Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.523.2023.3.PK

Możliwość zaliczenia szkoleń pracowników i współpracowników b2b do kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na szkolenia. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie z 23 listopada 2023 r. – pismem z 30 listopada 2023 r. (data wpływu: 12 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z o. o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką z siedzibą w Polsce, w której posiada nieograniczony obowiązek podatkowy. Spółka świadczy usługi programistyczne. Specjalizuje się w (…). Świadczone przez nią usługi są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Spółka co do zasady nie prowadzi działalności zwolnionej od podatku VAT.

A (...) w branży oprogramowania oraz inżynierii sieci ((...), (...), (...)) oraz jest partnerem dla (...) dostawców sprzętu sieciowego, dostawców oprogramowania i telekomunikacji. Spółka pomaga klientom tworzyć nowe produkty oraz ulepszać już istniejące usługi. Kontrahentami Spółki są (...).

Wnioskodawca świadczy swoim klientom zróżnicowane usługi, do których potrzebuje pracowników z określonymi kompetencjami potrzebnymi w poszczególnych projektach. Z uwagi na złożoność usług, które oferuje, zatrudnia osoby zarówno w ramach umowy o pracę („Pracownicy") jak i w ramach umów o współpracy (osoby fizyczne prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze, dalej „Współpracownicy”). Zarówno pracownicy, jak i Współpracownicy tworzą w spółce zespoły, które wspólnie w ramach jednego projektu, tworzą określone rozwiązania dla poszczególnych klientów. Równocześnie należy zaznaczyć, że Współpracownicy nie są w żaden sposób powiązani z klientem, dla którego pracują.

Spółka współpracuje ze Współpracownikami na podstawie stałej umowy o świadczenie usług np. programistycznych, która przewiduje ogólne zasady współpracy. Świadczenie usług w ramach konkretnego projektu odbywa się na podstawie indywidualnego zlecenia usługi przez Spółkę, na podstawie którego ustalany jest ze Współpracownikiem szczegółowy zakres usługi. W wielu przypadkach zakres danego projektu, w ramach którego Pracownicy/ Współpracownicy realizują swoje zadania/ świadczą usługi na rzecz Spółki, wymaga specjalistycznej wiedzy, np. związanej z konkretnym oprogramowaniem stosowanym przez klienta lub standardami świadczenia usług w ramach obowiązujących u klienta wewnętrznych procedur.

Aby móc świadczyć usługi na jak najwyższym poziomie, konieczne jest, aby w szkoleniach uczestniczyli zarówno pracownicy jak i współpracownicy Spółki. Jest to związane z dynamicznie rozwijającą i zmieniającą się branżą programistyczną. Szkolenia można podzielić na:

1.szkolenia bezpośrednio związane z wiedzą specjalistyczną, która jest bądź będzie niezbędna, a nawet wymagana do pracy nad określonym projektem u klienta. W ramach tej kategorii mieszczą się np. kursy z programowania w konkretnym języku bądź nauka korzystania z narzędzi wykorzystywanych u klienta,

2.szkolenia niezwiązane bezpośrednio z konkretnymi projektami, ale niezbędne do funkcjonowania w zespole bądź rozwoju kompetencji społecznych. Wśród nich należy wymienić kursy językowe, zarządzania projektem lub zespołem, komunikacji wewnątrz projektu.

Wymienione szkolenia nie są elementem wchodzącym w skład należnego wynagrodzenia dla Współpracowników. Spółka nie finansuje szkoleń w ramach zawartej umowy współpracy i nie ma obowiązku zapłaty za szkolenie.

Wykonywanie szkoleń przez Współpracowników jest dla Spółki istotne ze względu na podwyższanie kompetencji oraz rozwój „umiejętności miękkich”. Są one niezbędne w ramach realizowanych projektów oraz zapewnieniu klientowi oraz Spółce, zespołów, w ramach których działają najwyższej klasy specjaliści z najbardziej aktualną wiedzą. To, że Spółka będzie ponosić wydatki na szkolenie, nie będzie miało wpływu na wysokość wynagrodzenia za wykonaną usługę wymienioną w umowie o współpracy. Koszty te nie będą w żaden sposób kompensowane z ustalonym wynagrodzeniem. Finansowanie szkoleń dla współpracowników Spółki będzie dla niej niezbędnym wydatkiem, aby prawidłowo świadczyć usługi na rzecz klientów. Wnioskodawca dzięki ustawicznemu podnoszeniu kompetencji u swoich współpracowników będzie w stanie wykonywać prawidłowo i profesjonalnie zlecenia co będzie skutkować uzyskaniem przez spółkę przychodu ze świadczenia określonej usługi. Dodatkowo, dzięki takiemu podejściu, Spółka będzie miała możliwość rozwoju firmy oraz bycia konkurencyjną firmą na rynku usług programistycznych.

Zakup szkoleń będzie udokumentowany fakturą VAT:

1.wystawioną bezpośrednio przez spółkę świadczącą usługę szkoleniową, w której nabywcą usługi będzie Wnioskodawca,

2.wystawioną przez Współpracownika w ramach refaktury kosztów szkolenia. Potwierdzenie poniesionych kosztów zostanie udokumentowane fakturą i potwierdzeniem jej zapłaty.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Są Państwo zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione usługi szkoleń będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Podmioty, od których będą Państwo kupować szkolenia, będą zarówno podmiotami zarejestrowanymi do VAT jak i podmiotami niezarejestrowanymi. W przypadku zakupu części usług szkoleniowych będziemy otrzymywać faktury z wykazaną kwotą podatku VAT. Będą również pojawiać się faktury, które będą objęte zwolnieniem zarówno przedmiotowym jak i podmiotowym.

Faktury będą wystawiane na Spółkę w momencie zakupu szkoleń od podmiotów zewnętrznych dla pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę oraz umów cywilno-prawnych. W przypadku szkoleń dla osób zatrudnionych w ramach współpracy B2B, faktury będą refakturowane przez Współpracowników na Spółkę. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której Spółka będzie organizować szkolenie dla wszystkich Pracowników i Współpracowników, wówczas faktura zostanie wystawiona bezpośrednio na dane Spółki. Może się zdarzyć sytuacja, w której Spółka podejmie współpracę z jednym dostawcą usług np. w celu prowadzenia zajęć językowych. Wówczas faktura również zostanie bezpośrednio wystawiona na Spółkę za świadczenia wykonywane dla Pracowników i Współpracowników.

Szkolenia bezpośrednie związane z wiedzą specjalistyczną współpracowników (np. zakup szkoleń z programowania w języku (...)) podnoszą ich umiejętności i w związku z tym pozytywnie wpływają na realizację danego projektu. Współpracownicy są w stanie zrealizować go lepiej, mając niezbędne umiejętności. Realizacja projektów co do zasady nie byłaby uniemożliwiona, ale brak odpowiednich szkoleń mógłby spowodować utrudnienia w realizacji bądź gorszą jakość wykonania projektu. Należy też nadmienić, że osoba uzupełniająca swoją wiedzę specjalistyczną na bieżąco jest w stanie efektywniej pracować oraz ma możliwości przedstawiać klientom nowe rozwiązania problemów, co wpływa pozytywnie na odbiór działań Spółki.

Szkolenia w których tematyka nie będzie bezpośrednio związana z projektami realizowanymi przez Spółkę, może mieć wpływ na ogólny rozwój kompetencji danego Współpracownika pożądanych (często niezbędnych) we współpracy ze Spółką/klientem. W ramach tej grupy należy wymienić kursy językowe oraz szkolenia z umiejętności miękkich. Zwiększanie tych umiejętności przyczynia się do skuteczniejszej realizacji projektów, które stanowią źródło przychodów Spółki. Przykładowo: szkolenie z zasad kultury (...) będzie przydatne w prowadzeniu projektu u klienta, który część zespołów ma zlokalizowanych, np. (...). Dzięki zrozumieniu w lepszym stopniu specyfiki działania na danym obszarze geograficznym, Pracownicy są w stanie efektywniej współpracować z konkretnymi klientami. Większość klientów Spółki jest zlokalizowana poza granicami kraju a językiem komunikacji jest w przeważającej mierze język angielski. Szkolenia językowe rozwijają zdolności Pracowników, dzięki czemu komunikacja z klientem jest prowadzona w najwyższych standardach, co prowadzi do pogłębiania relacji biznesowych oraz nie stwarza problemów komunikacyjnych.

Spółce nie jest łatwo oszacować, w jaki sposób ponoszone wydatki przekładają się na wolumen realizowanej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Podnoszenie kompetencji miękkich u pracowników, np. poprzez szkolenia dotyczące pracy zespołowej oraz prawidłowej komunikacji poprawiają pracę w zespole, jego efektywność oraz polepszają wizerunek Spółki. To w konsekwencji buduje lepsze relacje z klientami oraz poprawia ogólne postrzeganie Spółki na rynku. Dodatkowo należy zauważyć, że większość Pracowników pracuje w oparciu o język angielski, więc niezwykle ważne dla Spółki jest, aby zatrudniane przez nią osoby biegle posługiwały się danym językiem. Stąd też Spółka kładzie duży nacisk na doskonalenie umiejętności językowych. Ma to olbrzymie znaczenie dla pozyskiwania nowych klientów jak i utrzymaniu już obecnych. To natomiast wpływa na wielkość realizowanej przez Spółkę działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Decyzja o pokryciu kosztów udziału Współpracownika w szkoleniu jest podejmowana w momencie, gdy Współpracownik bądź jego przełożony zgłasza chęć/możliwość/ konieczność odbycia szkolenia. Jeśli szkolenie nie będzie kolidowało z wykonywaniem obowiązków, Współpracownik jest wysyłany na szkolenie opłacone przez Spółkę bądź sam opłaca to szkolenie, a Spółka następnie zwraca mu koszty odbytego szkolenia. Współpracownik, przekazując informację o szkoleniu, powinien również przedstawić informację, w jaki sposób dane szkolenie pomoże mu w wykonywaniu zadań. Informacje nie są przekazywane w żaden usystematyzowany sposób, natomiast przełożony, akceptując koszt szkolenia, równocześnie przyznaje, że dany wydatek wspomoże prace nad projektem.

Koszty szkoleń zostają zwracane przez Spółkę Współpracownikowi w momencie, gdy przekaże on dokumentację przedstawiającą zakończenie szkolenia (certyfikat, zaświadczenie) oraz poniesienie wydatków przez Współpracownika. Koszty zostają zwracane jedynie w przypadku, gdy Współpracownik wziął udział w szkoleniu i ukończył je z pozytywnym wynikiem.

Spółka chciałaby zwrócić koszty szkoleń tym Współpracownikom, którzy będą rozwijać swoje zdolności specjalistyczne, aby lepiej świadczyć swoją pracę w ramach Spółki. Jest to bardzo istotne dla Spółki, aby miała w gronie osoby, które ciągle poszerzają swoją wiedzę. Często to z inicjatywy Spółki bądź klienta Spółki wychodzi, aby dany Współpracownik szkolił się w konkretnym kierunku. Dodatkowo warto nadmienić, że niektóre szkolenia są wymagane przez klienta, np. w momencie rozpoczęcia z nim współpracy. Może się wydarzyć, że klient wymaga od wszystkich osób pracujących w jego szeregach, aby posiadały wiedzę w zakresie specyfiki pracy w danym regionie geograficznym bądź pracy z konkretnym narzędziem. W momencie rozpoczęcie współpracy z danym Współpracownikiem Spółka nie jest w stanie przewidzieć wszystkich zaistniałych w przyszłości możliwości rozwoju współpracy z nim oraz zmian jakie nastąpią w projekcie, w którym pracuje.

Podsumowując, Spółka chciałaby móc ponieść wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji swoich Współpracowników, aby mieć w swoich zespołach osoby z najnowszą wiedzą specjalistyczną oraz posiadające niezbędne kompetencje do pracy w wymagających projektach. Spółka ponosząc takowe wydatki inwestuje w rozwój swoich relacji z klientem, co przekłada się na przychody z działalności. Dodatkowo ponosząc wydatki na szkolenia Współpracowników, Spółka jest bardziej konkurencyjna na rynku pracy i najlepsi eksperci nadal chcą z nią współpracować oraz jest to motywujące dla osób pracujących dla Spółki do kontynuowania współpracy.

W umowie o współpracy nie ma postanowień dotyczących zwrotu wydatków związanych ze szkoleniami ani o konieczności odbywania szkoleń jako warunek do kontynuacji współpracy. Nie ma również informacji o konieczności podnoszenia kwalifikacji ani zobowiązań do nieprzerwanej współpracy ze Spółką przez określony w umowach czas w przypadku finansowania szkolenia. Spółka nie kwestionuje, że w przyszłości może się pojawić zapis w umowie precyzujący warunki zwrotów wydatku za szkolenia.

Fakt poniesienia przez Spółkę zwrotu za szkolenie nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia wypłaconego Współpracownikom - otrzymują oni wynagrodzenie ustalone w umowie. Fakt uczestnictwa w szkoleniach nie zmienia wysokości tego wynagrodzenia.

Szkolenia będą odbywały się w zależności od potrzeb w siedzibie Spółki, w miejscu wyznaczonym przez Spółkę, miejscu prowadzenia działalności przez osoby zatrudnione w ramach umowy o współpracy. Znacząca większość szkoleń będzie odbywać się na terytorium Polski. Długość szkoleń będzie uzależniona od wielu czynników. Na chwilę obecną można założyć, że większość z nich będzie trwała 1-2 dni, natomiast nie można wykluczyć wysłania pracownika na dłuższy kurs np. miesięczny bądź roczny.

Szkolenia w przeważającym stopniu nie będą połączone z wypoczynkiem ani innymi atrakcjami np. turystycznymi. Nie można w tej chwili wykluczyć że sporadycznie może pojawić się szkolenie, które będzie wiązało się z atrakcjami. Jednak będzie to znikoma ilość szkoleń i udział w tego typu szkoleniu będzie musiał mieć dodatkowe uzasadnienie biznesowe.

Koszty w większości będą obejmowały jedynie koszt samego szkolenia. Może się jednak zdarzyć sytuacja, że w przypadku zorganizowania szkolenia w miejscu siedziby Spółki bądź miejscu wyznaczonym przez Spółkę pokryje ona koszty dojazdu oraz noclegu uczestników szkolenia.

Aby otrzymać zwrot za szkolenie, należy wziąć udział w szkoleniu i ukończyć je z wynikiem pozytywnym oraz ponieść koszt tego szkolenia. Spółka zwróci wydatki jedynie za koszt szkolenia, które zostało ukończone z wynikiem pozytywnym (należy przedstawić zaświadczenie, certyfikat, jeśli takowe zostają wydawane) oraz zostaną przedstawione dokumenty poświadczające dokonanie płatności za dane szkolenie. Koszt musi zostać również zaakceptowany przez przełożonego. W przypadku nie dopełnienia któregoś z powyższych warunków, Spółka nie dokonuje zwrotu wydatków za szkolenie.

Szkolenia będą dobierane do potrzeb Pracowników/ Współpracowników. Spółka chciałaby zapewnić wszystkim Pracownikom dostęp do szkoleń językowych. Natomiast, jeśli chodzi o poszerzanie kompetencji i wiedzy specjalistycznej, to szkolenia będą dostępne w zależności od projektu, poziomu wiedzy oraz zajmowanego stanowiska. Chęć wzięcia udziału w szkoleniu zgłasza Współpracownik/Pracownik bądź jego przełożony. Jeśli udział w szkoleniu nie koliduje z wykonywaniem zadań służbowych, Współpracownik/Pracownik dostaje akceptację na udział w szkoleniu. Należy nadmienić, że każdy projekt ma swój budżet kwartalny na szkolenia. Szkolenia nie są też dużą pozycją budżetową w ramach Spółki.

Uczestnicy szkoleń nie są akcjonariuszami Spółki.

Bez udziału w szkoleniach praca zarówno Pracowników jak i Współpracowników nie byłaby niemożliwa jednak mogłaby być w dużym stopniu utrudniona bądź spowolniona. Tak jak było już wcześniej wspomniane, jesteśmy Spółką, w której przeważnie współpracuje z klientami w języku angielskim, więc podnoszenie umiejętności w tym zakresie jest kluczowe dla prawidłowej komunikacji. Dodatkowo z uwagi na rodzaj działalności Spółki (spółka technologiczna, pracująca nad optymalizacją zarządzania sieciami) niezwykle istotne jest poszerzanie i doskonalenie swojej wiedzy specjalistycznej. W obecnych czasach, gdzie sytuacja technologiczna na rynku jest dynamiczna, Pracownicy/Współpracownicy muszą się ciągle doskonalić, aby mieć dostęp do najnowszych narzędzi. Jako przykład można podać wprowadzenie (...). W momencie pojawienia się narzędzia na rynku, większość Pracowników/Współpracowników była zmuszona do poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie. Podobnie sytuacja wygląda w działach zajmujących się podatkami i księgowością. W momencie wprowadzania nowych zmian podatkowych, pracownicy działu finansów są wysyłani na szkolenia w celu poznania nowych zmian podatkowych jak i zapoznania się z nowymi narzędziami np. nowymi obowiązkami związanymi z wprowadzeniem KSeF.

W umowach ze Współpracownikami nie ma obowiązku finansowania im szkoleń przez Spółkę. Szkolenia wpływają na rozwój kompetencji Pracowników/Współpracowników co przekłada się na lepsze wyniki ich pracy. Nowa i bardziej zaawansowana wiedza plus polepszanie umiejętności komunikacyjnych wpływają na bardziej efektywną pracę. To skutkuje utrzymaniem klientów a także rozwojem relacji z nimi. Dodatkowo polepsza to sytuację na rynku dla Spółki, gdyż zadowoleni klienci nie tylko zwiększają wolumen współpracy ze Spółką, ale także mogą przyczynić się pozyskiwania nowych klientów. W tak dynamicznej branży, w jakiej działa Spółka jest to niezbędne do zwiększania swoich przychodów. Również zapewnianie szkoleń Pracownikom i Współpracownikom poprawia ich morale oraz działa motywująco do kontynuacji pracy w Spółce. Jest to niezwykle istotne do zachowania źródła przychodów, gdyż to Pracownicy Spółki oraz ich wiedza są zasobem, z którego Spółka czerpie i które sprawiają że klienci chcą ze Spółką kontynuować współpracę. Zbyt duża rotacja w zespołach nie służy ani Spółce ani jej klientom, który preferują utrzymywanie relacji biznesowych ze stabilnym partnerem.

Pytania

1.Czy w świetle art. 15 ust. 1 ustawy CIT koszty szkoleń będą mogły stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów?

2.Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem szkoleń?

Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 wydamy odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego koszty Szkoleń będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”), kosztem uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można wysnuć wnioski, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, powinien spełniać następujące warunki:

1.być poniesiony w celu uzyskania, zachowania bądź zabezpieczenia przychodów,

2.pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

3.być poniesiony przez podatnika,

4.być właściwie udokumentowany,

5.nie znajdować się w negatywnym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe.

Zgodnie z utrwalonym poglądem doktryny i orzecznictwa dotyczącym wykładni art. 15 ust. 1 ustawy o CIT jako wydatki poniesione „w celu osiągnięcia przychodów” powinny być kwalifikowane wszystkie wydatki, dzięki poniesieniu których, zgodnie z zasadami racjonalności ekonomicznej, podatnik może oczekiwać uzyskania przychodów. Przy czym użyty przez ustawodawcę zwrot „w celu uzyskania przychodów" oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczenia od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten który pozostaje bezpośrednio w takim związku przyczynowo-skutkowym, że jego poniesienie ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów albo zachowanie lub zabezpieczenie ich źródła. Istnienie związku jest kluczowym elementem dla możliwości rozpoznania kosztu podatkowego u danego podatnika. Zdaniem Spółki wydatek na szkolenia we wszystkich wariantach można uznać za celowy, racjonalny i związany z osiągnięciem, zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.

Słownik Języka Polskiego przez pojęcia słowa „osiągnąć” rozumie „uzyskać coś”, „zachować” tłumaczy jako „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, natomiast zabezpieczyć interpretuje jako „uczynić bezpiecznym, zapewnić ochronę, zapewnić utrzymanie się czegoś w dotychczasowym stanie". Zatem kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Należy jednak przyjąć, że koszty związane z zachowaniem źródła przychodów to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła w dalszym ciągu uzyskiwano, oraz aby takie źródło w ogóle dalej mogło istnieć. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać te koszty, które zostały poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne jego funkcjonowanie. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodów w przyszłości.

W kontekście powyższego należy zauważyć, że jedynym celem Spółki w związku z potencjalnym ponoszeniem przez nią kosztów szkoleń swoich współpracowników będzie osiągnięcie przychodów i zachowanie lub zabezpieczenie ich źródła. Wydatki, które będą poniesione na zakup szkoleń będą miały za zadanie zwiększyć kompetencje Współpracowników nie tylko w zakresie umiejętności twardych, ale również miękkich. O ile szkolenia z konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebne do wykonywania pracy będą podstawą do świadczenia usług na najwyższym poziomie, to również nie należy lekceważyć doskonalenia umiejętności miękkich. W dzisiejszych realiach biznesowych niezwykle ważne są zdolności związane z kierowaniem zespołem, skuteczną komunikacją zarówno z zespołem jak i klientem oraz podtrzymujące motywację oraz zaangażowanie współpracowników. W ocenie Spółki bezsprzecznie można zauważyć istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem wydatków na szkolenia a przychodem spółki.

Szkolenia finansowane przez Wnioskodawcę będą pozwalać na:

1.podnoszenie kwalifikacji oraz wiedzy specjalistycznej. Spowoduje to w przyszłości zarówno wyższy poziom profesjonalizmu w wykonywanych usługach jak i pośrednio zwiększenie efektywności ich wykonywania. Również poprzez szkolenia Współpracownicy będą mieli możliwość zweryfikowania luk w swojej wiedzy oraz zmniejszenie ilości popełniania potencjalnych błędów, dzięki czemu wiarygodność Spółki jako odpowiedniego partnera biznesowego może wzrosnąć,

2.zwiększenie motywacji wśród współpracowników. Osoby, którym pracodawca, partner biznesowy sfinansuje wymagane szkolenia mające na celu zwiększenie ich kwalifikacji będą czuły się docenione oraz czuły większą więź ze Spółką. Przez to zwiększy się ich motywacja, która ogólnie zwiększa morale w zespole, w którym pracuje dana osoba. Może to w przyszłości wpływać na decyzję Współpracownika o kontynuowaniu współpracy ze Spółką,

3.zrozumienie oraz dopasowanie się do kultury pracy zarówno w Spółce jak i u klienta przez co Współpracownicy będą mogli łatwiej odnaleźć się w nowym środowisku pracy/w nowym zespole.

Podsumowując, szkolenia będą miały olbrzymi wpływ na zwiększenie przychodów Spółki. Będą miały one wpływ na budowanie więzi między Spółką a współpracownikami. Dysponowanie wyszkolonym i stałym zespołem posiadającym odpowiednie kompetencje (zarówno miękkie jak i twarde) jest niezwykle istotne przy utrzymywaniu kontaktów z obecnymi klientami a także nawiązywaniu współpracy z nowymi partnerami. Posiadanie wykwalifikowanego zespołu jest kluczowe dla sprawnego działania każdego przedsiębiorstwa oraz co za tym idzie osiągnięcia przychodów z prowadzonej działalności.

Dodatkowo wydatki na szkolenia nie mieszczą się w żadnym z ograniczeń zaliczania wydatku do kosztów podatkowych wskazanych w art. 16 ustawy o CIT.

Pogląd, zgodnie z którym wydatki na szkolenia dla współpracowników mogą stanowić koszty uzyskania przychodu wyrażono m.in. w:

1) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2018 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.287.2018.1.KS, zgodnie z którą:

„W tym miejscu należy wskazać, że w opisanym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania przywołany wyżej przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. Jak podaje Wnioskodawca, wydatki będące przedmiotem analizy, ponoszone są przez Wnioskodawcę w ramach zawartych kontraktów, tylko na czas trwania kontraktu i skalkulowane w wynagrodzeniu współpracowników, co wyklucza zakwalifikowanie ich jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Podsumowując, wydatki, ponoszone przez Wnioskodawcę zarówno na organizację szkoleń/konferencji współpracowników, jak i na pakiet benefitów dla współpracowników mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, wynikają z zawartych kontraktów ze współpracownikami, zostały skalkulowane w wynagrodzeniu za usługi współpracowników, a przede wszystkim są skierowane na zwiększenie uzyskiwanych przychodów”.

2) interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 lipca 2015 r., nr IBPB-1 -3/4510-67/15/IZ, która dotyczyła pracowników i współpracowników:

„Przechodząc do zbadania istnienia związku przyczynowego, jaki winien zachodzić pomiędzy wydatkiem a przychodem podatkowym, należy zauważyć, że wydatki związane z organizacją szkoleń, które Spółka poniesie m.in. na wynajem pokoi hotelowych dla handlowców, zakup usług gastronomicznych (wyżywienie, napoje, catering), koszty materiałów szkoleniowych oraz wieczorny posiłek zostaną poniesione - jak wskazała Spółka - w celu zwiększenia motywacji pracowników oraz zwiększenia efektywności pracy zespołów, a także podniesienia kwalifikacji osób uczestniczących w szkoleniach, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększenia wydajności i efektywności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody”.

3)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 listopada 2022 roku, nr 0114-KDIP2-2.4010.53.2022.3.AP, w której Dyrektor KIS ocenił, że stanowisko przedstawione przez Spółkę jest prawidłowe tj., koszty poniesione na szkolenie Współpracowników, mogą być przedstawiane jako koszty uzyskania przychodów.

Podsumowując, w przedstawionym opisie przyszłych zdarzeń koszty szkoleń będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, z późn. zm., dalej „updop”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami, a więc są racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, a ich celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Muszą zostać także prawidłowo udokumentowane.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku – jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu, racjonalność i niezbędność oraz
  • potencjalną możliwość, analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek, przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W kosztach uzyskania przychodów można więc ująć każdy wydatek, który spełnia następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z wniosku wynika, że zatrudniają Państwo zarówno osoby w oparciu o umowę o pracę oraz osoby fizyczne prowadzące własną działalność gospodarczą (dalej: Współpracownicy). Zespoły, które pracują nad danym projektem składają się z obu tych grup.

Państwo, aby zapewnić Pracownikom oraz Współpracownikom odpowiednie kwalifikacje zawodowe i narzędzia niezbędne do wykonywania usług na wymaganym przez Spółkę poziomie, zapewniają państwo odpowiednie szkolenia. Są to szkolenia podnoszące posiadane kwalifikacje zawodowe (np. szkolenia z konkretnych, wymaganych u klienta języków programowania) oraz szkolenia zwiększające tzw. kompetencje miękkie lub umiejętności językowe czy podnoszące znajomość kultury kraju klienta, z którym Państwo współpracujecie.

Umożliwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynika z art. 17 ustawy z 26 czerwca 1976 r. Kodeksu pracy (t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 1465; dalej; Kodeks Pracy).

W przypadku szkoleń merytorycznych (kompetencyjnych) uczestnikami są osoby, którym takie szkolenie jest niezbędne do realizacji zadań w ramach stosunku pracy/umowy o współpracę na rzecz Spółki, np. szkolenie z języków programowania. Brak wiedzy merytorycznej Pracowników oraz Współpracowników może skutkować niepoprawnym realizowaniem przez nich zadań na rzecz Spółki. Obniża się bowiem standard świadczonych usług przez Spółkę. Poprzez finansowanie szkoleń Spółka podnosi kwalifikacje Pracowników oraz Współpracowników, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania zadań na rzecz Spółki. Podnoszenie kwalifikacji Pracownikom oraz Współpracownikom zwiększa zdolność Spółki do osiągania przez nią przychodów.

Każdorazowo Pracownik lub Współpracownik zgłasza zapotrzebowanie na szkolenie, a ostateczną zgodę wyraża jego przełożony, potwierdzając tym samym potrzebę takiego szkolenia.

Uważają Państwo, że wydatki poniesione na szkolenia są kosztami uzyskania przychodu. Zgodnie z przedstawioną argumentacją, Spółka finansuje pracownikom podnoszenie kwalifikacji, które są przez nich wykorzystywane do wykonywania aktualnych obowiązków lub umożliwią pracownikowi rozwój kariery zawodowej, zwiększając równocześnie zdolność Spółki do osiągania przychodów. Natomiast w przypadku Współpracownikom koszty szkoleń są zwracane po okazaniu odpowiednich dokumentów.

Wydatki ponoszone na rzecz pracowników co do zasady stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów, jeśli tylko spełniają wymóg art. 15 ust. 1 updop. Koszty pracownicze obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Wynika to z art. 1031 Kodeksu Pracy:

§ 1. Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.

§ 2. Pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe przysługują:

1) urlop szkoleniowy;

2) zwolnienie z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnieprzybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania.

§ 3. Za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnienia z całości lub częścidnia pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

W przedmiotowej sprawie nie będą miały także zastosowania wyłączenia zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 38 i 38a updop.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z dokonywaniem jednostronnych świadczeń na rzecz wspólników lub członków spółdzielni niebędących pracownikami w rozumieniu odrębnych przepisów, z tym że wydatki ponoszone na rzecz członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną są kosztem uzyskania przychodów w części dotyczącej działalności objętej obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku dochodowego;

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 38a:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji;

Jak wskazali Państwo we wniosku szkolenia są przeznaczone dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz Współpracowników. Uczestnicy nie są akcjonariuszami.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność.

Nadmienić także należy, że zasadność zaliczenia tych wydatków (w szczególności związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu), do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, może zostać zweryfikowana w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawniony organ podatkowy.

Podsumowując, stwierdzić należy, że wydatki ponoszone przez Państwa na szkolenia dla Pracowników i Współpracowników spełniają przesłanki uznania ich za koszty uzyskania przychodów. Do tych wydatków nie znajdują zastosowania wyłączenia z kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38 i 38a updop.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądowych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00