Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.84.2023.1.JS

Sposób opodatkowanie przychodów z nagród otrzymywanych przez trenera koni wyścigowych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

W zakresie pytania 1 i 3 – nieprawidłowe;

W zakresie pytania 2 i 4 – prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z uzyskaniem nagród. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą X (PKD 0162Z). Z tytułu prowadzonej działalności stosuje Pan formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

W ramach swojej działalności świadczy Pan usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich, a głównie zajmuje się treningiem koni wyścigowych (własnych oraz cudzych - odpłatnie).

Konie biorą udział w wyścigach organizowanych w Polsce i za granicą. Z tytułu startu w gonitwach, właściciele koni oraz trenerzy otrzymują nagrody wypłacane przez Organizatora Wyścigów za zajęcie płatnego miejsca.

Konie biorą udział w wyścigach konnych głównie na (...). Organizatorem wyścigów jest XYZ Przy organizowaniu gonitw kieruje się rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 23 sierpnia 2001 r. w sprawie ustalenia regulaminu wyścigów konnych (t. j. Dz. U. Nr 90, poz. 1006 ze zm. - zwane dalej „rozporządzeniem”), a także wydanym przez siebie - w celu wykonania rozporządzenia - (...).

Na mocy przepisów XYZ zobowiązana jest do wypłaty nagród pieniężnych za zdobycie przez konia premiowanego nagrodą miejsca na rzecz właściciela, trenera i jeźdźca konia (nagroda za miejsce). Nagroda za miejsce jest wypłacana według następującego klucza:

85% nagrody otrzymuje właściciel konia,

10% nagrody otrzymuje trener konia,

5% nagrody otrzymuje jeździec.

Ponadto, zgodnie z ustawą o wyścigach konnych, która reguluje zasady organizowania wyścigów konnych na terenie RP oraz działalność Polskiego Klubu Wyścigów Konnych, konie biorące udział w wyścigach i zajmujące płatne miejsca, po spełnieniu określonych warunków, otrzymują nagrody dodatkowe wypłacane przez Polski Klub Wyścigów Konnych.

Wypłata nagród dodatkowych następuje w sposób określony w porozumieniu o współpracy zawartej pomiędzy PKWK, a Organizatorem Wyścigów Konnych Wypłacana jest hodowcom koni hodowli krajowej i właścicielom koni.

Właściciel konia, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności usługowej wspomagającej chów i hodowlę zwierząt gospodarskich (tak jak Pan), który zgłasza do udziału w wyścigach konie, które hoduje jako przedsiębiorca - o fakcie tym informuje XYZ

Podobnie kwestia ta wygląda w przypadku trenerów, którzy wykonują swoje zadania (trenowanie koni) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tu również Pan trenując konie (własne i powierzone) wykonuje czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

XYZ jako Organizator Wyścigów Konnych, wypłacając nagrodę dla prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą właściciela koni, trenera, czy jeźdźca konia, który zajął w gonitwie miejsce premiowane nagrodą, postępuje w następujący sposób:

XYZ jako płatnik pobiera od wypłacanej nagrody za miejsce, 10% podatek – art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. - niezależnie od tego, czy właściciel, trener, jeździec prowadzą działalność gospodarczą (we wskazanym wyżej zakresie), czy też takiej działalności nie prowadzą.

W związku z powyższym, nie odprowadza Pan już podatku od otrzymanych nagród, które zostały pomniejszone o podatek zryczałtowany przez XYZ

W czasie czynności sprawdzających, urząd skarbowy zakwestionował prawidłowość kwalifikowania przychodów z wypłat nagród, twierdząc, że przychody te powinno się wykazywać w działalności gospodarczej i dodatkowo opodatkowywać je zadeklarowanym w działalności podatkiem dochodowym.

Pytania

1.Czy Pan prowadząc działalność gospodarczą powinien opodatkowywać dodatkowo zadeklarowanym podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, otrzymane nagrody pieniężne od XYZ, które przed wypłatą zostały już pomniejszone o zryczałtowany podatek dochodowy?

2.Jak prawidłowo powinien Pan traktować przychody otrzymywane jako nagrody hodowlane oraz nagrody dodatkowe dla właścicieli koni hodowli krajowej wpisanych do (...) oraz (...), wypłacane przez Polski Klub Wyścigów Konnych?

3.Czy Pan prowadząc działalność gospodarczą od lat, powinien skorygować opodatkowanie za miesiące, w których otrzymał nagrody pieniężne od XYZ i dodatkowo opodatkować je podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, mimo, że przed wypłatą ww. nagrody zostały już pomniejszone o zryczałtowany podatek dochodowy?

4.Czy przychody Pana otrzymywane w latach poprzednich, jako premie dodatkowe (hodowlane i dla właścicieli koni hodowli krajowej) i wypłacane przez Polski Klub Wyścigów Konnych, słusznie zostały opodatkowane podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych zadeklarowanym przez Pana?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Pana zdaniem, dodatkowe opodatkowanie w działalności gospodarczej otrzymanych nagród nie jest potrzebne.

Ad 2

Pana zdaniem, otrzymane premie hodowlane oraz nagrody dodatkowe dla właścicieli koni hodowli krajowej wpisanych do (...) oraz (...) stanowią pozostałe przychody operacyjne w Pana działalności i należy je opodatkowywać wraz z innymi przychodami z działalności, zgodnie z zadeklarowanymi zasadami ogólnymi podatku dochodowego.

Ad 3

Pana zdaniem, dodatkowe opodatkowanie otrzymanych nagród w miesiącach poprzednich nie jest potrzebne.

Ad 4

Pana zdaniem, otrzymane wcześniej premie hodowlane stanowiły pozostałe przychody operacyjne w Pana działalności i należało je opodatkowywać wraz z innymi przychodami z działalności, zgodnie z zadeklarowanymi zasadami ogólnymi podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są:

1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)działalność wykonywana osobiście;

3)pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)działy specjalne produkcji rolnej;

5)(uchylony)

6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9)inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

Na podstawie art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z kolei art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody;

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, którą opodatkowuje Pan podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych;

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz zajmuje się Pan treningiem koni wyścigowych - własnych oraz cudzych;

Konie te biorą udział w wyścigach organizowanych w Polsce i za granicą;

Z tytułu startu w gonitwach, właściciele koni oraz trenerzy otrzymują nagrody wypłacane przez Organizatora Wyścigów za zajęcie płatnego miejsca.

Wyjaśnić należy, że przywołany powyżej art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera zamknięty katalog źródeł przychodu.

W sytuacji, gdyby nie prowadził Pan działalności gospodarczej i osiągał przychody z tytułu nagród w konkurach/zawodach to przychód ten kwalifikowany byłby jako inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Natomiast jeśli prowadził i prowadzi Pan działalność gospodarczą i w związku z tą działalnością uzyskiwał i uzyskuje Pan nagrody/premie w konkursach/zawodach jako przedsiębiorca to uzyskiwane z tego tytułu środki stanowiły/będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Samo bowiem uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje, że automatycznie ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który przewiduje 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W związku z powyższym powinien Pan sam dokonać opodatkowania otrzymywanych nagród w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

W sytuacji, gdy wcześniej – w okresie prowadzenia działalności gospodarczej – nie kwalifikował Pan otrzymywanych nagród jako przychód z działalności gospodarczej to należy dokonać korekty zeznań podatkowych (gdzie nie doszło do przedawnienia zobowiązania podatkowego).

Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania 2 i 4 należało uznać za prawidłowe, a w zakresie pytania 1 i 3 za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Stanowisko wyrażone w tej interpretacji znajduje potwierdzenie w orzecznictwie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 6 sierpnia 2020 r., sygn. akt II FSK 976/18 oraz z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 1996/18.

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 1996/18 skład orzekający wskazał m.in., że:

Dopiero wykluczenie danego przychodu ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 u.p.d.o.f. pozwala zakwalifikować ten przychód do innych źródeł;

W sytuacji, gdy nagroda została uzyskana przez przedsiębiorcę w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, to nie ma podstaw do zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. i wyłączenia ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., a więc z pozarolniczej działalności gospodarczej, dodatkowej gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej. Nagroda ta powinna być opodatkowana na takich samach zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu;

Należy w pierwszej kolejności zakwalifikować dany przychód, według kryteriów określonych w poszczególnych punktach art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f., kierując się jego charakterem i istotą, do określonego źródła przychodów i w konsekwencji tego stosować dalsze przepisy tej ustawy normujące zasady opodatkowania przychodów z danego źródła, nie zaś na odwrót;

Skoro każde źródło przychodów ma przypisane sobie zasady opodatkowania, nie jest konieczne wprowadzanie do treści przepisów zastrzeżeń, że zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00