Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II SA/Wr 116/24
Odpowiednie warunki akustyczne, o których mowa w kontekście art. 116 ust. 1 Prawa ochrony środowiska udzielającego radzie powiatu kompetencji do ograniczenia lub zakazu używania jednostek pływających lub niektórych ich rodzajów na zbiornikach wodnych to warunki zgodne z przepisami określającymi poziom hałasu. Warunki te należy najpierw określić, zmierzyć, a następnie zweryfikować według wzorca normatywnego. Nie wystarczy potraktowanie emisji hałasu jak antywartości środowiskowej. Negatywny wynik weryfikacji zobowiązuje organ do wprowadzenia zakazu lub ograniczenia. Skoro ustawodawca rozróżnia zakaz i ograniczenie, to organ musi dysponować wiarygodnymi informacjami uzasadniającymi formę i zakres restrykcji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek asesor WSA Marta Pawłowska Protokolant: sekretarz sądowy Aneta Januszkiewicz po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 18 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Lubaniu na uchwałę Rady Powiatu Lubańskiego z dnia 29 czerwca 2023 r. nr LXIII/469/2023 w przedmiocie wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na jeziorach Leśniańskim i Złotnickim stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Uchwałą nr LXIII/469/23 z dnia 29 czerwca 2023 r. w sprawie wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na jeziorach Leśniańskim i Złotnickim Rada Powiatu Lubańskiego w kolejnych paragrafach przyjęła:
§1. Wprowadza się zakaz używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na obszarze jeziora Złotnickiego leżącego w granicach powiatu Lubańskiego oraz jeziora Leśniańskiego z zastrzeżeniem §3.
§2. Zakaz obowiązuje w ciągu całej doby i przez cały rok.
§3. Zakaz nie dotyczy: 1) jednostek pływających w szczególności: organów Policji, Straży Pożarnej, Państwowej i Społecznej Straży Rybackiej, do utrzymania cieków i zbiorników wodnych, wodnych służb ratowniczych, a także innych służb w trakcie czynności zapewniających bezpieczeństwo użytkownika jeziora również podczas zawodów regat i imprez związanych ze sportami wodnymi; 2) podmiotów prowadzących gospodarkę rybacką; 3) statków turystycznych; 4) działań szkoleniowych prowadzonych przez uprawnione podmioty.
