Wyrok WSA w Kielcach z dnia 25 stycznia 2024 r., sygn. I SA/Ke 380/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Surma, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Asesor WSA Andrzej Mącznik (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2024 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Kielcach Magdaleny Łukawskiej sprawy ze skargi M. Ch. na decyzję Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach z dnia 8 sierpnia 2023 r. nr 9013-2023-004089 w przedmiocie odmowy przyznania płatności ONW na 2022 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Dyrektora Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach na rzecz M. C. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 8 sierpnia 2023 r. nr 9013-2023-004089 Dyrektor Świętokrzyskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach (dyrektor, organ) utrzymał w mocy decyzję z 16 czerwca 2023 r. nr 0238-2023-013928 Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Kielcach (kierownik) odmawiającą M. C. (strona, skarżąca) przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (ONW) na rok 2022.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazał, że u podstaw wydania decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu 28 kwietnia 2022 r. strona złożyła do Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) w Kielcach, za pośrednictwem formularza geoprzestrzennego, eWniosekPlus o przyznanie płatności na rok 2022 do działek rolnych o łącznej powierzchni 2.97 ha. Do wniosku załączyła załączniki graficzne, na których wyrysowała położenie działek rolnych.
Organ wyjaśnił, że w odwołaniu strona nie zgadzała się z rozstrzygnięciem wydanym przez kierownika, wskazując iż składając wniosek o nadanie numer EP w roku 2021, zapomniała, iż jej małżonek w roku 2009 miał nadany numer EP jako potencjalny beneficjent. Dodatkowo strona tłumaczyła, iż składała swój wniosek o wpis do ewidencji producentów w roku 2021 z intencją ubiegania się o przyznanie płatności. Podniosła także, iż dniu składania wniosku o nadanie numeru producenta pracownik biura powiatowego instruował ją, jak należy wypełniać wniosek oraz, że nie zaznaczała krzyżyka w polu 03. Strona w odwołaniu wskazała również, że na polecenie Pani Naczelnik wycofała swój wniosek obszarowy na rok 2023.
