Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.610.2023.2.KK

Możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na kasie rejestrującej i jej wyrejestrowanie.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na kasie rejestrującej i jej wyrejestrowania.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 stycznia 2024 r. (data wpływu 10 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgłasza się Pani z prośbą o rozpatrzenie zasadności stosowania przez Panią kasy fiskalnej. Aktualnie cała sprzedaż w Pani firmie odbywa się wyłącznie poprzez sklep internetowy. Każda transakcja jest rejestrowana on-line poprzez systemy płatności Przelewy24 lub PayPal. Pani firma (…) działa od (…) r. Przez pierwsze dwa lata działalności sprzedaż odbywała się wyłącznie on-line (e-booki, kursy on-line i konsultacje on-line).

Kasę fiskalną posiada Pani od (…) roku, po tym jak przeprowadziła Pani serię (…) i wówczas pieniądze przyjmowała Pani w gotówce, a sprzedaż ewidencjonowała Pani wg zaleceń księgowej. Gdyby Pani wiedziała, że (…) spowodują konieczność posiadania kasy fiskalnej, zorganizowałaby Pani taki produkt w swoim sklepie i sprzedaż odbywałaby się on-line.

W pewnym momencie, (…) r., księgowa poinformowała Panią o konieczności zakupienia kasy fiskalnej, co Pani uczyniła. Od (…) r. nie przyjmuje już Pani żadnych pieniędzy w gotówce za sprzedaż Pani usług – wszystko odbywa się za pośrednictwem sklepu na stronie (…). Nie prowadzi Pani (…). Mimo to, obowiązek nabijania sprzedaży na kasę pozostał. Nie chce Pani już nigdy wracać do gotówkowych rozliczeń z klientami. Nabijanie paragonów ze sprzedaży internetowej zajmuje Pani mnóstwo czasu, często się Pani myli, a i tak, Pani zdaniem, nie ma to większego sensu, gdyż wszystkie zakupy są rejestrowane.

Dodatkowo wyczytała Pani, że usługi, które wówczas Pani oferowała, a były to (…), mogą być zwolnione z konieczności ewidencjonowania wg załącznika 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych. Cytuje Pani odpowiedni fragment z załącznika nr 1 (czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania):

pozycja (…).

W odpowiedzi na wezwanie udzieliła Pani następujących wyjaśnień:

Na pytanie Organu „Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT” odpowiedziała Pani „Nie jestem zarejestrowanym, czynnym płatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT”.

Na pytanie Organu „W jakim konkretnie zakresie prowadzi Pani działalność gospodarczą? Jakie usługi/towary są przedmiotem Pani sprzedaży?” odpowiedziała Pani „Prowadzę działalność w zakresie (…). Sprzedaję (…). Wcześniej, do (…) prowadziłam dodatkowo i sporadycznie (…), czego już aktualnie nie robię i nie planuję”.

Na pytanie Organu „Jeżeli dokonuje Pani w swojej działalności gospodarczej dostawy towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, to czy dokonuje Pani ww. dostawy wyłącznie w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)?” odpowiedziała Pani „Nie dokonuję w swojej działalności dostawy żadnych towarów, gdyż posiadam wyłącznie produkty elektroniczne, wysyłane za pomocą poczty elektronicznej”.

Na pytanie Organu „Czy za dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) otrzymuje Pani wyłącznie w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?” odpowiedziała Pani „Nie dotyczy, nie dostarczam towarów”.

Na pytanie Organu „Czy za świadczone usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzymuje Pani wyłącznie w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy?” odpowiedziała Pani „Za dostawę swoich usług w systemie elektronicznym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzymuję wyłącznie w całości zapłatę za pośrednictwem poczty banku, a konkretnie poprzez systemy Przelewy24 oraz PayPal. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (są dane nabywcy i adres)”.

Na pytanie Organu „Czy realizuje Pani dostawy towarów lub świadczy Pani usługi, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605)?” odpowiedziała Pani „Nie świadczę usług, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

Na pytanie Organu „Prosimy o podanie kodów Nomenklatury Scalonej CN dla towarów, których sprzedaż prowadzi Pani w swojej działalności gospodarczej.” odpowiedziała Pani „Nie dotyczy. Moja firma nie dostarcza towarów”.

Na pytanie Organu „Prosimy o podanie pod jakimi symbolami – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, które świadczy Pani w swojej działalności gospodarczej. Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU dla każdej usługi.” odpowiedziała Pani „Usługi, które aktualnie świadczę w swojej działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolem 86.90.19.0 (według PKWiU)”.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 stycznia 2024 r.)

Czy mogę zaprzestać rejestrowania przychodów przy użyciu kasy rejestrującej i dokonać likwidacji/wyrejestrowania kasy rejestrującej?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 stycznia 2024 r.)

Uważa Pani, że dalsze rejestrowanie Pani przychodów przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest bezcelowe. Wszystkie Pani przychody są automatycznie i na bieżąco rejestrowane w systemie sklepu internetowego działającego pod adresem (…).

Dodatkowo okazuje się, że usługi, które wcześniej oferowała Pani i przez które została Pani skłoniona do zakupienia kasy fiskalnej (a były to (…)), również mogły być wówczas zwolnione z konieczności ewidencjonowania wg załącznika 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Cytuje Pani fragment z załącznika nr 1 (czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania): Pozycja (…).

Na podstawie powyższego zapisu zdaje się, że (…), również mogą być zwolnione z obowiązku rejestrowania za pomocą kas rejestrujących.

Kasę rejestrującą posiada Pani od (…) r. po tym jak przeprowadziła Pani (…) i pieniądze przyjmowała Pani wówczas w gotówce. Pani firma działa od (…) r. Wcześniej cała Pani działalność opierała się wyłącznie na sprzedaży ze sklepu internetowego. Gdyby Pani wiedziała, że przyjmowanie pieniędzy w gotówce niesie za sobą konsekwencje w postaci konieczności posiadania kasy fiskalnej to zorganizowałaby Pani te płatności przez Internet.

(…) Pani księgowa poinformowała Panią o konieczności zakupienia kasy fiskalnej od (…) r, co też Pani uczyniła. Sądziła Pani, że będzie na tą kasę nabijać wyłącznie kwoty przyjmowane w gotówce. Okazało się, że powinna Pani nabijać wszystkie zakupy internetowe, których jest czasami naprawdę dużo. Nabijanie paragonów zajmuje Pani masę czasu, często się Pani myli i ma Pani przytłaczające poczucie bezcelowości tego działania i ogromnej straty czasu, gdyż wszystkie te zakupy realizowane są przez sklep internetowy.

Od (…) nie przyjmuje Pani wynagrodzenia w gotówce od nikogo, zrezygnowała Pani również (…). Wszystkie płatności są realizowane tylko i wyłącznie, w całości przez Pani sklep internetowy. Zrezygnowała Pani też z (…) i nie chce Pani już nigdy więcej wracać do gotówkowych rozliczeń z klientami. Stanowczo uważa Pani, że powinna Pani bezzwłocznie zaprzestać dalszej ewidencji przychodów przy pomocy kasy rejestrującej, zakończyć pracę kasy i dokonać likwidacji/wyrejestrowania kasy rejestrującej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących m.in. zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn., że dotyczą konkretnych czynności.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (dotyczącego świadczonych usług) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podkreślić należy, że przepisy w zakresie kas rejestrujących nie zabraniają ewidencjowania na kasie fiskalnej sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień – podatnicy mogą dobrowolnie ewidencjonować te czynności na kasie fiskalnej. Przepisy dotyczące podatku VAT nie zabraniają również ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą za pomocą kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).

Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1.wystawia raport fiskalny dobowy;

2.niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3.składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4.sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1.wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2.niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3.składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4.sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność w zakresie (…). Sprzedaje Pani kursy on-line, e-booki (książki elektroniczne) oraz konsultacje on-line. Posiada Pani wyłącznie produkty elektroniczne, wysyłane za pomocą poczty elektronicznej. Wcześniej prowadziła Pani dodatkowo i sporadycznie (…), za które pieniądze przyjmowała Pani w gotówce. Aktualnie nie prowadzi Pani (…) i nie planuje Pani tego robić. Od (…) r. nie przyjmuje już Pani żadnych pieniędzy w gotówce za sprzedaż Pani usług. Nie chce Pani wracać do gotówkowych rozliczeń z klientami. Aktualnie cała sprzedaż odbywa się wyłącznie poprzez sklep internetowy, a każda transakcja jest rejestrowana online poprzez systemy płatności Przelewy24 lub PayPal. Za dostawę swoich usług w systemie elektronicznym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych otrzymuje Pani zapłatę wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku, a konkretnie poprzez systemy Przelewy24 oraz PayPal. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (są dane nabywcy i adres). Nie dokonuje Pani w swojej działalności dostawy żadnych towarów. Nie świadczy Pani usług, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Usługi, które aktualnie Pani świadczy są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86.90.19.0.

Pani wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości zaprzestania ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych przez Panią usług w systemie elektronicznym oraz możliwości wyrejestrowania posiadanej kasy rejestrującej.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanych we wniosku świadczonych przez Panią usług.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy potwierdzić należy, że w niniejszym przypadku zostały spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, bowiem – jak Pani wskazała – całość zapłaty za wykonaną usługę otrzymuje Pani wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku, a konkretnie poprzez systemy Przelewy24 oraz PayPal, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Ponadto nie świadczy Pani usług, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji powyższego uznać należy, że w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, może Pani zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i ją wyrejestrować.

W takim przypadku powinna Pani sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 31 ust. 1 lub § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.

W związku z powyższym oceniając Pani stanowisko, zgodnie z którym powinna Pani bezzwłocznie zaprzestać dalszej ewidencji przychodów przy pomocy kasy rejestrującej, zakończyć pracę kasy i dokonać likwidacji/wyrejestrowania kasy rejestrującej należy uznać je za nieprawidłowe. Bowiem jak już zostało wskazane, przepisy w zakresie kas rejestrujących nie zabraniają ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień – podatnicy mogą dobrowolnie ewidencjonować te czynności na kasie rejestrującej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy/własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00