Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.653.2023.4.NM

Obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne związane z organizacją programu motywacyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych związanych z organizacją programu motywacyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2023 r. (data wpływu 20 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

Spółka jest podmiotem dominującym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120, dalej: „ustawa o rachunkowości“) wobec wszystkich jednostek należących do Grupy Kapitałowej ... (dalej: „Grupa Kapitałowa”).

Wnioskodawca jest spółką publiczną, której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w ... W skład Grupy Kapitałowej wchodzą spółki z siedzibą na terytorium Polski, spółki z siedzibą na terytorium … oraz spółka z siedzibą na terytorium … .

Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim … .

Spółka ustanowiła dwa długoterminowe, niezależne i odrębnie realizowane programy motywacyjne na lata 2023-2027 dla wybranych osób spośród pracowników i współpracowników Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej, w tym Członków Zarządu Spółki oraz spółek z jej Grupy Kapitałowej (dalej odpowiednio: „Program Motywacyjny A” oraz „Program Motywacyjny B”).

W zakresie Programu Motywacyjnego A, Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) w dniu … 2022 r. sygn. … (dalej: „Interpretacja”), w której Organ podatkowy potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym: warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji program motywacyjny w zakresie, w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział osobom uprawnionym warrantów uprawniających do objęcia akcji, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT; program motywacyjny oparty na zasadach wskazanych przez Spółkę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez osoby uprawnione akcji własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT; przychód/dochód po stronie osoby uprawnionej (zdefiniowanej we wniosku o wydanie tej interpretacji) w związku z uczestnictwem w Programie Motywacyjnym A powstanie dopiero na etapie odpłatnego zbycia przez osobę uprawnioną akcji Spółki objętych w wyniku realizacji warrantów lub nabytych akcji własnych Spółki. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „podatek PIT”) ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego. W rezultacie, DKIS potwierdził, że dla objęcia lub nabycia akcji w ramach Programu Motywacyjnego A są spełnione warunki przewidziane w art. 24 ust. 11 – 12a ustawy o PIT, co w praktyce na gruncie ustawy o PIT oznacza odroczenie momentu rozpoznania przychodu do momentu odpłatnego zbycia tych akcji oraz brak obowiązków płatnika i obowiązków informacyjnych po stronie Spółki w stosunku do uczestników objętych Interpretacją, tj.: pracowników (tj. osób uzyskujących od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej przychody ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ustawy o PIT), członków organów Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej (tj. osób uzyskujących od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej przychody z tytułu powołania do pełnienia sprawowanej funkcji, tj. z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT), innych osób mających wpływ na wyniki i rozwój Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej (tj. osób uzyskujących od Spółki przychody z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 ustawy o PIT inne niż wskazane powyżej przychody z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT).

Wśród Uczestników Programu Motywacyjnego A mogą być również osoby, które zawierają ze Spółką lub spółkami z jej Grupy Kapitałowej umowy zlecenia i umowy o dzieło, w ramach których dochodzi do przeniesienia praw autorskich oraz są polskimi rezydentami podatkowymi lub dla których na mocy wiążących ich kraj rezydencji podatkowej i Polskę przepisów, skutki podatkowe z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A realizują się zgodnie z odpowiednimi przepisami polskiej ustawy o PIT (tj. skutki podatkowe powstają na terytorium Polski, dalej: „Uczestnicy”).

W ramach umów zlecenia i umów o dzieło, które zawiera lub będzie zawierać Spółka lub spółki z jej Grupy Kapitałowej z Uczestnikami, przenoszone są na Spółkę lub spółki z jej Grupy Kapitałowej autorskie prawa majątkowe i pokrewne do utworów (lub ich części) w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.; dalej: „ustawa o prawie autorskim”), wytworzone w związku z wykonaniem lub na skutek wykonania umowy zlecenia lub umowy o dzieło (dalej: „Utwory”).

Wynagrodzenie, które Uczestnicy otrzymują od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej na podstawie odpowiednio umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umów zlecenie z przeniesieniem praw autorskich, Spółka i spółki z jej Grupy Kapitałowej wykazują w odpowiednich informacjach i deklaracjach podatkowych sporządzanych przez płatnika jako przychody z praw majątkowych.

Zawarte przez Spółkę oraz poszczególne spółki z Grupy Kapitałowej z Uczestnikami umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umowy zlecenie z przeniesieniem praw autorskich nie odnoszą się i nie będą się odnosić do kwestii uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A.

W ramach niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (dalej: „Wniosek”) Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy przychód/dochód po stronie Uczestników powstanie dopiero na etapie odpłatnego zbycia przez Uczestników akcji Spółki przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego.

Jednocześnie Spółka informuje, że w zakresie Programu Motywacyjnego B Spółka uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez DKIS w dniu … 2023 r., sygn. …, w której Organ podatkowy potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym: warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT i w konsekwencji program motywacyjny w zakresie, w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział osobom uprawnionym warrantów uprawniających do objęcia akcji, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT; program motywacyjny oparty na zasadach wskazanych przez Spółkę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez osoby uprawnione akcji własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT; przychód/dochód po stronie uczestnika (zdefiniowanego we wniosku o wydanie tej interpretacji) w związku z uczestnictwem w Programie Motywacyjnym B powstanie dopiero na etapie odpłatnego zbycia przez osobę uprawnioną akcji Spółki objętych w wyniku realizacji warrantów lub nabytych akcji własnych Spółki. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego, bez względu na możliwość skorzystania przez uczestników z opisanego we wniosku mechanizmu obniżenia ceny realizacji uprawnień. Jednocześnie Spółka wskazuje, że Programem Motywacyjnym B nie są i nie będą objęte osoby uzyskujące od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej przychody z tytułu umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich lub z tytułu umów zlecenie z przeniesieniem praw autorskich.

Program Motywacyjny B pozostaje zatem poza zakresem Wniosku.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Program Motywacyjny A został utworzony na podstawie Uchwały z … r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki X w sprawie wprowadzenia Programu Motywacyjnego A na lata obrotowe 2023-2027 („Uchwała”). Szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu Motywacyjnego A nieokreślone w Uchwale zostały określone przez Zarząd Spółki w regulaminach Programu Motywacyjnego A („Regulamin”). Regulamin został zatwierdzony przez Radę Nadzorczą.

Program Motywacyjny A jest adresowany do wybranych osób spośród pracowników i współpracowników Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej, którzy na moment podpisywania Umowy Uczestnictwa (zdefiniowana poniżej) nie są Członkami Zarządu Spółki.

Celem Programu Motywacyjnego A jest stworzenie mechanizmów zwiększających stabilność związania uczestników ze Spółką i spółkami z jej grupy kapitałowej oraz zachęcających i motywujących ich do realizacji strategii Spółki, działania w interesie Spółki (lub odpowiednio spółek jej grupy kapitałowej) i jej akcjonariuszy. Celem Programu Motywacyjnego A jest też poprawa międzynarodowej konkurencyjności warunków zatrudnienia w Spółce (lub odpowiednio spółek z jej grupy kapitałowej) w stosunku do głównych konkurentów Spółki, która ma przełożyć się na ułatwienie pozyskiwania pracowników.

Uprawnienia (zdefiniowane poniżej) w ramach Programu Motywacyjnego A będą przyznawane w pięciu oddzielnych etapach w latach obrotowych 2023-2027. Uprawnienia będą uprawniały uczestników do otrzymania akcji Spółki, po okresie nabywania Uprawnień wynoszącym nie mniej niż trzy lata i wyznaczonym zgodnie z Regulaminem („Okres Nabywania Uprawnień”) na zasadach i za pomocą mechanizmów opisanych w Uchwale i w Regulaminie.

Program Motywacyjny A będzie realizowany poprzez przyznawanie uczestnikom, na podstawie umowy uczestnictwa zawartej zgodnie z Regulaminem („Umowa Uczestnictwa”), warunkowego prawa („Uprawnienie”) do:

a)objęcia akcji Spółki emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki („Akcje”) z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy Spółki w wyniku wykonania praw z wyemitowanych w tym celu zdematerializowanych imiennych warrantów subskrypcyjnych przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A („Warranty”), lub

b)nabycia akcji Spółki, które zostaną w tym celu uprzednio nabyte przez Spółkę w ramach skupu akcji własnych Spółki („Akcje Własne”).

Wybór sposobu realizacji Programu Motywacyjnego A wobec danego uczestnika, zgodnie z postanowieniami Regulaminu, leży po stronie Zarządu Spółki.

Każde Uprawnienie będzie uprawniało do objęcia jednej Akcji w wyniku wykonania praw z Warrantu albo nabycia jednej Akcji Własnej na zasadach wskazanych w Regulaminie.

Uprawnienia w pierwszym roku obowiązywania Programu Motywacyjnego A zostały już przyznane, a Uprawnienia w kolejnych latach obowiązywania Programu Motywacyjnego A będą przyznawane nie później niż do 31 marca danego roku obrotowego (każdy taki okres jako: „Etap”).

Włączenie uczestników do Programu Motywacyjnego A w danym Etapie następować będzie na podstawie uchwał podejmowanych przez Zarząd Spółki („Uchwały o Włączeniu”).

Uchwały o Włączeniu wskazywać będą w szczególności liczbę Uprawnień, które dany uczestnik będzie mógł otrzymać na podstawie Umowy Uczestnictwa podpisanej zgodnie z Regulaminem w ramach danego Etapu.

Program Motywacyjny A w stosunku do jednego uczestnika będzie mógł być realizowany na więcej niż jeden sposób - przez emisję i przydział Warrantów uprawniających do objęcia Akcji lub poprzez zaoferowanie realizacji (części lub wszystkich) Uprawnień z wykorzystaniem Akcji Własnych.

Pod warunkiem realizacji warunków, określonych w Uchwale i Regulaminie i po upływie co najmniej trzech lat od daty przyznania Uprawnienia, Uprawnienie będzie mogło zostać zrealizowane poprzez objęcie przez uczestnika Akcji Spółki (z wykorzystaniem Warrantów – jak przewidziano w Kodeksie Spółek Handlowych) lub nabycie Akcji Własnych.

Uprawnienia nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, są przyznawane uczestnikom nieodpłatnie. Uczestnik nie może swobodnie dysponować przyznanymi Uprawnieniami, w szczególności są one niezbywalne.

Realizacja Uprawnień będzie uzależniona od spełnienia Warunku Lojalnościowego, tj. od pozostawania przez uczestnika w stosunku prawnym ze Spółką lub jej podmiotem powiązanym, na podstawie którego uczestnik świadczy pracę, usługi lub wykonuje dzieło na rzecz Spółki lub jej podmiotu powiązanego, przez cały Okres Nabywania Uprawnień, przy czym warunek realizacji Uprawnień zostanie spełniony także wtedy, gdy zmianie ulegnie rodzaj stosunku prawnego, na podstawie którego uczestnik świadczy pracę, usługi lub wykonuje dzieło, jak też wówczas gdy stroną stosunku stanie się inny podmiot powiązany lub Spółka.

Warunkiem realizacji Uprawnień przez danego uczestnika jest także posiadanie przez niego rachunku papierów wartościowych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 ze zm., dalej: „ustawa o obrocie”) i podanie jego danych Spółce. Zamiast rachunku papierów wartościowych, uczestnik może także wskazać rachunek zbiorczy w rozumieniu art. 8a ustawy o obrocie.

Uprawnienia będą wygasać w przypadkach określonych Regulaminem, tj. w dniu:

a)ich realizacji;

b)wygaśnięcia lub zakończenia Programu Motywacyjnego A;

c)rozwiązania lub wypowiedzenia z jakiejkolwiek przyczyny stosunku prawnego pomiędzy uczestnikiem a Spółką lub jej podmiotem powiązanym, na podstawie którego weryfikowane jest spełnienie przez uczestnika Warunku Lojalnościowego, chyba że przynajmniej od dnia następującego po dniu, w którym ma ustać stosunek prawny, uczestnika ma łączyć ze Spółką lub jej podmiotem powiązanym inny stosunek prawny mogący być podstawą spełnienia Warunku Lojalnościowego;

d)śmierci uczestnika;

e)podjęcia Uchwały Weryfikacyjnej (zdefiniowana poniżej), w której stwierdzono niespełnienie przez uczestnika Warunku Lojalnościowego;

f)upływu terminu do przyjęcia oferty objęcia Warrantów lub nabycia Akcji Własnych, wskazanego w Regulaminie.

Zarząd w terminie stu dwudziestu dni po zakończeniu każdego odpowiedniego Okresu Nabywania Uprawnień w formie uchwały dokona weryfikacji spełnienia Warunku Lojalnościowego przez uczestników w drodze Uchwały Weryfikacyjnej.

Po stwierdzeniu w Uchwale Weryfikacyjnej spełnienia przez danego uczestnika Warunku Lojalnościowego Zarząd może w stosunku do danych Uprawnień zaoferować uczestnikowi realizację Uprawnień:

a)poprzez zaoferowanie danemu Uczestnikowi objęcia odpowiedniej liczby Warrantów uprawniających do objęcia tożsamej liczby Akcji w wyniku wykonania praw z Warrantów; albo

b)poprzez zaoferowanie nabycia od Spółki odpowiedniej liczby Akcji Własnych.

Warranty emitowane będą nieodpłatnie, w formie zdematerializowanej, jako papiery wartościowe imienne i będą zapisywane na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych. Warranty będą obejmowane przez uczestników w liczbie odpowiadającej posiadanym Uprawnieniom, po spełnieniu warunków określonych Regulaminem.

Warranty uprawniają do objęcia Akcji po cenie emisyjnej stanowiącej równowartość wartości nominalnej akcji Spółki (tj. ... PLN).

Warranty uprawniają do objęcia Akcji z pozbawieniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy Spółki. Jeden Warrant uprawniać będzie do objęcia jednej Akcji. Objęcie Akcji nastąpi jedynie po ich pełnym pokryciu wkładem pieniężnym.

Warranty są niezbywalne i nie podlegają dziedziczeniu. Termin wykonania praw z Warrantu został wskazany w Regulaminie.

Sam fakt posiadania Warrantów nie będzie uprawniał uczestników do żadnych praw korporacyjnych, w szczególności nie będzie oznaczał posiadania prawa głosu i prawa do dywidendy.

W przypadku realizacji Programu Motywacyjnego A przez nabycie Akcji Własnych Zarząd zwróci się do Walnego Zgromadzenia Spółki o wyrażenie zgody na nabycie Akcji Własnych w trybie art. 362 § 1 pkt 2 lub 8 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm., dalej: „KSH”) lub innego właściwego przepisu prawa, o ile w danym czasie odpowiednie upoważnienie do skupu akcji nie będzie pozostawało w mocy.

W przypadku oferty nabycia Akcji Własnych Spółki i skorzystania z niej przez uczestnika, uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty ceny odpowiadającej cenie nominalnej Akcji w terminie określonym w Regulaminie.

Objęte Akcje i/lub nabyte Akcje Własne nie będą objęte ograniczeniem zbywalności (tzw. lock-up).

Spółka nie podejmie działań mających na celu odkup Akcji lub Akcji Własnych bezpośrednio od uczestników.

Spółka ponownie wskazuje, że w zakresie Programu Motywacyjnego A uzyskała interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu … 2022 r., sygn. …, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym:

a)program motywacyjny w zakresie, w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział osobom uprawnionym warrantów uprawniających do objęcia akcji, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT,

b)program motywacyjny oparty na zasadach wskazanych przez Spółkę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez osoby uprawnione akcji własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT;

c)przychód/dochód po stronie osoby uprawnionej (zdefiniowanej we wniosku o wydanie tej interpretacji) w związku z uczestnictwem w Programie Motywacyjnym A powstanie dopiero na etapie odpłatnego zbycia przez osobę uprawnioną akcji Spółki objętych w wyniku realizacji warrantów lub nabytych akcji własnych Spółki. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji programu motywacyjnego.

W zakresie, którego dotyczy Wniosek, całość wynagrodzenia, które Uczestnicy otrzymują od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej na podstawie odpowiednio umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umów zlecenie z przeniesieniem praw autorskich, Spółka i spółki z jej Grupy Kapitałowej wykazują w odpowiednich informacjach i deklaracjach podatkowych sporządzanych przez płatnika jako przychody z praw majątkowych.

Program Motywacyjny został powołany Uchwałą (tj. uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki X. z dnia … r. w sprawie wprowadzenia Programu Motywacyjnego A na lata obrotowe 2023-2027). Zgodnie z delegacją zawartą w Uchwale, w trakcie trwania danego Etapu Programu Motywacyjnego A Zarząd jest uprawniony do podejmowania Uchwał o Włączeniu, tj. uchwał, w których wskaże osoby uprawnione, które mają prawo podpisania Umowy Uczestnictwa, na podstawie której przyznane zostaną im Uprawnienia. Uchwała o Włączeniu określa liczbę Uprawnień, jakie dana Osoba Uprawniona może otrzymać.

Po powzięciu Uchwały o Włączeniu, Spółka informuje daną osobę uprawnioną o objęciu jej Uchwałą o Włączeniu i możliwości podpisania Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A, tj. umowy potwierdzającej wolę uczestnictwa osoby uprawnionej w Programie Motywacyjnym A. Zawarcie Umowy Uczestnictwa warunkuje możliwość realizacji Programu Motywacyjnego A w stosunku do danej osoby uprawnionej. Niepodpisanie Umowy Uczestnictwa w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z nienabyciem Uprawnień przez daną osobę uprawnioną.

Jednocześnie zawarte przez Spółkę oraz poszczególne spółki z Grupy Kapitałowej z Uczestnikami umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umowy zlecenie z przeniesieniem praw autorskich, które regulują kwestie wynagrodzenia za realizację dzieła lub realizację przedmiotu zlecenia, nie odnoszą się do kwestii uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.

Wykonanie Uprawnień i tym samym możliwość otrzymania Warrantów będzie uzależnione od spełnienia warunku lojalnościowego rozumianego jako pozostawanie przez Uczestnika w stosunku prawnym ze Spółką lub jej podmiotem powiązanym przez cały Okres Nabywania Uprawnień, zgodnie ze szczegółowymi zasadami ujętymi w Regulaminie („Warunek Lojalnościowy”). Okres Nabywania Uprawnień wynosi nie mniej niż trzy lata, tj. wykonanie Uprawnień i tym samym możliwość otrzymania Warrantów jest możliwe najwcześniej po trzech latach od momentu podpisania Umowy Uczestnictwa do trzeciej rocznicy podpisania tej Umowy Uczestnictwa. Jeżeli Uczestnik rozwiąże stosunek prawny przed upływem tych trzech lat, wówczas Uprawnienia wygasają i tym samym objęcie warrantów przez Uczestnika nie będzie możliwe.

Zgodnie z definicją przyjętą w Regulaminie, Warunek Lojalnościowy to warunek realizacji Uprawnień, rozumiany jako pozostawanie przez Uczestnika w stosunku prawnym ze Spółką lub jej podmiotem powiązanym, na podstawie którego Uczestnik świadczy pracę, usługi lub wykonuje dzieło na rzecz Spółki lub jej podmiotu powiązanego (w tym na podstawie powołania), przez cały Okres Nabywania Uprawnień, przy czym warunek realizacji Uprawnień zostanie spełniony także wtedy, gdy zmianie ulegnie rodzaj stosunku prawnego, na podstawie którego Uczestnik świadczy pracę, usługi lub wykonuje dzieło, jak też wówczas gdy stroną stosunku stanie się inny podmiot powiązany lub Spółka.

Zarząd w terminie stu dwudziestu dni po zakończeniu każdego odpowiedniego Okresu Nabywania Uprawnień w formie uchwały dokona weryfikacji spełnienia Warunku Lojalnościowego przez Uczestników („Uchwała Weryfikacyjna”).

Warunkiem realizacji Uprawnień przez danego Uczestnika jest także posiadanie przez niego rachunku papierów wartościowych w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o obrocie i podanie jego danych Spółce. Zamiast rachunku papierów wartościowych, Uczestnik może także wskazać rachunek zbiorczy w rozumieniu art. 8a ustawy o Obrocie.

Szczegółowe warunki, których spełnienie jest niezbędne do otrzymania Warrantów, zostały określone w Regulaminie.

Zgodnie z Regulaminem osoby uprawnione nie mogą zbywać warrantów.

Warranty będą emitowane nieodpłatnie, w formie zdematerializowanej, jako niezbywalne papiery wartościowe imienne. Warranty będą stanowić jedynie potencjalną możliwość uzyskania przez Uczestników korzyści w przyszłości. Przedmiotowej korzyści nie da się jednak jednoznacznie określić na dzień otrzymania Warrantu, uprawnia on bowiem do objęcia Akcji w przyszłości i na dzień otrzymania Warrantu konkretna przyszła wartość Akcji nie jest znana. Dodatkowo, jak Spółka wskazała w odpowiedzi na wcześniejsze pytanie, Osoby Uprawnione nie będą mogły swobodnie dysponować przyznanymi im Warrantami, w szczególności nie będą uprawnione do ich zbycia.

Po stwierdzeniu w Uchwale Weryfikacyjnej spełnienia przez danego Uczestnika Warunku Lojalnościowego Zarząd może wedle własnego uznania, w stosunku do danych Uprawnień zaoferować Uczestnikowi realizację Uprawnień:

a)poprzez zaoferowanie danemu Uczestnikowi objęcia odpowiedniej liczby Warrantów uprawniających do objęcia tożsamej liczby Akcji w wyniku wykonania praw z Warrantów; albo

b)poprzez zaoferowanie nabycia od Spółki odpowiedniej liczby Akcji Własnych.

W rezultacie wybór sposobu realizacji Programu Motywacyjnego (w tym zaoferowanie Uczestnikowi objęcia odpowiedniej liczby Warrantów) należy do decyzji Zarządu Spółki. Jeżeli Zarząd zdecyduje o złożeniu Uczestnikowi oferty objęcia Warrantów, termin ważności takiej oferty wynosi 21 dni od dnia jej złożenia. W przypadku upływu terminu do przyjęcia oferty objęcia Warrantów, Uprawnienia danego Uczestnika (a tym samym możliwość objęcia Warrantów) wygasają.

Warranty nie mogą być wymienione na inne prawo oraz tak jak zostało wskazane w odpowiedzi na wcześniejsze pytanie są niezbywalne. Warranty uprawniają jedynie do objęcia Akcji po cenie emisyjnej stanowiącej równowartość wartości nominalnej akcji Spółki.

W uzyskanej przez Spółkę Interpretacji dotyczącej Programu Motywacyjnego A Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko Spółki, zgodnie z którym warranty możliwe do objęcia w ramach Programu Motywacyjnego A są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT i w konsekwencji program motywacyjny w zakresie, w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział osobom uprawnionym warrantów uprawniających do objęcia akcji, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Dla uniknięcia wątpliwości Spółka wskazuje, że Program Motywacyjny A, dla którego została wydana ww. Interpretacja, to ten sam program motywacyjny, którego dotyczy wniosek o interpretację aktualnie rozpatrywany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Program Motywacyjny A stanowi system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki X. Uchwała w sprawie wprowadzenia Programu Motywacyjnego A na lata obrotowe 2023-2027 została podjęta w dniu ….

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Uczestnicy mogą skorzystać z preferencyjnego opodatkowania w ramach Programu Motywacyjnego A polegającego na odroczeniu rozpoznania przychodu podatkowego do momentu odpłatnego zbycia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczestnicy mogą skorzystać z preferencyjnego opodatkowania w ramach Programu Motywacyjnego A polegającego na odroczeniu rozpoznania przychodu podatkowego do momentu odpłatnego zbycia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT, przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z powyższych regulacji wynika, że program motywacyjny w rozumieniu ustawy o PIT powstaje, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

1)jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

2)akcje są obejmowane lub nabywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (art. 12 ustawy o PIT) lub osoby uzyskujące świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście (art. 13 ustawy o PIT),

3)obejmowane lub nabywane akcje są akcjami spółki, z którą uczestników programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT albo spółki wobec niej dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,

4)uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie lub realizacji innych praw majątkowych,

5)przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przypadku spełnienia ww. przesłanek, wobec osób, które nabywają/obejmują akcje z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym, przychód powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

W ocenie Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, warunki z pkt 1) oraz 3)-5) w zakresie Programu Motywacyjnego A są spełnione, co potwierdził DKIS w Interpretacji.

Odnośnie warunku nr 2 należy ocenić, czy osoby uprawnione do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A i objęte niniejszym Wnioskiem, tj. osoby, które zawierają ze Spółką lub spółkami z jej Grupy Kapitałowej umowy zlecenia i umowy o dzieło, w ramach których dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych i pokrewnych do Utworów wytworzonych w związku z wykonaniem lub na skutek wykonania umowy zlecenia lub umowy o dzieło, mieszczą się w dyspozycji warunku nr 2.

Spółka przedstawia poniżej szczegółową analizę w tym zakresie.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o PIT zawiera zamknięty katalog źródeł przychodów. Każdy przychód osiągnięty przez podatnika powinien być przypisany do tylko jednego źródła przychodów.

Źródłami przychodu są m.in. działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT) oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT).

Zgodnie z art. 13 ust. 8 lit. a) ustawy o PIT, cyt., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia prawa majątkowego. W art. 18 ustawy o PIT mowa jest jedynie o przychodach z praw majątkowych, cyt.: za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Z kolei art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) zawiera definicję mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe.

W doktrynie prawa cywilnego uznaje się, że prawo majątkowe obejmuje pewne stany faktyczne, z których wynikają konkretne uprawnienia lub roszczenia mające wartość majątkową. W konsekwencji przy tak szeroko rozumianej definicji prawa majątkowego należałoby uznać, że niemal wszystkie przychody podatkowe powinny kwalifikować się do źródła przychodów prawa majątkowe, ponieważ uzyskanie takich przychodów wiąże się z danym stanem faktycznym, z którego wynika określone uprawnienie.

Przykładowo, w komentarzu do art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ustawy o PIT (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, Lex 2015) autorzy wskazują, cyt.: „(…) znaczną część przychodów można zakwalifikować jako przychód z prawa majątkowego. Odpłatne zbycie rzeczy lub praw stanowi w istocie rzeczy przychód z przeniesienia prawa majątkowego. Wynagrodzenie za sprzedawane towary czy też świadczone usługi również w zasadzie pozostaje przychodem z prawa majątkowego (wierzytelności). Także dywidenda jest przychodem z prawa o charakterze majątkowym (tytuł do udziału w zyskach osób spółki). Wydaje się, że pozostałe źródła przychodów mają w pewnym sensie charakter szczególny względem „praw majątkowych”. Przychód powinien być kwalifikowany do tego źródła niejako w ostateczności, gdy nie można go zakwalifikować do innego źródła. Wydaje się, że pozostaje ono źródłem ogólnym nawet względem „pozostałych źródeł przychodu”. Wskazane bowiem przykładowo niektóre przychody z pozostałych źródeł, takie jak alimenty czy też prawo do środków pozostawionych przez zmarłego w funduszu emerytalnym, również pochodzą z praw majątkowych”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, skoro ustawodawca wyszczególnił indywidualne źródła przychodów, to dany przychód powinien być uznany za przychód z praw majątkowych dopiero w ostateczności, gdy nie będzie już możliwe zakwalifikowanie go do żadnego innego źródła przychodów.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Ustawa o prawie autorskim nie uzależnia powstania prawa autorskiego od istnienia podstawy prawnej działania, które doprowadziło do powstania utworu, ani nie stwarza żadnych ograniczeń w tym zakresie. Jednocześnie autorskie prawa majątkowe wynikające z przysługującemu twórcy wyłącznego prawa do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu są prawami zbywalnymi (art. 17 oraz art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o prawie autorskim).

Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia (art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim).

Spółka zwraca uwagę, że z przepisów ustawy o prawie autorskim nie wynika, aby twórca nie mógł zawrzeć umowy prawa cywilnego, przykładowo umowy o dzieło lub umowy zlecenie, w realizacji której będzie zobowiązany do stworzenia dobra stanowiącego utwór w rozumieniu tej ustawy oraz do przeniesienia za wynagrodzeniem autorskich praw majątkowych do tego utworu lub udzielenia licencji na rzecz drugiej strony umowy. W konsekwencji o tym, czy konkretny przychód powinien być zakwalifikowany do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT (działalność wykonywana osobiście) czy do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 18 ustawy o PIT (prawa majątkowe, w tym prawa autorskie) decyduje nie rodzaj zawartej umowy, ale jej przedmiot. W rezultacie, skoro w ramach umowy zawartej ze Spółką lub spółkami z jej Grupy Kapitałowej dochodzi do przeniesienia autorskich praw majątkowych i pokrewnych do Utworów i Uczestnicy otrzymują za to wynagrodzenie, to mimo że do przeniesienia tego prawa dochodzi w ramach umowy zlecenie lub o dzieło, przedmiotowy przychód Spółka i spółki z jej Grupy Kapitałowej wykazują w odpowiednich informacjach i deklaracjach podatkowych sporządzanych przez płatnika jako przychody z praw autorskich, a zatem przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 18 ustawy o PIT.

Spółka pragnie podkreślić, że prawo autorskie jest związane nierozerwalnie z utworem w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim. Przeniesienie własności autorskich praw majątkowych i pokrewnych do Utworów na Spółkę może z kolei być skutkiem wykonania umowy zlecenia czy umowy o dzieło. I choć w takiej sytuacji Spółka i spółki z jej Grupy Kapitałowej kwalifikują taki przychód do źródła prawa majątkowe, to nadal charakter pierwotny ma tu odpowiednio umowa zlecenie lub umowa o dzieło, w ramach której doszło do powstania Utworu. Przeniesienie praw autorskich do Utworu jest więc jedynie skutkiem wykonania tej umowy. Gdyby odpowiednio umowa zlecenia lub umowa o dzieło nie została zawarta, to nie powstałyby utwory, do których prawa są przenoszone. Tymczasem sam udział Uczestników w Programie Motywacyjnym A nie prowadzi do powstania żadnego utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. W rezultacie, z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A nie dojdzie do przeniesienia autorskich praw majątkowych i pokrewnych na Spółkę i spółki z jej Grupy Kapitałowej. Co więcej, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zawarte przez Spółkę oraz poszczególne spółki z Grupy Kapitałowej z Uczestnikami umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umowy zlecenie z przeniesieniem praw autorskich nie odnoszą się i nie będą się odnosić do kwestii uczestnictwa w Programie Motywacyjnym A. Pierwotną podstawą stosunku prawnego między Spółką i spółkami z jej Grupy Kapitałowej a Uczestnikami jest odpowiednio umowa o dzieło lub umowa zlecenie, a przeniesienie własności autorskich praw majątkowych i pokrewnych na Spółkę lub spółki z jej Grupy Kapitałowej ma charakter wtórny. Sam fakt, że w wyniku realizacji umów o dzieło i umów zlecenie dochodzi do przeniesienia na Spółkę lub spółek z jej Grupy Kapitałowej autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych nie ma znaczenia w kontekście możliwości partycypacji w Programie Motywacyjnym A.

W rezultacie, zdaniem Spółki, Uczestnicy mogą skorzystać z preferencyjnego opodatkowania w ramach Programu Motywacyjnego A, który spełnia wszystkie inne przesłanki przewidziane w art. 24 ust. 11 – 12a ustawy o PIT.

Spółka pragnie również zaznaczyć, że nie ma ratio legis przemawiającego za tym, aby w kontekście odroczenia opodatkowania świadczenia w postaci akcji otrzymanych w ramach programu motywacyjnego do momentu ich odpłatnego zbycia zgodnie z przepisami art. 24 ust. 11 – 12a ustawy o PIT odmiennie traktować osoby zawierające umowy zlecenie i umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich od osób, które zawierają umowy zlecenie i umowy o dzieło, ale nie tworzą przy tym utworów i nie przenoszą majątkowych praw autorskich i pokrewnych. W ten sposób dochodziłoby do dyskryminacji osób, które nie mogłyby korzystać z preferencyjnego opodatkowania świadczeń uzyskanych w ramach programu motywacyjnego utworzonego zgodnie z art. 24 ust. 11 – 12a ustawy o PIT tylko dlatego, że w ramach pierwotnej umowy przenoszą autorskie prawa majątkowe i pokrewne do utworów powstałych na podstawie realizacji umów zlecenia i o dzieło. Tymczasem jak wskazała Spółka, utwory mają charakter wtórny wobec realizacji umowy zlecenia i umowy o dzieło, są zawsze efektem realizacji jednej z tych umów. W rezultacie sama okoliczność powstania utworu w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenie i przeniesienie do niego praw autorskich i pokrewnych nie powinna przekreślać możliwości skorzystania z preferencyjnego opodatkowania w ramach programu motywacyjnego spełniającego wszystkie inne przesłanki przewidziane w art. 24 ust. 11 – 12a ustawy o PIT.

Co więcej Spółka zwraca uwagę, że stosownie do brzmienia art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, warunkiem skorzystania z preferencji podatkowej jest aby podatnik uzyskiwał świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT. Skoro w przepisie tym mowa jest o tytule do uzyskiwania należności, należy stwierdzić, że warunek ten jest spełniony w przypadku Uczestników, gdyż w ich przypadku tytułem do uzyskiwania świadczeń w postaci wynagrodzenia jest niewątpliwie umowa o dzieło lub umowa zlecenia (a zatem tytuły określone w art. 13 ustawy o PIT) jako podstawa prawna stosunku łączącego Spółkę z Uczestnikiem.

Wobec powyższego, w opisanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym, zdaniem Spółki, Uczestnicy uprawnieni do otrzymywania od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej świadczeń z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło, w ramach których dochodzi do przeniesienia na Spółkę lub spółki z jej Grupy Kapitałowej praw autorskich, mogą skorzystać z preferencyjnego opodatkowania w ramach Programu Motywacyjnego A polegającego na odroczeniu rozpoznania przychodu podatkowego do momentu odpłatnego zbycia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A i w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na gruncie ustawy o PIT na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.

Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:

·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji, udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik). Udzieleniem świadczenia jest przy tym zarówno sytuacja, gdy świadczenie jest przekazywane bezpośrednio przez płatnika, jak również sytuacja, gdy świadczenie jest realizowane przez podmiot trzeci, ale jest „zlecane”, „organizowane” przez płatnika (czyli w istocie pochodzi od płatnika).

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jak wskazano w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

c) przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że będziecie Państwo podmiotem faktycznie udzielającym świadczeń uczestnikom programu, tzn. osobom zatrudnionym u Państwa na podstawie umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umowy zlecenie z przeniesieniem praw autorskich (dalej: „Uczestnicy”) oraz realizującym te świadczenia.

Odnośnie ciążących na Państwu obowiązkach płatnika i obowiązkach informacyjnych, w związku przyznaniem Uczestnikom warrantów subskrypcyjnych stanowiących papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 646 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to:

a)akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 2052), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

W przypadku nieodpłatnego nabywania przez podatników warrantów subskrypcyjnych, stanowiących papiery wartościowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi występuje przysporzenie majątkowe po stronie podatnika mające konkretny wymiar finansowy, a tym samym przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w sytuacji, gdy warranty są niezbywalne, tylko Spółka ma uprawnienie ich odkupu w wypadkach określonych w Regulaminie, prawo to jest warunkowe i nie ma określonej wartości rynkowej na moment przyznania, a ponadto warranty nie upoważniają do realizacji uprawnień jakie przysługują akcjonariuszowi Spółki, tj. prawa do dywidendy, prawa głosu, ponieważ prawa te uczestnik uzyska dopiero w momencie objęcia akcji, po stronie Uczestników nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu. Tym samym na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do określenia skutków podatkowych związanych z objęciem przez Uczestników akcji Spółki w związku z realizacją warrantów subskrypcyjnych wyjaśnić należy, co następuje.

W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Zgodnie z art. 24 ust. 11a ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Z powyższych przepisów wynika, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - poprzez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji.

O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że fakt uzyskiwania na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia kwalifikowanego do przychodów z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ww. ustawy, nie stoi na przeszkodzie spełnieniu definicji programu motywacyjnego określonego w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 24 ust. 12a ww. ustawy:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:

·jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

·podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),

·w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,

·podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,

·dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W Państwa sprawie:

·Program Motywacyjny A jest systemem wynagradzania utworzonym przez Państwa ‑ podmiot będący spółką akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;

·Program Motywacyjny A został utworzony na podstawie uchwały z … r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki X;

·osobami uprawnionymi są wybrane osoby spośród pracowników i współpracowników Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej, tj. m.in. osoby uzyskujące od Państwa świadczenia z tytułów określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich oraz umowy zlecenie z przeniesieniem praw autorskich);

·uczestnictwo w Programie Motywacyjnym A będzie skutkowało przyznaniem uczestnikom, warunkowego prawa do:

objęcia akcji Spółki emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy Spółki w wyniku wykonania praw z wyemitowanych w tym celu zdematerializowanych imiennych warrantów subskrypcyjnych przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego A („Warranty”), lub

nabycia akcji Spółki, które zostaną w tym celu uprzednio nabyte przez Spółkę w ramach skupu akcji własnych Spółki.

Opisany we wniosku Program Motywacyjny A spełniał będzie przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Natomiast na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy obowiązki informacyjne w odniesieniu do zdarzenia polegającego na nabyciu przez uczestników warunkowych praw do nabycia akcji.

Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uczestników powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu Motywacyjnego A. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program Motywacyjny A nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego A.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wyjaśnić należy, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po Państwa stronie obowiązków płatnika oraz obowiązków informacyjnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga natomiast o sposobie opodatkowania uzyskanych przez Uczestników przychodów ze sprzedaży akcji nabytych w ramach Programu Motywacyjnego A. Kwestia ta nie jest decydująca dla wyjaśnienia indywidualnej sprawy Spółki i jej obowiązków jako płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy i obowiązków informacyjnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji organów podatkowych - należy wskazać, że orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00