Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.410.2023.4.ASZ

Skutki podatkowe nabycie samochodu osobowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia samochodu osobowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – w piśmie z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 18 grudnia 2023 r.), w dniu 20 grudnia 2023 r. oraz w piśmie z 2 stycznia 2024 r. (wpływ 2 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 27 lipca 2023 r. dokonała Pani zakupu samochodu osobowego do celów prywatnych na fakturę imienną. Samochód został zakupiony od osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą: (…). Samochód był środkiem trwałym w ww. firmie.

Z tytułu opisanej we wniosku transakcji sprzedaży strona sprzedająca jest zwolniona  z podatku od towarów i usług z uwagi na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (co zostało wyszczególnione na fakturze). Stąd kwota na fakturze o wartości 95 000 zł jest kwotą netto i jednocześnie brutto, bez wyszczególnionego podatku od towarów i usług. Sprzedający nie jest rejestrowany do podatku od towarów i usług z uwagi na profil i charakter działalności.

Z tytułu opisanej we wniosku transakcji sprzedaży strona sprzedająca była zwolniona  z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z 2 stycznia 2024 r. wskazała Pani, że samochód był wykorzystywany do celów prowadzenia działalności gospodarczej, która korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Sprzedawcy pojazdu (właścicielowi firmy) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sprzedający z tytułu tej konkretnej transakcji (sprzedaży na Pani rzecz samochodu osobowego) korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z zaistniałą sytuacją istnieje wobec Pani obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i uiszczenia opłaty w wysokości 2% od kwoty zakupu?

Pani stanowisko w sprawie

W oparciu o zgromadzone dane, a głównie w oparciu o informację, iż sprzedający jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług oraz biorąc pod uwagę fakturę jako dowód zakupu, w Pani opinii, jest Pani zwolniona z opłaty skarbowej w wysokości 2% od wartości samochodu i tym samym nie ma Pani obowiązku złożenia deklaracji PCC-3.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b) innych praw majątkowych – 1%.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług  w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r.  poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że  o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. b) ww. ustawy).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Pani dotyczy opodatkowania czynności zakupu samochodu osobowego podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności ustalenia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami podlega regulacjom ustawy  o podatku od towarów i usług. Ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 27 lipca 2023 r. dokonała Pani zakupu samochodu osobowego do celów prywatnych. Samochód został zakupiony od osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą. Z tytułu opisanej we wniosku transakcji sprzedaży strona sprzedająca jest zwolniona z podatku od towarów i usług z uwagi na nieprzekroczenie 200 000 PLN obrotu (co zostało wyszczególnione na fakturze). Z tytułu opisanej we wniosku transakcji sprzedaży strona sprzedająca była zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Samochód był wykorzystywany do celów prowadzenia działalności gospodarczej, która korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Sprzedawcy pojazdu (właścicielowi firmy) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Sprzedający z tytułu tej konkretnej transakcji (sprzedaży na Pani rzecz samochodu osobowego) korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze treść wniosku oraz przytoczone przepisy – jeżeli istotnie sprzedający z tytułu omawianej transakcji był zwolniony z podatku od towarów i usług (co nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej interpretacji, gdyż dotyczy ona – zgodnie z Pani wolą – tylko podatku od czynności cywilnoprawnych), to transakcja nabycia samochodu osobowego nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym – jeżeli opisana transakcja była objęta uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług – to czynność ta była wyłączona na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem z tytułu nabycia samochodu osobowego nie była Pani zobowiązana do złożenia deklaracji PCC-3, ale nie dlatego że była Pani – jak Pani wskazała − zwolniona z opłaty skarbowej w wysokości 2% od wartości samochodu, ale dlatego, że taka czynność cywilnoprawna jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści przywołanego przepisu wynika bowiem, że wyłączona z opodatkowania (a nie zwolniona z opodatkowania – jak mylnie Pani twierdzi) jest taka czynność cywilnoprawna, przy której dokonaniu przynajmniej jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub też jest zwolniona z tego podatku.

Podkreślić bowiem należy, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych rozróżnia te dwie instytucje, regulując w odrębnych przepisach niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (wyłączenia z opodatkowania) i zwolnienia z opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie – zgodnie z treścią pytania zakreślonego we wniosku – zagadnienie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych. Organ oparł się przy jego rozstrzygnięciu na informacji wskazanej przez Panią, że z tytułu opisanej we wniosku transakcji strona sprzedająca była zwolniona z podatku od towarów i usług. Kwestia podlegania opisanej umowy sprzedaży regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług nie jest więc przedmiotem rozstrzygnięcia. Jeśli więc któryś z elementów opisu stanu faktycznego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym interpretacja nie wywołuje skutków ochronnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00