Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.706.2023.2.JM

Prawo do odliczenia podatku w związku z nabyciem budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2024 r. (wpływ 11 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego miejsce siedziby oraz zarządu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest w szczególności, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z) oraz kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z).

Wnioskodawca zamierza nabyć od sp. z o.o. (dalej jako: „Sprzedający”) prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu. Wspominana działka gruntu oraz budynek objęte są księgą wieczystą. Oprócz wspominanego budynku, na działce znajduje się parking wykonany z płyt żelbetowych pełnych oraz z płyt. Parking ten obejmuje całą powierzchnię tej działki poza powierzchnią zajętą pod budynek administracyjno-socjalny.

Na wspominanej zabudowanej działce gruntu, której użytkowanie wieczyste zamierza kupić Wnioskodawca znajdują się również urządzenia niestanowiące przedmiotu planowanego nabycia w postaci słupa linii wysokiego napięcia oraz napowietrznej linii ciepłowniczej, które nie stanowią własności Sprzedającego.

Sprzedający jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego miejsce siedziby oraz zarządu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dla zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym i powierzchni 3510 m2, której użytkowanie wieczyste zamierza kupić Wnioskodawca nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta zmienionego uchwałą Rady Miasta działka ta położona jest na terenach przemysłowo-usługowo-składowych.

Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu w dniu 30 czerwca 1997 r. (akt notarialny).

Transakcja nabycia przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, który został opłacony przez Sprzedającego.

Budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 958,19 m2 posadowiony na tej działce o numerze ewidencyjnym został wybudowany w 1976 r. i poprzedni właściciel rozpoczął jego użytkowanie dla własnych potrzeb w 1976 r.

Budynek ten położony jest pod adresem:.

Konstrukcja tego budynku jest następująca:

·Fundamenty i ściany fundamentowe o konstrukcji betonowej i murowane,

·Ściany zewnętrzne o konstrukcji murowanej,

·Stropy o konstrukcji żelbetowej, monolitycznej,

·Ściany wewnętrzne o konstrukcji murowanej,

·Dachy płaskie żelbetowe, monolityczne,

·Schody wewnętrzne żelbetowe, monolityczne.

Elewacja budynku obudowana jest blachami fałdowymi, wnętrze jest otynkowane i pomalowane farbami emulsyjnymi, w pomieszczeniach sanitarnych obłożne glazurą. Budynek jest wyposażony w instalację ciepłej i zimnej wody, kanalizacji, elektryczną, kanalizacji deszczowej.

Od momentu nabycia przez Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Budynek nabyty przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. nigdy nie służył wyłącznie działalności zwolnionej z opodatkowania VAT, gdyż takiej działalności Sprzedający nie prowadził i nie prowadzi.

Wartość początkowa budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu jaka wynika z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Sprzedającego, prowadzonej na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wynosi 160 000 zł. Jest to wartość niepomniejszona o dokonywane przez Sprzedającego odpisy amortyzacyjne.

Sprzedający dokonał ulepszenia, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu nr, przy czym wydatki na to ulepszenie wyniosły 32 298,19 zł netto (bez podatku od towarów i usług, który został przez Sprzedającego odliczony jako podatek naliczony dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług).

Zatem wydatki poniesione przez Sprzedającego na ulepszenie tego budynku stanowiły 20,18% wartości początkowej tego budynku. W związku z tym ulepszeniem, wartość początkowa tego budynku w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Sprzedającego, prowadzonej na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wzrosła z kwoty 160 000 zł do kwoty 192 298,19 zł.

Sprzedający oraz Wnioskodawca zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: „Ustawa VAT”), przy sprzedaży własności tego budynku oraz prawa użytkowania wieczystego działki gruntu, na której jest on posadowiony, zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu poprzez złożenie w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku. W oświadczeniu tym wskazane zostaną dane Sprzedającego oraz Wnioskodawcy zawierające ich nazwy, adresy i numery identyfikacji podatkowej oraz zostanie wskazany adres tego budynku.

W związku z planowaną transakcją sprzedaży przez Sprzedającego na rzecz Wnioskodawcy prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno- socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu i planowanym złożeniem przez Sprzedającego i Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku, faktura VAT, która będzie wystawiona przez Sprzedającego z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego wspomnianej działki oraz własności budynku posadowionego na tej działce, zawierać będzie kwotę sprzedaży netto oraz podatek od towarów i usług naliczony od tej kwoty sprzedaży netto.

Faktura dotycząca sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego, będzie fakturą wystawioną przez podmiot istniejący zarówno w dacie dokonania dostawy i w dacie wystawienia tej faktury.

Po nabyciu własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu oraz prawa użytkowania wieczystego tej działki, Wnioskodawca będzie wykorzystywał ten budynek oraz działkę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Na pytania:

1)„Czy budynek administracyjno-socjalny jest trwale związany z gruntem?

2)Czy parking jest własnością Sprzedającego?

3)Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać parking:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

4)Czy parking jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)? Jeśli tak, to prosimy wskazać:

A)Czy parking jest trwale związany z gruntem?

B)Kiedy parking został oddany do użytkowania?

C)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie parkingu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”?

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

D)Czy od dnia pierwszego zasiedlenia parkingu, do czasu jego zbycia upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

E)Do jakich czynności był wykorzystywany parking:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

F)Czy parking był wykorzystywany wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której był wykorzystywany parking, wykonywał Sprzedający – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

G)Czy Sprzedający ponosił nakłady na ulepszenie parkingu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej ww. parkingu? Jeśli tak, to należy wskazać:

-W jakim okresie były ponoszone te wydatki?

-Czy w stosunku do tych wydatków Sprzedającemu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego?

-Do jakich czynności był wykorzystywany ulepszony parking, tj. czy do czynności:

·opodatkowanych podatkiem VAT,

·zwolnionych od podatku VAT,

·niepodlegających opodatkowaniupodatkiem VAT?

-Czy ulepszony parking były wykorzystywany przez Sprzedającego wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której był wykorzystywany ulepszony parking, wykonywał Sprzedający – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

-Czy wystąpiło pierwsze zasiedlenie parkingu po jego ulepszeniu. Jeśli tak, to należy wskazać:

·dzień/miesiąc/rok, w którym wystąpiło pierwsze zasiedlenie parkingu po jego ulepszeniu;

·kto dokonał pierwszego zasiedlenia parkingu po jego ulepszeniu;

·czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ulepszonego parkingu a momentem dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

5)Jeśli odpowiedź na pytanie nr 4 jest przecząca, prosimy wskazać czy parking jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu przepisów ww. ustawy Prawo budowlane?”

odpowiedzieli Państwo:

1.Tak, budynek administracyjno-socjalny jest trwale związany z gruntem.

2.Tak, parking jest własnością Sprzedającego.

3.Do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.Parking nie jest budowlą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

5.Tak, parking jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym [...] place postojowe [...].

Parking, jako miejsce służące parkowaniu pojazdów samochodowych jest placem postojowym technicznie związanym z budynkiem administracyjno-socjalnym i umożliwia użytkowanie tego budynku. Jednocześnie wskazać należy, że urządzenie budowlane w postaci tego parkingu, znajdujące się na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2, jako technicznie związane z budynkiem administracyjno-socjalnym umożliwiającym użytkowanie tego budynku, powinno być traktowane jako element przynależny do budynku administracyjno-biurowego posadowionego na tej działce.

Dodatkowe wyjaśnienie ws. treści pytania

Jednocześnie informują Państwo, że z uwagi na fakt, że urządzenie budowlane w postaci tego parkingu, znajdujące się na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2, jako technicznie związane z budynkiem administracyjno-socjalnym umożliwiającym użytkowanie tego budynku, jest elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego posadowionego na tej działce i tym samym „dzieli los” podatkowy tego budynku, Państwa zdaniem nie jest konieczne doprecyzowanie treści zadanego przez Państwa pytania. Jednakże w celu uniknięcia konieczności dokonania ewentualnej, poniżej przedstawiają Państwo pytanie doprecyzowane w tym zakresie.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę od Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, jeśli Sprzedający i Wnioskodawca złożą, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie art. 29a ust. 8 Ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Według art. 29a ust. 9 Ustawy VAT nie stosuje art. 29a ust. 8 tej ustawy do czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste (jest to odrębna czynność od zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu). Ponieważ w rozpatrywanej sprawie będziemy mieli do czynienia nie z transakcją oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, ale jego zbycia, zatem do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków trwale z nim związanego.

Zatem, sprzedaż przez Sprzedającego prawa użytkowania działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeśli opodatkowaniu tym podatkiem podlegać będzie sprzedaż prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu. Dlatego najpierw należy ustalić czy sprzedaż własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług czy też będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim; lub

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zatem, sprzedaż własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze, na której ten budynek jest posadowiony:

a)będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeśli następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeśli od daty pierwszego zasiedlenia do daty planowanej sprzedaży upłynie okres krótszy niż dwa lata,

c)będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeśli nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia,

d)będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeśli od daty pierwszego zasiedlenia do daty sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Podstawowe znaczenie ma zatem, kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A.

Budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 958,19 m2 posadowiony na tej działce o numerze ewidencyjnym został wybudowany w 1976 r. i poprzedni właściciel rozpoczął jego użytkowanie dla własnych potrzeb w 1976 r. 

Od momentu nabycia przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Zatem od pierwszego zasiedlenia tego budynku upłynęło ponad dwa lata.

Byłoby inaczej gdyby Sprzedający ulepszył ten budynek i wartość takiego ulepszenia stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku. Wtedy termin pierwszego zasiedlenia byłyby liczony od nowa, od daty rozpoczęcia użytkowania przez Sprzedającego budynku po jego ulepszeniu.

Wartość początkowa budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu jaka wynika z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Sprzedającego, prowadzonej na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wynosi 160 000 zł. Jest to wartość niepomniejszona o dokonywane przez Sprzedającego odpisy amortyzacyjne.

Sprzedający dokonał ulepszenia, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu, przy czym wydatki na to ulepszenie wyniosły 32 298,19 zł netto (bez podatku od towarów i usług, który został przez Sprzedającego odliczony jako podatek naliczony dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług).

Zatem wydatki poniesione przez Sprzedającego na ulepszenie tego budynku stanowiły 20,18% wartości początkowej tego budynku. W związku z tym ulepszeniem, nie doszło zatem do kolejnego pierwszego zasiedlenia przedmiotowego budynku.

Podsumowując, sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim a ponadto, pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Oznacza to, że sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

W Ustawie VAT zawarte jest jeszcze jedno zwolnienie, mianowicie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednak to zwolnienie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy dana sprzedaż nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, a w przedmiotowej sprawie sprzedaż będzie właśnie tym zwolnieniem objęta, zatem w ogóle w stosunku do tej sprzedaży nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy VAT.

Jednak zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części i oświadczenie to będzie zawierać:

a)nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy; b) adres budynku, budowli lub ich części.

Ponieważ Sprzedający i Wnioskodawca są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług i zamierzają wybrać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, to w przypadku gdy złożą w akcie notarialnym dotyczącym tej dostawy, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku i oświadczenie to będzie zawierać: a) nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej Sprzedającego oraz Wnioskodawcy, b) adres budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, to sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym, na której ten budynek jest posadowiony będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, ponieważ do momentu nabycia przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług i budynek nabyty przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. nigdy nie służył wyłącznie działalności zwolnionej z opodatkowania VAT, gdyż takiej działalności Sprzedający nie prowadził i nie prowadzi, to do planowanej transakcji sprzedaży własności tego budynku nie znajdzie zastosowania zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów.

W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu i złożenia przez Sprzedającego i Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodnego oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku faktura VAT, która będzie wystawiona przez Sprzedającego z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego wspomnianej działki oraz własności budynku posadowionego na tej działce, zawierać będzie kwotę sprzedaży netto oraz podatek od towarów i usług naliczony od tej kwoty sprzedaży netto.

Działka o numerze ewidencyjnym, której prawo użytkowania wieczystego zostanie nabyte przez Wnioskodawcę oraz budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 958,19 m2 posadowiony na tej działce, który zostanie nabyty przez Wnioskodawcę, zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Przypadki, których zaistnienie skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego zostały wskazane enumeratywnie w art. 88 ust. 3a Ustawy VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego

-w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego,

6)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Żaden z powyższych przypadków nie będzie mieć miejsca w przedmiotowej sprawie.

Faktura dotycząca sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego, będzie fakturą wystawioną przez podmiot istniejący zarówno w dacie dokonania dostawy i w dacie wystawienia tej faktury.

Transakcja sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie zwolniona od tego podatku.

Faktura, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego będzie potwierdzać dokonanie dostawy, która będzie mieć faktycznie miejsce, zostanie faktycznie dokonana i będzie potwierdzona umową sprzedaży zawartą w formie aktu notarialnego.

Dostawa prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno- socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, na podstawie umowy sprzedaży, nie będzie czynnością prawną sprzeczną z ustawą ani mającą na celu obejście ustawy oraz nie będzie sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. Nie będzie również czynnością pozorną. Nie znajdzie zatem do niej zastosowania art. 58 i 83 Kodeksu Cywilnego.

Faktura, które zostanie wystawiona przez Sprzedającego z tytułu sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, będzie wykazywać kwotę podatku od towarów i usług w stosunku do czynności opodatkowanej, nie zajdzie zatem przypadek faktury, w której została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę od Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu jeśli Sprzedający i Wnioskodawca złożą, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku.

Doprecyzowanie własnego stanowiska

Zgodnie art. 29a ust. 8 Ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Według art. 29a ust. 9 Ustawy VAT nie stosuje art. 29a ust. 8 tej ustawy do czynności oddania gruntu w użytkowanie wieczyste (jest to odrębna czynność od zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu). Ponieważ w rozpatrywanej sprawie będziemy mieli do czynienia nie z transakcją oddania gruntu w użytkowanie wieczyste, ale jego zbycia, zatem do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków trwale z nim związanego.

Zatem, sprzedaż przez Sprzedającego prawa użytkowania działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jeśli opodatkowaniu tym podatkiem podlegać będzie sprzedaż prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu.

Dlatego najpierw należy ustalić czy sprzedaż własności budynku administracyjno- socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług czy też będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim; lub

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zatem, sprzedaż własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze, na której ten budynek jest posadowiony:

a)będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeśli następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeśli od daty pierwszego zasiedlenia do daty planowanej sprzedaży upłynie okres krótszy niż dwa lata,

c)będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeśli nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia,

d)będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeśli od daty pierwszego zasiedlenia do daty sprzedaży upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Podstawowe znaczenie ma zatem, kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 Ustawy VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A.

Budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 958,19 m2 posadowiony na tej działce o numerze ewidencyjnym został wybudowany w 1976 r. i poprzedni właściciel rozpoczął jego użytkowanie dla własnych potrzeb w 1976 r.

Od momentu nabycia przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Zatem od pierwszego zasiedlenia tego budynku upłynęło ponad dwa lata.

Byłoby inaczej gdyby Sprzedający ulepszył ten budynek i wartość takiego ulepszenia stanowiła co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku. Wtedy termin pierwszego zasiedlenia byłyby liczony od nowa, od daty rozpoczęcia użytkowania przez Sprzedającego budynku po jego ulepszeniu.

Wartość początkowa budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu nr jaka wynika z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Sprzedającego, prowadzonej na podstawie art. 16d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wynosi 160 000 zł. Jest to wartość niepomniejszona o dokonywane przez Sprzedającego odpisy amortyzacyjne.

Sprzedający dokonał ulepszenia, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu nr, przy czym wydatki na to ulepszenie wyniosły 32 298,19 zł netto (bez podatku od towarów i usług, który został przez Sprzedającego odliczony jako podatek naliczony dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług).

Zatem wydatki poniesione przez Sprzedającego na ulepszenie tego budynku stanowiły 20,18% wartości początkowej tego budynku. W związku z tym ulepszeniem, nie doszło zatem do kolejnego pierwszego zasiedlenia przedmiotowego budynku.

Podsumowując, sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu nr nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim a ponadto, pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego budynku a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Oznacza to, że sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT.

Jednocześnie wskazać należy, że urządzenie budowlane w postaci parkingu znajdujące się na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 powinno być traktowane jako element przynależny do budynku administracyjno-biurowego posadowionego na tej działce i opodatkowane według tych samych zasad, co ten budynek. Z uwagi na to, że dostawa budynku administracyjno-socjalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, to również urządzenie budowalne w postaci parkingu, jako element przynależny do budynku administracyjno-socjalnego będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W Ustawie VAT zawarte jest jeszcze jedno zwolnienie, mianowicie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednak to zwolnienie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy dana sprzedaż nie jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, a w przedmiotowej sprawie sprzedaż będzie właśnie tym zwolnieniem objęta, zatem w ogóle w stosunku do tej sprzedaży nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy VAT.

Jednak zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.złożą w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części i oświadczenie to będzie zawierać:

a)nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

b)adres budynku, budowli lub ich części.

Ponieważ Sprzedający i Wnioskodawca są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług i zamierzają wybrać opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, to w przypadku gdy złożą w akcie notarialnym dotyczącym tej dostawy, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku i oświadczenie to będzie zawierać:

a)nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej Sprzedającego oraz Wnioskodawcy,

b)adres budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym,

to sprzedaż budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na działce gruntu o numerze ewidencyjnym a tym samym sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki o numerze ewidencyjnym, na której ten budynek jest posadowiony będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, ponieważ urządzenie budowlane w postaci parkingu znajdujące się na działce gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 jest elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego posadowionego na tej działce, jest ono opodatkowane według tych samych zasad, co ten budynek. Z uwagi na wybór opodatkowania dostawy budynku administracyjno-socjalnego podatkiem od towarów i usług, dostawa urządzenia budowlanego – parkingu będzie również opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie, ponieważ do momentu nabycia przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. na podstawie aktu notarialnego Rep. A prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym, o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług i budynek nabyty przez Sprzedającego w dniu 30 czerwca 1997 r. nigdy nie służył wyłącznie działalności zwolnionej z opodatkowania VAT, gdyż takiej działalności Sprzedający nie prowadził i nie prowadzi, to do planowanej transakcji sprzedaży własności tego budynku nie znajdzie zastosowania zwolnienie wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 Ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów.

W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu oraz urządzenia budowlanego w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego i złożenia przez Sprzedającego i Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy VAT, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku faktura VAT, która będzie wystawiona przez Sprzedającego z tytułu zbycia prawa użytkowania wieczystego wspomnianej działki oraz własności budynku administracyjno-socjalnego posadowionego na tej działce oraz urządzenia budowlanego w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, zawierać będzie kwotę sprzedaży netto oraz podatek od towarów i usług naliczony od tej kwoty sprzedaży netto.

Działka o numerze ewidencyjnym, której prawo użytkowania wieczystego zostanie nabyte przez Wnioskodawcę oraz budynek administracyjno-socjalny o powierzchni 958,19 m2 posadowiony na tej działce wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, który zostanie nabyty przez Wnioskodawcę, zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Przypadki, których zaistnienie skutkuje brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego zostały wskazane enumeratywnie w art. 88 ust. 3a Ustawy VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Żaden z powyższych przypadków nie będzie mieć miejsca w przedmiotowej sprawie.

Faktura dotycząca sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego, będzie fakturą wystawioną przez podmiot istniejący zarówno w dacie dokonania dostawy i w dacie wystawienia tej faktury.

Transakcja sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie zwolniona od tego podatku.

Faktura, która zostanie wystawiona przez Sprzedającego będzie potwierdzać dokonanie dostawy, która będzie mieć faktycznie miejsce, zostanie faktycznie dokonana i będzie potwierdzona umową sprzedaży zawartą w formie aktu notarialnego.

Dostawa prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, na podstawie umowy sprzedaży, nie będzie czynnością prawną sprzeczną z ustawą ani mającą na celu obejście ustawy oraz nie będzie sprzeczna z zasadami współżycia społecznego. Nie będzie również czynnością pozorną. Nie znajdzie zatem do niej zastosowania art. 58 i 83 Kodeksu Cywilnego.

Faktura, które zostanie wystawiona przez Sprzedającego z tytułu sprzedaży prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego, będzie wykazywać kwotę podatku od towarów i usług w stosunku do czynności opodatkowanej, nie zajdzie zatem przypadek faktury, w której została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę od Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym o powierzchni 3510 m2 oraz prawa własności budynku administracyjno-socjalnego o powierzchni 958,19 m2 posadowionego na tej działce gruntu wraz z urządzeniem budowlanym w postaci parkingu znajdującego się na tej działce gruntu, będącego elementem przynależnym do budynku administracyjno-biurowego jeśli Sprzedający i Wnioskodawca złożą, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku i prawa użytkowania wieczystego działki, na której budynek jest posadowiony, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć od sp. z o.o. (dalej jako: „Sprzedający”) prawo użytkowania wieczystego działki oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego posadowionego na tej działce. Oprócz budynku, na działce znajduje się parking. Sprzedający jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedający wykorzystywał budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej, w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek.  

Na wstępie należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, sprzedaż budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bądź art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. 

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub ich część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Według art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Dodatkowo należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” ani „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej ustawą „Prawo budowlane”.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Na podstawie art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć prawo użytkowania wieczystego zabudowanej działki gruntu oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego posadowionego na tej działce gruntu. Oprócz budynku na działce znajduje się parking. Budynek administracyjno-socjalny jest trwale związany z gruntem. Parking jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Sprzedający jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego działki oraz prawo własności budynku administracyjno-socjalnego posadowionego na tej działce 30 czerwca 1997 r. (akt notarialny). Od momentu nabycia przez Sprzedającego budynku, Sprzedający wykorzystywał ten budynek początkowo na potrzeby własnej działalności gospodarczej w ramach której wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a następnie Sprzedający wynajął w całości ten budynek, przy czym najem ten jest od początku opodatkowany podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione przez Sprzedającego na ulepszenie tego budynku stanowiły 20,18% wartości początkowej tego budynku.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budynku administracyjno-socjalnego będzie spełniać przesłanki warunkujące możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynku – w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy – co więcej pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto wydatki poniesione na ulepszenie budynku nie przekroczyły 30% wartości początkowej tego budynku.

W konsekwencji sprzedaż budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowiony jest budynek, również będzie podlegała zwolnieniu.

Natomiast, w odniesieniu urządzenia budowlanego, tj. parkingu, jako elementu przynależnego do budynku znajdującego się na ww. działce należy je opodatkować łącznie z budynkiem, z którym to urządzenie jest powiązane.

Skoro zatem planowana dostawa budynku administracyjno-socjalnego będzie zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to również dostawa ww. parkingu, stanowiącego urządzenie budowlane, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie ww. przepisu ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w odniesieniu do sprzedaży budynku administracyjno-socjalnego bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy Sprzedający oraz Wnioskodawca zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży budynku, zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy budynku administracyjno-socjalnego poprzez złożenie w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku zgodnego oświadczenia, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku. W oświadczeniu tym wskazane zostaną dane Sprzedającego oraz Wnioskodawcy zawierające ich nazwy, adresy i numery identyfikacji podatkowej oraz zostanie wskazany adres tego budynku.

Skoro strony zamierzają zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT, spełniając warunki z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, to transakcja sprzedaży budynku administracyjno-socjalnego wraz z urządzeniem budowalnym (parkingiem) będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT. W konsekwencji dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym budynek jest związany - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - również będzie podlegać opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT.

Przechodząc zatem do kwestii prawa do odliczenia podatku w związku z nabyciem budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić również należy, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, aby przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej faktury, faktura taka musiałaby dokumentować czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie Sprzedający oraz Wnioskodawca zamierzają zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy budynku administracyjno-socjalnego poprzez złożenie w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z dostawą tego budynku zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy tego budynku. Ponadto w opisie sprawy wskazali Państwo, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał ten budynek oraz działkę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zatem będzie przysługiwać Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.  

Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, będą Państwo uprawnieni do odliczenia podatku w związku z nabyciem budynku wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu.  

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00