Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Wa 812/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Dębkowski, Sędziowie sędzia WSA Hanna Filipczyk, asesor WSA Konrad Aromiński (sprawozdawca), Protokolant starszy referent Krzysztof Durka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi T. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania wiążącej informacji stawkowej na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] listopada 2021 r., nr [...] , 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz T. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 680 zł (słownie: sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") utrzymał w mocy swoją decyzję z [...] listopada 2021 r. wydaną wobec Skarżącej – T. sp. z o.o. o odmowie wydania wiążącej informacji stawkowej.
Z akt sprawy wynika, że w dniu [...] lipca 2021 r. wpłynął wniosek Skarżącej o wydanie wiążącej informacji stawkowej, a jego przedmiotem była usługa mycia wiat i wygrodzeń z wypełnieniem zlokalizowanych na przystankach tramwajowych na terenie W. . Skarżąca zaznaczyła, że usługa ma charakter jednorodny i polega na (1) myciu wiat przystankowych zlokalizowanych na przystankach miejskich tj. myciu całej konstrukcji wiaty, w szczególności elementów szklanych, ławek i pozostałych jej elementów, (2) myciu wygrodzeń (barierek) z wypełnieniem zlokalizowanych na przystankach miejskich.
Na wezwanie organu Skarżąca uzupełniła swój wniosek i wyjaśniła, że jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.), a wniosek dotyczy określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług, której wysokość wpływa na sposób obliczenia ceny usługi. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na mycie wiat i wygrodzeń z wypełnieniem zlokalizowanych na przystankach tramwajowych na terenie W. (3 części) zostało wszczęte przez Skarżącą w dniu [...] czerwca 2021 r. Wybór najkorzystniejszych ofert został dokonany i opublikowany w dniu 14 lipca 2021 r. Z kolei w dniu [...] sierpnia 2021 r. zostały zawarte umowy na świadczenie usług z wybranym w przetargu wykonawcą i w tym dniu Skarżąca zakończyła przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia. Planowane przez nią przyszłe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na mycie wiat i wygrodzeń z wypełnieniem nie zostały zakończone. Skarżąca wskazała, iż zamawiający nabywa jedną usługę (świadczenie), tj. mycie wiat przystankowych szklanych (część nr 1 i 2) oraz mycie wygrodzeń z wypełnieniem (część nr 3), wymagającą podejmowania szeregu czynności przez wykonawcę. Wynagrodzenie należne wykonawcy będzie wypłacane po każdorazowym prawidłowym wykonaniu jednego z ośmiu cykli mycia wiat (część nr 1 i 2) oraz wygrodzeń (część nr 3). Prawidłowość wykonania usługi każdorazowo będzie potwierdzana protokołem odbioru usługi. Zamawiający zapłaci za wykonanie usługi (po wykonaniu każdego cyklu mycia), kwotę wynikającą z ceny jednostkowej netto określonej w ofercie wykonawcy, pomnożonej przez liczbę faktycznie umytych wiat (część nr 1 i 2)/liczbę faktycznie umytych m2 wygrodzeń (część nr 3), powiększoną o podatek VAT zgodny z obowiązującymi przepisami prawa. Do swojego pisma Skarżąca dołączyła trzy umowy.
