Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-03-15
Data publikacji: 2024-03-15

Okulary dla pracownika - czy pracodawca może odliczyć VAT

Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitorów ekranowych. Pracodawca decyduje o wysokości refundacji oraz jak często pracownikowi przysługuje zwrot kosztów z tytułu zakupu soczewek kontaktowych. Czy pracodawca może odliczyć VAT naliczony od okularów kupionych przez pracownika?

Okulary oraz szkła kontaktowe dla pracownika - rozliczenia podatkowe i rachunkowe >>>

Obowiązkowe świadczenia i wypłaty dla pracowników w 2024 r. >>>

Okulary i szkła kontaktowe dla pracownika

Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Pracownik, który ubiega się o zwrot kosztów zakupu okularów/soczewek kontaktowych musi spełnić następujące warunki:

  • status pracownika - każda osoba zatrudniona przez pracodawcę, w tym praktykant i stażysta, użytkująca w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy ((§ 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe).

  • praca przy monitorze ekranowym przez co najmniej 4 godziny dziennie (dotyczy to także laptopów i tabletów),

  • zaświadczenie od lekarza medycyny pracy dot. potrzeby ich stosowanie podczas pracy.

Pracodawca zdecyduje o wysokości refundacji oraz jak często pracownikowi przysługuje zwrot kosztów z tytułu zakupu soczewek kontaktowych.. Ustalenie zasad zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych w formie refundacji jest o tyle istotne, że ich brak może zobowiązać pracodawcę do zwrotu całego wydatku poniesionego przez pracownika.

Czy pracodawca może odliczyć VAT

Często popełnianym błędem jest odliczenie podatku naliczonego w przypadku zrefundowania pracownikowi zakupu okularów korekcyjnych. Podatnicy niesłusznie bowiem przyjmują założenie, że otrzymanie faktury za okulary dla pracownika, wystawionej na pracodawcę, uprawnia ich do odliczenia podatku naliczonego.

Dla odliczenia podatku naliczonego kluczowe jest nabycie przez podatnika prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Odliczenie podatku naliczonego jest jednak możliwe tylko w sytuacji, gdy podatnik oprócz wykazania związku z ww. działalnością opodatkowaną potwierdzi, że nabył prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Powinien on więc danym towarem faktycznie władać (dysponować). O prawie do odliczenia nie przesądza natomiast samo wykazanie podatnika jako nabywcy w fakturze. 

W przypadku nabycia okularów przez pracownika co prawda faktura wystawiona jest na pracodawcę, ale faktycznego zakupu dokonuje pracownik. Pracodawca jedynie dokonał zwrotu pracownikowi części lub całości kosztów zakupu okularów. Zatem jeśli to nie pracodawca kupuje okulary, to nie można uznać, iż ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup towaru.

Przykład

Pracownik zatrudniony na umowę o pracę zwrócił się do podatnika (swojego pracodawcy) z wnioskiem o refundację zakupu okularów. Pracownik przekazał podatnikowi fakturę, na której jako nabywca okularów widnieje pracodawca. Podatnik zwrócił pracownikowi część kwoty z faktury.

W niniejszym przykładzie nie ma podstaw do uznania, że podatnik nabył prawo do rozporządzenia towarem jak właściciel w zakresie okularów zakupionych na potrzeby pracowników. Rzeczywistym nabywcą okularów korekcyjnych był pracownik, a pracodawca jedynie zrefundował koszt ich zakupu. Tym samym za podmiot, który dokonał nabycia okularów, należy uznać pracownika. To zaś oznacza, że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, że to pracodawca został wskazany na fakturze jako nabywca. Jak bowiem wskazano wyżej, faktycznym nabywcą był pracownik.

Ważne

Pracodawca nie ma prawa do odliczania VAT z faktury za okulary oraz szkła kontaktowe, niezależnie od tego, czy została wystawiona na pracownika czy na pracodawcę.

 

Czytaj więcej w najnowszym wydaniu Poradnika Gazety Prawnej

Błędy w rozliczeniach VAT. Na czym polegają i jak ich uniknąć >>>

Błędy w rozliczeniach VAT

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00