Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.558.2023.2.KŁ

Planowany aport zabudowanej działki będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości do spółki za zwolnioną od podatku VAT. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 13 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat (...) NIP (...), REGON (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zamierza wnieść wkład niepieniężny (aport) do spółki w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki „(...)”, w której Powiat (...) posiada 100% udziałów. Szpital Powiatowy w (...), (...) jest również czynnym podatnikiem podatku VAT NIP (...), REGON (...).

Przedmiotem aportu będzie jedna z nieruchomości gruntowych, zabudowana, będąca własnością Powiatu (...), położona w (...), zawierająca: (...) w którym znajdują się następujące oddziały szpitalne: Oddział (...), Oddział (...) o powierzchni użytkowej (...) m2, budynek gospodarczy o powierzchni użytkowej (...) m2 oraz budynek (...), o powierzchni użytkowej (...) m2.

Wyżej wymienione budynki usytuowane są na działce 1/1 (...), o powierzchni (...) ha. Przedmiot aportu aktualnie służy i będzie służył szpitalowi (użytkownikowi) do prowadzenia działań medycznych jako podmiotu leczniczego wykonującego świadczenia zdrowotne w celu zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia oraz przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Wojewoda (...) w drodze decyzji (...) z dnia (...) r. przekazał na mienie Powiatu (...) nieruchomość gruntową zabudowaną obiektem szpitala, położoną w obrębie (...), oznaczoną działką nr 1/2 o powierzchni (...) ha i księdze wieczystej KW Nr (...) (aktualnie (...) Decyzja została wydana w oparciu o art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia (...) r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133 poz. 872 ze zm. w związku z art. 47 tej ustawy oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 1999 r. w sprawie trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania (Dz. U. Nr 13 poz. 114 - wg stanu obowiązującego w 1999 r.).

Powiat (...) stał się podmiotem tworzącym dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w (...) (SP ZOZ). Działania medyczne wynikające z procesu leczenia wykonywane były przez SP ZOZ na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (aktualnie obowiązująca ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.) na nieruchomości zabudowanej, której właścicielem stał się Powiat (...) i które w dniu (...) roku aktem notarialnym Rep. A Nr (...), Powiat przekazał do SP ZOZ w nieodpłatne użytkowanie. Przed reformą administracyjną przedmiotowa nieruchomość znajdowała się również we władaniu SP ZOZ i decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego w (...) z dnia (...) r. znak (...) została przekazana w zarząd SP ZOZ w (...).

Na działce Nr 1/2 o wartości (...) zł znajdowały się następujące budynki i budowle w niżej określonej wartości księgowej:

  • szpital nr 1 (...) zł,
  • szpital nr 2 (...) zł,
  • hotel pielęgniarski (aktualnie budynek administracyjny) (...) zł,
  • pralnia (...) zł,
  • prosektorium (...) zł,
  • poradnia chirurgiczna (...) zł,
  • kotłownia olejowa (...) zł,
  • portiernia (...)zł,
  • warsztaty (...) zł,
  • magazyn tlenu (...) zł,
  • magazyn apteki (...) zł,
  • osadnik szamba (...) zł,
  • rurociąg kanalizacji (...) zł,
  • drogi i place utwardzone (...) zł.

SP ZOZ, dla którego organem założycielskim był Powiat (...), działał w strukturach powiatu od (...) r. do (...) r. z tym, że od (...) r. w dużej mierze ograniczono wykonywanie świadczeń zdrowotnych przez SP ZOZ i pozostawiono w nim jedynie poradnię (...) oraz dług SP ZOZ jaki powstał w okresie od (...) r. do (...) r. Był to zabieg konieczny i związany z odcięciem się od narastającego długu w publicznej placówce zdrowia.

Na podstawie uchwały Nr (...) Rady Powiatu w (...) z dnia (...) r. utworzono niepubliczny zakład opieki zdrowotnej - „ (...) siedzibą w (...)”. Ustanowiono kapitał zakładowy spółki w wys. (...) zł. w której Powiat (...) objął 100 % udziałów. Udziały zostały pokryte wkładem pieniężnym.

Wszelkiego rodzaju świadczenia zdrowotne wykonywane były na początku przez SP ZOZ, a później przez przekształcony w spółkę Szpital Powiatowy w (...) na majątku właściciela - Powiatu (...). Obiekty szpitalne były wykorzystywane przez SP ZOZ, a później przez spółkę do świadczenia usług na rzecz mieszkańców i okolic, w ramach umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia, usługi te są zwolnione z podatku VAT.

SP ZOZ w (...) zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w (...), posiadał prawo do bezterminowego i nieodpłatnego użytkowania nieruchomości zabudowanej szpitalem i miał zgodę Rady Powiatu w (...) na poddzierżawianie pomieszczeń za odpłatnością. Poza działalnością medyczną w SP ZOZ uzyskiwane były dochody z tytułu dzierżawy pomieszczeń nowo powstałej spółce szpitalnej. Uzyskane dochody z dzierżawy służyły do spłaty długu pozostawionego w tzw. „zamrażarce”.

Rada Powiatu w (...) uchwałą Nr (...) z dnia (...) r. wyraziła zgodę na przekształcenie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w (...), w którym wcześniej pozostawiono jedynie poradnię (...) oraz dług szpitala w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą „(...)” w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Z dniem (...) r. SP ZOZ został skreślony z Krajowego Rejestru Sądowego i przestał istnieć.

Uchwałą nr (...) Rady Powiatu w (...) z dnia (...) r. zniesiono prawo bezterminowego i nieodpłatnego użytkowania nieruchomości szpitalnych.

W (...) r. Rada Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) wyraziła zgodę na połączenie spółek: Szpital Powiatowy w (...) oraz „(...)” (...), przez przeniesienie całego majątku z „(...)” do Szpitala Powiatowego w (...) za udziały, które szpital wydał wspólnikowi Powiatowi (...) 100% udziałowcowi. Wobec powyższego stan kapitałów Powiatu (...) w Szpitalu Powiatowym w (...) wynosił (...) zł.

W uchwale Nr (...) z dnia (...) r. Rada Powiatu w (...) wyraziła zgodę na dzierżawę nieruchomości zabudowanej Szpitalowi Powiatowemu w (...) stanowiącej własność Powiatu (...) i w ślad za podjętą uchwałą, Zarząd Powiatu zawarł ze szpitalem stosowną umowę na okres (...) lat.

Zarząd Powiatu w (...) działając zgodnie z określonymi zasadami przez Radę Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) z dnia (...) r. w sprawie określenia zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji w spółkach kapitałowych przez Zarząd Powiatu, podjął następujące uchwały w sprawie zamiaru wniesienia wkładu pieniężnego, jak i niepieniężnego (aportu) i objęcia udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki:

  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwała Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu niepieniężnego o wartości (...) zł wraz z uchwałą Nr (...) Rady Powiatu w (...) z dnia (...) r.,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,
  • uchwałę Nr (...) z dnia (...) r. o wniesieniu wkładu pieniężnego w wysokości (...) zł,

W ślad za ww. uchwałami podjętymi przez Zarząd, za wniesiony wkład pieniężny, jak i niepieniężny (aport) na podwyższenie kapitału zakładowego, Wspólnicy - Powiat (...) 100% udziałowiec Szpitala Powiatowego w (...) podjęli uchwały o objęciu nowoutworzonych udziałów. Kapitał zakładowy spółki na dzień złożenia wniosku o interpretację prawa podatkowego wynosi (...) zł.

W (...) r. dokonano podziału nieruchomości oznaczonej działką Nr 1/2 o pow. (...) ha w wyniku, którego właściciel - Powiat (...) posiadał następujące nieruchomości:

1.działka Nr 1/1 o powierzchni (...) ha, (...), na której znajduje się:

  • budynek szpitala nr 2,
  • budynek gospodarczy (warsztat),
  • budynek (portiernia),

2.działka Nr 1/3 o powierzchni (...) ha, KW (...),

3.działka Nr 1/5 o powierzchni (...) ha, KW (...)na której znajduje się:

  • budynek szpitala nr 1,
  • prosektorium i magazyn tlenu.

Budynkom posadowionym na działkach o Nr 1/1, 1/3, 1/4, 1/5 towarzyszą budowle; osadnik szamba, rurociąg kanalizacji oraz drogami i place utwardzone, które zapewniają możliwość użytkowania szpitala zgodnie z jego przeznaczeniem.

Łączna powierzchnia działek wynosi (...) ha.

Zbyte nieruchomości przez Powiat to:

  • nieruchomość gruntowa zabudowana o powierzchni (...) ha, położona przy ul. (...), oznaczona ewidencyjnie w obrębie (...), nr działki 1/4, na której usytuowane były takie budynki jak:
  • budynek administracyjny (hotel pielęgniarski) o wartości księgowej (...) zł,
  • budynek pralni (...) zł,
  • budynek poradni chirurgicznej (...) zł,
  • budynek kotłowni olejowej (...) zł,
  • magazyn apteki (...) zł,
  • budynek agregat prądotwórczy (...) zł,

zostały przez Powiat sprzedane spółce Szpital Powiatowy w (...) aktem notarialnym Rep. A Nr (...) z dnia (...) r., w której Powiat (...) posiada 100% udziałów.

Pozostałe nieruchomości gruntowe o powierzchni (...) ha zostały zbyte innym podmiotom niż szpital.

Ponadto Powiat (...) dokonał przekazania nieruchomości oznaczonej Nr działki 1/3 o powierzchni (...) ha oraz KW (...) w formie aportu niepieniężnego do spółki Szpital Powiatowy w (...). Przekazanie ww. wkładu niepieniężnego w formie aportu o wartości (...) zł i objęcie nowotworzonych udziałów w ilości (...) udziałów po (...) zł każdy w dniu (...) r. po uprzedniej zgodzie organu stanowiącego, wyrażonej w uchwale Nr (...) Rady Powiatu w (...) z dnia (...) r. w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie przez Powiat (...) wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki „(...)”, położonej w (...).

Przed dokonaniem wyżej wymienionego aportu Powiat zwrócił się do Krajowej Informacji Skarbowej o interpretację indywidualną w zakresie prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług (VAT). 19 listopada 2018 r. otrzymano od Krajowej Informacji Skarbowej interpretację indywidualną Nr 0112-KDIL4.4012.518.2018.2.NK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko, iż Powiat (...) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Aktualnie na dzień złożenia wniosku stan nieruchomości stanowiących własność Powiatu przedstawia się następująco:

1.Działka Nr (...), pow. gruntu (...) ha, na niej posadowiony jest:

  • Budynek nr 1 (stary gmach chirurgii), o wartości księgowej początkowej: (...) zł,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu (projekt z (...) na lata (...)),
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu (w ramach dotacji od Wojewody (...)),
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu (projekt z (...) na lata (...)).

Stan środka trwałego po zwiększeniu jego wartości początkowej wynosi (...) zł.

  • Magazyn tlenu, o wartości księgowej: (...) zł;
  • Budynek prosektorium, o wartości księgowej: (...) zł.

2.Działka Nr 1/1 (...), pow. gruntu (...) ha, (planowany przedmiot aportu) na niej posadowiony jest:

  • Budynek nr 2 (budynek szpitalny), o wartości księgowej początkowej: (...) zł,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki własne SP ZOZ,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki spółki Szpital Powiatowy w (...),
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł - środki powiatu.

Stan środka trwałego po zwiększeniu jego wartości początkowej wynosi (...) zł.

  • Budynek gospodarczy ((...)) o wartości księgowej (...) zł;
  • (...), o wartości księgowej początkowej: (...) zł,
  • zwiększenie wartości w (...) r. o (...) zł środki powiatu.

Stan środka trwałego po zwiększeniu jego wartości początkowej wynosi (...) zł.

  • Utwardzone drogi i place, o wartości księgowej: (...) zł;
  • Rurociąg kanalizacji sanitarnej, o wartości księgowej: (...) zł,

Ponoszone nakłady przez Powiat (...), jak i przez SP ZOZ oraz Szpital Powiatowy w (...). zwiększające wartość księgową środków trwałych posadowionych na działce nr 1/1, która jest planowana jako przedmiot aportu, nie miały możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Brak odzyskania podatku wynika z tego, iż poniesione nakłady nie są wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej. Usługi medyczne świadczone przez szpital na majątku powiatu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Dokonując nakładów na środki trwałe Powiat (...), jak i przez SP ZOZ oraz Szpital Powiatowy w (...) nie ponosiły wydatków w stosunku do których miałyby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powiat (...) na rzecz Szpitala (SP ZOZ i spółki) ustanowił następujące prawa:

(...) r. aktem notarialnym Rep. A Nr (...) Powiat przekazał do SP ZOZ w nieodpłatne użytkowanie nieruchomość gruntową zabudowaną obiektem szpitala, położoną w obrębie (...), oznaczoną działką nr 1/2 o powierzchni (...) ha i księdze wieczystej KW Nr (...) (aktualnie (...)).

Rada Powiatu w (...) w Uchwale Nr (...) z dnia (...) r. wyraziła zgodę na najem pomieszczeń będących w nieodpłatnym użytkowaniu przez SP ZOZ dla spółki Szpital Powiatowy w (...) na okres (...) lat i w ślad za wyrażoną zgodą została zawarta w dniu (...) r. umowa najmu pomiędzy SP ZOZ w (...) a spółką Szpital Powiatowy w (...) na okres od (...) r. do (...) r. za czynsz naliczony od powierzchni użytkowych przez spółkę.

Rada Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) r. z dnia (...) r. zniosła ustanowione na rzecz SP ZOZ w (...) prawo bezterminowego i nieodpłatnego użytkowania nieruchomości będącej własnością Powiatu (...), położonej w (...), oznaczonej w obrębie (...) nr działki 1/3 o powierzchni (...) ha wpisanej do księgi wieczystej Nr (...) (nowa KW (...)). Na ww. działce właściciel - Powiat (...) wybudował w ramach realizowanego projektu z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (...) blok operacyjny (w tym: (...)) o wartości księgowej: (...) zł. i oddał do użytku w (...) r.

Umowa Nr (...) z dnia (...) r. na oddanie w bezpłatne używanie spółce Szpital Powiatowy w (...) pomieszczeń o powierzchni użytkowej (...) m2 na okres od (...) r. do (...) r. w budynkach stanowiących własność powiatu: poradni chirurgicznej, administracji, kotłowni, agregatu prądotwórczego, pomieszczenia składu opału, budynku pralni, magazynu spirytusu. (Zarząd Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) z dnia (...) r. wyraził zgodę na użyczenie spółce ww. pomieszczeń).

Umowa Nr (...) z (...) r. na oddanie dzierżawcy spółce Szpital Powiatowy w (...) nieruchomości zabudowanej Nr działki 1/3 o powierzchni (...) ha, KW (...) zabudowanej budynkiem bloku operacyjnego o powierzchni użytkowej (...) m2 za jednorazowy czynsz w wysokości (...) zł na okres sześciu lat od dnia zawarcia umowy. (Rada Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) z dnia (...) r. wyraziła zgodę na oddanie w dzierżawę ww. nieruchomości na usługi medyczne).  (...) r. osoby reprezentujące Powiat i Szpital uchyliły się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego w dniu (...) r. pod wpływem błędu co do treści wymienionej czynności prawnej w kwestii zawarcia przedmiotowej dzierżawy za jednorazowy czynsz (...) zł. Zwrotu czynszu w wys. (...) zł dokonano do spółki w dniu (...) r. i tym samym spółka użytkowała wymienioną nieruchomość bezumownie.

Nieruchomości zabudowanej Nr działki 1/3 o powierzchni (...) ha, KW (...) zabudowanej budynkiem o powierzchni użytkowej (...) m2 na okres od (...)r. do (...) r. (Rada Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) z dnia (...) r. wyraziła zgodę na użyczenie ww. nieruchomości spółce Szpital Powiatowy w (...) na okres od dnia zawarcia umowy do (...) r.). Na podstawie uchwały Zarządu Powiatu w (...) Nr (...) z dnia (...) r. wyrażono zgodę na rozwiązanie umowy użyczenia nr (...) z dnia (...) r. za porozumieniem stron.

  • Umowa dzierżawy Nr (...) z (...) r. na oddanie w dzierżawę nieruchomości zabudowanej działką nr 1/3 o powierzchni (...) ha, KW (...) zabudowanej budynkiem o powierzchni użytkowej (...) m2 na okres od (...) r. do (...) r. (Rada Powiatu w (...) w uchwale Nr (...) z (...) r. wyraziła zgodę na dzierżawę Szpitalowi Powiatowemu w (...) ww. nieruchomości na okres od (...) do 31 (...) r.). Na podstawie uchwały Zarządu Powiatu w (...) Nr (...) z dnia (...) r. wyrażono zgodę na rozwiązanie umowy dzierżawy Nr (...) z dnia (...) r. za porozumieniem stron z dniem (...) r. Nieruchomość wymieniona w niniejszej umowie została objęta jedną łączną umową dzierżawy Nr (...) z dnia (...) r. dla nw. działek.
  • Umowa dzierżawy Nr (...) z dnia (...) r. na oddanie w dzierżawę nieruchomości usytuowanych na działkach 1/1, 1/3, 1/4 na okres od (...) r. do (...) r., z wyłączeniem prosektorium o pow. (...) m2 położonego na działce 1/5, które oddano w dzierżawę odrębną umową innemu podmiotowi niż szpital.
  • Rada Powiatu w (...) w dniu (...) r. w uchwale Nr (...) wyraziła zgodę na dzierżawę ww. nieruchomości Szpitalowi Powiatowemu w (...) będących własnością Powiatu (...), położonych w (...) na okres od (...) r. do (...) r.

Powiat (...) oddał w dzierżawę nieruchomości zabudowane oznaczone ewidencyjnie działkami:

1.Działka nr 1/1 ((...)), pow. gruntu (...) ha, wartość księgowa gruntu (...) zł, na niej:

  • Budynek (budynek szpitalny) nr 2 o pow. użytkowej (...) m2, wartość księgowa (...) zł,
  • budynek gospodarczy ((...)) - pow. użytkowa (...) m2, wartość księgowa (...) zł,
  • (...) - pow. użytkowa (...)m2, wartość księgowa (...) zł,
  • utwardzenie dróg i placów - wartość księgowa (...) zł,
  • rurociąg kanalizacji sanitarnej, wartość księgowa (...) zł.

2.Działka nr 1/3 (KW (...)), pow. gruntu (...) ha, wartość księgowa gruntu (...) zł, na niej:

  • blok operacyjny (w tym: sterylizatornia, łącznik między budynkami oraz izba przyjęć ze śluzą dla karetek) pow. użytkowa (...) m2, wartość księgowa (...) zł.

3.Działka nr 1/5 ( KW (...)), pow. gruntu (...) ha, wartość księgowa gruntu (...) zł, na niej:

  • budynek nr 1 (stary gmach chirurgii), pow. użytkowa (...) m2, wartość księgowa (...) zł,
  • magazyn tlenu - pow. użytkowa (...) m2, wartość księgowa (...) zł, z wyłączeniem budynku prosektorium o pow. (...) m2 położonego na działce nr 1/5, który wynajęty jest innemu podmiotowi niż spółka szpitalna.

„Dzierżawca” uiszczał „Wydzierżawiającemu” czynsz dzierżawny w ustalonej stawce miesięcznej w wysokości (...) zł netto plus należny podatek VAT o stawce 23%.

Umowa obowiązywała od dnia (...) r. do (...) r.

Umowa dzierżawy Nr (...) z dnia (...) r. (+2 aneksy) na oddanie w dzierżawę nieruchomości zabudowanych na działkach 1/1, 1/3, 1/4, 1/5 na okres od (...) r. do (...) r., z wyłączeniem prosektorium o pow. (...) m2 położonego na działce 1/5, które oddano w dzierżawę odrębną umową innemu podmiotowi niż szpital. Rada Powiatu w (...) w dniu (...) r. w uchwale Nr (...) wyraziła zgodę na dzierżawę nieruchomości zabudowanych Szpitalowi Powiatowemu w (...) będących własnością Powiatu (...) na okres od (...) r. do (...) r. W niniejszej umowie „Dzierżawca” zobowiązany jest do dokonywania bieżących napraw przedmiotu dzierżawy na swój koszt, celem zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie nie pogorszonym oraz ponoszenia kosztów eksploatacyjnych, takich jak: ogrzewanie budynku, usuwanie nieczystości, zużycie wody i ścieków, eksploatacja urządzeń telekomunikacyjnych i elektrycznych oraz inne koszty wynikające z użytkowania obiektów; „Dzierżawca” ponosi koszty ubezpieczenia, podatku od nieruchomości dzierżawionego majątku; ma prawo dokonywania nakładów zwiększających wartość przedmiotu dzierżawy za zgodą i w zakresie uzgodnionym każdorazowo w formie pisemnej z „Wydzierżawiającym” (Dzierżawca o taką zgodę nie występował). Bez zgody Wydzierżawiającego „Dzierżawca” nie może zmienić przeznaczenia przedmiotu dzierżawy, ponieważ nie jest uprawniony do oddania przedmiotu dzierżawy w odpłatne lub bezpłatne używanie osobom trzecim bez zgody Wydzierżawiającego (Dzierżawca o taką zgodę nie występował). „Dzierżawca” uiszcza „Wydzierżawiającemu” czynsz dzierżawny w ustalonej stawce miesięcznej w wysokości (...) zł netto plus należny podatek VAT (23%). Postanowienia umowy obowiązują od dnia (...) r. do dnia (...) r.

Zmiany umowy nr (...) w aneksie 1 i 2:

  • Aneks Nr 1 do umowy nr (...) sporządzony w dniu (...) r. z uwagi na zwiększenie wartości środka trwałego budynku nr 2 - (...), z wartości księgowej (...) zł, na kwotę (...) zł, o kwotę nakładów poniesionych w (...) r. w wys. (...) bez zmiany miesięcznej stawki czynszu dzierżawnego.
  • Aneks nr 2 do umowy nr (...) sporządzony w dniu (...) r. z uwagi na konieczność wyłączenia z umowy dzierżawy budynku nr 1 - stary gmach (chirurgia) oraz magazynu tlenu, w związku z zawarciem przez Powiat umowy o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata (...) pod nazwą „(...)”. Realizatorem inwestycji jest właściciel - Powiat (...). Ustalono nową miesięczną stawkę czynszu dzierżawnego w wysokości (...) zł netto plus należny podatek VAT.
  • Umowa dzierżawy Nr (...) z dnia (...) r. na oddanie w dzierżawę nieruchomości zabudowanych na działkach 1/1, 1/3, 1/5 na okres nieoznaczony od (...) r., z wyłączeniem prosektorium o pow. (...) m2 położonego na działce 1/5, które oddano w dzierżawę odrębną umową innemu podmiotowi niż szpital. Rada Powiatu w (...) w dniu (...) r. w uchwale Nr (...) wyraziła zgodę na dzierżawę nieruchomości zabudowanych Szpitalowi Powiatowemu w (...) będących własnością Powiatu (...)ego na czas nieoznaczony od (...) r. W niniejszej umowie „Dzierżawca” zobowiązany jest do dokonywania bieżących napraw przedmiotu dzierżawy na swój koszt, celem zachowania przedmiotu dzierżawy w stanie nie pogorszonym oraz ponoszenia kosztów eksploatacyjnych, takich jak: ogrzewanie budynku, usuwanie nieczystości, zużycie wody i ścieków, eksploatacja urządzeń telekomunikacyjnych i elektrycznych oraz inne koszty wynikające z użytkowania obiektów; „Dzierżawca” ponosi koszty ubezpieczenia, podatku od nieruchomości dzierżawionego majątku; ma prawo dokonywania nakładów zwiększających wartość przedmiotu dzierżawy za zgodą i w zakresie uzgodnionym każdorazowo w formie pisemnej z „Wydzierżawiającym” (Dzierżawca o taką zgodę nie występował). Bez zgody Wydzierżawiającego „Dzierżawca” nie może zmienić przeznaczenia przedmiotu dzierżawy, ponieważ nie jest uprawniony do oddania przedmiotu dzierżawy w odpłatne lub bezpłatne używanie osobom trzecim bez zgody Wydzierżawiającego (Dzierżawca o taką zgodę nie występował). „Dzierżawca” uiszcza „Wydzierżawiającemu” czynsz dzierżawny w ustalonej stawce miesięcznej w wysokości (...) zł netto plus należny podatek VAT (23%). Postanowienia umowy obowiązują na czas nieoznaczony od dnia (...) r.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wymienione budowle znajdujące się na działce 1/1 spełniają wymogi definicji budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Osadnik wraz z rurociągiem kanalizacyjnym jest własnością Powiatu (...)ego, ponieważ służy do zbierania wód opadowych i będzie również przedmiotem aportu.

Wszystkie obiekty znajdujące się na terenie działki nr 1/1, tj. budynek szpitala nr 2, budynek gospodarczy (warsztat), budynek garażowy (portiernia), a także osadnik szamba, rurociąg kanalizacji, drogi i place utwardzone, znajdowały się na tej działce w momencie przekazania przez Wojewodę (...) w drodze decyzji (...) z dnia (...) r. na rzecz Powiatu (...).

Nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej poniósł Powiat (...) na (...) nr 2 w latach (...) wraz z budynkiem garażowym. W stosunku do poniesionych nakładów przekraczających 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości w latach (...), poniesionych przez Powiat (...) ze środków własnych, powiat nie miał możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Od czasu poniesienia ww. nakładów do obecnej chwili Powiat (...) nie poniósł żadnych dodatkowych nakładów przekraczających 30% wartości początkowej obiektów znajdujących się na działce nr 1/1. Brak odzyskania podatku VAT wynika z tego, iż przedmiotowa nieruchomość nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem przez szpital, a planowaną dostawą nieruchomości w formie aportu upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Przedmiotowa nieruchomość gruntowa 1/1 będąca własnością Powiatu (...), od czasu pierwszego zasiedlenia do chwili obecnej nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej, ponieważ usługi medyczne świadczone przez szpital na majątku powiatu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), czynność wniesienia przez Powiat (...) wkładu niepieniężnego (aportu) w zamian za objęcie udziałów w spółce ze 100% udziałem Powiatu (...), pod nazwą „Szpital Powiatowy w (...)” w postaci jednej z nieruchomości gruntowych, zabudowanej budynkiem szpitalnym, budynkiem gospodarczym oraz budynkiem garażowym, będącą własnością Powiatu (...), położonej w (...), usytuowanej na działce Nr 1/1 ((...)), o powierzchni (...) ha, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Powiatu (...) czynność wniesienia przez powiat wkładu niepieniężnego (aportu) w zamian za objecie udziałów w spółce ze 100% udziałem Powiatu (...), pod nazwą „Szpital Powiatowy w (...)” w postaci jednej z nieruchomości gruntowych, zabudowanych budynkiem szpitalnym, budynkiem gospodarczym oraz budynkiem (...), będącą własnością Powiatu (...), położoną w (...), usytuowaną na działce Nr 1/1 ((...)), o powierzchni (...) ha, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

Dostawa ww. nieruchomości gruntowej, zabudowanej budynkiem szpitalnym, budynkiem gospodarczym oraz budynkiem (...) jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Przedmiotowa nieruchomość zabudowana bezpośrednio po zmodernizowaniu w (...) r. był zasiedlona i używana przez szpital, natomiast Powiat (...) jako właściciel przedmiotowej nieruchomości sformalizował ten fakt „używania” obiektu i zawarł umowę Nr (...) z dnia (...) r. na oddanie w dzierżawę nieruchomości usytuowanych na działkach 1/1, 1/3, 1/5 na okres od (...) r. do (...) r., z wyłączeniem prosektorium o pow. (...) m2 położonego na działce 1/5, które oddano w dzierżawę odrębną umową innemu podmiotowi niż szpital.

Pomimo, że Szpital Powiatowy w (...) jako pierwszy użytkownik wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu i jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to usługi medyczne, które świadczy w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług korzystają ze zwolnienia.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą (przyszłym aportem nieruchomości zabudowanej oznaczonej nr działki 1/1) upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Powiatowi (...) dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Powiat dokonujący dostawy nie poniósł żadnych wydatków na ulepszenie budynków posadowionych na działce 1/1 od (...) r. obiektów będących przedmiotem aportu.

Przedmiotem aportu na rzecz Szpitala Powiatowego w (...) nie będzie przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa, a jedynie jedna z nieruchomości gruntowych trwale zabudowana budynkiem szpitalnym, budynkiem gospodarczym (warsztat) oraz budynkiem garażowym, stanowiąca własność Powiatu (...), położona w (...), o powierzchni użytkowej (...) m2, oznaczona nr działki 1/1 ((...)), o powierzchni (...)ha. Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego na podwyższenie kapitału) w postaci nieruchomości do spółki prawa handlowego w zamian za udziały, spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, który mówi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) za udziały uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa nieruchomości do spółki odbywa się za wynagrodzeniem. Wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów, a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W stosunku do poniesionych nakładów przekraczających 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości w (...) r., poniesionych przez Powiat (...) ze środków własnych, Powiat nie miał możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Od czasu poniesienia ww. nakładów do obecnej chwili Powiat (...) nie poniósł żadnych dodatkowych nakładów przekraczających 30% wartości początkowej obiektu. Brak odzyskania podatku VAT wynika z tego, iż przedmiotowa nieruchomość nie jest wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

Usługi medyczne świadczone przez szpital na majątku powiatu korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy „dostawa” oznacza zatem wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powyższego grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT).

Wskazać należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku, z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Wniesienieaportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego - w zależności od tego co jest jego przedmiotem - spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art.  2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że aport nieruchomości do Spółki będzie traktowany na równi z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w analizowanej sytuacji będzie Powiat.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy, w myśl którego:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Zgodnie z powołanymi regulacjami, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnympodatnikiem podatku VAT. Planują Państwo wnieść wkład niepieniężny (aport) do spółki w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki „(...)”, w której posiadają Państwo 100% udziałów.

Przedmiotem aportu będzie jedna z nieruchomości gruntowych - działka nr 1/1, zabudowana, będąca Państwa własnością, położona w (...).

Na działce nr 1/1 posadowione są:

  • budynek nr 2 (budynek szpitalny);
  • budynek gospodarczy (warsztat);
  • garaż;
  • utwardzone drogi i place;
  • osadnik szamba, rurociąg kanalizacji sanitarnej.

Wszystkie obiekty znajdujące się na terenie działki nr 1/1 znajdowały się na tej działce w momencie przekazania przez Wojewodę (...) w drodze decyzji z (...) r. na rzecz Państwa.

Nieruchomości usytuowane na działce 1/1 są przedmiotem, dzierżawy od (...) r.

Z opisu sprawy wynika, że ponoszone były wydatki na zwiększenie wartości księgowej początkowej budynku nr 2 (budynek szpitala), przy czym ostatnie zwiększenie wartości budynku nr 2 miało miejsce w (...) r. W (...) r. miało miejsce również zwiększenie wartości (...).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy czynność wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w zamian za objęcie udziałów w spółce będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle wskazanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że planowana transakcja wniesienia aportem nieruchomości zabudowanej spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawana jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów czy praw), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel. Tym samym, planowane przez Państwa wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki w postaci nieruchomości, tj. działki nr 1/1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższego, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w  sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku czy budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku czy budowli na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku czy budowli.

Należy mieć na uwadze, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego,

w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw nieruchomości, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących ww. dostawie. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionych przez Państwa informacji, wszystkie obiekty znajdujące się na terenie działki nr 1/1, tj. budynek szpitala nr 2, budynek (...)  ((...)), budynek (...) (...), a także osadnik szamba, rurociąg kanalizacji, drogi i place utwardzone, znajdowały się na tej działce w momencie przekazania przez Wojewodę (...) w drodze decyzji z dnia (...) r. na Państwa rzecz. Ponadto, ww. nieruchomość od wielu lat jest przedmiotem dzierżawy na rzecz Szpitala, a w ciągu ostatnich 2 lat nie były ponoszone wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej obiektów posadowionych na działce nr 1/1. W powyższych okolicznościach, w przypadku wszystkich budynków i budowli znajdujących się na działce nr 1/6 doszło już do pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i do zasiedlenia tego doszło wcześniej niż dwa lata przed planowaną transakcją wniesienia nieruchomości do Spółki tytułem wkładu niepieniężnego. Zatem, pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą opisanej nieruchomości w formie aportu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, aport budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1/1 korzystać będzie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również dostawa gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty, będzie zwolniona od podatku. 

W konsekwencji, planowany aport zabudowanej działki nr 1/1 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Ponieważ planowany aport zabudowanej działki nr 1/1 będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest bezzasadne.

Nadmienić należy, że na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, ustawodawca daje podatnikom dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy strony transakcji mają możliwość rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00