Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. II SAB/Wa 452/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Kołodziej, Sędzia WSA Sławomir Fularski, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 23 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi J. P. na bezczynność Dyrektora Narodowego Instytutu [...] – Państwowego Instytutu Badawczego w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] czerwca 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. J. P. (zwany dalej "Skarżącym") wnioskiem z [...] czerwca 2023r. zwrócił się do Dyrektora Narodowego Instytutu [...] – Państwowego Instytutu Badawczego w [...] (zwany dalej "Instytutem") o udostępnienie, za pośrednictwem platformy e-PUAP lub na adres e-mail informacji publicznej: 1) procedury ogólnej PO-08 wraz ze wszystkimi załącznikami; 2) wzoru formularza PO-08/F01 dotyczącego zobowiązania poufności; 3) wzoru formularza PO-08/F02 dotyczącego zobowiązania poufności w zakresie kontroli seryjnej wstępnej; 4) ilości osób fizycznych, które podpisały formularz PO-08/F02 w okresie od [...] stycznia 2019r. do [...] stycznia 2023r.
2. Zastępca Dyrektora ds. [...] (zwany dalej "Dyrektorem Instytutu") w odpowiedzi z 22 czerwca 2023r. poinformował, że wnioskowana informacja nie stanowi informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej i w konsekwencji w tym zakresie brak jest możliwości rozpoznania wniosku.
3. Skarżący w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 22 czerwca 2023r. na bezczynność Dyrektora Instytutu w przedmiocie rozpoznania ww. wniosku wniósł o rozpoznanie sprawy w trybie uproszczonym oraz zasądzenie kosztów postępowania wg norm przepisanych.
Skarżący w uzasadnieniu wskazał, że informacje wnioskowane w zakresie punktów 1-3 są dokumentami urzędowymi, a w zakresie punktu 4 dotyczą informacji o szczególnym interesie publicznym, bo dotyczą zobowiązań osób fizycznych, które dopuszczają poszczególne serie szczepionek do użycia pośród obywateli Polski. Zgoda na dopuszczenie poszczególnych serii szczepionek jest podpisywana przez bardzo ograniczony zespół osób, które musiały a priori podpisać zobowiązanie wskazane w punkcie 4 wniosku. Zgoda ta stanowi warunek przyzwolenia, dopuszczenia i jednocześnie świadczenia spełnienia wszystkich wymogów prawnych i faktycznych wymaganych w związku z wprowadzeniem danej serii szczepionek do użycia.
