Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 2006/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy R. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 31 października 2023 r. nr WINB-WOA.7721.258.2023.DS w przedmiocie nakazu rozbiórki 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w R. z dnia 20 czerwca 2023 r. nr [...], 2. zasądza od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach na rzecz strony skarżącej 980 (dziewięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 20 czerwca 2023 roku, nr [...], działając na podstawie art. 51 ust. 4 i 5 i in. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm., dalej jako: "p.b.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm., dalej jako: "k.p.a."), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w R. nakazał Gminie Miastu R. rozbiórkę 17 garaży położonych w rejonie ulicy [...] w R., tj. 16. oznaczonych jako rząd III w projekcie budowlanym zamiennym i 1 garażu zrealizowanego w ramach aneksu z dnia 24 lipca 1984 r. do decyzji z dnia 27 lutego 1981 r. – działki oznaczone geodezyjnie numerami 1, 2, 3, 4.
W uzasadnieniu wskazano m. in., że Inspektor w dniu 23 października 2018 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie budowy zespołu garaży, zrealizowanych w R., w sposób istotnie odbiegający od projektu budowlanego, zatwierdzonego decyzją Prezydenta Miasta R. z dnia 27 lutego 1981 r., udzielającą Kopalni [...] "[...]" pozwolenia na budowę 40 boksów garażowych w R. przy ul. [...], jw. Garaże te zostały usytuowane niezgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym decyzją Prezydenta Miasta R.. Zmianie w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego uległy także charakterystyczne parametry zrealizowanych garaży. Dla wprowadzonych w trakcie budowy zmian w zakresie zagospodarowania terenu inwestor nie uzyskał decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. Ustalono, że w strefie kontrolowanej czynnego gazociągu podwyższonego średniego ciśnienia DN500 zlokalizowane są zabudowania w postaci garaży (murowanych i blaszanych). Eksploatowany gazociąg wybudowany został w 1974 r, a jego strefa kontrolowana wynosi 30 metrów, po 15 metrów na każdą stronę od osi gazociągu. Ustalono, że sugerowane rozwiązanie, polegające na zmniejszeniu strefy kontrolowanej do wielkości określonej w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. z 2013 r. poz. 640), w szczególności §10 ust. 6 pkt 2, byłoby możliwe wyłącznie po przebudowie gazociągu. W chwili obecnej jednak nie jest to planowane. Organ uznał, że w sprawie zakończonej decyzją ostateczną PINB nr [...] z dnia 13 czerwca 2019 r. wyszły na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne, istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, tj. położenie w strefie kontrolowanej czynnego gazociągu jednego rzędu garaży, tj. 16 garaży murowanych oraz jednego zrealizowanego na podstawie aneksu do decyzji o pozwoleniu na budowę, co stanowiło przesłankę wznowienia z urzędu postępowania w sprawie budowy jw. Zgodnie z §10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie, w strefach kontrolowanych nie należy wznosić obiektów budowlanych, urządzać stałych składów i magazynów oraz podejmować działań mogących spowodować uszkodzenie gazociągu podczas jego użytkowania. Organ uznał, że w stosunku do przedmiotowych garaży doszło do niedającej się usunąć niezgodności z przepisami w zakresie zachowania wolnej od zabudowy strefy kontrolowanej gazociągu, która w tym przypadku wynosi 30 metrów, po 15 metrów na każdą stronę od gazociągu. Tak więc brak jest możliwości doprowadzenia tych garaży do stanu zgodnego z przepisami w tym zakresie. Decyzja PINB została jednak uchylona przez organ odwoławczy i postępowanie wznowieniowe zostało umorzone. Po uprawomocnieniu się decyzji PINB nr [...] z dnia 29 marca 2023 r., odmawiającej zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego 17 garaży organ niniejszą decyzją nakazał Gminie Miastu R. rozbiórkę tych garaży. Decyzją z dnia 22 maja 2023 r. PINB udzielił Gminie Miastu R. pozwolenia na użytkowanie 18 sztuk innych garaży samochodowych. W pozostałych przypadkach nakazano rozbiórkę obiektów budowlanych.
