Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.573.2023.4.KK

Podleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę nr (...).

Domyślny nagłówek

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 29 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży nieruchomości stanowiącej działkę nr (…).

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 5 grudnia 2023 r. (data wpływu 12 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 27 grudnia 2023 r. (data wpływu 3 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą.

Podatnik jest właścicielem nieruchomości gruntowej niezabudowanej, wykorzystywanej rolniczo i oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako grunt rolny, (…) i (…) klasy bonitacyjnej, o powierzchni (…) ha.

Nieruchomość nie jest składnikiem przedsiębiorstwa podatnika oraz nie została zakupiona do majątku przedsiębiorstwa. Na podstawie uchwały Rady Gminy z dnia (…) r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomość została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje dla działki podatnika następujące ustalenia szczegółowe (przeznaczenie):

Ustalenia szczegółowe

§ 5. Dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami: (…) ustala się:

1) przeznaczenie:

a) podstawowe – tereny zabudowy magazynowej, składowej, produkcyjnej i usługowej,

b) dopuszczalne – handel, gastronomia, budynki niemieszkalne (hotel, motel), stacja paliw, stacja napraw samochodów, tereny rekreacyjne;

2) zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego:

 a) dopuszcza się realizację funkcji magazynowej, składowej, produkcyjnej i usługowej łącznie lub rozdzielnie,

 b) lokalizacja zabudowy kubaturowej wyłącznie w obrębie części terenów ograniczonej nieprzekraczalnymi liniami zabudowy, wyznaczonymi zgodnie z rysunkiem planu, z zachowaniem określonych odległości od terenu drogi krajowej i granic terenów leśnych;

3) zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu:

 a) dopuszcza się lokalizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

 b) nakaz ograniczenia uciążliwości związanych z prowadzoną działalnością do granic terenów,

 c) ustala się zakaz lokalizacji zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnych awarii,

 d) zagospodarowanie terenów nie może pogarszać warunków przyrodniczych na sąsiadujących terenach leśnych,

 e) segregacja i zagospodarowanie odpadów zgodnie z lokalnymi przepisami oraz przepisami odrębnymi.

Podatnik zamierza zawrzeć umowę sprzedaży (umowę o skutku rozporządzającym), której przedmiotem jest przeniesienie prawa własności do wspomnianej nieruchomości. Podmiotem zainteresowanym nabyciem nieruchomości jest spółka prawa handlowego – spółka z o.o., będąca czynnym płatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących wyjaśnień:

Na pytanie Organu „Proszę o jednoznaczne potwierdzenie czy Sprzedającym zwanym we wniosku „Podatnikiem” jest Pan – jako Wnioskodawca?” odpowiedział Pan „Jestem sprzedającym oznaczonym we wniosku”.

Na pytanie Organu „Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?” odpowiedział Pan „Jestem czynnym płatnikiem podatku VAT”.

Na pytanie Organu „Jaki jest numer ewidencyjny działki będącej przedmiotem wniosku?” odpowiedział Pan „Od dnia (…) r. jestem właścicielem niezabudowanej nieruchomości gruntowej nieruchomości o powierzchni (…) ha, położnej w województwie (…), gminie (…), miejscowości (…) stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), dla której Sąd rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą KW nr (…) (dalej „Nieruchomość”). Nieruchomość stanowi grunt rolny oznaczony R – GRUNTY ORNE. Nieruchomość nabyłem na podstawie umowy darowizny z dnia (…) r. zawartej z matką (…). W chwili nabycia przeze mnie działki, miała ona status nieruchomości gruntowej (rolnej) niezabudowanej. W pobliżu działki nie znajdowała się żadna infrastruktura techniczna (media). Gmina z własnej inicjatywy podjęła się uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który obejmował również moją działkę. Na podstawie uchwały Rady Gminy (…) z dnia (…) r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomość została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który przewiduje dla działki podatnika następujące ustalenia szczegółowe (przeznaczenie):

Ustalenia szczegółowe

§ 5. Dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami: (…) ustala się:

1) przeznaczenie:

a) podstawowe – tereny zabudowy magazynowej, składowej, produkcyjnej i usługowej,

b) dopuszczalne – handel, gastronomia, budynki niemieszkalne (hotel, motel), stacja paliw, stacja napraw samochodów, tereny rekreacyjne;

2) zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego:

 a) dopuszcza się realizację funkcji magazynowej, składowej, produkcyjnej i usługowej łącznie lub rozdzielnie,

 b) lokalizacja zabudowy kubaturowej wyłącznie w obrębie części terenów ograniczonej nieprzekraczalnymi liniami zabudowy, wyznaczonymi zgodnie z rysunkiem planu, z zachowaniem określonych odległości od terenu drogi krajowej i granic terenów leśnych;

3) zasady ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu:

 a) dopuszcza się lokalizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,

 b) nakaz ograniczenia uciążliwości związanych z prowadzoną działalnością do granic terenów,

 c) ustala się zakaz lokalizacji zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnych awarii,

 d) zagospodarowanie terenów nie może pogarszać warunków przyrodniczych na sąsiadujących terenach leśnych,

 e) segregacja i zagospodarowanie odpadów zgodnie z lokalnymi przepisami oraz przepisami odrębnymi”.

Na pytanie Organu „W jaki sposób wykorzystywał i wykorzystuje Pan przedmiotową działkę? Prosimy wskazać w szczególności:

- Czy korzystał/korzysta z niej Pan dla celów prowadzenia działalności gospodarczej? Jeśli tak, w jakim okresie lub okresach i w jaki sposób Pan z niej korzystał/korzysta?

- Czy będąca przedmiotem dostawy działka była wykorzystywana przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to prosimy aby wskazał Pan jaka to działalność i na jakiej podstawie prawnej działalność ta korzystała ze zwolnienia?

- Czy korzystał/korzysta Pan z niej dla swoich celów osobistych? Jeśli tak, w jaki sposób?”

odpowiedział Pan „Działka jest wykorzystywana rolniczo. Działka nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej”.

Na pytanie Organu „Czy działka będąca przedmiotem wniosku, od momentu nabycia do momentu planowanego zbycia była/jest udostępniana osobom trzecim na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, jeśli tak, to komu i w jakim okresie Pan ją udostępniał/udostępnia i czy była/jest to umowa odpłatna?” odpowiedział Pan „Nieruchomość do momentu planowanego zbycia nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze”.

Na pytanie Organu „Czy prowadził lub prowadzi Pan jakieś działania, żeby uatrakcyjnić nieruchomość dla celów sprzedaży lub podnieść jej wartość? (…)” odpowiedział Pan „Od momentu nabycia nieruchomości nie prowadziłem działań, mających na celu uatrakcyjnienie nieruchomości dla celów sprzedaży lub podniesienia jej wartości. Nieruchomość nie jest ogrodzona, nie wydzielono drogi wewnętrznej, nie posiada uzbrojenia, nie podjąłem również działań w celu uzbrojenia działki. Nieruchomość nie została podzielona ani wydzielona. Z propozycją nabycia nieruchomości zwrócił się kupujący”.

Na pytanie Organu „Czy działka będąca przedmiotem wniosku była/jest wykorzystywana przez Pana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)? (…)” odpowiedział Pan „Nieruchomość była przeze mnie wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

Na pytanie Organu „Czy posiada Pan status rolnika ryczałtowego w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług?” odpowiedział Pan „Nie posiadam statusu rolnika ryczałtowego w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Na pytanie Organu „Czy z ww. gruntu dokonywał Pan sprzedaży ewentualnych płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, jeśli tak to jakich, kiedy i czy sprzedaż była opodatkowana podatkiem VAT?” odpowiedział Pan „Z nieruchomości nie pozyskiwałem płodów rolnych (pożytków naturalnych), które byłyby przedmiotem sprzedaży, w tym objętej VAT. Pożytki wykorzystałem w gospodarstwie własnym”.

Na pytanie Organu „Czy zawarł/zawrze Pan z przyszłym nabywcą nieruchomości umowę przedwstępną sprzedaży? Jeśli tak, proszę wskazać:

- Jakie są/będą warunki umowy przedwstępnej?

- Czy po zawarciu umowy przedwstępnej kupujący inwestował/będzie inwestował w infrastrukturę działki (np. uzbroił/uzbroi teren w media, ogrodził/ogrodzi go)? Jeśli tak – jakie działania podjął/podejmie do momentu zawarcia finalnej umowy sprzedaży?”

odpowiedział Pan „Warunki zawarcia umowy przyrzeczonej, w której jestem stroną sprzedającą są następujące:

Przyrzeczona umowa sprzedaży zostanie zawarta w terminie do 30 (trzydziestu) dni po spełnieniu wszystkich poniższych warunków:

 a) uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla Nieruchomości, umożliwiającej Kupującemu realizację planowanego przedsięwzięcia gospodarczego,

 b) uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę, umożliwiającej Kupującemu realizację na Nieruchomości przedsięwzięcia zgodnego z Umową,

 c) uzyskaniu ostatecznej i wykonalnej decyzji wydanej przez właściwy organ o zezwoleniu na lokalizację zjazdu na Nieruchomość lub drogę opisaną w pkt 3 powyżej, wg koncepcji Kupującego, na zasadzie pełnej relacji prawo i lewo skrętu dla pojazdów o masie do 40 t (czterdziestu ton), bez konieczności przebudowy układu drogowego,

 d) umożliwieniu wybudowania przez Kupującego utwardzonej drogi dojazdowej do planowanej inwestycji na działce o numerze (…) i (…), w tym uzyskaniu zgód właścicieli nieruchomości, uzyskania ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, w razie konieczności wykonania podziału nieruchomości w zakresie zgodnym z projektem (przebiegiem) planowanej drogi, uzyskania ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwolenia na budowę przedmiotowej drogi,

 e) uzyskaniu warunków technicznych przyłączy oraz budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej i przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją Kupującego, pozwalających na realizację inwestycji w okresie 10 (dziesięciu) miesięcy od dnia zawarcia Przyrzeczonej umowy sprzedaży, z zastrzeżeniem, że w przypadku braku możliwości budowy sieci wodociągowej uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z budową własnego ujęcia wody,

f) potwierdzeniu badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na Nieruchomości budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych, w szczególności bez konieczności wymiany gruntu bądź palowania,

 g) uzyskaniu decyzji zezwalającej na wycinkę istniejącego drzewostanu w zamian za nasadzenia rekompensacyjne, to jest bez konieczności ponoszenia opłat za wycinkę,

 h) potwierdzeniu, że Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej podlegającej ograniczeniom obrotu wynikającym z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, poprzez przedłożenie m.in. stosownych wypisów z rejestru gruntów lub innych stosownych dokumentów,

i) potwierdzeniu, że niezbędne dla realizacji planowanej inwestycji wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dotyczące Nieruchomości/Nieruchomości Wydzielonej, nie będzie powodowało obowiązku uiszczenia należności i opłat rocznych, o których mowa w art. 12 tej ustawy,

j) uzyskaniu przez Sprzedających dokumentów określonych w § 5 Umowy,

 k) potwierdzeniu na dzień zawarcia Przyrzeczonej umowy sprzedaży, że Nieruchomość wolna jest od wszelkich obciążeń, praw i roszczeń osób trzecich, a w szczególności nie znajduje się ona w całości lub w części w posiadaniu osób trzecich, także nabytym w sposób bezprawny,

l) działy III i IV ksiąg wieczystych prowadzonych dla Nieruchomości są wolne od wpisów i wniosków dotyczących, z wyjątkiem wynikających z Umowy lub złożonych za pisemną zgodą Kupującego, względnie przedłożeniu oświadczeń osób uprawnionych o zwolnieniu Nieruchomości z obciążeń i zezwoleniu na wykreślenie obciążeń z księgi wieczystej bądź dokumentu, z którego wynika, że obciążenia nie są wykonywane na Nieruchomości,

m) braku obciążeń (za wyjątkiem już istniejących - opisanych w Umowie) na Nieruchomości, z zastrzeżeniem obciążeń dokonanych na rzecz Kupującego na podstawie Umowy;

 n) uzyskaniu zaświadczenia wydanego przez właściwy organ, z którego wynikać będzie, że dla terenu Nieruchomości nie została podjęta uchwała o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, o której mowa w art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 roku;

 o) uzyskaniu zaświadczenia wydanego przez właściwy organ, z którego wynikać będzie, że na terenie Nieruchomości zgodnie z wypisem z rejestru gruntów nie występują grunty leśne w myśl art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach, ani dla tego terenu nie sporządzono uproszczonych planów urządzenia lasu lub inwentaryzacji stanu lasu;

 p) uzyskaniu zaświadczenia o braku decyzji nakładającej opłatę adiacencką oraz o braku podstaw do ich nałożenia, w szczególności, że nie obowiązuje żadna uchwała umożliwiająca nałożenie takich opłat.

Na podstawie umowy warunkowej kupujący, będący kapitałową spółką prawa handlowego, jednocześnie czynnym płatnikiem VAT, uzyska pełnomocnictwo do działania w imieniu sprzedającego w celu pozyskania decyzji, postanowień, zaświadczeń, które warunkują zawarcie umowy przyrzeczonej”.

Na pytanie Organu „Czy udzielił/udzieli Pan przyszłemu nabywcy nieruchomości pełnomocnictwa do występowania w Pana imieniu w sprawach, które dotyczą działki? Jeśli tak:

- Jakie działania podjął/podejmie nabywca?

- Kto (Pan, czy Kupujący) pokrył/będzie pokrywał koszty tych działań?”

odpowiedział Pan

„Pełnomocnictwo zostanie udzielone w umowie. W oparciu o umocowanie (pełnomocnictwo) kupujący jest uprawniony do pozyskania wszelkich niezbędnych decyzji organów administracyjnych, od których uzależnione jest wykonanie inwestycji na nieruchomości przez kupującego, po zawarciu umowy przyrzeczonej. Koszty tych działań poniesie kupujący”.

Na pytanie Organu „Czy posiada Pan inne nieruchomości (działki)? (…)” odpowiedział Pan „Posiadam kilkanaście nieruchomości gruntowych niezabudowanych oraz zabudowanych. Nieruchomości nabywałem na potrzeby osobiste, gospodarstwa rolnego. Nabywanie i sprzedaż nieruchomości w moim przypadku ma charakter okazjonalny”.

Na pytanie Organu „Czy wcześniej sprzedawał Pan inne nieruchomości? (…)” odpowiedział Pan „Ostatnią nieruchomość zbyłem w roku (…) r.”.

Na pytanie Organu „Czy zamierza Pan nabywać inne nieruchomości w celu ich sprzedaży?” odpowiedział Pan „Nie zamierzam nabywać nieruchomości w celu ich sprzedaży”.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 5 grudnia 2023 r.)

Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej o powierzchni (…) ha, położnej w województwie (…), gminie (…), miejscowości (…), stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), dla której Sąd rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą KW nr (…), będzie uznana za zwykły zarząd majątkiem prywatnym, czyli nie będzie uznana za działalność gospodarczą, a w konsekwencji czy sprzedaż będzie objęta podatkiem VAT od towaru i usług?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 grudnia 2023 r.)

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej nieruchomości o powierzchni (…) ha, położnej w województwie (…), gminie (…), miejscowości (…) stanowiącej działkę ewidencyjną nr (…), dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą KW nr (…) (dalej „nieruchomość”), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wskazana nieruchomość gruntowa została nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie umowy darowizny zawartej z osobą najbliższą (matką). Wnioskodawca nie dokonywał żadnych nakładów, które miałyby podnieść wartość rynkową nieruchomości, w tym nie przeprowadził uzbrojenia terenu oraz wydzielenia dróg wewnętrznych w obrębie działki. Wnioskodawca nie poprzedził sprzedaży, przygotowaniem i przedstawieniem ogłoszeń o zamiarze zbycia nieruchomości i nie podjął żadnych innych działań marketingowych. Ponadto Wnioskodawca nie korzystał z usług profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami, zaś propozycję nabycia gruntu złożył mu bezpośrednio sam kupujący.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieruchomość stanowi jego majątek osobisty (prywatny), tj. majątek, który nie został nabyty w celu jego odprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. Bowiem jeżeli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy), jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie przytoczone argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Za podatnika VAT przy sprzedaży nieruchomości należy uznać osoby, które dokonują sprzedaży gruntów, których aktywność wykracza poza granice zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Jest to więc aktywność, która wskazuje na to, że te osoby prowadzą działalność profesjonalną w zakresie handlu nieruchomościami np. czynności polegające na uzbrojeniu terenu czy prowadzeniu kampanii reklamowej. Tymczasem brak tych działań ze strony Wnioskodawcy, uprawnia do oceny, iż transakcja obejmująca nieruchomości Wnioskodawcy, stanowi sprzedaż majątku prywatnego, a tym samym nie podlega ona podatkowi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowej (działki) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Tym samym, nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1, z późn. zm.) „podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Jak wskazano wyżej „działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie, w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE Rady wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów, jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem w kwestii opodatkowania sprzedaży działki istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży działki podjął/podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia z 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10.

Z orzeczenia tego wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy 2006/112/WE Rady, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zatem sięgnąć do wykładni wynikającej z orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla celów działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości czy jej części w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

Przedmiotem Pana wątpliwości w niniejszej sprawie jest kwestia czy sprzedaż nieruchomości stanowiącej działkę nr (…) będzie uznana za zwykły zarząd majątkiem prywatnym, czyli nie będzie uznana za działalność gospodarczą, a w konsekwencji czy sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, aby wyjaśnić Pana wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy będzie Pan działał w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przyrzeczona umowa sprzedaży nieruchomości zostanie zawarta w terminie do 30 dni po spełnieniu wszystkich poniższych warunków:

 a) uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla Nieruchomości, umożliwiającej Kupującemu realizację planowanego przedsięwzięcia gospodarczego,

 b) uzyskaniu ostatecznej i prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę, umożliwiającej Kupującemu realizację na Nieruchomości przedsięwzięcia zgodnego z Umową,

 c) uzyskaniu ostatecznej i wykonalnej decyzji wydanej przez właściwy organ o zezwoleniu na lokalizację zjazdu na Nieruchomość lub drogę opisaną w pkt 3 powyżej, wg koncepcji Kupującego, na zasadzie pełnej relacji prawo i lewo skrętu dla pojazdów o masie do 40 t (czterdziestu ton), bez konieczności przebudowy układu drogowego,

 d) umożliwieniu wybudowania przez Kupującego utwardzonej drogi dojazdowej do planowanej inwestycji na działce o numerze (…), w tym uzyskaniu zgód właścicieli nieruchomości, uzyskania ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, w razie konieczności wykonania podziału nieruchomości w zakresie zgodnym z projektem (przebiegiem) planowanej drogi, uzyskania ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwolenia na budowę przedmiotowej drogi,

 e) uzyskaniu warunków technicznych przyłączy oraz budowy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej i przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją Kupującego, pozwalających na realizację inwestycji w okresie 10 (dziesięciu) miesięcy od dnia zawarcia Przyrzeczonej umowy sprzedaży, z zastrzeżeniem, że w przypadku braku możliwości budowy sieci wodociągowej uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych związanych z budowa własnego ujęcia wody,

f) potwierdzeniu badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na Nieruchomości budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych, w szczególności bez konieczności wymiany gruntu bądź palowania,

 g) uzyskaniu decyzji zezwalającej na wycinkę istniejącego drzewostanu w zamian za nasadzenia rekompensacyjne, to jest bez konieczności ponoszenia opłat za wycinkę,

 h) potwierdzeniu, że Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej podlegającej ograniczeniom obrotu wynikającym z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, poprzez przedłożenie m.in. stosownych wypisów z rejestru gruntów lub innych stosownych dokumentów,

i) potwierdzeniu, że niezbędne dla realizacji planowanej inwestycji wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dotyczące Nieruchomości/Nieruchomości Wydzielonej, nie będzie powodowało obowiązku uiszczenia należności i opłat rocznych, o których mowa w art. 12 tej ustawy,

j) uzyskaniu przez Sprzedających dokumentów określonych w § 5 Umowy,

k) potwierdzeniu na dzień zawarcia Przyrzeczonej umowy sprzedaży, że Nieruchomość wolna jest od wszelkich obciążeń, praw i roszczeń osób trzecich, a w szczególności nie znajduje się ona w całości lub w części w posiadaniu osób trzecich, także nabytym w sposób bezprawny,

l) działy III i IV ksiąg wieczystych prowadzonych dla Nieruchomości są wolne od wpisów i wniosków dotyczących, z wyjątkiem wynikających z Umowy lub złożonych za pisemną zgodą Kupującego, względnie przedłożeniu oświadczeń osób uprawnionych o zwolnieniu Nieruchomości z obciążeń i zezwoleniu na wykreślenie obciążeń z księgi wieczystej bądź dokumentu, z którego wynika, że obciążenia nie są wykonywane na Nieruchomości,

m) braku obciążeń (za wyjątkiem już istniejących - opisanych w Umowie) na Nieruchomości, z zastrzeżeniem obciążeń dokonanych na rzecz Kupującego na podstawie Umowy;

 n) uzyskaniu zaświadczenia wydanego przez właściwy organ, z którego wynikać będzie, że dla terenu Nieruchomości nie została podjęta uchwała o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, o której mowa w art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 roku;

 o) uzyskaniu zaświadczenia wydanego przez właściwy organ, z którego wynikać będzie, że na terenie Nieruchomości zgodnie z wypisem z rejestru gruntów nie występują grunty leśne w myśl art. 19 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach, ani dla tego terenu nie sporządzono uproszczonych planów urządzenia lasu lub inwentaryzacji stanu lasu;

 p) uzyskaniu zaświadczenia o braku decyzji nakładającej opłatę adiacencką oraz o braku podstaw do ich nałożenia, w szczególności, że nie obowiązuje żadna uchwała umożliwiająca nałożenie takich opłat.

Na podstawie umowy warunkowej Kupujący, będący kapitałową spółką prawa handlowego, jednocześnie czynnym płatnikiem VAT, uzyska pełnomocnictwo do działania w imieniu Sprzedającego w celu pozyskania decyzji, postanowień, zaświadczeń, które warunkują zawarcie umowy przyrzeczonej.

Pełnomocnictwo zostanie udzielone w umowie. W oparciu o umocowanie (pełnomocnictwo) Kupujący jest uprawniony do pozyskania wszelkich niezbędnych decyzji organów administracyjnych, od których uzależnione jest wykonanie inwestycji na nieruchomości przez Kupującego po zawarciu umowy przyrzeczonej. Koszty tych działań poniesie Kupujący.

Odnosząc się do Pana wątpliwości, należy wskazać, że kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży, o których mowa w art. 535 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej, albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego:

Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

W myśl art. 389 § 2 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.

Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.

Ponadto należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, która to została uregulowana w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo, ustawy Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

W świetle § 2 tego artykułu:

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 ww. Kodeksu:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 ww. Kodeksu:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

W myśl § 2 powołanego artykułu:

Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

Na mocy art. 108 ww. Kodeksu:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 ww. Kodeksu wynika, że przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

W świetle powyższego uznać należy, że Kupujący do czasu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży będzie dokonywał szeregu określonych czynności w związku ze sprzedażą przez Pana nieruchomości – działki nr (…). Pomimo że ww. czynności dokonywane będą przez przyszłego właściciela, to aby takie czynności mogły być poczynione, to faktyczny właściciel nieruchomości musi wystąpić z wnioskiem lub udzielić stosownych pełnomocnictw potencjalnemu przyszłemu właścicielowi, tak aby mógł on działać w jego imieniu. Jak wskazał Pan w opisie sprawy, udzielił Pan Kupującemu stosownego pełnomocnictwa.

Zatem fakt, że ww. działania nie będą podejmowane bezpośrednio przez Pana, ale przez Kupującego nie oznacza, że pozostają bez wpływu na Pana (aktualnego właściciela) sytuację prawną. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności wykonane przez Kupującego wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Pana (mocodawcy). Z kolei Kupujący, dokonując takich działań jak pozyskanie wszelkich niezbędnych decyzji organów administracyjnych określi, czy realizacja przez niego inwestycji będzie możliwa zgodnie z planem, pomimo, że działka będzie nadal w Pana posiadaniu. Działania te dokonywane za pełną Pana zgodą, pozwolą zminimalizować ryzyko związane z nabyciem i jednocześnie zmaksymalizować przychody ze sprzedaży a także wpłyną generalnie na możliwość realizacji inwestycji przez Kupującego. Kupujący, dokonując opisanych we wniosku działań uatrakcyjni przedmiotową nieruchomość stanowiącą Pana własność. Działania te wpłyną generalnie na poniesienie atrakcyjności jako towaru i wzrost jej wartości.

Zatem, dokonując sprzedaży nieruchomości – działki nr (…), nie będzie Pan korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym, nie jest to bowiem typowe (zwykłe) rozporządzanie prawem własności. W taki sposób zorganizował Pan sprzedaż ww. nieruchomości, że niejako Pana działania łącznie z działaniami Kupującego, stanowią pewnego rodzaju wspólne przedsięwzięcie.

Do czasu zawarcia umowy przyrzeczonej grunt będący Pana własnością będzie podlegał wielu czynnościom. Wszystkie te czynności z punktu widzenia podatku VAT zostaną „wykonane” w Pana sferze prawnopodatkowej. W tym kontekście bez znaczenia pozostaje okoliczność wykonywania ww. czynności przez Kupującego.

W konsekwencji dokonując opisanych we wniosku czynności podjął Pan działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa w orzeczeniach w sprawach C-180/10 i C-181/10, tj. wykazał Pan aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Należy także zauważyć, że dokonał Pan również sprzedaży innych nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze, w przedmiotowej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę do uznania Pana za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, zatem czynność dostawy działki nr (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00