Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 27 kwietnia 2022 r., sygn. III SA/Gl 255/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia WSA Adam Gołuch (spr.), Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant Sekretarz sądowy Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi Miasta Cieszyn na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 30 grudnia 2021 r. nr NPII.4131.1.1207.2021 w przedmiocie uchwały rady gminy w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze z wyjątkiem części stwierdzającej nieważność pkt V Działu D załącznika do uchwały w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy 2) zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz strony skarżącej 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z 30 grudnia 2021 r. Nr NP.II. 4131.1.1207.2021 Wojewoda Śląski (dalej również jako: organ nadzoru) stwierdził nieważność w całości uchwały Rady Miejskiej Cieszyna (dalej jako: Rada, Gminy, skarżąca) z 25 listopada 2021 r. Nr XXIV/413/21 w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn, jako sprzecznej z art. 21 ust 2 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r., o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 611 – dalej jako: ustawa o ochronie praw lokatorów) w związku z art. 7 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 – dalej jako Konstytucja RP).
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Wojewoda Śląski przywołał treść powołanych wyżej przepisów i na tej podstawie wskazał, że uchwała winna regulować wskazane w upoważnieniu ustawowym kwestie, w ten sposób aby w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy organ uchwałodawczy nie tworzył norm sprzecznych z regulacją ustawową. Jakkolwiek katalog problematyki podlegającej regulacji uchwałą jest otwarty, to jednak Organ uchwałodawczy nie może przekraczać kompetencji ustawowych, które wyznaczają zakres regulacji. Ponadto przepis art. 21 ust 2 ustawy o ochronie praw lokatorów zawiera wyrażenie "w szczególności" co wskazuje na to, że uchwalony program obligatoryjnie musi obejmować wszystkie kwestie w nim określone
