KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych
W poradniku kompleksowo wyjaśniono, jak funkcjonuje Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz jakie konsekwencje dla jednostek sektora finansów publicznych ma obowiązek korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 r.
Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, skarbnicy, główni księgowi, pracownicy działów księgowo-finansowych oraz centrów usług wspólnych dowiedzą się z tej publikacji, jak korzystać z KSeF oraz jakie działania należy podjąć, aby z sukcesem wdrożyć KSeF w swoich jednostkach.
Dla wielu podmiotów – zwłaszcza samorządu terytorialnego – wdrożenie KSeF okaże się przedsięwzięciem wyjątkowo złożonym. Na potrzeby VAT podległe im jednostki organizacyjne zostały bowiem scentralizowane i nowe procedury związane z korzystaniem z KSeF muszą to uwzględniać. Już teraz zatem warto przygotować się do zmian i nowości w fakturowaniu.
W publikacji wyjaśniono zwłaszcza:
- co trzeba uwzględnić przy wdrażaniu KSeF – m.in. w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego,
- jakie są zasady wystawiania i przesyłania faktur ustrukturyzowanych,
- jak korzystać z KSeF,
- jakie są metody uwierzytelniania się w KSeF,
- którym pracownikom i w jaki sposób nadać uprawnienia dostępu do KSeF.
1. Co to jest Krajowy System e-Faktur (KSeF) – od kiedy obowiązuje oraz kogo i czego dotyczy
Obecnie jednostki coraz częściej posługują się dokumentami elektronicznymi. Dopiero co w 2022 r. wprowadzono obowiązek składania sprawozdań z operacji finansowych wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, a od 1 stycznia 2023 r. rozszerzono ten obowiązek także w stosunku do sprawozdań budżetowych, całkowicie rezygnując z formy papierowej. W 2024 r. jednostki czekają . W 2023 r. została znowelizowana ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). W dniu 11 sierpnia 2023 r. opublikowano ustawę z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa o KSeF). Ustawa ta wprowadza . Zasady fakturowania zmienią się diametralnie.

