Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.218.2024.2.AWO

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od opodatkowania – ulga dla seniora.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 kwietnia 2024 r. (data wpływu 29 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku

Są Państwo stroną zawartej umowy zlecenia - Zleceniodawcą. Zatrudnili Państwo na podstawie umowy zlecenia Zleceniobiorczynię, która otrzymuje wynagrodzenie, od którego odprowadzana jest składka zdrowotna oraz podatek. Z tego wynagrodzenia nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne, ze względu na to, że podatnik posiada zawartą umowę o pracę na pełen etat w innej firmie, która jest odrębnym tytułem do ubezpieczenia społecznego.

Wskazują Państwo okresy obowiązywania umów zlecenia:

(...) 2023 r. - (...) 2024 r.,

(...) 2023 r. - (...) 2023 r.

(...) 2024 r. - (...) 2024 r.,

(...) 2024 r. - (...) 2024 r.

Przez cały wskazany wyżej okres, Zleceniobiorczyni pozostawała w stosunku pracy. Przychody Zleceniobiorczyni w 2023 r. przekroczyły 85.528 zł, natomiast w 2024 r. prawdopodobnie także przekroczą 85.528 zł.

Zleceniobiorczyni nie prowadzi i nie prowadziła działalności gospodarczej, zatem umowy nie były zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zleceniodawczyni (...) 2023 r. osiągnęła wiek emerytalny (urodzona: (...) 1963 r.).

W okresie od (...) 2023 r. (do nadal) Podatnik [Zleceniobiorczyni - przypis organu] nie otrzymał żadnych świadczeń wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie zadane w uzupełnieniu wniosku

Czy w przedstawionym stanie faktycznym mogą Państwo przyjąć od Zleceniobiorczyni wniosek o stosowanie ulgi dla seniora zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym od wypłaconego wynagrodzenia z umowy zlecenia nie pobierać podatku?

Państwa stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazali Państwo, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jedną z przesłanek warunkujących stosowanie ulgi dla pracujących seniorów jest podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskiwanych przychodów.

Podkreślili Państwo, że zarówno przychody ze stosunku pracy, jak i przychody z umowy zlecenia, stanowią tytuły do objęcia ubezpieczeniem społecznym. Jednakże, w niektórych przypadkach określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym, podatnik nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z tytułu uzyskiwanych przychodów z umowy zlecenia.

Uważają Państwo, że w odniesieniu do przychodów osiąganych z tego tytułu, Zleceniobiorczyni nie traci prawa do ulgi dla seniora, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Zleceniobiorczyni będzie uprawniona do złożenia płatnikowi - czyli Państwu - oświadczenia o spełnianiu warunków do stosowania z ulgi dla seniora, a tym samym nie będą Państwo potrącali podatku z wynagrodzenia Zleceniobiorczyni, aż do momentu, w którym Zleceniobiorczyni otrzyma emeryturę na swój rachunek bankowy, bądź osiągnie przychód w danym roku ze wszystkich źródeł zatrudnienia do wysokości 85.528 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są - określone w art. 10 ust. 1:

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy),

działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 tej ustawy).

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 tej ustawy).

Wskazana regulacja (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wymienia jedynie przykładowe przychody ze stosunku pracy. Świadczy o tym użycie przez ustawodawcę słowa „w szczególności”, co oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Z tego powodu, przychodami ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz świadczenia nieodpłatne, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Natomiast, zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przedmiot Państwa wątpliwości stanowi konieczność odprowadzania podatku dochodowego od wynagrodzenia, które wypłacają Państwo Zleceniobiorczyni (w przypadku korzystania - przez Zleceniobiorczynię - z tzw. ulgi dla seniora).

Ze złożonego przez Państwa wniosku wynika bowiem m.in., że:

są Państwo stroną zawartej umowy zlecenia - Zleceniodawcą,

zatrudnili Państwo na podstawie umowy zlecenia Zleceniobiorczynię, która otrzymuje wynagrodzenie, od którego odprowadzana jest składka zdrowotna oraz podatek,

·z tego wynagrodzenia nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne, ze względu na to, że podatnik posiada zawartą umowę o pracę na pełen etat w innej firmie, która jest odrębnym tytułem do ubezpieczenia społecznego,

przez cały (wskazany we wniosku okres), Zleceniobiorczyni pozostawała w stosunku pracy,

Zleceniobiorczyni nie prowadzi i nie prowadziła działalności gospodarczej (umowy nie były zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej),

–  Zleceniobiorczyni (...) 2023 r. osiągnęła wiek emerytalny (ukończyła 60 lat)

w okresie od (...) 2023 r. (do nadal) Zleceniobiorczyni nie otrzymała żadnych świadczeń wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczyli też Państwo, że przychody Zleceniobiorczyni w 2023 r. przekroczyły kwotę 85.528 zł i w 2024 r. prawdopodobnie także przekroczą 85.528 zł.

Z powyższych względów wskazuję, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 2528 oraz z 2023 r. poz. 347, 658, 1429, 1834 i 1872),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno‑Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1251, 1429 i 1672),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

W myśl art. 21 ust. 39 tej ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika również, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Podkreślam, że analizowany przepis (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) przewiduje więc zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiąganych przez osoby, które - pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych - uzyskiwane m.in.:

ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 wskazanej wyżej ustawy.

Zwolnienie to jest jednak limitowane - dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty: 85.528 zł.

Co równie istotne, dla stosowania niniejszego zwolnienia, znaczenie ma, czy Podatnik osiąga przychody podlegające ubezpieczeniu społecznemu.

W opisanym przez Państwa przypadku, Zleceniobiorczyni pozostawała (i pozostaje) - przez cały okres związania umowami zlecenia - w stosunku pracy. Wskazali Państwo, że Zleceniobiorczyni posiada zawartą umowę o pracę na pełen etat w innej firmie, która jest odrębnym tytułem do ubezpieczenia społecznego.

Podkreślam, że kwestie związane z obowiązkiem ubezpieczenia społecznego reguluje ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.). Przymus ubezpieczenia oznacza, że stosunek ubezpieczenia społecznego powstaje ex lege, tzn. jednocześnie z uzyskaniem tytułu do obowiązkowego podlegania ubezpieczeniu społecznemu na wypadek zajścia określonego ryzyka. Wskazana ustawa określa więc (m.in.) zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym.

Zgodnie z art. 1 tej ustawy:

Ubezpieczenia społeczne obejmują:

1)ubezpieczenie emerytalne;

2)ubezpieczenia rentowe;

3)ubezpieczenie w razie choroby i macierzyństwa, zwane dalej „ubezpieczeniem chorobowym”;

4)ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, zwane dalej „ubezpieczeniem wypadkowym”.

W myśl 6 ust. 1 pkt 1 i 5 wskazanej ustawy:

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:

pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów;

osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej „zleceniobiorcami”, oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 9 ust. 2 omawianej ustawy:

Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c i 7.

Jak stanowi art. 9 ust. 4a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:

Osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2c i 4b.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ust. 4b tej ustawy:

Osoby, o których mowa w ust. 4a, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli umowa agencyjna, umowa zlecenia lub inna umowa o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowa o dzieło, została zawarta z pracodawcą, z którym pozostają równocześnie w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy.

W świetle przedstawionych przez Państwa okoliczności stwierdzam, że zarówno przychody ze stosunku pracy, jak i umowy zlecenia stanowią tytuły do objęcia ubezpieczeniem społecznym. Jednakże okoliczność, że w niektórych przypadkach określonych w przepisach o ubezpieczeniu społecznym podatnik nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego z tytułu umowy zlecenia nie oznacza, że w odniesieniu do przychodów osiąganych z tego tytułu traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze wskazuję również, że w myśl art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 tej ustawy:

Podatnik składa płatnikowi na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.

Co jednak najistotniejsze, na podstawieart. 31a ust. 8 cytowanej ustawy:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

Zaniechanie pobierania zaliczek na podatek dochodowy w ramach przedmiotowego zwolnienia warunkowane jest zatem otrzymaniem (przez płatnika) określonego oświadczenia. Jeśli byli lub są Państwo w posiadaniu takiego dokumentu (przedstawione przez Państwa okoliczności dotyczą bowiem - stosownie do Państwa wskazania - stanu faktycznego), to - w przedstawionych okolicznościach - dopiero po przekroczeniu przez Zleceniobiorczynię rocznego limitu omawianego zwolnienia, czyli kwoty 85.528 zł, powinni Państwo, jako płatnik, obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (ulga dla seniora może być bowiem stosowna już w trakcie roku podatkowego).

We własnym stanowisku w sprawie podkreślili Państwo jednak, że:

W związku z powyższym, Zleceniobiorczyni będzie uprawniona do złożenia płatnikowi - czyli Państwu - oświadczenia o spełnianiu warunków do stosowania z ulgi dla seniora, a tym samym nie będą Państwo potrącali podatku z wynagrodzenia Zleceniobiorczyni, aż do momentu, w którym Zleceniobiorczyni otrzyma emeryturę na swój rachunek bankowy, bądź osiągnie przychód w danym roku ze wszystkich źródeł zatrudnienia do wysokości 85.528 zł

[najpewniej omyłka pisarska, konstrukcja zdania (fraza: „aż do momentu”) oraz opis stanu faktycznego wraz z całokształtem Państwa stanowiska wskazuje, że zdanie podrzędne najprawdopodobniej powinno brzmieć: „bądź osiągnie przychód w danym roku ze wszystkich źródeł zatrudnienia powyżej wysokości 85.528 zł” - przypis organu].

Zatem, jeżeli otrzymają Państwo od Zleceniobiorczyniwskazane w art. 31a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oświadczenie, to (mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy) zgadzam się z Państwem, że:

nie będą Państwo potrącali podatku z wynagrodzenia Zleceniobiorczyni

- gdyż - jak już wcześniej wskazano - obowiązek ten powstanie po Państwa stronie dopiero po przekroczeniu przez Zleceniobiorczynię rocznego limitu omawianego zwolnienia, czyli kwoty przychodów w wysokości 85.528 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00