Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.827.2023.2.NM

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania form wsparcia (staż zawodowy, bon na start, test zawodu) przyznawanych osobom bezrobotnym i poszukującym pracy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2023 r. złożyli Państwo wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania form wsparcia (staż zawodowy, bon na start, test zawodu) przyznawanych osobom bezrobotnym i poszukującym pracy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 21 grudnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiatowy Urząd Pracy w … na podstawie zawartej umowy z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej otrzymał środki na projekt „…” realizowany w ramach naboru na projekty pilotażowe pod nazwą „…” ze środków rezerwy Funduszu Pracy.

Umowa pomiędzy Powiatem … reprezentowanym przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy (dalej: „Dyrektor PUP) w … (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa) została podpisana … 2023 r. Projekt realizowany jest w okresie 1 września 2023 r. – 31 grudnia 2024 r. na terenie województwa ….

Formy wsparcia o których piszecie Państwo poniżej, wypłacane będą od grudnia 2023 r.

Źródłem finansowania projektu zgodnie z art. 109 ust. 7d ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735; dalej: „ustawa o promocji zatrudnienia”) są środki rezerwy Funduszu Pracy pozostające w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy.

Grupę docelową projektu stanowią osoby młode, które nie ukończyły 30 roku życia, zarejestrowane jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy.

Formy wsparcia przewidziane w projekcie:

1)Staż zawodowy – stypendium stażowe wypłacane za udział w stażu uczestnikowi projektu w wysokości 3 200 zł brutto/miesięcznie (kwota przekraczająca kwotę stypendium z ustawy o promocji zatrudnienia, tj. 120% zasiłku dla bezrobotnych, zgodnie z art. 53 ust. 6 ww. ustawy);

2)Bon na start – na zakupy towarów, usług związanych z podniesieniem szans osoby młodej na rynku pracy – maksymalna kwota wsparcia na osobę to 5 000 zł (brak odniesienia w ustawie o promocji zatrudnienia).

Bon na start („według potrzeb”). Uczestnicy projektu po przeprowadzonej diagnozie i zweryfikowaniu ich potrzeb otrzymają bon. Bon będzie miał za zadanie zniwelować bariery powrotu na rynek pracy (do wykorzystania przewidziana kwota środków 5 000 zł/os.; dopuszczacie Państwo, że jeden uczestnik projektu będzie mógł skorzystać z bonu jeden raz lub kilkukrotnie, np. na zakup komputera i sfinansowanie usługi logopedy). Bon będzie można również wykorzystać na sfinansowanie, np. opieki nad dzieckiem (przez nianię, przedszkole niepubliczne, żłobek niepubliczny) w czasie stażu/szkolenia/testu zawodu (w przypadku, gdy problemem w wejściu na rynek pracy jest brak osoby do opieki nad dzieckiem), koszt zakupu. np. usługi stomatologicznej, czy okulisty/optyka, także zakupu sprzętu potrzebnego do pracy, np. komputera, laptopa, specjalistycznego oprogramowania, drukarki, tabletu, także zakupu roweru lub skutera, hulajnogi elektrycznej. Wsparcie może też być przeznaczone na indywidualną konsultację z dietetykiem, czy pomocy z profesjonalnej terapii (np. logopedy, specjalisty zajmującego się wadami postawy, pomoc psychiatry i/lub psychoterapeuty). Nie zawężacie Państwo katalogu wydatków, jakie mogą być sfinansowane w projekcie, ponieważ ich zasadność będzie oceniana na podstawie zgłaszanych i umotywowanych potrzeb uczestników projektu, tak, aby zniwelować bariery uniemożliwiające lub utrudniające podjęcie pracy.

3)Test zawodu – planowana wypłata po 1 000 zł dla osoby testującej i dla przyszłego pracodawcy (brak odniesienia w ustawie o promocji zatrudnienia).

Ta forma wsparcia ma polegać na tym, że Uczestnik projektu będzie obserwował przez 5 dni (min. 25 godzin) wybrany przez siebie zawód (punkt doradczy będzie posiadał bazę danych pracodawców, która cały czas będzie aktualizowana), który chciałby w przyszłości wykonywać w naturalnych warunkach pracy. Będzie mógł sprawdzić, zweryfikować swoje predyspozycje do wykonywania danej pracy (zawodu). Zainteresowany wyborem danej profesji uzyska wiedzę, czy jego wyobrażenia o pracy w danym zawodzie pokrywają się z rzeczywistością i warunkami pracy. W ramach projektu przewidujecie Państwo po 1 000 zł dla pracownika i pracodawcy. Obu stronom daje to praktyczne możliwości „testowania się”, pracownik – tester może w praktyce sprawdzić się w pracy na danym stanowisku (np. kelnera, kucharza, barbera, kosmetyczki, montera, itp.), natomiast pracodawca ma możliwość przetestowania danej osoby bezrobotnej/poszukującej pracy, która chciałaby podjąć pracę w takiej branży, ale nie wie, czy się sprawdzi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 27c ustawy o promocji zatrudnienia, ilekroć w ustawie jest mowa o projektach pilotażowych – oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowania rozwiązań o charakterze systemowym.

Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody) uzyskane z tytułu:

a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,

c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 661 ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Formy proponowanego przez Państwa wsparcia, tj. staż zawodowy, bon na start, test zawodu stanowią działania aktywizacyjne dla bezrobotnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia, nie stanowią natomiast działań aktywizacyjnych osób poszukujących pracy.

Formy proponowanego przez Państwa wsparcia w postaci stażu zawodowego, bonu na start, test zawodu wypełniają definicję programów pilotażowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27c ustawy o promocji zatrudnienia.

Pytanie

Czy opisane środki finansowe dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy za okres odbywania stażu, bonu na start, testu zawodu, każde z osobna, przyznawane osobom bezrobotnym i poszukującym pracy powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Środkifinansowe wypłacane za staż, bon na start oraz test zawodu wypłacane w projekcie pilotażowym osobom bezrobotnym, będącym uczestnikami projektu pilotażowego jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki finansowe wypłacane za staż, bon na start oraz test zawodu wypłacane w projekcie pilotażowym osobom poszukującym pracy, będącymi uczestnikami projektu pilotażowego nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie zawartej umowy z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej otrzymaliście Państwo środki na projekt „…” realizowany w ramach naboru na projekty pilotażowe pod nazwą „…” ze środków rezerwy Funduszu Pracy. Umowa pomiędzy Powiatem … reprezentowanym przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w … została podpisana … 2023 r. Projekt realizowany jest w okresie 1 września 2023 r. – 31 grudnia 2024 r. na terenie województwa …. Formy wsparcia przewidziane w projekcie to staż zawodowy, bon na start i test zawodu, wypłacane będą od grudnia 2023 r. Źródłem finansowania projektu zgodnie z art. 109 ust. 7d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy są środki rezerwy Funduszu Pracy pozostające w dyspozycji ministra właściwego do spraw pracy. Grupę docelową projektu stanowią osoby młode, które nie ukończyły 30 roku życia, zarejestrowane jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy w Powiatowym Urzędzie Pracy. Formy proponowanego przez Państwa wsparcia, tj. staż zawodowy, bon na start, test zawodu stanowią działania aktywizacyjne dla bezrobotnego, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9 aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, nie stanowią natomiast działań aktywizacyjnych osób poszukujących pracy. Ponadto, formy proponowanego przez Państwa wsparcia w postaci stażu zawodowego, bonu na start, test zawodu wypełniają definicję programów pilotażowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Tym samym, otrzymane przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego środki w ramach proponowanych przez Państwa form wsparcia, tj. stażu zawodowego, bonu na start, testu zawodu stanowią dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania niektórych kategorii dochodów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody) uzyskane z tytułu:

a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,

c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 66l ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przystępując do analizy otrzymanego przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego świadczenia, o którym mowa we wniosku, tj. stażu zawodowego, bonu na start, testu zawodu, pod kątem możliwości zastosowania wskazanego wyżej zwolnienia przedmiotowego należy wskazać, że zadania Państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735) (art. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich, w szczególności przez inicjowanie, realizowanie i koordynowanie projektów pilotażowych.

W myśl art. 109 ust. 7d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

Minister właściwy do spraw pracy może wydatkować środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy na projekty pilotażowe.

Z kolei w art. 109 ust. 7e ww. ustawy wskazano, że:

Podstawę wydatkowania środków Funduszu Pracy na projekt pilotażowy, realizowany przez samorząd województwa lub powiatu, stanowi umowa zawierana między samorządem województwa lub powiatu a ministrem właściwym do spraw pracy, określająca w szczególności wysokość środków na ten cel oraz sposób ich wydatkowania.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o bezrobotnym - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a-g oraz i-m oraz osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. ha, która bezpośrednio przed rejestracją jako bezrobotna była zatrudniona nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy, oraz osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3, 4 i 4a, niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkołach dla dorosłych lub przystępującej do egzaminu eksternistycznego z zakresu programu nauczania tej szkoły oraz uczącej się w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej, prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub w szkole wyższej, gdzie studiuje na studiach niestacjonarnych, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli:

a)ukończyła 18 lat,

b)(…).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o poszukującym pracy - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1-3, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, poszukujących zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub innej formy pomocy określonej w ustawie, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stażu - oznacza to nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9aa) ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 27b) ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o programach specjalnych - oznacza to zespół działań mających na celu dostosowanie posiadanych lub zdobycie nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych oraz wsparcie zagrożonych likwidacją lub istniejących i tworzonych miejsc pracy.

Art. 2 ust. 1 pkt 27b) odnosi się jednak tylko do programów specjalnych.

Stosownie natomiast do treści art. 2 ust. 1 pkt 27c) ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o projektach pilotażowych - oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowywania rozwiązań o charakterze systemowym.

Jak stanowi art. 53 ust. 6 ww. ustawy:

Bezrobotnemu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, wypłacane przez starostę; przepisy art. 41 ust. 6 oraz art. 80 stosuje się odpowiednio. Za okres, za który przysługuje stypendium, zasiłek nie przysługuje.

Z kolei w art. 61a ust. 1 ww. ustawy wskazano, że:

Bezrobotny może być skierowany do odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych oraz do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców.

Natomiast w art. 61aa pkt 3 ww. ustawy wskazano, że:

Poszukujący pracy, o którym mowa w art. 49 pkt 7, może korzystać na zasadach takich jak bezrobotny ze stażu.

Jak wskazali Państwo we wniosku oraz jego uzupełnieniu, formy proponowanego przez Państwa wsparcia dla bezrobotnego, tj. staż zawodowy, bon na start, test zawodu wypełniają definicję programów pilotażowych oraz stanowią działania aktywizacyjne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia. Natomiast formyproponowanego przez Państwa wsparcia dla osoby poszukującej pracy, tj. staż zawodowy, bon na start, test zawodu wypełniają definicję programów pilotażowych ale nie stanowią działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ww. ustawy.

Wobec powyższego, wypłacone beneficjentom posiadającym status osoby bezrobotnej świadczenie związane z prowadzeniem działań aktywizacyjnych w ramach projektu pilotażowego należy uznać za świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku nie mają Państwo obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku wypłaty świadczenia na rzecz beneficjenta poszukującego pracy o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przedmiotowe zwolnienie (art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie znajduje zastosowania. Dlatego też, w tym przypadku mają Państwo obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że opisane środki finansowe za okres odbywania stażu, bonu na start, testu zawodu, każde z osobna, przyznawane osobom bezrobotnym, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast opisane środki finansowe za okres odbywania stażu, bonu na start, testu zawodu, każde z osobna, przyznane osobom poszukującym pracy, będącym uczestnikami projektu pilotażowego, nie będzie objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Państwa w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00