystaniu z nieruchomości obciążonej w sposób uwzględniający aktualnie obwiązujące przepisy dotyczące linii, ochrony zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony środowiska, na rzecz spółki pod firmą S.A.

Dział IV księgi wieczystej nie zawiera wpisów. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r.

Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 21 lipca 1992 r.;

-działki nr 5 o pow. 0,0102 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 6 o pow. 0,50 ha oraz działki nr 7 o pow. 1,53 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawiera żadnych wpisów dotyczących ww. działek.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość przeznaczona jest jako droga (…). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 8 o pow. 0,14 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość przeznaczona jest w części jako: droga (brak symbolu) oraz MR,MN – budownictwo mieszkalno-produkcyjne i zagrodowe. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 9 o pow. 0,0121 ha oraz działki nr 10 o pow. 0,04 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działek. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka nr 9 oznaczona jest symbolem w części jako: 1KD-D – teren dróg publicznych; IR – tereny rolnicze. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.

Działka nr 10 oznaczona jest symbolem w części jako: 3KD-Z – tereny dróg publicznych; 4MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; 16KDW – tereny dróg wewnętrznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 11 o pow. 0,0211 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 12 o pow. 0,03 ha oraz działki nr 13 o pow. 0,0108 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działek. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , działka nr 12 oznaczona jest symbolem 1KD-D – tereny dróg publicznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.

Działka nr 13 oznaczona jest w części symbolem: 3KD-Z – tereny dróg publicznych; 5R – tereny rolnicze. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 14 o pow. 0,1488 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (…). Dział III i IV księgi wieczystej nie zawierają żadnych wpisów dotyczących ww. działki. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 31 grudnia 1992 r.

Jak wynika z powyższego są to nieruchomości nabyte przez Gminę w drodze tzw. komunalizacji mienia państwowego. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie transakcji nie stanowiło transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT – nie pojawiła się zatem kwota podatku naliczonego.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W piśmie z 19 października 2023 r., uzupełnionym pismem z 26 października 2023 r., Wnioskodawca wskazał, że:

1.Przedmiotem zbycia (dostawy) będzie 14 działek. Numery ewidencyjne działek będących przedmiotem wniosku: (…).

2.Gmina otrzymała działki będące przedmiotem zbycia (dostawy) na podstawie decyzji komunalizacyjnych wydanych w 1992 r. Rok zabudowy budowli lub ich części znajdujących się na ww. działkach: przed 1974 rokiem:

-nr 1 , obręb (…), decyzja z 1 sierpnia 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 2, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 3, obręb (…), decyzja z 21 lipca 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 4, obręb (…), decyzja z 21 lipca 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 5, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 6, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 7, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 8, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 9, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 10, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 11, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 12, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 13, obręb (…), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 14, obręb (…), decyzja z 31 grudnia 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

3.Między pierwszym zasiedleniem (oddaniem do użytkowania) a dostawą ww. budowli lub ich części mających być przedmiotem zbycia (dostawy) upłynie okres dłuższy niż 2 lata:

-nr 1 , obręb (…), 31 lat,

-nr 2, obręb (…), 31 lat,

-nr 3, obręb (…), 31 lat,

-nr 4, obręb (…), 31 lat,

-nr 5, obręb (…), 31 lat,

-nr 6, obręb (…), 31 lat,

-nr 7, obręb (…), 31 lat,

-nr 9, obręb (…), 31 lat,

-nr 10, obręb (…), 31 lat,

-nr 11, obręb (…), 31 lat,

-nr 12, obręb (...), 31 lat,

-nr 13, obręb (...), 31 lat,

-nr 14, obręb (...), 31 lat,

-nr 8, obręb (…), 31 lat.

4.Na budowle lub ich części będące przedmiotem wniosku nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia:

-nr 1 , obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 2, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 3, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 4, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 5, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 6, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 7, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 8, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 9, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 10, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 11, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 12, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 13, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia,

-nr 14, obręb (...), nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia.

Pytanie

Czy planowane przez Gminę zbycie (dostawa) dróg (budowli) korzystać będzie ze zwolnienia od podatków od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29a ust. 8 ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina stoi na stanowisku, iż zbycie (dostawa) dróg (budowli) jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś są – zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z odpłatnością za dostawę mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy. Dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem, a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przedmiotem zamiany nieruchomości stanowiących własność Powiatu na nieruchomości stanowiące własność Gminy (zamiana następuje bez obowiązku dokonywania dopłat) są ze strony Gminy działki w ilości 14 szt. stanowiące budowle – obiekty liniowe – drogi publiczne o twardej nawierzchni asfaltowej, brukowej bądź betonowej – rok zabudowy przed 1974 r.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części. W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budowli należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budowli, używanie”.

Gmina otrzymała przedmiotowe nieruchomości na podstawie decyzji komunalizacyjnych wydanych w 1992 r. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Są to nieruchomości nabyte przez Gminę w drodze tzw. komunalizacji mienia państwowego. Nabycie transakcji nie stanowiło transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT – nie pojawiła się zatem kwota podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że – co do zasady – grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również dostawa gruntu, w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego, korzysta ze zwolnienia od podatku.

Skoro Gmina zamierza zbyć działki, na których posadowione są drogi (budowle), przedmiotem dostawy nie będzie sam grunt, lecz nieruchomość zabudowana. Zatem na ich opodatkowanie będzie rzutowało opodatkowanie dróg (budowli).

Biorąc pod uwagę powołane regulacje, Gmina uważa, że planowana przez Gminę sprzedaż dróg (budowli) będzie dokonana po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ww. dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy. Z uwagi na fakt, że dostawa ta będzie zwolniona od podatku, również zbycie gruntów, na których posadowione są drogi (budowle) – w myśl art. 29a ust. 8 ustawy – będzie objęta zwolnieniem od podatku.

Gmina wystawi fakturę VAT, ze wskazaniem, że przedmiotowa czynność jest zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług (stawka VAT „zw”).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza zatem wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamianę, darowiznę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty oraz budynki lub/i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy , która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia podatnik i działalność gospodarcza, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Zgodnie z powołanymi regulacjami, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina ma zamiar dokonać zamiany nieruchomości stanowiących własność Powiatu na nieruchomości stanowiące własność Gminy. Zamiana nastąpi bez obowiązku dokonywania dopłat.

Gmina jest właścicielem nieruchomości:

-działki nr 1 o pow. 0,0443 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość oznaczona jest symbolem w części: 1KD-Z – tereny dróg publicznych; 1KD-D – tereny dróg publicznych; 2RU/P – tereny obsługi produkcji w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych lub gospodarstwach leśnych i rybackich z dopuszczeniem składów i magazynów; 2KD-Z – teren dróg publicznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 1 sierpnia 1992 r.;

-działki nr 2 o pow. 0,78 ha położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość oznaczona jest symbolem 1.KD-Z – droga publiczna klasy zbiorczej. Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 3 o pow. 0,07 ha oraz działki nr 4 o pow. 0,04 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu).

Opis techniczny działki nr 3: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 21 lipca 1992 r..

Opis techniczny działki nr 4: (…) – rok zabudowy przed 1974 r.

Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 21 lipca 1992 r..

-działki nr 5 o pow. 0,0102 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 6 o pow. 0,50 ha oraz działki nr 7 o pow. 1,53 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomość przeznaczona jest jako droga (…). Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r. ;

-działki nr 8 o pow. 0,14 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...) . Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , nieruchomość przeznaczona jest w części jako: droga (brak symbolu) oraz MR,MN – budownictwo mieszkalno-produkcyjne i zagrodowe. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r. ;

-działki nr 9 o pow. 0,0121 ha oraz działki nr 10 o pow. 0,04 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka nr 9 oznaczona jest symbolem w części jako: 1KD-D – teren dróg publicznych; IR – tereny rolnicze. Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.

Działka nr 10 oznaczona jest symbolem w części jako: 3KD-Z – tereny dróg publicznych; 4MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; 16KDW – tereny dróg wewnętrznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 11 o pow. 0,0211 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 12 o pow. 0,03 ha oraz działki nr 13 o pow. 0,0108 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , działka nr 12 oznaczona jest symbolem 1KD-D – tereny dróg publicznych. Opis techniczny: (…) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r. Działka nr 13 oznaczona jest w części symbolem: 3KD-Z – tereny dróg publicznych; 5R – tereny rolnicze. Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 12 maja 1992 r.;

-działki nr 14 o pow. 0,1488 ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (...). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , nieruchomość przeznaczona jest jako droga (brak symbolu). Opis techniczny: (...) – rok zabudowy przed 1974 r. Gmina otrzymała przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji komunalizacyjnej wydanej 31 grudnia 1992 r.

Nieruchomości nabyte zostały przez Gminę w drodze tzw. komunalizacji mienia państwowego. Z tytułu nabycia ww. nieruchomości nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie transakcji nie stanowiło transakcji podlegającej opodatkowaniu VAT – nie pojawiła się zatem kwota podatku naliczonego. Przedmiotem zbycia (dostawy) będzie 14 działek. Numery ewidencyjne działek będących przedmiotem wniosku: (…) .

Rok zabudowy budowli lub ich części znajdujących się na ww. działkach: przed 1974 rokiem:

-nr 1 , obręb (...), decyzja z 1 sierpnia 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 2, obręb (...), decyzja maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 3, obręb (...), decyzja z 21 lipca 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 4, obręb (...), decyzja z 21 lipca 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 5, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 6, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 7, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 8, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 9, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 10, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 11, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 12, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 13, obręb (...), decyzja z 12 maja 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

-nr 14, obręb (...), decyzja z 31 grudnia 1992 r., rok zabudowy przed 1974 r.

Między pierwszym zasiedleniem (oddaniem do użytkowania) a dostawą ww. budowli lub ich części mających być przedmiotem zbycia (dostawy) upłynie okres dłuższy niż 2 lata:

-nr 1 , obręb (...), 31 lat,

-nr 2, obręb (...), 31 lat,

-nr 3, obręb (...), 31 lat,

-nr 4, obręb (...), 31 lat,

-nr 5, obręb (...), 31 lat,

-nr 6, obręb (...), 31 lat,

-nr 7, obręb (...), 31 lat,

-nr 9, obręb (...), 31 lat,

-nr 10, obręb (...), 31 lat,

-nr 11, obręb (...), 31 lat,

-nr 12, obręb (...), 31 lat,

-nr 13, obręb (...), 31 lat,

-nr 14, obręb (...), 31 lat,

-nr 8, obręb (...), 31 lat.

Na budowle lub ich części będące przedmiotem wniosku nie ponoszono wydatków na ulepszenie lub przebudowę danej budowli lub jej części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektów, tj. nie dokonano istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia:

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy Gmina ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy dla dostawy 14 działek zabudowanych budowlami w ramach transakcji zamiany.

Z przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że – co do zasady – opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Stosownie do treści art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zwanej dalej kodeksem cywilnym:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Na gruncie regulacji ustawy Kodeks cywilny, w wyniku umowy zamiany następuje zatem przeniesienie własności rzeczy o charakterze odpłatnym, bowiem w wyniku rozporządzenia prawem własności na rzecz drugiej strony następuje wzajemne rozporządzenie prawem własności innej rzeczy stanowiące o odpłatnym charakterze zawartej umowy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Na mocy art. 604 kodeksu cywilnego:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony do przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Natomiast, w świetle art. 158 kodeksu cywilnego:

Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Dostawa towarów jest – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy – przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, co również ma miejsce w przypadku umowy zamiany w odniesieniu do obu stron transakcji. Dokonanie zatem zamiany nieruchomości jest zamianą towarów, czyli odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Z uwagi na to, że zamiana nieruchomości jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Podkreślić jednak należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z uregulowania tego wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania;

·przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli i ich części prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec tego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego:

Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku, czy też opodatkowanie właściwą stawką podatku VAT należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budowli znajdujących się na działkach o numerach: 1 , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budowli (dróg) znajdujących się na działkach o numerach: 1 , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z wniosku wyżej wymienione budowle były używane (miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie). Jednocześnie z uwagi na to, że Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie wskazanych budowli w wysokości przekraczającej 30% wartości początkowej tych budowli, a ponadto od pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym, zbycie przedmiotowych budowli, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, w oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntów, na których posadowione są ww. budowle, również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.

Podsumowując, planowana przez Gminę 1 dostawa w ramach transakcji zamiany budowli (dróg) znajdujących się na działkach o numerach: 1 , 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, będzie korzystać ze zwolnienia od podatków od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00