Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.360.2023.6.BZ

Skutki podatkowe w zakresie zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych:

- w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży budynku stanowiącego obiekt tymczasowy – jest nieprawidłowe,

- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości zabudowanej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 30 listopada 2023 r. (wpływ 30 listopada 2023 r.) oraz w piśmie z 4 stycznia 2024 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będąca stroną postępowania: „X” Sp. z o.o. („Kupujący”) NIP: (…)

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: „Y” Sp. z o.o. („Sprzedający) NIP: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

1. Status Zainteresowanych oraz ogólny opis Transakcji.

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „Y” sp. z o. o. z siedzibą w (…) (dalej: „Zbywca” lub „Sprzedający”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z Rejestrem Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”), przedmiotem działalności Sprzedającego jest m. in. wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Zbywca jest właścicielem nieruchomości położonej w (…) oraz w (…), szczegółowo opisanej poniżej (dalej: „Nieruchomość”).

„X” Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Nabywca” lub „Kupujący”; razem Zbywca i Nabywca dalej będą określani jako: „Strony” lub „Zainteresowani”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z KRS przedmiotem działalności Kupującego jest m. in. transport lądowy, pasażerski, miejski i podmiejski, działalność organizatorów turystyki oraz działalność obiektów sportowych.

Nabywca, na podstawie umowy sprzedaży (dalej: „Umowa”) zawartej w akcie notarialnym z 17 sierpnia 2023 r., Repertorium (…), nabył od Zbywcy prawo własności Nieruchomości, tj. działek (gruntu) wraz z własnością posadowionych na tych działkach zabudowań, jak również dodatkowe składniki majątkowe z tym związane, wskazane szczegółowo poniżej (dalej: „Transakcja”).

Nabywca zamierza wykorzystywać nabyte składniki do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność wyciągów narciarskich).

Strony nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Opis Nieruchomości.

Przedmiotem Transakcji jest prawo własności nieruchomości złożonej z 11 działek położonych w (…) oraz (…).

Zbywca oraz Nabywca w umowie, sporządzonej w formie aktu notarialnego, zawarli dotyczące działek nr (…) oraz (…) wspólne zgodne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia dostawy Nieruchomości z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 10 pkt 2 i ust 11 ustawy o podatku od towarów i usług, wybierając opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości.

Strony obejmują zakresem wniosku wszystkie działki składające się na Nieruchomość, tj. działki oznaczone numerami ewidencyjnymi: (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…) oraz (…).

Na działce nr (…) znajdują się: górna stacja wyciągu orczykowego wraz ze sterówką, podpory wyciągu orczykowego z fundamentami oraz przez działkę przechodzi rurociąg do systemu śnieżenia, instalacje podziemne takie jak kable sterujące, zasilanie, a także linia wysokiego napięcia. Dodatkowo, przez fragment działki przechodzi droga. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył działkę ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej: „MPZP”) przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia:

- R – Tereny rolne obejmujące grunty rolne - łąki i pastwiska, podlegające ochronie przed zmianą użytkowania na cele nierolnicze. W rejonie terenów ZL stanowią naturalne przedpole kompleksów leśnych. Dopuszcza się realizację podziemnego uzbrojenia terenu.

- E1 – Istniejąca linia elektroenergetyczna napowietrzna wysokiego napięcia 110 kV relacji (…) wraz ze strefą ochronną do utrzymania i remontu. Obowiązuje zachowanie strefy ochronnej od linii w wielkościach zgodnych z przepisami szczególnymi. W obrębie strefy linii wszelkie działania inwestycyjne wymagają uzgodnienia z właściwym Zakładem Energetycznym.

- ZLz – Tereny leśne obejmujące grunty „Ls” zgodnie z ewidencja gruntów. Obowiązuje zakaz zmiany użytkowania gruntów na cele nieleśne i ograniczenie realizacji obiektów nie związanych z gospodarka leśną za wyjątkiem przypadków dopuszczonych ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ustawą o lasach. Właściciele lasów obowiązani są do trwałego utrzymania lasu i zapewnienia ciągłości ich użytkowania. W przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów może nastąpić zmiana lasu na użytek rolny na zasadach i w trybie przepisów ustawy o lasach.

- RL – tereny leśne.

- RZ/UT – tereny rolne w formie łąk i pastwisk z dopuszczeniem realizacji: kolei liniowej, urządzeń narciarskich z urządzeniami towarzyszącymi.

- ZL – Tereny leśne obejmujące grunty „Ls” zgodnie z ewidencja gruntów. Obowiązuje zakaz zmiany użytkowania gruntów na cele nieleśne i ograniczenie realizacji obiektów nie związanych z gospodarka leśną za wyjątkiem przypadków dopuszczonych ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ustawą o lasach. Właściciele lasów obowiązani są do trwałego utrzymania lasu i zapewnienia ciągłości ich użytkowania. W przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów może nastąpić zmiana lasu na użytek rolny na zasadach i w trybie przepisów ustawy o lasach.

- LZ – Tereny zadrzewione obejmujące grunty „Lz” zgodnie z ewidencją gruntów. Wskazana zamiana terenów zadrzewionych (Lz) na tereny leśne (Ls). Dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń związanych z gospodarka leśną. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację urządzeń infrastruktury technicznej, komunikacji oraz urządzeń sportu, turystyki i wypoczynku. Wszelkie działania należy prowadzić na warunkach wynikających z przepisów szczególnych. Utrzymuje się istniejące sieci infrastruktury technicznej.

- USZ1z – Teren realizacji kolejek krzesełkowych. Realizacja kolejek krzesełkowych winna spełniać następujące wymagania: urządzenie napędowe i pomieszczenie operatora w dolnej stacji kolejek, stacje górne jako przewojowe, wyposażone w pomosty do bezpiecznego wysiadania oraz kabiny kontroli funkcjonowania urządzeń, kolorystyka podpór kolei winna być utrzymana w kolorach stonowanych, nie wyróżniających się z tła w okresie bezśnieżnym. Obowiązuje urządzenie terenów przyległych do stacji kolei z zastosowaniem zieleni pochodzenia rodzimego. Dopuszcza się przesunięcie lokalizacji dolnych i górnych stacji kolei krzesełkowych oraz ich wydłużenie lub skrócenie, wynikające z ukształtowania terenu, projektu technicznego, uzgodnień i parametrów kolei. Lokalizacja stacji przesiadkowej (górnej stacji kolejki dolnej i dolnej stacji kolejki górnej) z uwagi na przebieg istniejącej linii wysokiego napięcia 110 kV wymaga uzgodnienia z Zakładem Energetycznym. Dopuszcza się realizacje ciągów infrastruktury technicznej, związanych z funkcjonowaniem kolejek i tras narciarskich. W tym kanalizacji rurociągu do śnieżenia stoków narciarskich przewodów do oświetlenia tras zjazdowych, wodociągów. W rejonie kolei dopuszcza się wykorzystanie rolnicze terenu w okresie wiosenno-letnim dla wypasu zwierząt. Dopuszcza się jako wariantowe rozwiązanie kolejki krzesełkowej realizację wyciągu narciarskiego, oznaczonego w planie symbolem „USZ2z”, którego orientacyjna trasa przedstawiona jest na rysunku planu.

- R/USZz – Tereny rolne z dopuszczeniem realizacji narciarskich tras zjazdowych w okresie zimowym. Możliwe wykorzystanie rolnicze terenu (użytki zielone) dla wypasu zwierząt w okresie wiosenno-letnio-jesiennym. Zasady zagospodarowania przy zachowaniu ustaleń, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2. Dopuszcza się urządzenie narciarskich tras zjazdowych w okresie zimowym. Obowiązuje prowadzenie tras zjazdowych z maksymalnym wykorzystaniem naturalnej konfiguracji terenu dla zminimalizowania robót ziemnych, zmierzających do sztucznego kształtowania podłużnego i poprzecznego profilu trasy. Obowiązuje nakaz zabezpieczenia terenu przed erozją z zastosowaniem środków technicznych i biologicznych; zakaz stosowania chemicznych środków ochrony roślin należących do I i II klasy trucizn. Dopuszcza się realizację ścieżek turystycznych i dróg gospodarczych. Obowiązuje zakaz realizacji napowietrznych sieci infrastruktury technicznej. Dopuszcza się realizację ciągów infrastruktury technicznej takich jak: kanalizacja, wodociąg, zasilanie energetyczne, sieci i urządzenia do śnieżenia, oświetlenia tras sportów zimowych itp., związanych z funkcjonowaniem kolejki i wyciągów narciarskich, tras narciarskich oraz z obiektami ich obsługi, zlokalizowanymi na terenach „UG” i „USZ4z”. Dopuszcza się realizację wyciągów narciarskich nie wyróżnionych na rysunku planu pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa głównej trasy zjazdowej, łączącej górną stację na Jaworzynce z dolną stacją przy drodze gminnej w (…), zlokalizowaną poza granicą opracowania. Obowiązuje zakaz wznoszenia jakichkolwiek obiektów kubaturowych (za wyjątkiem dyżurki operatora wyciągów) oraz nasadzania zieleni wysokiej i krzewiastej.

- USZ2 – Tereny realizacji wyciągów narciarskich wraz ze stacjami i infrastrukturą towarzyszącą. Obowiązuje zakaz wznoszenia obiektów kubaturowych oraz nasadzania drzew i krzewów oraz zakaz realizacji napowietrznych sieci infrastruktury technicznej. Urządzenia wyciągowe powinny spełniać następujące wymagania: napęd wyciągu winien być umieszczony w stacji dolnej, z dopuszczonym wyposażeniem w dyżurkę operatora, kolorystyka elementów wyciągu i stacji powinna być utrzymana w kolorach niewyróżniających tych urządzeń w krajobrazie w okresie bezśnieżnym. Trasy wyciągów oznaczone są na rysunku planu jako orientacyjne i mogą być zmienione stosownie do szczegółowych rozwiązań technicznych, z zachowaniem zasady prowadzenia trasy. Obowiązuje urządzenie terenów przyległych do stacji wyciągów z zastosowaniem zieleni pochodzenia rodzimego z dopuszczeniem elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych i funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Obowiązuje zakaz ogradzania obiektów stacji górnych z dopuszczeniem ogrodzenia stacji dolnych pod warunkiem zastosowania ogrodzeń drewnianych lub innych ażurowych w kolorystyce ciemnobrązowej lub ciemnozielonej.

- USZ2z – Teren realizacji wyciągu narciarskiego wraz ze stacjami i infrastrukturą towarzyszącą stanowiącego alternatywne rozwiązanie dla kolejki krzesełkowej „USZ1z”. Obowiązuje zakaz wznoszenia obiektów kubaturowych oraz nasadzania drzew i krzewów oraz zakaz realizacji napowietrznych sieci infrastruktury technicznej. Trasa wyciągu oznaczona jest na rysunku planu jako orientacyjna i może być zmieniona stosownie do szczegółowych rozwiązań technicznych, z zachowaniem zasady prowadzenia trasy. Obowiązuje urządzenie terenów przyległych do stacji wyciągu z zastosowaniem zieleni pochodzenia rodzimego z dopuszczeniem elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych i funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Kolorystyka elementów wyciągu i stacji powinna być utrzymana w kolorach niewyróżniających tych urządzeń w krajobrazie w okresie bezśnieżnym. Obowiązuje zakaz ogradzania obiektu stacji górnej z dopuszczeniem ogrodzenia stacji dolnej pod warunkiem zastosowania ogrodzeń drewnianych lub innych ażurowych w kolorystyce ciemnobrązowej lub ciemnozielonej. Dopuszcza się jako alternatywne rozwiązanie realizacje kolejki krzesełkowej, o trasie wyróżnionej na rysunku planu i oznaczonej symbolem „USZ1z”.

- UG/C/k – Tereny usług gastronomicznych. Ustala się realizację jednego obiektu gastronomicznego, formą architektoniczną nawiązującą do tradycyjnych cech (…). Maksymalna wysokość obiektu 9,0 m od strony przystokowej terenu. Dach o kącie nachylenia głównej połaci dachowej od 35 do 45 stopni, kryty gontem, dachówką lub ich imitacją. W urządzeniu terenu dopuszcza się realizację elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych, funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Dojazd do terenu koleją krzesełkową, drogą wewnętrzną od strony (…)(…); w okresie zimowym również skuterami śnieżnymi. Dopuszcza się realizacje sanitariatów kontenerowych obudowanych drewnem. Zakaz realizacji jakichkolwiek innych stałych obiektów kubaturowych. Dopuszcza się realizację dyżurki GOPR.

- USZ3/C/k – Teren lokalizacji górnej stacji kolejki krzesełkowej – realizacja niezbędna w przypadku wykonania kolejki krzesełkowej. Realizacja urządzeń górnej stacji na warunkach określonych w przepisach szczególnych. Możliwa realizacja dyżurki GOPR oraz urządzeń i sieci infrastruktury technicznej, niezbędnych dla sprawnego funkcjonowania kolejki. Forma architektoniczna obiektu w nawiązaniu do tradycyjnych cech (…). Maksymalna wysokość obiektu 9,0 m od strony przystokowej terenu. Dach o kącie nachylenia głównych połaci dachowych od 35 do 45 stopni, kryty gontem lub dachówką lub ich imitacją. Dopuszcza się zmianę kształtowania zabudowy – zgodnie z § 9 ust. 2. Dopuszcza się realizacje sanitariatów kontenerowych obudowanych drewnem na potrzeby personelu górnej stacji. Zakaz realizacji jakichkolwiek innych stałych obiektów kubaturowych.

- KK – rejon lokalizacji stacji kolei linowej.

- Dopiski „/C” – tereny położone w strefie uzdrowiskowej „C” uzdrowiska (…) – obowiązują wskazania i warunki dotyczące zasad zagospodarowania, zawarte w statucie uzdrowisk (…) i (…).

- Dopiski „/k” - obejmują eksponowane widokowo stoki i wierzchowiny. Obowiązuje zachowanie szczególnych warunków kształtowania architektury w krajobrazie według ustaleń zawartych w § 9. Obowiązuje zakaz realizacji nowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych. Obowiązuje zakaz realizacji wysokiej zieleni ograniczającej krajobrazowe wglądy widokowe.

Na działce nr (…) znajdują się podpory wyciągu orczykowego, infrastruktura podziemna systemu śnieżenia, kable zasilające i sterujące. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia (opisane powyżej): R/USZz, R, RZ/UT, RL, USZ2.

Na działce nr (…) nie znajdują się żadne zabudowania. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. Ponadto, działka nie jest objęta MPZP oraz nie została wobec niej wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy.

Na działce nr (…) nie znajdują się żadne zabudowania. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. Ponadto, działka nie jest objęta MPZP oraz nie została wobec niej wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy.

Na działce nr (…) znajduje się oświetlenie trasy oraz część infrastruktury podziemnej. Nadto, przez działkę przechodzi linia wysokiego napięcia. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. Ponadto, działka częściowo nie jest objęta MPZP, jednak w pozostałym zakresie MPZP przewiduje dla działki następujące przeznaczenie (opisane powyżej): RZ/UT, KK, LZ, R, R/USZ, ZL.

Na działce nr (…) znajdują się: podziemna infrastruktura systemu śnieżenia oraz zasilanie i sterowanie. Nadto, przez działkę przechodzi linia wysokiego napięcia. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia:

- UT3/c/k – Tereny przeznaczone pod funkcje turystyczne, noclegowo-gastronomiczne oraz związane z obsługą ruchu turystycznego, wypoczynku i rekreacji, a także z koleją krzesełkową i sportami zimowymi. Forma architektoniczna obiektów powinna spełniać wymagania, o których mowa w § 9. Powierzchnia zabudowy – max 7% pow. terenu. Dopuszcza się uzupełniającą funkcję mieszkań służbowych dla potrzeb obsługi obiektów. Obowiązuje zakaz wydzielania działek budowlanych. Obowiązuje urządzenie terenu z zastosowaniem zieleni niskiej z dopuszczeniem wysokiej w rejonie terenów leśnych i zadrzewionych. Dopuszcza się realizację elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych, funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Dojazd z istniejącej drogi. W okresie zimowym dojazd koleją krzesełkową i skuterami śnieżnymi.

- UT4/c/k/ – Teren usług gastronomicznych z możliwością funkcji mieszkaniowej dla personelu. Ustala się możliwość realizacji jednego obiektu z dopuszczeniem wykorzystania poddasza jako funkcji noclegowej. Obowiązuje zakaz wydzielania działek budowlanych. Obowiązuje urządzenie terenu z zastosowaniem zieleni niskiej oraz elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych, funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Powierzchnia zabudowy nie może przekroczyć 12% pow. terenu „UT4”. Dojazd z istniejącej drogi od strony południowej poprzez krótki odcinek drogi wewnętrznej. W okresie zimowym dojazd koleją krzesełkową i skuterami śnieżnymi. Ponadto obowiązują ustalenia w zakresie kształtowania zabudowy zawarte w § 9.

- Oraz opisane wyżej: USZ1z, E1, R/USZ, R/USZz, LZ, R, ZL.

Na działce nr (…) znajdują się podpory kolei wyprzęganej z fundamentami i infrastruktura systemu śnieżenia, zasilanie, oświetlenie. Nadto, przez działkę przechodzi linia wysokiego napięcia. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia:

- USZ1 – Teren realizacji kolejek krzesełkowych. Realizacja kolejek krzesełkowych winna spełniać następujące wymagania: – urządzenie napędowe i pomieszczenie operatora w dolnej stacji kolejek, – stacje górne jako przewojowe, wyposażone w pomosty do bezpiecznego wysiadania oraz kabiny kontroli funkcjonowania urządzeń, – kolorystyka podpór kolei winna być utrzymana w kolorach stonowanych, nie wyróżniających się z tła w okresie bezśnieżnym. Obowiązuje urządzenie terenów przyległych do stacji kolei z zastosowaniem zieleni pochodzenia rodzimego. Dopuszcza się przesunięcie lokalizacji dolnych i górnych stacji kolei krzesełkowych oraz ich wydłużenie lub skrócenie, wynikające z ukształtowania terenu, projektu technicznego, uzgodnień i parametrów kolei. Lokalizacja stacji przesiadkowej (górnej stacji kolejki dolnej i dolnej stacji kolejki górnej) z uwagi na przebieg istniejącej linii wysokiego napięcia 110 kV wymaga uzgodnienia z Zakładem Energetycznym. Dopuszcza się realizację ciągów infrastruktury technicznej, związanych z funkcjonowaniem kolejek i tras narciarskich, w tym kanalizacji rurociągu do śnieżenia stoków narciarskich przewodów do oświetlenia tras zjazdowych, wodociągów. W rejonie kolei dopuszcza się wykorzystanie rolnicze terenu w okresie wiosenno-letnim dla wypasu zwierząt.

- ZL1 – Tereny leśnie stanowiące własność lasów państwowych. Obowiązują ustalenia jak dla „ZL”.

- UT2/c/k/ - jak dla UT2a.

- Oraz opisane wyżej: R/USZ, R/USZz/ RL, ZL, RZ/UT.

Na działce nr (…) nie znajdują się żadne zabudowania. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia (opisane wyżej): ZL i R.

Na działce nr (…) znajduje się kilka budynków oraz dwa wyciągi orczykowe wraz ze sterówkami i infrastruktura systemu śnieżenia. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla tej działki następujące przeznaczenia:

- UT3, UWT10 – tereny zabudowy usługowej.

- R/UTN, R/UTN/k, R/UTN1, R/UTN3/k, R/UTN4 – tereny rolne z dopuszczeniem realizacji usługi i urządzeń rekreacyjno–usługowych.

- R, ZL, LZL – tereny zieleni położone w obrębie terenów zainwestowanych.

- E1 – linia elektroenergetyczna wysokiego napięcia 110 kV.

Na działce nr (…) znajdują się: stok narciarski, wraz z infrastrukturą związaną z funkcjonowaniem stoku, budynek o funkcji komercyjnej – budynek obsługi stacji dolnej wyciągu narciarskiego, stacja trafo, stacja dolna wyciągu krzesełkowego wraz ze sterownią oraz elementami infrastruktury (m.in. podpory). Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla działki następujące przeznaczenie:

- RUL – Tereny obsługi produkcji w gospodarstwie leśnym. Utrzymuje się obiekty istniejącej osady rolno-leśnej z dopuszczeniem remontu. Dopuszcza się zmianę funkcji istniejącego zainwestowania oraz wprowadzenie nowej zabudowy usługowej o wysokim standardzie dla obsługi rekreacji i sportu. Dopuszcza się realizacje kas biletowych, serwisu sprzętu narciarskiego, szkółki narciarskiej, dyżurki GOPR oraz pomieszczeń socjalnych dla obsługi kolei krzesełkowych, pomieszczeń na sprzęt niezbędny do utrzymania tras narciarskich. Obowiązuje zabezpieczenie niezbędnych miejsc parkingowych. Dopuszcza się realizację sieci i urządzeń infrastruktury technicznej. Obowiązuje wyposażenie w systemy lub urządzenia do utylizacji ścieków i usuwania odpadów w sposób zorganizowany. Realizacja usług nie związanych z prowadzeniem gospodarstwa leśnego wymaga zgody Dyrektora Lasów Państwowych bądź pozyskania terenu przez inwestora.

- USZ3 – Tereny lokalizacji dolnej stacji kolei krzesełkowej, obsługi technicznej urządzeń i tras narciarskich oraz usług handlu. Ustala się realizację funkcji związanych z kolejką krzesełkową i trasą narciarską takich jak: kasy biletowe, recepcja obsługi narciarskiej i turystycznej, informacja turystyczna, sprzedaż pamiątek, wypożyczalni sprzętu narciarskiego z serwisem, pomieszczenia szkółki narciarskiej, dyżurka GOPR, itp. Możliwa realizacja obiektów obsługi techniczno-gospodarczej w tym pomieszczenia warsztatowe, garaże ratrakowe, skuterów śniegowych z dopuszczeniem służbowych lokali mieszkalnych wbudowanych w obiekty przeznaczone do obsługi przedsięwzięć komercyjnych. Forma architektoniczna obiektów powinna spełniać wymagania, o których mowa w § 9. Dopuszcza się realizację niezbędnych sieci i urządzeń infrastruktury technicznej. Dojazd z istniejącej drogi gminnej KGL.

- (Opisane powyżej): R.

Na działce nr (…) znajdują się: fundament pod jeden z byłych budynków, budynek sterówki oraz dolna stacja wyciągu orczykowego, budynek przepompowni, stacja trafo, sterówka oraz górna stacja kolei wyprzęganej, podpory kolei wyprzęganej z fundamentami, infrastruktura systemu śnieżenia, zasilanie, oświetlenie. Nadto, przez działkę przechodzi linia wysokiego napięcia. Zbywca nie dokonał odliczenia podatku od towarów i usług od nabycia działki oraz nabył ją ze stawką zwolnioną. Zbywca przed Transakcją wykorzystywał Nieruchomość do dzierżawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a następnie traktował jako towar do dalszej odsprzedaży. MPZP przewiduje dla działki następujące przeznaczenie:

- R/UT/c/k – Tereny gospodarstwa agroturystycznego. Ustala się realizację obiektów służących działalności rolno-leśnej, w tym: 4.6. bacówki regionalnej dla potrzeb hodowli zwierząt (owce, konie itp.) z dopuszczeniem produkcji żywności ekologicznej. 4.7. obiektów dla przechowywania zwierząt oraz szopy na paszę, 4.8. miejsc noclegowych bazujących na działalności agroturystycznej, w obiektach formą i bryłą nawiązujących do dawnych chat w Beskidzie Sądeckim. 4.9. utrzymuje się istniejący obiekt gospodarczy z dopuszczeniem jego remontu i przebudowy na potrzeby gospodarstwa agroturystycznego.

- USZ4/usz4z – Tereny lokalizacji stacji przesiadkowej kolejki krzesełkowej. Realizacja urządzeń stacji przesiadkowej na warunkach określonych w przepisach odrębnych. Dopuszcza się realizację funkcji gastronomii, kas biletowych, serwisu sprzętu narciarskiego, szkółki narciarskiej, dyżurki GOPR oraz pomieszczeń socjalnych dla obsługi kolei krzesełkowych, pomieszczeń na sprzęt niezbędny do utrzymania tras narciarskich. Z uwagi na położenie terenu w strefie eksponowanych widokowo stoków i wierzchowin „k”, obowiązują szczególne warunki architektoniczno-krajobrazowe z koniecznością wkomponowania obiektów w krajobraz. Obowiązuje kształtowanie architektury nawiązującej do tradycyjnych cech architektury drewnianej Beskidu Sądeckiego. Obowiązuje zachowanie spadku połaci dachowych w przedziale 35 do 45 stopni. Zakaz otwierania dachów oraz przesuwania kalenicy w pionie i w poziomie. Pokrycie dachów gontem, dachówką lub ich imitacją. Przy realizacji obiektów i urządzeń w obrębie linii elektroenergetycznej wysokiego napięcia 110 kV obowiązuje zachowanie strefy technicznej zgodnie z przepisami szczególnymi oraz warunkami uzyskanymi przez właściwy Zakład Energetyczny. Dopuszcza się realizację niezbędnych sieci infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa, kanalizacyjna, kabel elektroenergetyczny, oświetlenie terenu).

- UT2a/c/k/ – Tereny usług noclegowo-gastronomicznych i rekreacji. Ustala się realizację UT2a obiektów noclegowo-gastronomicznych oraz urządzeń związanych z funkcjonowaniem i obsługą dolnej stacji wyciągu narciarskiego, oznaczonego symbolem "USZ2". Obowiązuje zakaz wydzielania działek budowlanych. Obowiązuje urządzenie terenu z zastosowaniem zieleni niskiej oraz elementów małej architektury o wysokich walorach estetycznych, funkcjonalnych i jednorodnej formie plastycznej. Dopuszcza się realizację obiektów i urządzeń sportów i rekreacji letniej takich jak: basen, boiska do gier itp. Dojazd do terenu istniejącą drogą dojazdową; w okresie zimy koleją krzesełkową i skuterami śnieżnymi. Obowiązują ustalenia jak dla „UT” oraz ustalenia zawarte w § 9.

- (Opisane powyżej): E1, R/USZ, RL, R, UT3/c/k, RZ/UT, USZ2.

W księdze wieczystej nr (…) prowadzonej dla działki nr (…) 3/3 wpisano prawo przechodu i przejazdu przez działkę numer (…) na rzecz każdoczesnych właścicieli nieruchomości objętej KW nr (…).

Działki nr (…) oraz (…) z uwagi na zawartą rezygnację ze zwolnienia spod opodatkowania, na potrzeby wniosku w dalszej części będą zwane łącznie jako „Działki opodatkowane”. Ponadto, znajdujące się na Działkach opodatkowanych obiekty powstały i były wykorzystywane wcześniej niż 2 lata przed dokonaniem dostawy Nieruchomości, a Zbywca nie dokonywał nakładów na ulepszenie tych obiektów.

Znajdujące się na działkach nr (…),(…),(…),(…),(…),(…), naniesienia powstały i były wykorzystywane wcześniej niż 2 lata przed dokonaniem dostawy Nieruchomości, a Zbywca nie dokonywał nakładów na ulepszenie wskazanych naniesień.

Na potrzeby wniosku ww. działki będą zwane łącznie jako: „Działki z naniesieniami”.

Pozostała część Nieruchomości, tj. złożona z działek nr (…),(…),(…) będzie łącznie zwana na potrzeby wniosku jako: „Pozostałe działki”.

3. Nieruchomość w strukturach Sprzedającego.

Składniki majątkowe związane z Nieruchomością nie są jedynymi aktywami Zbywcy. W szczególności, w ramach przedsiębiorstwa Zbywcy prowadzone są również inne dostawy oraz dzierżawy nieruchomości. 

Nieruchomość nie stanowi formalnie odrębnego przedsiębiorstwa ani organizacyjnie wydzielonej części przedsiębiorstwa Sprzedającego w ramach prowadzonej przez niego działalności. W szczególności, Nieruchomość nie została wyodrębniona w formie oddziału, wydziału, dywizji, pionu lub jakiejkolwiek innej jednostki organizacyjnej w dokumentach korporacyjnych (np. umowie spółki) ani w dokumentach wewnętrznych Zbywcy (np. regulaminach wewnętrznych, schemacie organizacyjnym lub w innych dokumentach wewnętrznych Zbywcy o podobnym charakterze). Zbywca nie zgłosił również Nieruchomości jako odrębnego podatnika czy płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych lub składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne.

Nieruchomość nie została również wyodrębniona w ramach Zbywcy na płaszczyźnie finansowej.

Zbywca nie zatrudniał i nie zatrudnia (nie będzie zatrudniać) pracowników, dla których Nieruchomość stanowiłaby zakład pracy, który z chwilą sprzedaży Nieruchomości z prawa przeszedłby na Kupującego zgodnie z art. 231 ustawy Kodeks pracy.

Podsumowując, Nieruchomość nie została przez Zbywcę wyodrębniona ani organizacyjnie, ani finansowo w ramach swojego przedsiębiorstwa.

4. Wyłączenia z przedmiotu dostawy.

Przedmiotem Umowy jest sprzedaż Nieruchomości (opisanej szczegółowo powyżej) wraz z wszelkimi znajdującymi się na niej naniesieniami.

Podkreślić należy, iż dostawie nie towarzyszyło przeniesienie innych należności i zobowiązań Zbywcy.

W wyniku dostawy, na Kupującego nie zostały przeniesione:

- ewentualne kredyty związane z Nieruchomością,

- prawa i obowiązki wynikające z umowy rachunków bankowych Zbywcy (w tym rachunków bankowych, za pośrednictwem których Zbywca dokonuje rozliczeń związanych z Nieruchomością,

- środki pieniężne Zbywcy zgromadzone na rachunkach bankowych,

- zobowiązania wobec podmiotów trzecich powstałych do dnia dokonania dostawy,

- księgi rachunkowe Zbywcy związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą,

- firma Zbywcy (ani nazwa jego przedsiębiorstwa),

- tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy,

- prawa i obowiązki wynikające z ewentualnych umów, które Zbywca mógł zawrzeć ze swoimi usługodawcami/dostawcami towarów, tj. na przykład umów o:

- prace budowlane,

- ochronę ubezpieczeniową Nieruchomości,

- świadczenie usług księgowych, prawnych lub marketingowych.

Zbywca nie był stroną umów z usługodawcami, które dotyczyły Nieruchomości (przykładowo umowy na dostawę mediów do Nieruchomości), a więc zgodnie z tym, przedmiotem Transakcji nie było przejście żadnych należności i zobowiązań na Kupującego.

W związku z tym, że Zbywca oraz Nabywca na dzień Transakcji posiadają status podatnika podatku od towarów i usług oraz prowadzą działalność gospodarczą opodatkowaną podatku od towarów i usług, intencją Stron jest, aby Transakcja została udokumentowana stosowną fakturą VAT.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że naniesienia znajdujące się na poszczególnych działkach stanowią:

1) (…):

 i. Górna stacja kolejki wyciągu orczykowego – budowlę

ii. Podpory wyciągu wraz z fundamentami – budowlę

iii. Rurociąg systemu śnieżenia – budowlę (obiekt liniowy)

iv. Instalacje podziemne (kable sterujące i zasilające) – budowlę (obiekt liniowy)

v. Linia wysokiego napięcia – budowlę (obiekt liniowy)

2) (…):

i. Podpory wyciągu orczykowego – budowlę

ii. Infrastruktura podziemna sytemu śnieżenia – budowlę (obiekt liniowy)

iii. Kable zasilające i sterujące – budowlę (obiekt liniowy)

3) (…):

i. Oświetlenie trasy narciarskiej – budowlę (obiekt liniowy)

ii. Infrastruktura podziemna – budowlę (obiekt liniowy)

iii. Linia wysokiego napięcia – budowlę (obiekt liniowy)

4) (…):

i. Infrastruktura systemu śnieżenia – budowlę (obiekt liniowy)

ii. Linia zasilająca i sterująca – budowlę (obiekt liniowy)

iii. Linia wysokiego napięcia – budowlę (obiekt liniowy)

5) (…):

i. Podpory kolei wraz z fundamentami – budowlę

ii. Infrastruktura systemu śnieżenia – budowlę (obiekt liniowy)

iii. Zasilanie, oświetlenie – budowlę (obiekt liniowy)

iv. Linia wysokiego napięcia – budowlę (obiekt liniowy)

6) (…):

i. Budynki – obiekty tymczasowe (obiekty budowlane niezwiązane trwale z gruntem), a zatem nie stanowią budynków, budowli lub ich części

ii. Wyciągi orczykowe – budowlę

iii. Infrastruktura systemu naśnieżania – budowlę (obiekt liniowy)

7) (…):

i. Budynek komercyjny – budynek

ii. Stacja trafo – budowlę

iii. Stacja dolna wyciągu – budowlę

8) (…):

i. Fundamenty – budowlę

ii. Dolna stacja wyciągu orczykowego – budowlę

iii. Przepompownia – budowlę

iv. Stacja trafo – budowlę

v. Górna stacja wyciągu – budowlę

vi. Podpory kolei – budowlę

vii. Infrastruktura systemu śnieżenia – budowlę

viii. Zasilanie i oświetlenie – budowlę (obiekt liniowy)

- w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Wskazali Państwo również, że linie wysokiego napięcia znajdujące się na nieruchomości nr (…),(…),(…),(…) oraz (…) stanowią własność przedsiębiorstwa przesyłowego i nie były przedmiotem dostawy. Droga znajdująca się na nieruchomości nr (…) nie jest drogą utwardzoną, a jedynie szlakiem drożnym.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że poza budynkiem stanowiącym obiekt tymczasowy, na przedmiotowych działkach nie znajdują się inne naniesienia niezwiązane trwale z gruntem. Pozostałe wskazane naniesienia, występujące na działkach, są trwale związane z gruntem.

Przywołując za Państwem treść opisu sprawy pominęliśmy tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, a odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.

Pytania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy sprzedaż Nieruchomości stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Państwa zdaniem, dostawa Nieruchomości częściowo stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie, w jakim dostawa Nieruchomości korzysta ze zwolnienia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych: Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania 1 i 2, dostawa Nieruchomości:

- nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa i tym samym do transakcji tej stosuje się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług;

- częściowo korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz częściowo jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki tego podatku.

Mając zatem na uwadze okoliczności przedstawione powyżej, sprzedaż Nieruchomości:

- w zakresie w jakim korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych;

- w pozostałym zakresie (tj. dostawa części Nieruchomości niekorzystająca ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług) nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe. 

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:

 a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

 b) innych praw majątkowych – 1%.

Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. b) ww. ustawy). Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zatem czynność (np. umowa sprzedaży) w tej części, w której nie podlega ona regulacji w zakresie podatku od towarów i usług, bo czynność nie jest traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako dostawa (czynność – np. umowa sprzedaży) lub świadczenie usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Kupujący) nabył od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Sprzedającego) prawo własności nieruchomości – 11 działek. Część działek, tj. działki: 23/1, 36/1, 23/3, 36/3, 49, 3/3, 53/7, 36/5 jest zabudowanych naniesieniami na trwale związanymi z gruntem, przy czym działka 23/3 jest zabudowana tylko w części, natomiast na działce 3/3 znajduje się także budynek (obiekt tymczasowy), który nie jest trwale z gruntem związany.  

Ponadto, na działce nr 23/1, 23/3, 36/3, 49 oraz 36/5 znajduje się linia wysokiego napięcia należąca do przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera własnej definicji nieruchomości lub jej części. Z tego względu, aby zakwalifikować daną rzecz jako nieruchomość dla celów opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy odwołać się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy – Kodeks cywilny:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W oparciu o art. 47 § 1-3 ww. Kodeksu:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W myśl art. 48 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W myśl art. 49 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym znajdująca się na ww. działkach linia wysokiego napięcia będąca naniesieniami przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, nie stanowiła własności Sprzedającego, lecz przedsiębiorstwa przesyłowego. Tym samym nie była przedmiotem sprzedaży.

Jakkolwiek zapytanie Państwa dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z interpretacji indywidualnej znak: znak: 0111-KDIB3-3.4012.353.2023.5.AM w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że:

- sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi transakcji wyłączonej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;

- sprzedaż zabudowanych działek (…), (…),(…) (w części zabudowanej), (…),(…) oraz (…) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,

- sprzedaż zabudowanych działek (…) oraz (…) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku, gdyż w tym zakresie Strony transakcji zrezygnowały z ww. zwolnienia,

- sprzedaż działki (…) podlega opodatkowaniu wg właściwej stawki podatku od towarów i usług,

- sprzedaż działki (…) – w części, w jakiej nie jest objęta MPZP oraz nie posiada wydanej decyzji o warunkach zabudowy korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei w postanowieniu znak: 0111-KDIB3-3.4012.513.2023.1.AM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że do stanu faktycznego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży części nieruchomości, która nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, tj działek (…)(…) zastosowanie znajduje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 14 czerwca 2013 r., znak: PT10/033/12/207/WLI/13/RD58639, w związku z czym wniosek w tej części jest bezprzedmiotowy.

Z interpretacji ogólnej wynika, że w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z postanowienia wydanego w zakresie podatku od towarów i usług – sprzedaż działki (…) oraz działki nr (…) w dniu transakcji nie była zakwalifikowana jako tereny budowlane, gdyż nie są one objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, zatem sprzedaż ww. działek w ramach opisanej Transakcji jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji skoro sprzedaż działek wraz z trwałymi zabudowaniami oraz działek niezabudowanych, tj. działek (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…), jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w tej części sprzedaży – z uwagi na zapis zawarty w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie znajdzie zastosowanie wyłączenie określone w art. 2 pkt 4 ww. ustawy. Oznacza to, że umowa sprzedaży w zakresie tych działek (wraz z trwałymi naniesieniami/zabudowaniami) będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jak wynika z rozstrzygnięć w zakresie podatku od towarów i usług, w części umowy sprzedaży dotyczącej działek o nr (…) oraz (…) (wraz z naniesieniami) oraz działki (…) dostawa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W takiej sytuacji do tej części umowy sprzedaży, tj. (obejmującej działki o nr (…),(…) i (…)) zastosowanie znajdzie uregulowanie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie tych działek transakcja będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jako objęta opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w odniesieniu do powyższych składników umowy sprzedaży, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się z Państwa stanowiskiem w stosunku do naniesienia w postaci budynku – obiektu tymczasowego znajdującego się na działce nr (…).

Zgodnie z treścią cytowanego już art. 2 pkt. 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest m.in. nieruchomość lub jej część.

Powyższe oznacza, że jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy ruchome, to mimo tego, że czynność sprzedaży tych przedmiotów (rzeczy ruchomych) korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług to będą one wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że na działce nr (…) znajduje się budynek – obiekt tymczasowy, który na gruncie prawa cywilnego należy traktować jako ruchomość.

Z uwagi zatem na fakt, że strony transakcji będą zwolnione z podatku od towarów i usług, w analizowanej sprawie w odniesieniu do sprzedaży ww. budynku - obiektu tymczasowego, niestanowiącego nieruchomości oraz części składowej gruntu, znajdzie zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W rezultacie, umowa sprzedaży w części dotyczącej powyższego budynku – mimo, że w odniesieniu do tej sprzedaży ma zastosowanie zwolnienie z podatku od towarów i usług –nie będzie również podlegać opodatkowaniu w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia – interpretacja znak: 0111-KDIB3-3.4012.353.2023.5.AM oraz postanowienie znak: 0111-KDIB3-3.4012.513.2023.1.AM

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00